Nya allebike Alpha

Nya allebike Alpha
Tack för feedback. Har testat med sadel lång bak också. Har ju kortat av styret till 760 men det som återstår som jag inte testat är ju annan styrstam och/eller annat styre. Inga sadelhöjdsregler (109% etc) funkar för mig. Har alltid sadeln högre än dessa. Tycker också det vore logiskt att flytta bak sadeln, men detta hjälper ju inte heller.

Nya allebike Alpha
Det var en artikel på pinkbike för inte så länge sedan som behandlade det där med stack height. Tyckte den var intressant och det fick mig att börja experimentera lite med spacers mm. Just att stack-måttet ökar förhållandevis lite när man går upp i ramstorlek var något jag inte reflekterat över tidigare. Det borde ju påverka hur mycket tryck man får på händerna..? Kanske kan vara läsvärt.

Nya allebike Alpha
Det var en artikel på pinkbike för inte så länge sedan som behandlade det där med stack height. Tyckte den var intressant och det fick mig att börja experimentera lite med spacers mm. Just att stack-måttet ökar förhållandevis lite när man går upp i ramstorlek var något jag inte reflekterat över tidigare. Det borde ju påverka hur mycket tryck man får på händerna..? Kanske kan vara läsvärt.
Intressant. Känns som borde testa med ett styre med mer rise.

Nya allebike Alpha
Jag gillar att ha handtagen strax under sadelhöjd, men med storkben så blir det ju några spacers plus riserstyre…

38471255-C066-490F-90FC-756520882DC3.jpeg

Nya allebike Alpha
Kedestyraren bakom klingan, går den att justera eller finns det olika tjocklekar? Lyckades få min kedja inkilad under den... (har bytt klinga pga wattmätare...)

Nya allebike Alpha
Någon som har en uppfattning hur Alphan är i storlek, stor/liten..... Är 186 cm lång och ca 89 cm i innerbenslängd. Enligt Allebikes tabell funkar både L och XL....
Synpunkter/tankar mottages tacksamt ?
Åker i dag på en Trek Topfuel 8 från 2017 i storlek 19,5 tum.

Nya allebike Alpha
Jag är 188 lång med 89 i innerben. Kör en XL med stolpen nästan längst ned. Hade nog valt en L idag för mer smidighet/lekfullhet. XL funkar och jag trivs jättebra så det blir lite på hur dina preferenser är. Mer lekfullt=L mer stabilt=XL.
Mina fem ören

Nya allebike Alpha
Någon som har en uppfattning hur Alphan är i storlek, stor/liten..... Är 186 cm lång och ca 89 cm i innerbenslängd. Enligt Allebikes tabell funkar både L och XL....
Hej jag är 184 cm och innerbenslängd är väl 83-84 cm. Från nav till ovandel på mitten av sadeln 79 cm. Jag valde L då merparten av de spår jag jonnar är väldigt trixiga och knixiga och ville ha en mer "leksam/lekfull" cykel som det så vackert heter. Hade jag haft de extra cm du har hade jag defenitivt valt xl. Min sadel är så långt bak som är fysiskt möjligt - hade gärna haft en cm till om det var möjligt. Cykeln/komponenterna är brutalt bra men för egen del är jag inte helt nöjd med "cockpiten". Men det har garanterat med mina leder/anatomi att göra och inte med Allebikes val av komponenter/mått.

Nya allebike Alpha

Har samma mått (en cm längre gren) och valde L, jag har dock kort överkropp och valde på reach.

Nya allebike Alpha
Är det någon stiction i era SIDar, eller är de "smooth as butter"?
Jag hade inte särskillt smooth i början. Råkade sen ut för "fork suction" och skickade ner gaffeln till Allebike på garanti. Gissar att de gjorde en vanlig service och från vad jag förstått kan sånt uppstå när man varit för frikostig med fett vid ihopsättningen av gaffeln. Youtuba lite "mtb fork suction" så ser du. Min är smooth nu i alla fall så jag tror att en grundlig rengöring och korrekt mängd fett vid ihopsättning kommer göra skillnad.

Nya allebike Alpha
Ni som har 2.35 Barzo på jonnen - vad tycker ni om däcken kopplat till alphan och vad kör ni för bar/psi? För egen del tycker jag att de är väldigt bra. Främst då de är bra på allt men inte bäst någonstans (förutom lera). Dvs lågt rullmotstånd, låg vikt, bra grepp, hyfsat mot punka, snygga. Det jag inte gillar är att det känns lite som att köra på betydligt smalare däck än vad de är. "Remsan" i mitten tar överhand. Jag skulle tippa att jag fullutrustad väger 75-76 kg. Just nu kör jag på 1.15 bar fram och 1.2 bak. Håller på att testa mig fram till sweetspot. Kan tänka mig att det blir typ 1.18/1:25. Skulle vilja testa racing ralph/ray 2.35 alternativt bara ralph 2.35. Har kört race king tidigare i flera år på väldigt stökiga stigar (på en am cykel) och de har funkat perfekt förutom vid lera så Barzo är lite för grova på ett sätt för mig. I alla fall i Stockholm där det är väldränerat och inte regnar så mycket generellt sett.

Nya allebike Alpha
Har bara 300Km på hojjen men i rätt blandat underlag. Kör 18-20psi och väger väl fullutrustad mot 80Kg och tycker det har funkat fint. Greppet har varit ok på allt utom blöta rötter men där greppar väl inga däck?

