Ny pendlarcykel

Grantroll

Ny medlem
Ny pendlarcykel
Har nu bestämt mej för att köpa ny hoj.

Gjorde bort mej för åtta åt sedan med att köpa en IDEAL Proteas (21 vxl, skärmar, pakethållare mm.)
Var inte nöjd med denna grekiska "kvalitetsprodukt" och var inne på att byta, men pga. stöld så blev det en ny Proteas, bättre utrustad men sämre kvalitet.

Nu tänker jag ända resan med skräpcyklar utan köpa en riktig hoj, jag är rätt så van att serva cyklar och efter IDEAL tiden dessutom en stjärna på att byta ekrar (tydligen finns inte tresiffriga killar i Grekland)

Hade ställt in mig på en Skeppshult, men efter att agerat fodervärd åt brorsans Nischiki så blev jag lite förälskad. Samtidigt så har jag träffat några som cyklar Pilen och är helnöjda. Så frågan är vad skall jag söka efter.

Det jag vill ha är:
- inte V-Bromsar
- 21-27 växlar
- Ekrar som fixar en "riktig karl"
- Stänkskärmar och pakethållare
- En cykel som håller i 5-10 år.

Priset är inte så noga, familjens IDEAL cyklar har gett en rätt hög totalkostnad, är sugen att minska på den.

Hat kollat på lite alternativ, Skeppshult - överprisssatt eller kvalitet?
http://www.skeppshult.se/sv/cyklarna/herr/stc-pro

Nischiki, gillade brorsans hoj men är det en riktig cykel eller bara import av billiga grejer?
http://www.nishiki.se/kollektion/city/city-501

Pilen, trodde som bara gjorde gubb och tant cyklar men hemsidan ger ju hopp.
http://www.pilencykel.se/site/sv/pilen-supersport

Cresent en "orange" är väl aldrig fel, eller????
http://www.crescent.se/cyklar/#filter=sport&category=&product=atto-304-16-vxl-herr-2

Dessutom finns det ju ett enorm utbud av andra märken, tänker jag fel? Vågar man köpa en Scott eller Cannondale?

Billigmärken som säljs på Biltema eller obs går bort redan nu nu snackar vi en hoj man åker på två mil om dagen.

Ny pendlarcykel

Bilagor

• CBPXKAFF2FBTIA_P1.jpg
    CBPXKAFF2FBTIA_P1.jpg
    54.2 KB · Besök: 104
Senast ändrad:
Ny pendlarcykel
Jag har en Nishiki 401 från 2012 som jag är nöjd med. Den har används till jobbet, för motion, i skogen & tom CykelVasan. :)
Årets Vasa körde jag dock med en MTB vilket gjorde det hela till en mycket trevligare upplevelse!

Nishiki är ju importerade grejor så klart, men ramen är deras egen design om jag fattat rätt och de monteras i Göteborg och det verkar de vara duktiga på för min har funkat bra utan några större problem.

Den byter skepnad ganska ofta för jag har några uppsättningar däck, cyclocross, slicks & dubbdäck och även en pakethållare med packbox.

Frid!

Ny pendlarcykel
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> En onone? Stålis med rakt styre. Skall cykeln
> hålla så länge är nog stål rätt val av ram.
> Hjulen är tveksamt om du får dem att hålla 5000
> mil, men går ju köpa ett extra hjulkit att
> sätta vinterdäck på så har du ju reserv också
> hemma om(när) du får skador på något hjul.

Det är ju Shimanohjul med deras vanliga oförstörbara (eller i varje fall lagningsbara) lager och biffiga fälgar. Dessutom 32-ekrat. Det ska nog mycket till om man ska lyckas förstöra dessa. Med mindre än någon sorts krasch då!

Jag plusettar det cykelförslaget.

Jag hade dock föredragit bockstyrevarianten, och då skulle jag även kika på Kona Rove AL, Genesis CdF och Croix de Fer. De senare finns hos Häggs.
Eller London Road, som har grymt mycket intressantare bestyckning än ovanstående, men bara är femton hundra dyrare än exempelvis bockstyrekaffenbacken.

Ny pendlarcykel
Jag söker också en pendlarcykel och tittar på liknande modeller.

Mina lite svåra kriterier är:
<10,5kg
<8000kr
skivbromsar
ingen dämpning
28" hjul
givetvis möjlighet att få dit skärmar och vinterdäck

Finns det en sådan och om flera vilken är i så fall att föredra?
Jag menar, min Scott Scale 50 mountainbike väger 11kg och kostar 9000kr. Då borde man väl kunna hitta en cyclocross/hybrid/racer för samma pengar men utan framdämpare och lägre vikt??
Typ en aluminiumvariant av Scott Solace, billigare Merida Cyclocross 3 eller annan

Har även kollat på Rose från Tyskland:
http://www.roseversand.de/bike/rose-pro-dx-cross-2000-2015/aid:772643

Kanske lite för lätta modeller beroende på hur mycket "karl" du är men mycket för pengarna.
Om någon har tips även till mig så är jag tacksam.

Ny pendlarcykel
Nishiki 401 kan jag intyga är en mycket trevlig och stabil pendlarcykel som även funkar bra på långturer med packning. Den är stadig, hållbar och rullar bra men väger med stänkskärmar ca 15kg vilket känns i uppförsbackar om man pendlar med cykeln utan packning.

