Makten sa:
Aron sa:
En liten fredagsfundering (eftersom vi ändå internetnördar geometri långt förbi all vett och reson i den här tråden):
Jag började fundera på förhållandet mellan Rake (aka fork offset) och gaffelvinkel. Dessa två värden samverkar ju till ge måttet för Trail, som i sin tur påverkar cykelns styregenskaper. Jag testade lite olika värden i en geometrikalkylator och fick det till att om man byter från en gaffel med 51 mm Rake till en som har 43 mm Rake så ger det samma Trail som ~1,3° brantare styrvinkel skulle ha gjort.
Nu tittade jag bara på en hjulstorlek och bara kring de gaffelvinklar som är aktuella i den här tråden. Så värdet är ungefär, mellan tummen och pekfingret, sådär.
Slut på fredagsfundering.
Tvärtom blir det; alltså att kortare offset ger större trail vilket motsvarar en flackare gaffel.
Kollar du i en geometrikalkylator för motorcyklar så kan gaffelvinkeln vara omvänd, alltså mätt från andra hållet. Och då stämmer det förstås.
Sånt här är ju superkul.
Min syn.
Generell förändras styregenskaperna enligt nedan på en enskild förändring.
Ökat Trail/Försprång ger att det behövs mer kraft för att vrida styret vilket gynnar högfartssegenskaper. Mindre nervöst och fladrigt.
Minskat blir motsatt effekt.
Flackare gaffelvinkel ger vingligare lågfartsegenskaper men gynnar högfatrsstabiliteten och i viss mån ökat styrkraft i och med att hjulet lutas innåt (Camber) mer.
Brantare blir motsatt.
Normalt sweetspot försprång ligger på MC mellan 95-120mm (verkar vara likvärdigt för cyklar) Genom att hålla detta mått kan man få bra styr och manöveregenskaper på en extrem sportmaskin med 23 graders gaffelvinkel likväl som på en Chopper med +2m gaffel med 45 graders vinkel.
Däremot förändras många andra egenskaper som gör Chopperns förmåga att ta sig runt en skarp kurva i hög fart är sämre än sportmaskinens trots samma försprång.
Många saker händer samtidigt vid en enskild förändring som påverkar totala upplevelsen.
Flackare gaffelvinkel förändrar följande.
Längre hjulbas, tyngdpunkts förskjutning bakåt, kraftpåverkan i gaffeln som ger att med samma fjäder ger stummare känsla, mindre nigning och därmed mindre viktförskjutning framåt och mindre försprångsförändring vid inbromsning och vertikalrörelser.
Vid forcering av skarpare högre hinder (sten, rötter) ger flackare gaffelvinkel mer fjäderkomprimering och mjukare energiupptagning, mindre viktförskjutning framåt som ger att framhjulet rullar lättare över hindret och upplevs mindre och mer lättforcerat