Ny vandringsled i Sicklaskiftet?

Sen skall jag väl tillägga att jag skiter personligen högaktningsfullt om jag sliter eller gör nya stigar. Tycker bara det är märkligt att man envisas med att förneka det.
(en enmansdiskussion av ringa värde)

Stalle
Det både slits på befintliga och körs upp nya stigar, helt klart. Fotgängare verkar gilla det, man ser dem sällan i obanad terräng, men de dyker snabbt upp på nya stigar.
Man kan nog säga att Nackareservatet funkar som avsett.
Förutom de som försöker begränsa reservatet för vissa av de rekreerande stockholmarna.

Stigar är per definition slitage. Hellas är populärt på grund av det rika nätverket av stigar. Om det vore orörd natur som lockade borde man se flest människor röra sig utanför stigarna.

Problemet med stigar i Sveriges största stads största och närmaste naturområde kan alltså omöjligen vara att stigar finns, tillkommer eller används. Utan bör med all logik begränsas till eventuella konflikter.

Så vilka åtgärder kan med evidens påvisa minskade konflikter mellan nyttjare? Polarisering är troligen inte en sådan åtgärd. Socialt tryck att inte bete sig som ett arsle - vem vet?

+ plus ett antal likande inlägg som förringar cyklingens slitage i Hellas.

Men handen på hjärtat. Om vi på riktigt är ärliga mot oss själva. Tror vi att inga nya stigar skapats av cyklister i Hellas mellan 14 och 18? Eller vad är det ni försöker säga?

Obs! Jag är inte ute efter att klanka ner på nån specifik. Tycker bara att det är konstigt att det sitter så långt inne att erkänna att cyklister i Hellas
* Skapar nya stigar
* Sliter på befintliga

Jag skulle lätt kunna lista 20 stigar som inte skulle funnits eller på sin höjd varit en rådjursstig om inte MTB hade funnits.

Stalle - en som bidragit till att köra skiten ur skogen i Hellas (och på andra ställen)
Glöm dock inte att "Hellas" är mycket mer än Nackareservaten. Merparten ligger utanför reservatsgränserna och där gäller allemansrätten som vanligt. Det vill säga, cyklar eller går du en viss sträcka tillräckligt många gånger kommer det skapas en stig, trots att varje enskilt besök knappast ger något synligt slitage och därför är helt i sin ordning.

Sen kan man fråga sig hur de befintliga stigarna inom reservatet uppkom. Låg de bara där en vacker dag, nedkastade av gud? Anlades de på något sätt? Nej, de slets fram av fotgängare och cyklister. Till de flestas stora nöje. Men sen finns alltid surkartarna som tror att skogen är deras. Trots att de i många fall nyligen börjat besöka den och därför inte varit med och skapat och nyttjat befintliga stigar, utan bara förväntar sig att de ska finnas där men utan att nån stör just deras naturupplevelse.

Sen kan man fråga sig hur de befintliga stigarna inom reservatet uppkom. Låg de bara där en vacker dag, nedkastade av gud? Anlades de på något sätt? Nej, de slets fram av fotgängare och cyklister. Till de flestas stora nöje. Men sen finns alltid surkartarna som tror att skogen är deras. Trots att de i många fall nyligen börjat besöka den och därför inte varit med och skapat och nyttjat befintliga stigar, utan bara förväntar sig att de ska finnas där men utan att nån stör just deras naturupplevelse.
Stigar är till för att bygga eldstäder på, så att pappor kan imponera på sin familj.
Det är almän kännedom ända sedan pandemisommaren 2020!

Om leden i fråga: Känns väldigt ambitiöst för att vara ett verk av en ensam galning (det kanske var hela Härnösand?) men är det kommunalt anlagt borde det ändå finnas information tillgängligt.

Bild för referens:
Screenshot_20220706-174037_Chrome.jpg

Finns även en ny vandringsled med blåa skyltar som delvis slickar kanten på dammtorpssjön. Dessutom verkar många av de befintliga grusspåren (grusfemman osv) vara nyskyltade så antar att det gjorts lite jobb.

Igår snubblade jag på en nytt slags skogs-rekreation på nära håll.

Cyklade åt "andra hållet" från min öde skog, och snubblade på en frisbeegolfbana. Jösses, här kan vi prata slitage :o
Underlaget såg ut typ som "Fem Svåra", men snarare 50m brett.
Ingen aning om det är "golfarna" som orsakat eller annat, men det sammanföll väldigt väl med avstamp och korgar.

golf.jpeg

(Eller vad säger jag. Det är ju UPPENBART cyklar som orsakat)

Igår snubblade jag på en nytt slags skogs-rekreation på nära håll.

Cyklade åt "andra hållet" från min öde skog, och snubblade på en frisbeegolfbana. Jösses, här kan vi prata slitage :o
Underlaget såg ut typ som "Fem Svåra", men snarare 50m brett.
Ingen aning om det är "golfarna" som orsakat eller annat, men det sammanföll väldigt väl med avstamp och korgar.

Visa bilaga 565836

(Eller vad säger jag. Det är ju UPPENBART cyklar som orsakat)
Inget problem om det är discgolfare som orsakat det slitaget. Det är bara ett problem om det är cyklister som orsakar slitage.

Tillbaka
Topp