Nya allebike Alpha

Nya allebike Alpha
Vad tycker ni om den branta sadelrörsvinkeln på 76,2°? Hamnar man för långt fram (verkar ju inte finnas så många dropperposts med offset heller, så känns som det kan bli lite problem där isf)?

Jag köpte cykeln enbart just för den branta sadelrörsvinkeln. Hittades då inte hos någon annan på cyklar med liknande slaglängd.

Jag tycker inte man hamnar för långt fram.
Sneglar lite på Tallboy för dennes stack men ?

Nya allebike Alpha
Jag köpte cykeln enbart just för den branta sadelrörsvinkeln. Hittades då inte hos någon annan på cyklar med liknande slaglängd.

Jag tycker inte man hamnar för långt fram.
Sneglar lite på Tallboy för dennes stack men ?

Okok. Att döma av din bild så kör du inte främst XC(?). Jag vill helst optimera för XCO. Kanske för brant för det?

Nya allebike Alpha
Ja men kanske några, likt mig som fortfarande funderar dock, som köpte den trots den branta vinkeln.

Oroar mig för att det blir oskönt/ineffektivt att sitta så på plant underlag.
Utan att ha någon större koll på dig i övrigt så är det väl inte bara ett brant sadelrör du oroar dig för? Tycker det har kommit ungefär tusen frågor om tusen saker senaste dagarna, och jag tror på riktigt att du ska gå vidare och köpa den cykeln du tycker är snyggast. Det kommer bli kanon. Du har hamnat i en ond spiral av tusen tankar - kliv ur den.?

Nya allebike Alpha
Utan att ha någon större koll på dig i övrigt så är det väl inte bara ett brant sadelrör du oroar dig för? Tycker det har kommit ungefär tusen frågor om tusen saker senaste dagarna, och jag tror på riktigt att du ska gå vidare och köpa den cykeln du tycker är snyggast. Det kommer bli kanon. Du har hamnat i en ond spiral av tusen tankar - kliv ur den.?

Hehe jag vet. Har 3 olika cyklar jag väljer mellan, alla med olika saker som jag inte tycker är helt optimalt. Så försöker hitta så mkt info om alla faktorer som möjligt. Skulle vart lättare om jag haft mer praktisk erfarenhet, men har bara ägt en mtb i vuxen ålder och finns aldrig min storlek inne när jag försökt få möjlighet att testa andra.

Nya allebike Alpha
Hehe jag vet. Har 3 olika cyklar jag väljer mellan, alla med olika saker som jag inte tycker är helt optimalt. Så försöker hitta så mkt info om alla faktorer som möjligt. Skulle vart lättare om jag haft mer praktisk erfarenhet, men har bara ägt en mtb i vuxen ålder och finns aldrig min storlek inne när jag försökt få möjlighet att testa andra.
Nej, de hinner väl ta slut innan du bestämt dig!?

Köp inte en Alpha, den är inte så snygg (jäklar, duckar och backar långsamt ut ur tråden). Köp inte en Specialized, för det är en Specialized (som jag antar är ett av alternativet givet din andra tråd). Mao verkar det som du ska köpa den tredje! Så, det var lätt!

Nya allebike Alpha
Nej, de hinner väl ta slut innan du bestämt dig!?

Köp inte en Alpha, den är inte så snygg (jäklar, duckar och backar långsamt ut ur tråden). Köp inte en Specialized, för det är en Specialized (som jag antar är ett av alternativet givet din andra tråd). Mao verkar det som du ska köpa den tredje! Så, det var lätt!

Men den har omodern geometri..

Nya allebike Alpha
Ja, men är vinkeln begränsar hur långt man maximalt man kan flytta sadeln.
Det däremot är nästan sant ?
Lite min poäng.
"Vinkeln" på ett sadelrör säger absolut inget i sig själv.

