Nya allebike Alpha

Haverdal

Ny medlem
Nya allebike Alpha
Har följt tråden länge med intresse, tror jag vill ha en alpha hoj men har inte bestämt mig än. Nu när det snackas dämpare och uppträdande på cykeln undrar jag om ni som kör alpha använder cykeln till xco körning?
Är den mer xco än Trail? Tänker själv att nöja mig med en cykel som ska funka till både xco, långlopp och inte helt göra bort sig i enklare nerför som isaberg.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Men en 36a finns väl inte med 120 mm slag?

Jag undrar hur en SID och Pike med 120 mm jämför sig. Vet inte om Sambal har bytt till en Pike med 120 eller 130 mm. Kör själva en Pike Select 130 mm men med B1 DebonAir, så närmare 120 mm slag.

Kan tänka mig att en SID har hög threshold mellan low och high-speed dämpning så den gungar mindre. Men ser inte varför XC-åkare inte skulle ville utnyttja nästan hela slag vid stora drop.

Nej det finns den inte, men det kvittar för jämförelsen.

Klart de vill utnyttja hela slaget vid drop.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har följt tråden länge med intresse, tror jag vill ha en alpha hoj men har inte bestämt mig än. Nu när det snackas dämpare och uppträdande på cykeln undrar jag om ni som kör alpha använder cykeln till xco körning?
Är den mer xco än Trail? Tänker själv att nöja mig med en cykel som ska funka till både xco, långlopp och inte helt göra bort sig i enklare nerför som isaberg.

Mer XC än Trail imho.

glitch

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Hade glömt att en SID 120mm standard kommer med noll tokens och man bara kan lägga till.
Och personligen upplever jag den som för progressiv redan utan tokens.
Sista centimetern får jag aldrig ut utan att sänka trycket till något i övrigt helt ocyklingsbart.
Detta på en SID Select. Man får känslan att den har en token i sig men pyttsan när man väl öppnar.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Och personligen upplever jag den som för progressiv redan utan tokens.
Sista centimetern får jag aldrig ut utan att sänka trycket till något i övrigt helt ocyklingsbart.
Detta på en SID Select. Man får känslan att den har en token i sig men pyttsan när man väl öppnar.
Precis. Jag skulle sträcka mig så långt som att säga konstruktionsfel.

Grusove

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Ni som har en alpha och en biffigare stighoj, hur kompletterar dom varandra? Blir den biffigare mest stående eller hur ser det ut?🤔
Ja den biffigare (cube stereo 150) får mest vara med när det är renodlat utförsåkning och ska bytas ut till en ännu mer dedikerad utförshoj. Ibland får den låna kralligare hjul om det ska cyklas brötig stig eller fjäll. Det finns bekvämare stighojar men jag tycker det är ganska kul att den ger mycket feedback. Sen går den ju fint att komma ner för branta saker men med lite lägre fart än en kralligare hoj.
det enda jag saknar med den är att den kanske skulle kunna få ha lite högre styrhuvud eller levereras med lite längre styrrör. Trots riserstyre är den ganska låg fram, iaf min medium, men det är mer en nyans än dealbreaker.

Osmium

Ny medlem
Nya allebike Alpha
400 g på det som inte är baktriangel är ganska mycket. Epic evo är i sin tur ytterligare cirka 400 g lättare än majestic om jag fattat det rätt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Är liiiite inne att göra det jag egentligen avskyr, gaffla upp.

1652774056977.png

Tycker ändå geometrin klarar av det, den blir lite väl flack kanske men STA klarar sig imho.
Reach och stack kommer bara bli bättre för mig och BB är ändå lågt nog.

gndl

Medlem
Nya allebike Alpha
Är liiiite inne att göra det jag egentligen avskyr, gaffla upp.

Visa bilaga 555712

Tycker ändå geometrin klarar av det, den blir lite väl flack kanske men STA klarar sig imho.
Reach och stack kommer bara bli bättre för mig och BB är ändå lågt nog.
Vad tänker du byta till isf? Precis som ni skriver tidigare kan inte jag heller utnyttja slaglängden på min SID Ultimate. Något bättre när jag sänkt trycket men kan inte gå lägre nu tror jag.

Grusove

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Varför kolfiberram (alpha) när en Epic evo (comp) aluminium har samma vikt och är tåligare? Bortse från geometri vid svar.
Den är väl inte alls i aluminium? Eller pratar du om den förra generationen?
Men korta svaret är väl att man tycker man får mer bang for the buck med finare komponenter fast tyngre ram. Sen vilken som är tåligast är väl svårt att veta?

