Nya allebike Alpha

ybs

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hjälpte en polare ikväll. Hans hjul var också tejpade. Värdelöst tejpade! Läckte som ett såll så jag tejpade om med 32mm, blev perfekt och jag skulle inte vilja ha smalare, man vill ju ha den ändå ut mot kant så däcken trycker på den och ett par millimeter försvinner ju i ”diket i mitten”…
Hade butiken jag var förbi idag haft 32mm hade jag köpt det men det fanns bara 30 och 35. Allebikes tejpning har funkat bra för mig - däremot tycker jag de borde sätta en extra klisterlapp på tejpskarven för den hade släppt lite och det hade tryckts in rätt mycket sealant mellan de två lager tejp de hade monterat. Första gången jag bytte sealant ordentligt och då fälgtejp samt ordentlug rengöring av däck och fälg. På med mucoffs tejp och pumpa pumpa och oroväckande nog har det inte läckt en droppe någonstans. Inte ens vid ventilen. Det här kan aldrig sluta väl..

BuTTuS

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hade butiken jag var förbi idag haft 32mm hade jag köpt det men det fanns bara 30 och 35. Allebikes tejpning har funkat bra för mig - däremot tycker jag de borde sätta en extra klisterlapp på tejpskarven för den hade släppt lite och det hade tryckts in rätt mycket sealant mellan de två lager tejp de hade monterat. Första gången jag bytte sealant ordentligt och då fälgtejp samt ordentlug rengöring av däck och fälg. På med mucoffs tejp och pumpa pumpa och oroväckande nog har det inte läckt en droppe någonstans. Inte ens vid ventilen. Det här kan aldrig sluta väl..
Till allebikes försvar så såg hjulen ut att vara tejpade av DT, men hade släppt och glidit ner mot mitten samt vikt sig vid däckbytet

Calle.

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hjälpte en polare ikväll. Hans hjul var också tejpade. Värdelöst tejpade! Läckte som ett såll så jag tejpade om med 32mm, blev perfekt och jag skulle inte vilja ha smalare, man vill ju ha den ändå ut mot kant så däcken trycker på den och ett par millimeter försvinner ju i ”diket i mitten”…
Mina var bra tejpade på båda cyklarna. Höll tätt efter första rundan.
Tycker det brukar vara lättare med en smalare tejp och köra två varv istället.

n0llan

Medlem
Nya allebike Alpha
Hej,
Jag har nu skaffat mig en Alpha, fast den kom utan dropper post så jag har köpt mig själv en. Fast jag har ingen annan om hur jag ska installera den då det inte finns något hål på undersidan av ramen där framklingan sitter.
Finns det någon här som har erfarenheter som kan hjälpa mig?

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hej,
Jag har nu skaffat mig en Alpha, fast den kom utan dropper post så jag har köpt mig själv en. Fast jag har ingen annan om hur jag ska installera den då det inte finns något hål på undersidan av ramen där framklingan sitter.
Finns det någon här som har erfarenheter som kan hjälpa mig?
Köpte du den beg? Finns väl ingen alpha som säljs utan dropper ny?

Enklast brukar vara att lossa vevlagret och dra det den vägen. Men är den ny får väl allebike montera en?

jonte987

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jo, jag har tänkt att göra det. Ändå intressant att veta vad det är för öra, jag antar att det inte är specifikt för Allebike.
Min intryck är att det mesta går att lösa. Har beställt två olika och de har passat

mv70

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Nya allebike Alpha
Frågan om ramväskor har varit uppe tidigare. Jag kan bidra med en bild på en Evoc Multi frame Pack storlek Small. Så här sitter den på en Alpha i storlek Small. Stor flaska passar, men en smula tight. 20220410_102727.jpg

n0llan

Medlem
Nya allebike Alpha
Hej,
Jag köpte denna ny-begagnad(?) (mindre än 10 timmar på cykeln av den förra ägaren) för några veckor sen. På något sätt så glömde jag fråga vilken årsmodell jag fick. Vet någon vilken det är? Jag tycker iaf att det ser ut som en 2020 modell.
(jag tog bort fotot för att en cykel nyligen blivit stulen i området så att jag inte ger en möjlig tjuv info om vart min cykel finns. Kanske paranoid men better safe than sorry)