Det du vill veta är om du kan ha sadeln där du vill ha den, oavsett sadelrörets utformning.
Och det kommer
Men den har omodern geometri..
varför är den med i utlottningen då :)

Nya allebike Alpha
När det riktiga misär-vädret gått över kan vi ses i skogen så kan jag demonstrera vad en Kona Hei Hei 2021 i storlek large klarar av (typ vad som helst i Göteborg om man avser stigcykling) så kan du provrulla lite och se hur den beter sig, varefter du kan dra lite slutsatser kring hur några småändringar i geo skulle kunna arta sig. En Hei Hei är ju knappast att klassa som supermodern, så den är förmodligen i paritet med den sista cykeln du har som alternativ.

Edit: åren går fort, det är ju en 2021:a jag har.. eller, inte så fort blir det väl. Jaja.

Senast ändrad:
Nya allebike Alpha
Sluta nojja nu i all välmening. Var du hamnar beror också på sadelhöjd mm. Det går också att välja sadel med lite olika mycket rails för att kunna kompensera vinkeln. Frågan du ska ställa dig är om du vill ha en XC racehoj eller en modern stigcykel med XC gener.
Jag har en Epic Evo själv, jag provade Alpha kort, båda hade funkat. Att jag köpte Speshen har inget att göra med det "omoderna" sadelröret som folk älskar att påpeka. Jag hade tidigare en cykel med brant sadelrör (SC Tallboy), skillnaderna är många cyklarna emellan men sadelrörsvinkeln är knappast något jag funderade mycket på på varken den ena eller den andra när jag cyklat på dem.

Nya allebike Alpha
Tror det skrevs i din förra tråd. En Majestic har inte omodern geo. När den kom hade den mer progressiv geo än de allra flesta kortslagiga stigcyklar. Nu har många kortslagiga stigcyklar klivit förbi (och snott åt sig DC namnet). En Majestic är inte det ”mest moderna” inom XC (tror den titeln får anses tillhöra Epic (ej Evo)) men tillhör inte för det gruppen av ”omoderna cyklar”.

Jag tycker du har tre schyssta alternativ. Själv skulle jag välja mellan en Epic eller Alpha, men det är för att jag inte vill gå ”bakåt”. Och du ska inte sitta på samma sätt som på din gravel eller gammel-geo-XC, då missar du grejen.

Nya allebike Alpha
Hade snarare funderat på om 69 graders styrvinkel och kort reach samt press fit känns så fräscht på Majestic. Det är en "gammal", cykel helt enkelt. Nya Scott Spark känns ju rätt mycket roligare då som exempel på alternativ.

Nya allebike Alpha
Hade snarare funderat på om 69 graders styrvinkel och kort reach samt press fit känns så fräscht på Majestic. Det är en "gammal", cykel helt enkelt. Nya Scott Spark känns ju rätt mycket roligare då som exempel på alternativ.
Är det bara 69 grader?!? Mitt minne sa att det var lite flackare… Hmm, glöm allt jag skrivit i frågan! Jag pudlar! Det är faktiskt lite klent.

Nya allebike Alpha
Tror det skrevs i din förra tråd. En Majestic har inte omodern geo. När den kom hade den mer progressiv geo än de allra flesta kortslagiga stigcyklar. Nu har många kortslagiga stigcyklar klivit förbi (och snott åt sig DC namnet). En Majestic är inte det ”mest moderna” inom XC (tror den titeln får anses tillhöra Epic (ej Evo)) men tillhör inte för det gruppen av ”omoderna cyklar”.

Jag tycker du har tre schyssta alternativ. Själv skulle jag välja mellan en Epic eller Alpha, men det är för att jag inte vill gå ”bakåt”. Och du ska inte sitta på samma sätt som på din gravel eller gammel-geo-XC, då missar du grejen.
Gällande hur man sitter: de senaste åren har jag renodlat min cykling till asfalten och har tre cyklar där jag sitter nästan identiskt; en Monark, en räser och en rando. När jag köpte mig en hyfsat modern stigcykel (med STA 74,2) och skulle mäta in sadeln i förhållande till vevpartiet var det inte ens i närheten av att bli bra. Man sitter helt enkelt helt annorlunda på en mtb än på en landsvägscykel.

