Nya däck för stigcykling, vilka?

Det här med däck är ju ändå någonstans en smaksak i grund och botten. Ardent/ikon gillar höga tryck IMO. Det, i kombination med låg vikt gör att de passar utmärkt som den där förhatliga "allt-i-allo"-kombon med noll credd men som ändå fungerar till det mesta utom möjligtvis bombrepor nedför.

Ska det offras ytterligare grepp är Rocket Ron fram/bak eller varför inte Vittoria Peyote (RR-klon) givna kandidater. Fantastiskt snabbrullade oavsett underlag.

Sedan har man kanske inte testat precis allt heller. Har själv t.e.x aldrig provat Bontragers produkter. Bra sugen på deras XR2/3 för normaljäklig svensk, platt skogscykling.

Ja min erfarenhet av Butcher 2,6 är att det är smalt.
Breda 2,3 hade passat bra.

Körde Purgatory Grid 29x2.6 på min HT bak. Var först missnöjd att nya, lite bredare 2.6 inte passar genom min kedjestag, men upptäckte att nya Eliminator Grid Trail 2.3 är precis lika bred som min gamla 2.6: 61 mm, så den passar perfekt (och är mycket bättre)!

Det ja själv hade i tankarna innan trådstart var Hans dampf fram och Nobby Nic bak... men det kanske är over kill? Blir det trögare än det jag har (jag tror ju själv det)?

Om du har 29or lär det ju inte göra så mycket. Får köra gangstertryck på däcken så de blir stenhårda, sen får man bara släppa ut allt sen. Det hade känts värre om det var 27,5 och rulla med den typen av däck.

Nya Purgatory har en helt annan mönster. Har ingen aning hur bra den är.
Det ser väldigt bra ut tycker jag. Klart vettigt mönster för bakdäck. Sen vet man ju aldrig hur casingen är. Gamla Purgatory var svinlitet i 2,3" och ganska stort i 2,6" (större än Butcher och Eliminator 2,6").

Ja jag blev förvånad när GC vägde 900g, listat på 800g eller så men vägde betydligt mer.
De verkar ha fuckat upp vikterna ordentligt. Jag köpte ett Butcher Grid Trail 29x2,3" som skulle väga 900 gram, men det vägde 1000 gram. Inte mig emot, men det är ingen liten avvikelse. Tror de helt enkelt skrivit fel på sidan eftersom gamla Grid var tyngre enligt specarna, trots futtigare casing.

Hade XR4 2.6, fy. Sprutade upp grus från dem på ett mycket märkligt sätt. Noll grepp på hala rötter och stenar. Kör Maxxis Beaver på HT och greppet är grymt i alla underlag. Konstigt nog tycker jag de rullar bra på asfalt men de slår nog inte ett bra XC däck.
Intressant, det har jag inte upplevt med 2.4. Jag är väldigt sugen på att testa nåt annat nu, framförallt för att få bättre grepp när det är blött. Funderar på att biffa till det ordentligt med DHF 2.6 fram och något liiite mindre brötigt, men greppigt baktill. Beaver vet jag inte ens om jag sett nån gång, men det finns inte i lämplig bredd vad jag kan se...

Intressant, det har jag inte upplevt med 2.4. Jag är väldigt sugen på att testa nåt annat nu, framförallt för att få bättre grepp när det är blött. Funderar på att biffa till det ordentligt med DHF 2.6 fram och något liiite mindre brötigt, men greppigt baktill. Beaver vet jag inte ens om jag sett nån gång, men det finns inte i lämplig bredd vad jag kan se...

Nej, de är ju 2.0 eller 2.25 så vill du ha 2.6 i fram så går de ju bort. Om du inte tänker någon bisarr bredd-”mullet” ?

Det ser väldigt bra ut tycker jag. Klart vettigt mönster för bakdäck. Sen vet man ju aldrig hur casingen är. Gamla Purgatory var svinlitet i 2,3" och ganska stort i 2,6" (större än Butcher och Eliminator 2,6").

Min Purgatory Grid 29x2.6 var 61 mm, precis som min Butcher Grid 29x2.6. Tror att 27.5x2.6 var mycket bredare.

Vill nästan prova nya Purgatory som bakdäck till sommaren på min stig-HT, men är just så nöjd med Grid Trail att jag inte längre vill ha Grid utan Trail.

Körde Purgatory Grid 29x2.6 på min HT bak. Var först missnöjd att nya, lite bredare 2.6 inte passar genom min kedjestag, men upptäckte att nya Eliminator Grid Trail 2.3 är precis lika bred som min gamla 2.6: 61 mm, så den passar perfekt (och är mycket bättre)!
2.6 skall vara 66mm breda 2.4 skall vara 60mm breda.

