Ny racer - max ca 25000

Underdog

Ny medlem
Ny racer - max ca 25000
Hej!

Jag har kört racer i två år. Har haft en Columbus F100 - 07 (19500 kr) i två år. Nu måste jag köpa en ny cykel. Har tänkt mig en i motsvarande klass (upp till 25 000 kr). Jag har börjat tävla och kommer troligen göra mer framöver. "Cykelbytet" är inte planerat från min sida.

Jag är egentligen främst intresserad av vad Cykelcity har att erbjuda, då jag har bra erfarenhet av dem. Min budget är max ca 25000 kr.

Skulle uppskatta hjälp med en utvärdering av följande alternativ:

1. Columbus Capo (20 995 kr) - carbonram, Ultegra, hjul: Mavic Ksyrium Race

2. Columbus GTO (22 995 kr) - carbonram, Ultegra, hjul: Shimano RS20 (på cykeln i butik)
- integrerad sadelstolpe (för-, nackdelar?), böjt ovanrör (för-, nackdelar?)

3. Scott CR1 Pro (24 995 kr) - carbonram, Ultegra, hjul: Mavic Ksyrium Elite

Kom gärna med för- och nackdelar vad gäller allt - vad får jag för pengarna?

Dessutom har jag förstått att hjulbyte kan bli aktuellt. Någon med erfarenhet av nämnda hjul? Scott-cykeln verkar ha något dyrare hjul? Kommer jag känna skillnad på hjul för ca 5-6000 kr/paret? Tips på hjul? Hjul kontra de tre alternativen?

Tacksam för svar!!!

/Max

Senast redigerad av en moderator:
Ny racer - max ca 25000
Underdog skrev:
-------------------------------------------------------
> [Text] carbonram [text]
...
...

Varför inte en cykel med kolfiber-ram? ;-)

Det viktigaste med en cykel för dig är att den passar DIG, dvs geometri och uppträdande (upplever du den snabb/kvick eller orolig/nervös eller trög/trist)
Detta kan bara du svara åpå, det är heller inte helt fel om du tycker att den är snygg!

Ingen av alternativen du räknar upp har särskilt bra hjul, om du inte redan har tävlingshjul är det bättre att gå ned i pris på utrustn som inte spelar så stor roll och lägg pengarna på bättre hjul o däck, det spelar roll!
Tex en Scott CR1 Team istf Pro och lägg de 'sparade' 5000:- på hjul, tex DA-hjul om du måste ha färdigbyggda http://happymtb.org/forum/read.php/1/1117489
eller varför inte köpa ett par kolfiberhjul? JohanF här på Forumet säljer sådana som både är snabba o prisvärda

/Håkan

Ny racer - max ca 25000
Okej, tack för infon.

Naturligtvis är det väldigt individuellt hur man upplever en cykel. Men hur påverkar den något udda ramutformningen på Columbus GTO köregenskaperna? Riskerar inte en sån cykel att bli mindre stabil och flexa mer än typ Columbus Capo eller Scott CR1? Eller har en sådan ram några direkta funktionella fördelar?

Så även Mavic Ksyrium Elite är att betrakta som dåliga hjul? Trots att de kostar 6000 kr/paret? Vad är den direkta skillnaden i upplevelse mellan hjul?

Kommer jag känna skillnad på hjul som kostar 2500 kr och 5-6000 kr?

Hur mycket behöver jag lägga på hjul innan jag blir en "nöjd" amatör?

Senast redigerad av en moderator:
Ny racer - max ca 25000
25000 för en CR1Pro låter svindyrt.

En klubbkompis har en sån som han gav 1290 pund för i vintras... = 1400 €.

Så dags att börja rösta bort kronan?

Ny racer - max ca 25000
Underdog skrev:

>
> Så även Mavic Ksyrium Elite är att betrakta som
> dåliga hjul? Trots att de kostar 6000 kr/paret?
> Vad är den direkta skillnaden i upplevelse mellan
> hjul?

mavic har i allmänhet rätt höga priser sett til vad man får. men sen ahr de ju fått rätt dåliga värden i Tour testerna, vilket är de håkan alltid följer. frågan är om edge hjulen verkligen testats där.