Nya allebike Alpha
Jag cyklar mycket platt med min Alpha, tycker man sitter bra för det. Det där med sadelns position tycker jag man märker av först vid branta klättringar, då får man bättre kontroll och det är mycket lättare att ta sig upp jämfört med en "gammal" hoj.

Nya allebike Alpha
Jag kör med sag mellan 25-30% där bak och ser att jag är riktigt nära att bottna rätt ofta efter lite hopprundor på hemmabanan. Är det tokens som ska i och duger det att 3D-printa dom själv?

Nya allebike Alpha
Alphan vs nya top fuelen XT modellerna.
Kommer jag vilja ha dom extra millimeterna i reach (524vs505) som xxl modellen av fuelen har eller kolfiber ramen som alphan har.

Jag är 198 lång, Cyklar idag på en omodern HT.

Nya allebike Alpha
Lyckas inte hitta tabell med xxl för Top Fuel.
524 är långt, vad rekommenderar andra märke som har xxl? Santa och Canyon t ex.
Aldrig själv varit 198 :)

Nya allebike Alpha
Tallboyen ligger på 515mm
Canyon har inte xxl ramar i ~120 slags området.
Men dom rekommenderar xl för personer övee 192. Reachen på lux trail är 500 i xl.

Allt detta är avsevärt mycket mer än min nuvarande

Nya allebike Alpha
Nästan längst ner finns geon.
Top fuelen fanns inte i xxl förra året vill jag minnas men EXen hade de.
Jag kollade på en karbång-hoj kanske slutat med xxl på dom ramarna eller så är det någon prio pga dagsläget.

Jag har fuel ex 2020 i XL och är 190 den har väl 500 i reach, trek säger ju att den går till 196 så det bör väl inte vara omöjligt att 198cm funkar. Flytta bak sadeln och 10-15mm längre styrstam om det behövs. Jag bytte till en kortare stam då jag tyckte min cykel var för lång från början.

Nya allebike Alpha
2cm skillnad i reach är ju rätt mycket, typ en storlek, en storlek brukar väl vara inom ett spann på 8-10cm i kroppslängd?

Hur skiljer sig de andra parametrarna? STA, stack, top tube length?

Jag tror inte man ska ställa reach-mått mot kolfiber när man väljer cykel. Hitta mått och länkage (trampeffektivitet/dämpning) som passar dig och din cykling och välj sedan märke/utrustningsnivå efter budget.

Nya allebike Alpha
Jag kollade på en karbång-hoj kanske slutat med xxl på dom ramarna eller så är det någon prio pga dagsläget.

Jag har fuel ex 2020 i XL och är 190 den har väl 500 i reach, trek säger ju att den går till 196 så det bör väl inte vara omöjligt att 198cm funkar. Flytta bak sadeln och 10-15mm längre styrstam om det behövs. Jag bytte till en kortare stam då jag tyckte min cykel var för lång från början.
Jag är 195 cm och tycker att Fuel EX i XL är för liten för mig, efter att ha cyklat en hel dag med den. Har en Spur med 510 mm reach (XL). Den funkar fint.

Nya allebike Alpha
Jag är 195 cm och tycker att Fuel EX i XL är för liten för mig, efter att ha cyklat en hel dag med den. Har en Spur med 510 mm reach (XL). Den funkar fint.
Ja det enda vettiga är väl att testa, även om man har samma längd kan ju rygg/ben-längd också diffa. Men en xl går ju att hitta i butik och prova eller hitta någon som äger en och provrulla, problemet blir väl med strl xxl, det är det väl ingen butik som tar hem annat än på beställning.