Jag gillar verkligen Forekaster 2.6 fram och Rekon 2.4 bak.
Forekaster i bred modell rullar bra och ger oväntat mycket grepp på framhjulet, även i blötföre.
Körde Rekon fram innan men tyckte att det washade ut för lätt när det var blött.

Testar just nu själv maxxis assegai (2,4) som ska vara av det jag läst va ett dhf fast lite mera lättrullat.

Har bara kört 2 rundor men tycker dom funkar , grepp och rull är bra .

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med mina Kenda 29"× 2,6" på stighojen.
Hellkat Pro 120 tpi fram
Nevegal2 Pro 120 tpi bak.

Greppigt? Ja.
Rull? Inte relevant på min singlespeed. Jag prioriterar grepp

Jag kör Onza Ibex folding 2.25" på min Spark 710. Bra grepp och rullar på fint tycker jag.
LRM_EXPORT_525076466783936_20190812_194156063.jpeg

Sen när mäter däck exakt som de heter? Ganska meningslöst inlägg i diskussionen.
Om du inte vet hur man använder ett skjutmått så får det stå för dig .
Jag har både schwalbe och conti och pirelli på olika fälgar som mäter det tillverkan har satt på storleken och rekommenderat lufttryck.

Om du inte vet hur man använder ett skjutmått så får det stå för dig .
Jag har både schwalbe och conti och pirelli på olika fälgar som mäter det tillverkan har satt på storleken och rekommenderat lufttryck.
Kul för dig! Det betyder inte att alla däck har det mått som anges, så din kommentar om vad däcken "ska" vara är fortfarande helt meningslös. Det relevanta är hur stora de är i verkligheten och det är naturligtvis ett gissel när det inte stämmer. Men det påverkas av fälgbredd, fälgens utformning invändigt samt hur man avrundar. 2,55" är 2,6".

Edit: Eftersom du svarade på Berks inlägg om Specialized-däck så hade du alltså fel. Deras 2,6:or "ska" inte vara 66 mm. Det står i specen att de mäter 2,45" vid 25 mm fälgbredd, 2,50" vid 30 mm och 2,55" vid 35 mm.

Senast ändrad:
Däck tänjer sig en del också. När de är flong nya så är de ibland frustrerande smala jämfört med märkning, men de tänjer sig nästan alltid när man pumpat och kört ett tag.

1 tum är 25,4 mm

Hur breda däcken blir vid ett givet tryck påverkas av aktuell fälgbredd.

Med facit i hand känns det lite onödigt att ha startat en tråd. Resultatet blev i a f en insikt om att utbudet av däck är väldigt omfattande. Svängde förbi min LBS igår på väg hem från jobbet för att se vad de hade. Köpte ett Specialized ground control med grid casing som jag tänkte testa fram och flytta bak mitt fräscha Forekaster. Får se hur utfallet blir.

Enda sättet är att prova nåt. När du sedan har en åsikt om det försöker du lista ut varför. Efter några olika däck har du bildat en egen uppfattning. Den behöver inte nödvändigtvis stämma med andras.

Vilket hyfsat lätt Maxxis (29") framdäck ska man ha? Kör Rekon race 2.35 bak men vill ha nått med lite bättre grepp fram. Forekaster eller Ardent, vilket är bäst?

nyfiken på vad du tycker om nya xr3 med kraftigare kandobbar. Kör xr 4 2.6 fram på ht idag å tycker det är ett bra allrounddäck
Samma här, har kört med xr4 både fram o bak (2.4) senaste åren och varit nöjd med dom, bra allroundäck som sagt med bra grepp, hyfsat rull och hyfsad vikt. Lade på xr5 i 2.6 i vintras och det funkade kanon i blötan/leran. Är som sagt också lite sugen på nya xr3, framförallt som bakdäck nu när det är torrt igen.

Vilket hyfsat lätt Maxxis (29") framdäck ska man ha? Kör Rekon race 2.35 bak men vill ha nått med lite bättre grepp fram. Forekaster eller Ardent, vilket är bäst?
Testa ett Minion DHF 3C Maxterra eller Highroller 3cMaxterra fram. Inte så mycket rullstraff men härligt grepp. Om jag fick välja ett däck för resten av livet så skulle det vara Highroller. Förutsägbart släpp och en perfekt kompromiss.

några av mina värsta vurpor vill jag skylla på Ardent.

Enklast vore väl ändå om de tog gummiblandningen i Five Ten skorna och gjorde ett däck av. Skulle skulle vara som en fluga på väggen.

Finns det nånting som faktiskt greppar på blöta rötter? Framförallt bakdäck med den egenskapen vid klättring vore ju kul. Och framdäck i största allmänhet förstås...

Tillbaka
Topp