VanGarg

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Någon som köpt eller tillverkat skärm för baksvingen?
Skulle vilja ha någon lätt skärm där som skyddar själva baksvingens tvärstag mot stenskott samt hindrar skit från att kastas mot baksvingens nedre lager.

Typ något i stil med den utsökta arkitektritade skissen nedan.

Bilagor

• Screenshot_20220523-104431_Firefox.jpg
    Screenshot_20220523-104431_Firefox.jpg
    15.4 KB · Besök: 52

TsUPeR

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Skulle vilja ha någon lätt skärm där som skyddar själva baksvingens tvärstag mot stenskott samt hindrar skit från att kastas mot baksvingens nedre lager.

Jag har gjort en skärm av en gammal plastmapp och zippat den. Fult men funkis.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

Såna där plastflärpar finns det 13 på dussinet av på the internetz.

stick ner en sådant är och strippa fast

VanGarg

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Jag har gjort en skärm av en gammal plastmapp och zippat den. Fult men funkis.
Du vill möjligen inte visa ditt mästerverk? (:

Alla färdiga skärmar jag hittar fäster enbart in på övre stagen, och hindrar således inte skit från att spruta på nedre länlage-lagren, vilket alltså är primära anledningen till varför jag vill ha skärmen. Smuts på brallan kan jag ta (:

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Du vill möjligen inte visa ditt mästerverk? (:

Alla färdiga skärmar jag hittar fäster enbart in på övre stagen, och hindrar således inte skit från att spruta på nedre länlage-lagren, vilket alltså är primära anledningen till varför jag vill ha skärmen. Smuts på brallan kan jag ta (:

Över gruskrossen sätter du en slapper tape, sitter helt sjukt bra. Jag har inte en Alpha men likväl en gruskross på min Fuel ex, en sådan tejp sitter minst två säsonger innan du behöver klippa en ny.

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Den har väl ändå minimalt utsatta lager? Köp en Ibis så får du en world of hurt :LOL:
Jag har klippt ut gummiduk och slang som jag buntbandat fast för att skydda lager i länkage/stenkrossar.

Motofoam är ett annat tips.

Maakus

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Över gruskrossen sätter du en slapper tape, sitter helt sjukt bra. Jag har inte en Alpha men likväl en gruskross på min Fuel ex, en sådan tejp sitter minst två säsonger innan du behöver klippa en ny.

Precis, så har jag gjort på alla mina hojjar (Fast med 3M Mastic tejp).
Skydda sadelröret kan du göra med skyddsfilm från Biltema, tjock och bra.
Sätt skyddstejp innan, sen "stänkskärmen" utan på den.
Tack vare att röret är just ett rör, så böjs flärpen neråt hela tiden.

1653386531597.png

TsUPeR

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Efter knappt ett år har mitt styrlager börjat kärva lite. Någon som har koll på dimensionerna på lagren?
(Ett nytt kitt från allebike verkar innehålla massa extra utöver lagren som jag inte behöver...)
EDIT: Hittade dimensioner 1 1/8", Övre / 1,5" nedre

Senast ändrad:

Marnil

Medlem
Nya allebike Alpha
Sitter lite med fingret på köpknappen på en Alpha, har idag en santa cruz tallboy al som jag gillar men tycker den är i tyngsta laget. Över 14 kg trots ganska bra spec. Geometrin verkar vara ganska lik. Vill som sagt ha en lite lättare och rappare cykel för single track. Kommer alphan vara rätt cykel?

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
GX-varianten såg ju prisvärd ut men är RS-revelation klappkass?

Får väl svara mig själv efter att ha kollat och den har ju motion control så det lär ju inte vara så njutbart att byta mellan en 36:a performance elite och den..

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Man kan köpa till en Charger dämpare, då har man en Pike.

Jo det såklart, men den är ju fortfarande lika tung. Jag har redan en kanoncykel och ska jag komplettera garderoben så vill jag ha en rapp hoj. Såg att det inte var några bra bromsar heller så i slutändan blir det väl lika mycket pengar i uppgradering som att köpa XT. Så det är väl lika bra att invänta och se vad som kommer till nästa år. Har en hand-operation inbokad i höst så årets säsong kommer bli kort.

Topp