Nya allebike Alpha
Har bara 300Km på hojjen men i rätt blandat underlag. Kör 18-20psi och väger väl fullutrustad mot 80Kg och tycker det har funkat fint. Greppet har varit ok på allt utom blöta rötter men där greppar väl inga däck?
Fast jag har läst att Barzo är lite extra dåliga på just blöta rötter!? Har inte kört tillräckligt mycket med Barzo själv för att uttala mig men det kan tåla att tänkas på om det är "höstgrepp" man prioriterar :)

Nya allebike Alpha
Fast jag har läst att Barzo är lite extra dåliga på just blöta rötter!? Har inte kört tillräckligt mycket med Barzo själv för att uttala mig men det kan tåla att tänkas på om det är "höstgrepp" man prioriterar :)
Det är helt ok men de slirar hanska lätt på blöta rötter med backdäcket. Lätt i förhållande till hur grova de ser ut. Tror det beror på det jag skrev tidigare dvs att de överlappande mittdobbarna sitter väldigt nära så de har svårt att omsluta rötterna så att säga. Men ändå helt ok

Nya allebike Alpha
Mkt nöjda med Barzo jag med. Väldigt mångsidiga, men som ni säger uppleveler jag också att dom är hala då det är mkt rötter. Någon som har tips på däck för mkt blöta rötter?

Nya allebike Alpha
Mkt nöjda med Barzo jag med. Väldigt mångsidiga, men som ni säger uppleveler jag också att dom är hala då det är mkt rötter. Någon som har tips på däck för mkt blöta rötter?
Det är ju alltid en kompromiss mellan rullmotstånd och grepp. Men jag måste säga att om det inte är väldigt lerigt men ändå blöta rötter då är det snabbare mönster med lågt mönsterdjup och lågt tryck som jag upplever som bäst. Tycker däcken klibbar sig bra runt saker när de inte har stor dobbar. Jag har cyklat uppför branta hala klippor och blöta rötter med conti race king som jag nämnde tidigare - inga problem trots att det ska vara ett typ cykelvasan-däck. Men blir det lerigt är de inte så vassa givetvis. Men grova dobbar typ magic mary och hala rötter/stenar i klättring anser jag vara överskattat. Nedför är det en annan sak dock.

Nya allebike Alpha
Det är ju inte så kralliga sidoväggar på race versionen som alpha kommer med så cyklar man där det är mycket vassa stenar så är barzon inte rätt val i den casingen men förutom det tyckte jag de var helt ok (tills de blev sönderrivna).

Nya allebike Alpha
Jag fick svar att de ska bygga lite cyklar i september men om man vill ha kolfiberhjul så blir det nog till årsskiftet.
Tankar om Alle´s kolfiberhjul?

Nya allebike Alpha
Det är ju inte så kralliga sidoväggar på race versionen som alpha kommer med så cyklar man där det är mycket vassa stenar så är barzon inte rätt val i den casingen men förutom det tyckte jag de var helt ok (tills de blev sönderrivna).
Jag har kört kanske 150Km fjällstenskravel och klarat mig men förväntade mig katastrof varje runda så du har helt rätt i att lite robustare sidor kan vara bra.

Nya allebike Alpha
Ni som har 2.35 Barzo på jonnen - vad tycker ni om däcken kopplat till alphan och vad kör ni för bar/psi? För egen del tycker jag att de är väldigt bra. Främst då de är bra på allt men inte bäst någonstans (förutom lera). Dvs lågt rullmotstånd, låg vikt, bra grepp, hyfsat mot punka, snygga. Det jag inte gillar är att det känns lite som att köra på betydligt smalare däck än vad de är. "Remsan" i mitten tar överhand. Jag skulle tippa att jag fullutrustad väger 75-76 kg. Just nu kör jag på 1.15 bar fram och 1.2 bak. Håller på att testa mig fram till sweetspot. Kan tänka mig att det blir typ 1.18/1:25. Skulle vilja testa racing ralph/ray 2.35 alternativt bara ralph 2.35. Har kört race king tidigare i flera år på väldigt stökiga stigar (på en am cykel) och de har funkat perfekt förutom vid lera så Barzo är lite för grova på ett sätt för mig. I alla fall i Stockholm där det är väldränerat och inte regnar så mycket generellt sett.
Har testat lite med trycket inför Snapphaneturen. Har kört 18/23 (1.24/1.59) och tycker det har varit mjukt och bra grepp, hoppade upp till 23/29 (1.59/2.0) men känner mest av mer vibrationer och osäker på rullet blev bättre. TL och fullkittat på 82Kg, så jämför jag med dig borde jag kunna droppa trycket lite till.

Nya allebike Alpha
Har testat lite med trycket inför Snapphaneturen. Har kört 18/23 (1.24/1.59) och tycker det har varit mjukt och bra grepp, hoppade upp till 23/29 (1.59/2.0) men känner mest av mer vibrationer och osäker på rullet blev bättre. TL och fullkittat på 82Kg, så jämför jag med dig borde jag kunna droppa trycket lite till.
Det beror ju mycket på underlaget också. Igår cyklade jag där det var mycket rötter och många var rätt stora så då hade det nog varit bra med lite mer tryck bak. Sen när jag börjar bli trött så slarvar jag med att ställa mig upp i stök och fördela vikten mer aktivt och då blir man ju stundvis straffad bak. Jag har dock höjt lite sen senaste inlägget och kör nu 1.2/1.25. Känns rätt bra nu tycker jag

Tillbaka
Topp