Nya bromsar, Hope E4 vs Shimano Saint vs SRAM Guide RSC

De flesta bromsarna i den här klassen ska väl ha kraft nog egentligen? Poängen med onödigt mycket kraft är väl snarare att det är bekvämare i fingrarna efter en kvarts bromsande.

Luthman Photography sa:
Jag körde Guide RE på en testhoj i fjol och dem gillade jag. Hade dem ifs bara i några månader så jag kan inte säga något om hållbarhet över tid eller om de är bökiga att serva. De jag testade gav rejält med bett och hade lagom modulation. Det var inga problem att släppa ankar från den fart jag vågade köra rakt nerför fjäll med i alla fall.

Hade Guide R på enduron förut, var mycket bra tycker jag, ena fick dock problem så bytte ut den till RS, märkte ingen skillnad, när den andra också började strula så bytte jag till Hope som är ganska lika i kännsla.
Frugans hoj har SLX och ibland lånar jag den, tar några bromsningar innan man vant sig med att dom tar tidigt och med mycket kraft direkt men funkar bra.

jofahjalm sa:
Det är konstigt att inte känna skillnad på R och RS eftersom det skiljer mycket i free stroke mellan dom.
Inte konstigare än att inte kunna känna när gaffeln behövde service förra året, att ekrar är lösa som överkokt spaghetti och andra liknande rätt normala saker.

Nej, men man kanske inte ska lita på att det inte är någon kännbar skillnad för sig själv från det uttalandet.

jofahjalm sa:
Nej, men man kanske inte ska lita på att det inte är någon kännbar skillnad för sig själv från det uttalandet.

Nej alla har väl sina erfarenheter och delar dom så får man känns efter själv och värdera det hur man vill.

Bromsar är svårt.

Kör Guide R sedan 2 år. Trodde aldrig jag skulle säga det här, men min erfarenhet är att XTR är mycket sämre än mina Guide.

Guide är visserligen mer trailorienterade än XTR 9000.

Jag fick hjälp att ”överfylla” mina sram bromsar, dvs ha lite för mycket olja i systemet, det gör att de biter betydligt tidigare och inte alls är lika svampiga.
Det kan vara värt att testa innan du byter bromsar för att du inte gillar ”sram känslan”.

Hehe nä bästa jävla grej jag köpt tror jag har 3 uppsättningar?
Även gamla modellen är fan skönare än allt annat!
Å snabb leverans av delar från Veloteket när man dödat nån del vilket ju händer sen kan man byta olja utan några special verktyg plus att de tar på samma ställe hela tiden å har grym modulation så å utan kapning?

Trickstuff har gjort lite egna mätningar:
Brakes.png

Allt som Lingon skriver ska man ta med en stor nypa salt, och ev. lite socker...

happymtb.fr sa:
Lingon sa:
happymtb.fr sa:
Trickstuff har gjort lite egna mätningar:
Enligt den grafen borde det vara svårt att känna skillnad mellan Code RSC och 4-kolvs XTR. Hmmm...
Nej. Det som saknas är hur mycket man behöver förflytta handtaget för att åstadkomma den angivna fingertrycket.
En del info går att hitta här också: https://m.pinkbike.com/news/review-hayes-dominion-a4-brake.html
Aha såklart, utan den infon har ju grafen ett begränsat värde för att beskriva hur bromsen kommer att upplevas. Borde gå att illustrera på nåt bättre sätt. :)

Tillbaka
Topp