Ny racer med eller utan skivbroms?

Underhåll är ett bra argument, helt klart. Hur man än vrider och vänder på det så kräver hydrauliskt mer av en på den fronten.

Om du tycker det är dumt att elda upp pengar borde du väl i stället sluta köpa cyklar som behöver bytas ut regelbundet?

Tjena!

Så sant som det är sagt, i princip alla cyklar jag ägt har jag haft tills det är rens kvar. Några få undantag när jag fick sälja av en stor del av min samling för att få ihop pengar till annat.

Stor källare då antar jag?

Särskilt de för skivbromsar har utseendet mot sig...
Med v2 så har man det så väl upplagt att det i praktiken aldrig ens kan bli skivbromsat - tanken på att för det första behöva rassla fram någotsånär välfungerade mekaniska bromsok för det låga vajerdraget (nej, Klamper för femtusen rimlar inte) och för det andra lösa skivbromskompatibla nav/hjul som har Campagnolostomme (och i praktiken skrota hela hjulgarderoben förutom några gamla 32h-tubhjul som man väl kan ekra om)...

njuter av välljud i vardagsrummet nu.
Tänkte på dem häromdagen. Det var alltså där de hamnade, ja...

Nya bromsar till min nya cykel inför 2021.
GrBoisCP_qtr400px.jpg

Hoppas dom duger till att få stopp på ekipaget.

Någon typ av Mafac bromsar? Hur breda däck skall du ha?

Var det inte du som hade en trevlig VeloOrange randonneur? Kan man få se mer bilder på den nya cykeln? Jag gillar stålgafflar.
Den nya blir klar i höst först men jag kan avslöja att det blir en Mercian. Bromsarna är Grand Bois, valde dom istf Paul Racer medium för att dom var mer i stil med hojen.
Det blir inte jag som monterar eller bygger men en tråd blir det nog när jag kommit så långt att jag bestämt färg av +60 som finns att välja på.
Jo jag har en Velo Orange men på denna blir det 32mm däck istf 42.
Färgen som jag just nu har som etta är denna.
No-7-Ruby-Flamboyant--1024x768.jpg

Just nu lite covid-stopp i Derby men snart så hoppas jag att lödandet börjar. Hoppas på lite CAD-ritningar först.

Senast ändrad:
Dags att skaffa ny racer men kan inte bestämma mig om det skall vara med eller utan skiva. Känns som att det är skiva som gäller nu o tänker man andrahandsvärde så känns det som att man gör bort dig om man köper utan... eller??
Vad tycker folket.
T Sultan, var tog du vägen?
Har du nu använt dig av tråden för att besluta dig??

Senast ändrad:
Har du nu använt dig av tråden som

Har du nu använt dig av tråden för att besluta dig??
Beslutet kom redan igår på sida 1.

Om du tycker det är dumt att elda upp pengar borde du väl i stället sluta köpa cyklar som behöver bytas ut regelbundet?

Varför "behöver de bytas ut"?
Jag byter ut dem för att jag tycker om variation och prova nya saker som dödsbromsar, elväxlar, 12-delat, slanglöst osv.

Precis som jag varierar maten jag äter, cyklar på olika underlag i olika områden osv.
Ibland kan det vara bra att ta av skygglapparna och titta framåt och kanske prova saker och ting och ge den nya upplevelsen en ärlig chans innan man tvärsäkert avfärdar den ;-)

Tur att det finns såna som jag så tillverkarna faktiskt får sälja nya cyklar och får in pengar till utvecklingsbudgeten.

Tillbaka
Topp