Ny MTB ska köpas, behöver råd!

Jens.banan

Ny medlem
Hej

Jag är på väg att köpa en ny MTB och har lite funderingar angående däckstorlek. Jag har hittat en som har 26 tums hjul som jag är väldigt intresserad av, men jag tycker 26 tum låter så lite. Min hybrid har 28 tums hjul och en terrängcykel borde väl rimligtvis ha ännu större däck isåfall?

Kommer en 26 tums funka för mig eller är det för litet? Jag är 190 cm lång och väger 93 kg om det är nödvändig info.

Senast ändrad:
Jens.banan skrev:
-------------------------------------------------------
> Men heldämpat eller eller bara framdämpad då?
> Vad tycker ni? Blir det väldigt studsigt med
> heldämpat?

Det finns allt från heldämpade fullgungshojar till heldämpade hojar som inte gungar alls och allt där emellan. Mycket handlar om vad du gillar och vad du har för referensramar. Är det en bra framgaffel, en hyfsad bakdämpare och du gör rätt inställningar så blir det inte mycket till gung.

Har du en supertight budget så får du självklart mer för pengarna om du väljer en hardtail. Har du pengarna så kör på heldämpat.

Har kört heldämpat och nu hardtail, och min känsla för det hela är att med fulldämpat kan man döna på rätt bra och med tillräckligt bra slaglängd så är det mkt förlåtande i stökig terräng och du behöver inte planera din körning lika mkt som med en hardtail,rätt justerat och med bra dämpare så får man inte speciell mkt onödigt gung.

Hardtail så får du planera körningen mer fast du får en hoj som svarar bättre och känns rappare,körde tidigare en On-one 456 i carbon riktgt rapp och snärtigt go hoj saknar den ibland,men kör nu en tåligare Cotic BFE som jag också gillar skarpt.

Mikael

En snabb googling gav att den ger bra respons på tramptagen, funkar bra både uppför och utför och har hyffsade komponenter. Vad för pris har du hittat?

Ingen har berört det innan, men vad skall du ha cykeln till? Grusväg/stig/stökig stig. Är det väldigt kuperat där den skall användas eller mycket platt?

MVH
Magnus

Ja den kommer nog att användas på det mesta, jag vet faktiskt inte vad jag kommer tycka om eftersom jag bara kört landsväsracer och pendlat med en hybrid. Så jag vill ha den så allround som möjligt, därför gärna med låsningsbara dämpare både fram och bak.

Såg en tråd tidigare där en snubbe hade knäckt ramen totalt på en speedfox så det var lite avskräckande, men det spekulerades om det kanske var fabrikationsfel

Tillbaka
Topp