Nya allebike Alpha
Har nu fått det bekräftat att jag kan hämta min Alpha snart. Valde att få den i XT då hoppet till XTR kändes lite väl stort (20 000 kr). Har dock aningen mer budget kvar och analyserade skillnaden mellan XT och XTR och de stora sakerna som jag ser är: Framdämparen (Ultimate istället för Select+), kolfiberhjul istället för aluminium och självklart XTR istället för XT.

Har fått möjlighet att uppgradera gaffeln för 2500 kr och är lite sugen men vet inte om jag egentligen kommer märka någon större skillnad. Läste recensionerna här på Happy om Transistion Spur och Epic Evo som båda var utrustade med en Select+ och Westman verkade ju nöjd med dessa så tror att även jag kommer vara det...

Någon som fått möjligheten att testa båda framdämparna?

Angående hjulen så tänker jag att det är något man kan komplettera med senare om man skulle bli sugen och att byta hela komponentgruppen känns inte aktuellt just nu.

Nya allebike Alpha
Har nu fått det bekräftat att jag kan hämta min Alpha snart. Valde att få den i XT då hoppet till XTR kändes lite väl stort (20 000 kr). Har dock aningen mer budget kvar och analyserade skillnaden mellan XT och XTR och de stora sakerna som jag ser är: Framdämparen (Ultimate istället för Select+), kolfiberhjul istället för aluminium och självklart XTR istället för XT.

Har fått möjlighet att uppgradera gaffeln för 2500 kr och är lite sugen men vet inte om jag egentligen kommer märka någon större skillnad. Läste recensionerna här på Happy om Transistion Spur och Epic Evo som båda var utrustade med en Select+ och Westman verkade ju nöjd med dessa så tror att även jag kommer vara det...

Någon som fått möjligheten att testa båda framdämparna?

Angående hjulen så tänker jag att det är något man kan komplettera med senare om man skulle bli sugen och att byta hela komponentgruppen känns inte aktuellt just nu.
Jag har båda gafflarna, uppgraderade min Epic Evo Comp då jag ville ha RL så då passade jag på att köpa en Ultimate.
Jag märker ingen skillnad mellan gafflarna i övrigt men jag är faktiskt väldigt besviken då min Ultimate gick sönder väldigt fort samt att båda gafflarna enligt mig är rätt kassa. Dom saknar dämpning för mindre ojämnheter typ vibrationer men är sen rätt mjuka, jag får inte till en bra komfort.

Nya allebike Alpha
Jag har båda gafflarna, uppgraderade min Epic Evo Comp då jag ville ha RL så då passade jag på att köpa en Ultimate.
Jag märker ingen skillnad mellan gafflarna i övrigt men jag är faktiskt väldigt besviken då min Ultimate gick sönder väldigt fort samt att båda gafflarna enligt mig är rätt kassa. Dom saknar dämpning för mindre ojämnheter typ vibrationer men är sen rätt mjuka, jag får inte till en bra komfort.
Jag har ultimate och ja alltså det är ju en race-gaffel. Finns nog betydligt mjukare men de väger istället betydligt mer - svårt att få allt. Den grymmaste pike:en är väl ett alternativ om man vill ha bättre dämpning. Hur gick din ultimate sönder förresten?

Nya allebike Alpha
Jag har ultimate och ja alltså det är ju en race-gaffel. Finns nog betydligt mjukare men de väger istället betydligt mer - svårt att få allt. Den grymmaste pike:en är väl ett alternativ om man vill ha bättre dämpning. Hur gick din ultimate sönder förresten?

Jo visst är det en race-gaffel, jag har dock varit betydligt nöjdare med mina lätta fox gafflar.

För mig började dämparenheten läcka och lockouten slutade fungera, verkar som var och varannan charger går sönder då dom nu är restade i en halv oändlighet hos leverantören. Dom som har hela dämpare verkar istället ha problem med toleranserna i bussningarna istället.

