Ny MTB

Hotwire

Ny medlem
Ny MTB
Hej alla!
(mitt första inlägg)

Min MTB blev stulen denna veckan. Sjukt nog var det första gången sedan jag köpte den som jag ställde den obevakad någonannanstans än hemma i lägenheten eller i jobbets låsta garage.

Iallafall så måste jag ju ha en ny hoj. Jag har ingen koll alls på marknaden numera så jag vänder mig till expertisen på denna sida för att kanske få nått tips på vad jag ska kolla in för hojar.
Jag vill ha en hardtail MTB och kommer få ut 13-15000 på försäkringen för min gamla hoj.
Letar alltså i det prisintervallet.

Ska använda den till skogsstig och grusvägsträning och kanske nått långlopp typ ränneslätt.
Vad ska jag titta på?

Ny MTB
Finns även trådar i läsvärt...

Edit: Ibland tror visst datorn att jag ska ska skriva på engelska och struntar i å,ä,ö

Senast redigerad av en moderator:
Ny MTB
Muerto Skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns 'ven tr[dar i l'sv'rt...
>
> /Hellre pank och fågelfri än rik och cykelfri!

??????

Ny MTB
På denna får jag lägga till 1800kr på försäkringspengarna.
Någon som kan uttala sig om komponenterna kommer passa bra tillsammans?

Ram: Sintesi MOAB
Vevlager: Truvativ ISIS SL
Vevparti: Truvativ Firex-XR
Framväxel: SRAM 9.0
Bakväxel: SRAM 9.0
Drevkasett: SRAM 7.0
Kedja: SRAM 7.0 (PC59)
Växelreglage: SRAM 9.0
XSIV DBH8 SkivBromsar
Styrlager: Ritchey Scuzzy Comp
Däck: Hutchinson Python AirL.
Styrtapp: Pazzaz Pro
Styre: Pazzaz XC Pro
Handtag: Serfas ProRacing Grip (Valfri färg)
Sadelstolpe: Pazzaz Roost Pro
Sadel: Selle Italia, X0 Gel
Gaffel: RockShox Psylo XC U-Turn

Ny MTB
Hur gör man för att få ut så mycket pengar för sin stulna cykel.
Mitt försäkrningsbolag (Länsförsäkringar) tyckte gott att det räckte med 6000 för cyklar.
När jag köpte den kollade jag vad det kostade att skaffa specifik försäkring för cykeln men det var ganska hutlöst om jag kommer ihåg rätt.

Ny MTB
Även jag har länsförsäkringar men jag bad om att få nått extra tillägg när jag tecknade den.
Enligt säljaren var det inga problem att försäkra min gamla hoj(kostade 22k) till fullvärde.

Ny MTB
Hotwire:
finns inga sram framväxlar längre.

jag skulle köpt en x.9 bakväxel och x.0 gripshifts ... det är samma pengar som x.9 triggersarna...

ska själv försöka skrapa ihop lite pengar o köpa x.0 gripshift och x.0 bakväxel till nästa säsong då jag är trött på mina shimano grejjer som jag värkligen inte gillar, bakväxeln är slut efter knappt 2 säsonger o då inte vinterkörd knappt inte ens 50 timmar vinterpass... så jag säger nej tack till shimanos växlar o vajerhöljen så gott det går.

Ny MTB
tim:

X.0:an är i stort sett dubbelt så dyr som XTR 952/960, som redan den kostar rätt mycket. Nog för att jag inte har något emot dyra saker, men jag har svårt att tänka mig att X.0:an håller så mycket längre än 95x/960 (min 950 är från -96 och funkar än idag) att det är värt dubbla priset. Tyska priserna på Bike-Discount alltså. Varför inte köpa två XTR bakväxlar för priset av en X.0 - för sliter du ut en 95x/960 på två säsonger lär du slita ut en X.0 innan fyra har gått.

Tillbaka
Topp