Ny racer med eller utan skivbroms?

T Sultan

Medlem
Dags att skaffa ny racer men kan inte bestämma mig om det skall vara med eller utan skiva. Känns som att det är skiva som gäller nu o tänker man andrahandsvärde så känns det som att man gör bort dig om man köper utan... eller??
Vad tycker folket.

Kör du i sverige så är fälgbromsar perfekt. Dock är det inte hippt ibland trendkänsliga cyklister så de kommer att mobba dig om du inte kör skitbroms.

Det finns ingen tekniskt anledning till det, men det är inte modärnt med fälgbroms. Se till att kör med 40mm däck också. Det är raaaad.

Jag tror inte du har något problem att sälja en cykel med moderna fina fälgbromsar. Jag hade köpt färgbroms, mest för att jag tycker det är snyggare och för att jag inte har något att klaga på angående bromsverkan. Sedan tycker jag att 25mm däck räcker trots alla mina kilon.

hade det varit en pendlare som skall gå i ur och skur hade jag valt skivbroms.

Båda funkar, mem skivbroms är överlägset:
- grymma bromsar i alla väder
- grymma bromsar även med kolhjul
- gör inget om fälgen slår lite
- bättre andrahandsvärde
- mindre underhåll
- inget fälgslitage
- i regel plats för bredare däck
- bättre utbud av moderna hjul med bredare id och slanglöst
- de flesta topphojarna har skivor numera

Enda argumentet emot är vikten men i Sverige har du mer att vinna på en hoj som är aero mer än att den är det där sista kilot lättare.
Föresten finns ett argument till, vill du få mycket för pengarna kan man köpa löjligt fina beg hojar med fälgbroms för andrahandsvärdet är lågt :)

Jag tror inte du har något problem att sälja en cykel med moderna fina fälgbromsar. Jag hade köpt färgbroms, mest för att jag tycker det är snyggare och för att jag inte har något att klaga på angående bromsverkan. Sedan tycker jag att 25mm däck räcker trots alla mina kilon.

hade det varit en pendlare som skall gå i ur och skur hade jag valt skivbroms.

Men det är väl givet! Pendling tarvar navväxel, punkteringståliga däck, skivbromsar och skärmar.
Men en pendlarcykel är ingen racer.
+1 Skivor är roligare

Mina roligaste cyklar har inte ens bromsar. Eller frihjul. Eller flaskhållare.

Bromsar är inte kul. Fart är kul.

gifs_10.gif

???

Roligare?
Att dom tar bättre i pissigt väder kan jag köpa,
men skrikandet i blött väder är inte roligt.
Förnuftigare? Ja, kanske..
men roligare, nä, det köper jag inte ?

Hur kan skrikande skivbromsar vara ett problem för fälgbromsmaffian? Ni cyklar ju så grymt fort så ni ändå aldrig bromsar. ;-)

Slutsatsen är alltså att det är folk som har det så dåligt ställt att andrahandsvärdet är en faktor och som tycker det är kul att cykla när det regnar som köper skivbroms ?
Jag tillhör inte nån av de kategorierna!

Hur kan skrikande skivbromsar vara ett problem för fälgbromsmaffian? Ni cyklar ju så grymt fort så ni ändå aldrig bromsar. ;-)

Ha ha, tvärtom!
Jag kommer aldrig upp i nån högre fart så därför behöver jag inte så bra bromsar ?
Sen har jag skivbromsar på 2 av mina 5 hojar (mtb, cx)

Har svårt att se att du skulle ångra dig om du köper en cykel med skivbromsar, eftersom de är bättre, konsekventare och i slutändan säkrare än fälgbromsar. Skillnaden i vikt är nog för en vanlig dödlig helt försumbar.

Är det viktigare att slippa det där halvkilot extra, som det eventuellt kan handla om, så är det ju lika rimligt att skippa en av bromsarna också, för det blir ju ännu lättare/snabbare.

Vill man ha bästa möjliga utrustning och lägsta vikt för pengarna är det väl smart med fälgbroms. Om man däremot vill ha nåt som känns modernt även om några år och man inte måste få mest valuta för pengarna är nog skivbromsar smartare att köpa.
Jag tycker nog det är rimligt att satsa på skivbromsat om man vill lägga minst 20 000 kr och vill ha ny cykel.
Funktionsmässigt i övrigt är väl ändå skillnaderna utredda för länge sen?

Det behöver ju inte ens vara blött för att det ska skrika. På Siljan Runt ifjol hamnade jag i en klunga där några hade skivbromsar, och det var ju ett jävla brölande på dem (iofs var det nog omväxlande blött och torrt när jag tänker efter)

Ska du ha ett träningsekipage och vill ha det senaste tycker jag du ska slå till på skivbromsar. För mig finns dock få fördelar med det när man cyklar i sverige, sen gillar jag fälgbroms mest pga utseendet och vikten. Dessutom äldre geometri som horisontella överrör, slammad stam osv.. Jag är väldigt känslig för ljud, blir tokig av ljud från disc/belägg, så skulle nog bli knäpp om det uppstod på en lvg-runda. Jag har heller aldrig haft problem att stanna med fälgbroms, där emot att cykla fort.

Ska tilläggas att jag cyklar 80% mtb (med skivbromsar).

Huvudsaken du köper en cykel och får mil i benen! :)

Om man byter hjul ofta har fälgbromsat fördelen med att man lätt kan justera centrering och freestroke. Med skivbromsar får man antingen ha lite tur eller räkna med att behöva rikta in bromsoken mellan bytena.