Senast ändrad:

Dr Gugge

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Byggde upp min Alpha-ram med delar från min gamla HT... Men stolpen hade fastnat i min HT-ram så den kändes inte möjlig att sälja, då var det lika bra att bygga upp den igen :D

Så HT-ramen fick tillbaka alla gamla delar och det blev 12-delat XT med EIE cf-hjul till Alphan istället...

Bild från lunch-tur i Lunsen idag, riktigt skönt!
20220421_115828.jpg

(...har dessutom passat på att fylla kvoten för lila komponenter)

//Kristoffer

ybs

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Ni som har en alpha och en biffigare stighoj, hur kompletterar dom varandra? Blir den biffigare mest stående eller hur ser det ut?🤔
Jag hade en allmountain med 150mm gaffel innan alphan. Saknar den inte. Men det beror ju på var man cyklar. Jag tycker personligen att bike parks, berms, träkonstruktioner etc är skittråkigt. Det är egentligen bara mina handleder som saknar den mjukare dämpningen när det är stökigt och brant utför.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag hade en allmountain med 150mm gaffel innan alphan. Saknar den inte. Men det beror ju på var man cyklar. Jag tycker personligen att bike parks, berms, träkonstruktioner etc är skittråkigt. Det är egentligen bara mina handleder som saknar den mjukare dämpningen när det är stökigt och brant utför.
Jag gillar ju utförsåkning också, om du drar till fjälls och cyklar väljer du ändå alphan? (Ej bike park)

ybs

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag gillar ju utförsåkning också, om du drar till fjälls och cyklar väljer du ändå alphan? (Ej bike park)
Absolut. Det enda jag skulle kunna tänka mig att ändra är att sätta på en ultimate pike gaffel istället för den sid ultimate jag har nu. Den blir rätt hård när det går fort nerför och är stökigt. Men det du frågar om fjällen handlar ju också om var/hur man cyklar. Om man tar liften upp och öser på utför och tycker det är roligast ja då skulle jag valt en annan cykel

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Absolut. Det enda jag skulle kunna tänka mig att ändra är att sätta på en ultimate pike gaffel istället för den sid ultimate jag har nu. Den blir rätt hård när det går fort nerför och är stökigt. Men det du frågar om fjällen handlar ju också om var/hur man cyklar. Om man tar liften upp och öser på utför och tycker det är roligast ja då skulle jag valt en annan cykel

Du har alltså kört både SID och Pike Ultimate?
Skulle tänka att XC-åkare också skulle ville har en gaffel som inte blir hård när dom dundrar utför.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

Ja jag vill ju inte sluta köra BP heller så jag antar jag ändå villhöver en två-cykelvariant. Idag har jag en gravel och en 140/130, graveln skulle jag dock utan vidare kunna byta mot en alpha. Används inte överdrivet mycket och jag antar en Alpha är lika bra på grusväg..

ybs

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Ja jag vill ju inte sluta köra BP heller så jag antar jag ändå villhöver en två-cykelvariant. Idag har jag en gravel och en 140/130, graveln skulle jag dock utan vidare kunna byta mot en alpha. Används inte överdrivet mycket och jag antar en Alpha är lika bra på grusväg..
Alphan är en jättebra cykel rakt igenom. Sjukt snabb och trampeffektiv. Men det är ingen enduro-släde. Men det är väl att slå in öppna dörrar

ybs

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Du har alltså kört både SID och Pike Ultimate?
Skulle tänka att XC-åkare också skulle ville har en gaffel som inte blir hård när dom dundrar utför.
Jag var otydlig. Nej jag har inte testat piken men vad jag förstått från flera jämförelser/tester/rescensioner skulle den kunna vara ett bra alternativ om man vill ha en mer trail-orienterad dämpare. Eller snarare mer trail än ultimate i alla fall. Jo xc-åkare vill ha dämpning utför givetvis. De vill också ha låg vikt, trampeffektivitet och en gaffel som inte trycks ihop för mycket i svängar och som i sid:ens fall även har remote lockout. Men jag tycker att sid:en är en väldigt bra gaffel och den passar min åkstil men för andra som är intresserade av alphan är det bra att känna till att den är väldigt race-ig om man nu primärt är ute efter en känsla av att cykeln sväljer allt och flyter fram

