Ny shimano xtr?

Ny shimano xtr?
Raggamuffin sa:
Men tyvärr verkar det inte finnas några 10/46 med XD-body.

e13 har sina 9/xx men både häftiga i pris och redan 10 är lite väl för dåligt redan så 9 måste gå bra segt :)

Inte ännu. Om vi pratar 12-delat. Men garbaruk arbetar ju med en 12-delad xd kassett. Gissar att de kommer erbjuda den me olika när de väl släpper den. Frågan är bara när de släpper den

Ny shimano xtr?
Jensen sa:
Raggamuffin sa:

e13 har sina 9/xx men både häftiga i pris och redan 10 är lite väl för dåligt redan så 9 måste gå bra segt :)

Inte ännu. Om vi pratar 12-delat. Men garbaruk arbetar ju med en 12-delad xd kassett. Gissar att de kommer erbjuda den me olika när de väl släpper den. Frågan är bara när de släpper den

Nej 11-delat. Jag har hjul med XD body och vill inte gå ner mer på klingan fram, hamnar i dum sits. Xt-kassett och lös body hamnar lite för nära gx-eagle.

Ny shimano xtr?
Raggamuffin sa:
Jensen sa:
Raggamuffin sa:

Nej 11-delat. Jag har hjul med XD bod vill inte gå ner mer på klingan fram, hamnar i dum sits. Xt-kassett och lös body hamnar lite för nära gx-eagle.

Men till 11-delat har ju garbaruk 10-46t för xd

Ny shimano xtr?
Jensen sa:
Raggamuffin sa:
Jensen sa:
Raggamuffin sa:

Nej 11-delat. Jag har hjul med XD bod vill inte gå ner mer på klingan fram, hamnar i dum sits. Xt-kassett och lös body hamnar lite för nära gx-eagle.

Men till 11-delat har ju garbaruk 10-46t för xd

Helt missat i så fall.

Ny shimano xtr?
hm sa:
Skulle bli lite stolt om dom "tagit" min idé och gjort en locknut med 10 kugg på och behållit bodyn..
Svarvade till några för 3-4 år sen och gjorde 10s kassetter till 11 s med 10kugg som minsta då.
En sån köpte jag till min Kona Explosive redan -91 för att gå från 8 till 9 (eller minns jag fel och det var från 7 till 8?) med XT Thumbshifters. Du var inte först med den idén...

Ny shimano xtr?
mcperand sa:
hm sa:
Skulle bli lite stolt om dom "tagit" min idé och gjort en locknut med 10 kugg på och behållit bodyn..
Svarvade till några för 3-4 år sen och gjorde 10s kassetter till 11 s med 10kugg som minsta då.
En sån köpte jag till min Kona Explosive redan -91 för att gå från 8 till 9 (eller minns jag fel och det var från 7 till 8?) med XT Thumbshifters. Du var inte först med den idén...
Nä, drev som mutter som gängar fast sig hårdare ju mer man använder det var standardlösningen förr på tre, fyra och fem - frihjulens tid. Det är väl en av de få riktigt bra saker som kommit på cyklar, dessa moderna kassettmuttrar som inte sitter som jävelberget när man en dag vill byta...

Ny shimano xtr?
Nya bodyn och framför allt frihjulet verkar ju riktigt bra. Ett tyst frihjul på XT med XT-priser och det ligger i varukorgen nästan omedelbart.

I övrigt så är det ju rätt mycket genomtänkta detaljer. Japanskt... skulle man kunna säga.

Stalle

Ny shimano xtr?
Kung Stalle sa:
Nya bodyn och framför allt frihjulet verkar ju riktigt bra. Ett tyst frihjul på XT med XT-priser och det ligger i varukorgen nästan omedelbart.

I övrigt så är det ju rätt mycket genomtänkta detaljer. Japanskt... skulle man kunna säga.