Min slutsats är nog att det finns skäl till varför SIDen kostar som en halv Fox :P

Nya allebike Alpha
Jag blir nyfiken när det pratas dämpare och följsamhet. Kör idag en epic-16 med en reba gaffel och är intresserad av alphan då jag inbillar mig att den skulle gå lite mjukare och följsammare än min epic. Nån som har kört gamla epic hojar och har en jämförelse referens?

Nya allebike Alpha
Det var just sådana recensioner samt sprängskisser som visar den löjligt lilla oljeblåsan hos SID Ultimate som var mitt alternativ till den Pike jag valde. Det enda jag saknar liten aning är en lockout men Piken är grymt trevlig, känns stadig och följsam om än ca 300 g tyngre än SIDen om jag minns rätt.

Körde ett tag på min Öhlins RXF36 och den är ännu mer följsam, riktigt grym gaffel, men ytterligare 300 g tyngre och saknar lockout den med. Dock hade jag bara möjlighet ratt testa med 140 mm längd och det blev för mycket för den redan slacka geometrin. 120 mm insats finns på önskelistan men var restade hos LBSen så vi får se…

Nya allebike Alpha
Jag blir nyfiken när det pratas dämpare och följsamhet. Kör idag en epic-16 med en reba gaffel och är intresserad av alphan då jag inbillar mig att den skulle gå lite mjukare och följsammare än min epic. Nån som har kört gamla epic hojar och har en jämförelse referens?
Gamla Epicen känns som en ”trilla över styret framåt”-cykel i jämförelse med Alphan. Gamla Epicen är väl rätt mycket aggressiv race-geometri är min känsla, men då jämför jag ur känslominnet, har ingen Epic kvar att jämföra med rakt av.

Nya allebike Alpha
Gamla Epicen känns som en ”trilla över styret framåt”-cykel i jämförelse med Alphan. Gamla Epicen är väl rätt mycket aggressiv race-geometri är min känsla, men då jämför jag ur känslominnet, har ingen Epic kvar att jämföra med rakt av.
Bra sammanfattning av epic och det är just det jag känner mig färdig med och vill ha något följsammare som inte heller gör bort sig i en nerförsbacke modell isaberg.

Nya allebike Alpha
XT-versionen av alphan kommer ju med al-fälgar. Funderar på uppgradering och att lägga på mellanskillnaden för att få cf-fälg... För en som aldrig cyklat cf tidigare - är det bang for the buck? Tänker mig att cykeln blir piggare iom att man minskar roterande massa men kanske blir man också lite försiktigare av rädsla att sabba fälgarna? Fast de kanske inte är känsligare?
Någon som har några åsikter om ovan. Blev nu på sena kvällen också sugen på att byta mina hjul innan leverans från DT Swiss XM 1700 (aluminium) till DT Swiss 1501 (kolfiber).

Hur gjorde du @PBjorkman ?

Nya allebike Alpha
Ungefär 300 gram, dvs 150 gram per hjul till en merkostnad på 8 500 kr. Så om jag vill byta till kolfiberhjul så är det ju prisvärt att göra det nu och inte vänta (svårt att hitta "märkeshjul" för under 10 000 med garantier).

Men mycket pengar för 300 gram...

Nya allebike Alpha
Ungefär 300 gram, dvs 150 gram per hjul till en merkostnad på 8 500 kr. Så om jag vill byta till kolfiberhjul så är det ju prisvärt att göra det nu och inte vänta (svårt att hitta "märkeshjul" för under 10 000 med garantier).

Men mycket pengar för 300 gram...

Det är det ju definitivt, jag har två hjulset som det skiljer ca 300 gram på ~1800g vs 1500g och det är ju klart en stor skillnad. Men om den skillnaden är värd 8 500:- iaf för min cykling vete tusan.

Jag köpte ett till lättare newmen hjulset i aluminium för 4 500:-, jag tycker det är mer värt att ha två set färdiga med olika däck så det går snabbt att skifta.

Tillbaka
Topp