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag bytte ju från SID Ultimate till Pike Ultimate på min. Stor skillnad i karaktär. Pike är mer som en typisk stiggaffel. Lite mjukare och använder slaglängden som man ställt in den.
SID Ultimate är lite annorlunda, den är gjord för XC-racing, den ligger högre i slaglängden och är gjord för maximal kontroll vid snabba kurvtagningar och dylikt. Jag hade väldigt svårt att kunna utnyttja slaglängden på min SID.
Eftersom jag själv är mer stigcyklist så bytte jag helt enkelt till Pike. Väger lite mer men annars bara fördelar tycker jag.
(ja en sak som skiljer också är att Pike tar plusdäck, vilket inte går in i baktriangeln. Men det gör väl inte så mycket, man får stå ut med att den är lite mer bredbent än SID 😀)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag är rätt inne på att byta min SID mot en Pike med, tror det är bättre mot vad jag använder den till. Funderar också på att byta den till nåt med mer slag... Men min Ripmo är så trampeffektiv så risken är att man får tag i nåt med mindre slag men som ändå känns segare..

Den är XC låg i fronten så tänker man sig använda den mer trailigt så är det nåt att betänka.

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag bytte ju från SID Ultimate till Pike Ultimate på min. Stor skillnad i karaktär. Pike är mer som en typisk stiggaffel. Lite mjukare och använder slaglängden som man ställt in den.
SID Ultimate är lite annorlunda, den är gjord för XC-racing, den ligger högre i slaglängden och är gjord för maximal kontroll vid snabba kurvtagningar och dylikt. Jag hade väldigt svårt att kunna utnyttja slaglängden på min SID.
Eftersom jag själv är mer stigcyklist så bytte jag helt enkelt till Pike. Väger lite mer men annars bara fördelar tycker jag.
(ja en sak som skiljer också är att Pike tar plusdäck, vilket inte går in i baktriangeln. Men det gör väl inte så mycket, man får stå ut med att den är lite mer bredbent än SID 😀)

Det låter dock lite konstigt. Det måste betyda att XC-åkare kör snabbare genom stök än stigcyklister, som kanske är sant när jag tänker på bilder av XC tävlingar nuförtiden. XC åkare är ofta också mycket lättare än stigcyklister. Det måste betyda att snabba kompressionsdämpning är mycket högre på en SID. Nu jag skriver det minns jag att man inte kann ställa in den på en SID, korrekt?

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Det låter dock lite konstigt. Det måste betyda att XC-åkare kör snabbare genom stök än stigcyklister, som kanske är sant när jag tänker på bilder av XC tävlingar nuförtiden. XC åkare är ofta också mycket lättare än stigcyklister. Det måste betyda att snabba kompressionsdämpning är mycket högre på en SID. Nu jag skriver det minns jag att man inte kann ställa in den på en SID, korrekt?
Det ska vara grymt stökigt och brant innan jag kan köra snabbare med min trailhoj än kompisarna med sina xc.

Det är ju mest bekvämt med en trail, snabbare är man ju sällan. Du kan ladda mer där det är som jävligast men sett till en bana på 2-5-10-15 km är du ju chanslös.

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Det ska vara grymt stökigt och brant innan jag kan köra snabbare med min trailhoj än kompisarna med sina xc.

Det är ju mest bekvämt med en trail, snabbare är man ju sällan. Du kan ladda mer där det är som jävligast men sett till en bana på 2-5-10-15 km är du ju chanslös.