Stalle

Så tänkte jag också fast jag struntade i priset och beställde hela XTR-kitet direkt det gick från en tysk website, döm om min förvåning när navet klickade som ett vanligt nav, någonstans på sidan 87 någonting i en shimanospec visade det sig att jag beställt en variant på baknavet som klickar och låter likadant som alla andra nav, när jag försökte hitta sylence-navet visade det sig omöjligt att beställa, sedan hittade jag det här på pinkbike https://www.pinkbike.com/news/shimanos-new-xtr-drivetrain-still-isnt-available.html

Nu känner jag mig lite lurad på konfekten. Är det någon som vet om det kommer bli verklighet av scylence eller är det marketing bullshit going all the way, Man bara låtsas att man har nåt att sälja och när folk beställer varor skickar man något annat.

Ny shimano xtr?
cruxet sa:
Kung Stalle sa:

Stalle

Så tänkte jag också fast jag struntade i priset och beställde hela XTR-kitet direkt det gick från en tysk website, döm om min förvåning när navet klickade som ett vanligt nav, någonstans på sidan 87 någonting i en shimanospec visade det sig att jag beställt en variant på baknavet som klickar och låter likadant som alla andra nav, när jag försökte hitta sylence-navet visade det sig omöjligt att beställa, sedan hittade jag det här på pinkbike https://www.pinkbike.com/news/shimanos-new-xtr-drivetrain-still-isnt-available.html

Nu känner jag mig lite lurad på konfekten. Är det någon som vet om det kommer bli verklighet av scylence eller är det marketing bullshit going all the way, Man bara låtsas att man har nåt att sälja och när folk beställer varor skickar man något annat.
Om du vill ha ett tyst nav de närmaste åren så ska du nog ställa in dig på Onyx.

Ny shimano xtr?
Nån gång kommer säkert navet. Men känslan är ju att det kommer dröja. Om de avbröt det pga tillförlitlighet så lär de ju ändra i designen och sen långtidstesta. Oavsett var det ju inte igår som det visade sig vara så.

Som crossmax säger så får du väll skaffa onyx nav :-)

Ny shimano xtr?
Får köra tysta nav och SRAM kasset och body annars. Blanda är ju kul.

Jag hade ingen aning om det skulle passa när jag beställde, men det visade sig att det funkade. Anledningen att jag gick den vägen var att jag ville köra Hope-nav.

Bilagor

• 19E55378-FEF1-48FC-9D92-6E4B4E82EB7B.jpeg
    19E55378-FEF1-48FC-9D92-6E4B4E82EB7B.jpeg
    409.9 KB · Besök: 123
Ny shimano xtr?
Fredrik Z sa:

Jag hade ingen aning om det skulle passa när jag beställde, men det visade sig att det funkade. Anledningen att jag gick den vägen var att jag ville köra Hope-nav.

Du som var på SBRet idag? Galet snygg hoj!

Ny shimano xtr?
Fredrik Z sa:

Stiligt, mycket trevligt att man kan kombinera sram/shimano på ett mer förenklat sätt helt plötsligt. Och även köra tredjepartskassetter därmed (tex Sunrace MZ90/91)
Var uppe liten diskussion kring detta i en annan tråd angående svårigheten att justera Eagle:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3528795/3530329#msg-3530329

Verkar mao gå att köra Sram-reglage ihop med XTR-bakväxel och kassett efter tycke och smak (och därmed ej bli begränsad av val av nav/body.

Ny shimano xtr?
Jag har kört nya 12-delade XTR i några dagar nu och det första intrycket är att jo den funkar.
Precis som 11-delade också gjorde. Fast nu med en växel extra. Ungefär så stor är skillnaden i känsla och funktion.
Kanske inte mer att förvänta sig, när XTR trots allt alltid har varit så bra funktionsmässigt. Svårt att utveckla vidare särskilt mycket.

De nya XTR-bromsarna fungerar väl, den största skillnaden jag upplever är att de inte sviktar lika mycket i greppet när man nyper åt, som det gjorde i den förra generationen. Mer stabil känsla.
Bromshandtaget sitter nu fast tillsammans med växelreglaget vilket gör att man slipper en klämma extra på styret, jämfört med tidigare. Rätt likt SRAMs version.

Tillbaka
Topp