>
> Kommer jag känna skillnad på hjul som kostar
> 2500 kr och 5-6000 kr?

beror väll på om det är olika typer av hjul. sen tror jag visserligen en del kan vara placeboeffekten. men visst kan man säkerligen känna skillnad mellan hjul. frågan är väll om man känner/vet vad som är bättre för en och om det är fört mellanskillnaden för en.

>
> Hur mycket behöver jag lägga på hjul innan jag
> blir en "nöjd" amatör?

beror ju på vad du har för krav. men vid 3-4000 börjar man ju hitta riktigt fina hjul. o uppåt i prisklasserna blire ju ofta ännu finare, men om man blir nöjd med dem eller inte är ju svårt att säga me säkerhet.

Ny racer - max ca 25000
Mavic Ksyrium Elite är inga dåliga hjul, de är bland de mest hållbara för träning och tävling. Däremot är de varken lätta eller aerodynamiska vidunder. Jag har kört med mina "gamla" 2006:or, som väger mer än dagens modell, har inga problem med hjulen. De rullar otroligt bra, håller för nära nog allt. På en cykel för 25kkr är de "standard" idag. Men visst, om du har lite mer att lägga på hjul så ta något lättare hjulpar. Dura Ace 7850 CL 24 hjulen är ett hett tips.

/Leo

Ny racer - max ca 25000
Cykelmagneten hade en scott addict stl M 54 2008 rullat max20mil som ny! Campa record, mavic r-sys, dom andra prylarna som satt på var också bara bra grejor, vikt 6,2kg

Nypris 2008 ca 70000:- dom skulle ha 25000:- för den (inbytescykel) Tyvär kändes den lite stor till mig som är 177cm Skynda fynda om den finns kvar och är i rätt storlek

Ny racer - max ca 25000
Okej tack för alla tips.

En viktig fråga återstår - är ramen på Columbus GTO bara ett designtrick som går ut över det funktionella, såsom en flexfri och stabil ram?

Ny racer - max ca 25000
Underdog skrev:
> Okej tack för alla tips.
>
> En viktig fråga återstår - är ramen på
> Columbus GTO bara ett designtrick som går ut
> över det funktionella, såsom en flexfri och
> stabil ram?

Kan du inte lura dig själv att det är en billigare version av Noah?

Ny racer - max ca 25000
Du kommer inte känna skillanden av designen på överröret. Det beror helt på vilken sorts kolfiber ramen är byggd av och geometrin. Enbart estetisk påverkan alltså. Personligen hade jag satsat på att bygga något runt en CR1-ram med vettig spec.

Ny racer - max ca 25000
Varför skulle designen på GTO:n göra den flexig eller instabil? Fördelen med att köpa nån av dom 3 du har på din lista hos Cykelcity är ju att du kan ta en tur runt kvarteret och känna hur hojen faktiskt är.
Jag tycker GTO:n är mkt snygg men det är ju en smaksak. Scotten har väl en erkänt fin ram om man vill uppgradera lite senare. Ja du kommer definitivt att känna skillnad med ett par finhjul.

Ny racer - max ca 25000
ECI har ju sina Jubileumscyklar med Ultegra å EXS-kolfiberram för 12-15.000 typ. Då har du komplett hoj under 20.000. Ramen lös går på under 5 så där kan du fixa ihop din egna plastcykel med det du vill ha.

/B

Ny racer - max ca 25000
Underdog skrev:
> En viktig fråga återstår - är ramen på
> Columbus GTO bara ett designtrick som går ut
> över det funktionella, såsom en flexfri och
> stabil ram?

Visst är det en designgimmick, men det tots det är det inte självklart att det går ut över det funktionella.
Det viktigste med en ny cykel för DIG är ju att DU blir nöjd med den.
Om du är det minst tveksam till GTO-ramen så skall du inte köpa den.

CR1an är ju både en modern legend och en väldigt bra ram, och det för mig självklara valet bland dina alternativ.
Men det är ju DU som skall bli nöjd

/Håkan

Ny racer - max ca 25000
Böjt rör bör vara mindre styvt och/eller tyngre än ett rakt om allt annat är lika. Å andra sidan är det inte säkert att styvheten behövs just där, eller att man känner skillnad på de grammen.
Jag personligen skulle inte kunna ha det då jag skulle känna att det var en eftergift för design/marknadsföring/mode varje gång jag tittade på min älskade cykel

Tillbaka
Topp