På min räcer har jag skrivbromsar. Jag tycker cykeln blir lite vingligare när det blåser starkt från sidan eftersom vinden tar tag i bromsskivorna. Nästa cykel jag köper ska absolut ha fälgbromsar eftersom de är lättare och mer aerodynamiska. Snabbt ska det gå!

Om man byter hjul ofta har fälgbromsat fördelen med att man lätt kan justera centrering och freestroke. Med skivbromsar får man antingen ha lite tur eller räkna med att behöva rikta in bromsoken mellan bytena.

Centreringen av skivor/bromsklossar kan man ju enkelt fixa en gång för alla med shims. Finns både för CL och 6-bult. Råkar man ha olika tjocka skivor behöver man dock bända ut kolvarna vid byte.

Jag har personligen mer problem med den fälgbromsade räsern. Fälgbredden diffar så mycket mellan alu- och kolfälgarna att jag måste stå och skruva mig blå på justerskruven nere på bromsen efter byte.

Meeeeen den största fördelen med skivbromsar är ju att man slipper byta mellan fin- och fulhjul. Så då är det ffa de gånger man har två uppsättningar hjul med olika däck på som man behöver byta. Men man byter ju sällan mellan dubbat och odubbat på räsern, likt man gör på pendlaren.

Centreringen av skivor/bromsklossar kan man ju enkelt fixa en gång för alla med shims. Finns både för CL och 6-bult. Råkar man ha olika tjocka skivor behöver man dock bända ut kolvarna vid byte.

Jag har personligen mer problem med den fälgbromsade räsern. Fälgbredden diffar så mycket mellan alu- och kolfälgarna att jag måste stå och skruva mig blå på justerskruven nere på bromsen efter byte.

Meeeeen den största fördelen med skivbromsar är ju att man slipper byta mellan fin- och fulhjul. Så då är det ffa de gånger man har två uppsättningar hjul med olika däck på som man behöver byta. Men man byter ju sällan mellan dubbat och odubbat på räsern, likt man gör på pendlaren.

Sant, man kan shimsa också men är inte det lite av en bodge för att komma runt att ram-, nav-, skiv-, och bromstillverkare inte kan hålla sig inom vettiga toleranser ?

Fast ska man vara ärlig byter jag inte ofta hjul mellan på den skivbromsade crossen, för dubbat blir det oftast ändå grispendlsren och på (den fälgbromsade) finracern rullar det ändå bara breda kolfiberhjul. Alufälgar är för fulcyklar ;-)

Sant, man kan shimsa också men är inte det lite av en bodge för att komma runt att ram-, nav-, skiv-, och bromstillverkare inte kan hålla sig inom vettiga toleranser ?

Fast ska man vara ärlig byter jag inte ofta hjul mellan på den skivbromsade crossen, för dubbat blir det oftast ändå grispendlsren och på (den fälgbromsade) finracern rullar det ändå bara breda kolfiberhjul. Alufälgar är för fulcyklar ;-)

Jo, jag har märkt att du pendlar på kolhjul. Själv är jag för snål/sparsam (hur man nu väljer att se på saken) för att göra sammalunda.

Fälgbromsar är som vinylskivor, strax före det dör ut så säger puristerna att de är det enda rätta och att de hellre åker utan bromsar än med skivbromsar. Sen när fälgbromsarna varit borta ett tag så kommer retro-hipsterna in och gör fälgbromsar trendigt. Då är det kultigt och det enda som ger en perfekt bromsåtergivning.

Köper man nytt idag och inte har finhjul liggande så köper man med skivor, inte för att det är signifikant bättre hit eller dit utan för att det är, och kommer att bli än mer, praktiskt.

Skillnaden i luftmotstånd mellan skivbroms och fälgbroms ungefär som mellan standard alufälgar och djupa kolfiberfälgar. Personligen tycker jag inte att skillnaden i bromsverkan mellan skivbroms och fälgbroms mot aluminium är värt prisskillnaden.

Fälgbromsar är som vinylskivor, strax före det dör ut så säger puristerna att de är det enda rätta och att de hellre åker utan bromsar än med skivbromsar. Sen när fälgbromsarna varit borta ett tag så kommer retro-hipsterna in och gör fälgbromsar trendigt. Då är det kultigt och det enda som ger en perfekt bromsåtergivning.

Köper man nytt idag och inte har finhjul liggande så köper man med skivor, inte för att det är signifikant bättre hit eller dit utan för att det är, och kommer att bli än mer, praktiskt.
Klart det blir så. Industrin har ännu en gång lyckats lura på konsumenterna nåt som inte efterfrågades. Men den här gången har det tagit redigt lång tid för dem att lyckas. Det finns väl fortfarande en hel del proffsteam som vägrar gå över till skivor (åtminstone förra säsongen, årets hann ju knappt börja så jag hann inte bilda mig nån uppfattning), så helt övertygande har ju inte kampanjen varit. Saker som visar sig tillföra nåt, anammas mycket snabbare. Men vinner till slut, det gör de alltid. Inget nytt under solen där.

Vad är det som är mer och kommer bli än mer praktiskt?

Stabilare nav, axelinfästningar och möjligheten att ta in fetare däck för komfort, sportgrus och långcykling är andra uppenbara fördelar med skivförsedda ramar.

Edit: sedan kolfälgarnas inträde har fälgbromsandet blivit en utmaning. Inte minst i väta.

Tillbaka
Topp