Sedan blir Nishiki-modellerna lättare och dyrare upp i modellerna och Pro SLD är en av de mest rekommenderade.

Generellt ycker jag att Nishiki är mycket prisvärda och modeller från andra märken med exakt samma komponenter kostar ofta betydligt mer.

Ny pendlarcykel
Tack för kloka tips.

For om på sportaffären idag och kollade på utbudet, där hade man i stort sett alla Nishiki modeller hemma. Men det gjorde ju inte saken enklare.

Tycker PRO SLDn känna som den intressantaste, men nu är ju livet aldrig enkelt.

Listpriset på en PRO SLD är 9000 för en 2015 års modell.
http://www.nishiki.se/kollektion/hybrid/pro-sld

Men nu hade man ju rea på 2014 års modeller. Så då uppstår frågan:

Är en 2014 års PRO SLD för 7500 ett bättre köp eller är 2015 värt pengarna.

Eller skall man gå ner lite i klass.
En 2014 års Comp är för mer som amatör och nybörjare ljusår vassare än min gamla Ideal.
Compen får man för 4995. Och nästan halva priset mot en PRO SLD är ju onekligen intressant.

2014 råd hojar finns här:
http://www.nishiki.se/min-nishiki/kollektionsarkiv/2014

Så frågan är, hur mycket är 2015 års modell värt.

Och kan man leva med en Comp istället för en PRO SLD.

Ny pendlarcykel
Du verkar ha snöat in dig på hybrider.
Då kan jag föreslå något från Scott SUB-serie eller Trek Zektor..

Jag pendlar själv på en scott sub 30 -2012 och är nöjd med allt förutom bromsarna som hade kunna ha bättre känsla, men de stoppar hojen utan problem.

Ny pendlarcykel
Grantroll skrev:
>
> Pilen, trodde som bara gjorde gubb och tant cyklar
> men hemsidan ger ju hopp.
> http://www.pilencykel.se/site/sv/pilen-supersport
>

Ooh den var ju riktigt retrocool.

bojsänke skrev:
> (ang. On-one/Planet-X)
>
> Eller London Road, som har grymt mycket
> intressantare bestyckning än ovanstående, men
> bara är femton hundra dyrare än exempelvis
> bockstyrekaffenbacken.
>

London Road känns riktigt intressant.
Nästan synd att jag 'precis' har byggt ihop
en Kaffenback (gamla 2011 ramen)... :-)
Den kanske kan vara nåt om inte rakt styre är ett krav?

Ny pendlarcykel
Grantroll skrev:
> Tack för kloka tips.
>
> ...
>
> Är en 2014 års PRO SLD för 7500 ett bättre
> köp eller är 2015 värt pengarna.
>
> Eller skall man gå ner lite i klass.
> En 2014 års Comp är för mer som amatör och
> nybörjare ljusår vassare än min gamla Ideal.
> Compen får man för 4995. Och nästan halva
> priset mot en PRO SLD är ju onekligen
> intressant.
>
> ...
>
> Så frågan är, hur mycket är 2015 års modell
> värt.
>
> Och kan man leva med en Comp istället för en PRO
> SLD.

Svaret på frågan om 2015 års modell är värd 1500 kronor mer än 2014 års modell är ett rungande NEJ!

Kolla specarna så ser du att det är inte mycket som ändrats... annat styrlager(troligen billigar inköp/bytt leverantör) och det lär inte påverka, annan skivbromsmodell men samma tillverkare och båda är hydrauliska. Själv har jag 2013 års modell och den är i princip identisk med 2014 års modell och är väldigt nöjd.

Om du går från en gammal "kass" cykel till en ny så är det större skillnad än du kommer att märka på skillnaden mellan en Comp och en Pro SLD så det är klart att du kan köpa den billigare om du vill spara en slant(och lägga dem på tillbehör :) )

Det "enklare" växelsystemet på Compen kommer att fungera bra så länge du tar hand om det och kommer inte att plötsligt gå sönder eller slitas ut. Det som kan noteras är att på åtminstone 2014 års modell är det 8-delat och inte 9-delat, d v s lite färre steg i växlingen men knappast en deal-breaker. Det är fortfarande många växlar :)
Att ha väldigt många steg mellan högsta och lägsta växlarna är ju mest viktigt vid tävling när man vill ha precis rätt utväxling för att klara så hög fart som möjligt för varje givet motstånd(backe/plattmark/utför/etc)

I praktiken använder jag aldrig den minsta klingan fram vid pendling och bara några få olika bak då det är mycket "överlapp" på utväxlingen.

På sikt kommer du kanske att byta växlarna och då kan du alltid byta "upp" dig. Här kanske skillnaden mellan 8- och 9-delat gör större skillnad. Om du vill ha fler växlar då kan det kräva att du även byter växelhandtagen och då "äter" det upp besparingen till viss del.

Å andra sidan är ju en sparad slant en tjänad slant så det kan ju vara av betydelse för dig just nu.

Själv skulle jag inte tveka att köpa en Pro SLD av 2014 års modell i dina kläder då jag är så nöjd med min som pendlarhoj. På sikt kanske det blir en CX men det är för att jag funderar på att cykla lite längre sträckor och inte för pendlingens skull + att jag inte längre är lika "nervös" för bockstyre som jag var när jag köpte min nuvarande cykel.

Lycka till med ditt beslut.

Tillbaka
Topp