Ja, men en XC-hoj är framförallt snabbare för att den är snabbare uppför och på platten. Där används inte så mycket slag. Så för att utnyttja 120 mm slag (och inte köra en SID SL) måste dom köra snabbare utför också.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Klart den går genom slaget med, men precis som länkaget på Alpha och XC-hojar så jobbar den högre för att vara effektiv och nerför så skramlar det mest men den fixar några hårda landingar eller stora slag. Men smutt är det ju inte om man är van vid en 36a och en X2 t ex. Som alltid en kompromiss.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Ja, men en XC-hoj är framförallt snabbare för att den är snabbare uppför och på platten. Där används inte så mycket slag. Så för att utnyttja 120 mm slag (och inte köra en SID SL) måste dom köra snabbare utför också.
Visst är det väl så, men det är ju också så de flesta stigar och rundor ser ut. Det man vinner på den 1% där man har fördel med en trailhoj räcker ju oftast inte, sen beror väl det på om man tycker det är viktigt. Dom jag cyklar med kör fs XC och det är slitsamt att hänga på med en större hoj, och som du säger uppför är det omöjligt.

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Klart den går genom slaget med, men precis som länkaget på Alpha och XC-hojar så jobbar den högre för att vara effektiv och nerför så skramlar det mest men den fixar några hårda landingar eller stora slag. Men smutt är det ju inte om man är van vid en 36a och en X2 t ex. Som alltid en kompromiss.

Men en 36a finns väl inte med 120 mm slag?

Jag undrar hur en SID och Pike med 120 mm jämför sig. Vet inte om Sambal har bytt till en Pike med 120 eller 130 mm. Kör själva en Pike Select 130 mm men med B1 DebonAir, så närmare 120 mm slag.

Kan tänka mig att en SID har hög threshold mellan low och high-speed dämpning så den gungar mindre. Men ser inte varför XC-åkare inte skulle ville utnyttja nästan hela slag vid stora drop.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag har en Trek Slash också, den har inte gått många meter sedan jag köpte Alphan. Men blir det en tur till T ex Isaberg eller vallåsen så åker Slashen fram :)
Nej en slash är ju inte så lämplig på stig så det förstår jag, det är väl egentligen så man bör ha. En parkhoj och en typ alpha, en stighoj och en alpha blir ju lite väl nära varandra om man ska vara krass.

Jag tror iofs det skulle vara en skaplig kombo, alphan när man ska svettas med lycragubbarna och stighojen vid ensamsegling och endurolek. Får väl titta lite i plånboken och se...

Laan84

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Nej en slash är ju inte så lämplig på stig så det förstår jag, det är väl egentligen så man bör ha. En parkhoj och en typ alpha, en stighoj och en alpha blir ju lite väl nära varandra om man ska vara krass.

Jag tror iofs det skulle vara en skaplig kombo, alphan när man ska svettas med lycragubbarna och stighojen vid ensamsegling och endurolek. Får väl titta lite i plånboken och se...
Jag tittade i min, jag villhöver det inte tillräckligt för att gräva tillräckligt djupt 😁

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hur följsamt är slaget bak? Fortsätter den jobba under t ex inbromsning? Spikar den i högre fart utför? Det är ju inte så mycket slag så ska den gå som stigcykel med utförskapacitet gäller det att länkage och dämpare levererar.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Men en 36a finns väl inte med 120 mm slag?

Jag undrar hur en SID och Pike med 120 mm jämför sig. Vet inte om Sambal har bytt till en Pike med 120 eller 130 mm. Kör själva en Pike Select 130 mm men med B1 DebonAir, så närmare 120 mm slag.

Kan tänka mig att en SID har hög threshold mellan low och high-speed dämpning så den gungar mindre. Men ser inte varför XC-åkare inte skulle ville utnyttja nästan hela slag vid stora drop.
Jag har 120mm.
Största grejen med min SID var att det var typ omöjligt att utnyttja hela slaglängden.

Topp