Ny terrängliggis

Lågflyga

Aktiv medlem
Ny terrängliggis
Slyway är ett nytt, italienskt märke som i modellfloran har något som skall klara terräng: Jungle. För att citera säljpratet: "Fast on flat, extraordinary down-hill, aggressive up-hill." Synpunkter?

Jungle%20300x300.jpg

Utrustning basmodellen:
Ram: Aluminium
Gaffel: Marzocchi Pro Comp Air 105
Bakstötdämpare: Cane Creek AD5
Bakskiftare: SRAM X.7 ESP
Frontskiftare: Shimano LX
Vev och lager: Shimano LX 44/32/22 T
Reglage: SRAM X.7 Twist shifters
Kedja: SRAM PowerChain 69
Bromsar: Magura Julie
Kassett: SRAM PowerGlide 970 11-32 T
Nav: Shimano XT Disc
Fälg: Mavic XM 321 Disc
Däck: Maxxis Ignitor XC 26"x1,95
Vikt: 17,5 K

http://www.slywayprojects.com/

Ny terrängliggis
Verkar ju helt hopplöst i terräng eftersom man inte kan flytta tyngdpunkten framåt/bakåt som man kan med en vanlig cykel.

Ny terrängliggis
Jag skulle nog vilja ha ett bredare styre innan jag släpade ut den i skogen, och kanske säkerhetsbälte så man inte trillar åt sidan. Annars vekar det ju toppen.

Ny terrängliggis
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Fanns det inte fyrhjuliga liggisar som kunde passa
> bättre i sandlådan?
> Do, or do not. There is no try.

Det finns både tre- och fyrhjuliga liggcyklar, en del av dem är ganska terrängbetonade. Mest extrem är nog Kettwiesel Freeride.
sub_02.jpg

Tyvärr har Freeride ingen fjädring, så det borde bli ganska stötigt.

Den troligen bästa mtb-fyrhjulingen är "Mountain Quad" från Crank-it i USA.
Blue_Quad.jpg

Den har en ganska häftig klättringsförmåga. Finns några roliga bilder från Moab på sajten.
http://www.crank-it.com/photoindex.htm

Ny terrängliggis
Lågflyga skrev:
-------------------------------------------------------
> Den troligen bästa mtb-fyrhjulingen är "Mountain
> Quad" från Crank-it i USA.

*ähum* Trampbilar för vuxna människor med gott om pengar... ;-)

Ny terrängliggis
Jag kan köpa att liggcyklar är bra på asfalt eftersom det ger mindre luftmotstånd, men å andra sidan ger det bra mycket sämre sikt. I skogen så ser jag däremot inga fördelar alls, man kan inte hoppa , man kan inte flytta vikten, man kan inte stå upp och trampa, luftmotståndet är väldigt lågt så där får man inga större fördelar heller. Det är bra mycket tyngre också, den översta väger mer än Leos Bullit som är användbar till overhört mycket mer. Klätterförmåga existerar väl knappt heller, man får vara rätt grum för att ta sig uppför en normalhög trottoarkant med den...

Tillbaka
Topp