Nya fälgar / hjul till en specialized Camber

Hogren

Aktiv medlem
Tänkte byta ut orginal fälgarna på Camber i vintern till något bättre nu behöver jag eran hjälp ska man köra slanglöst eller med slang
Vilken fälg / hjul set ska man satsa på klistra gärna inne länk också
Mvh Jesper

När jag köper nya hjul är är det viktigt att det står AM märkt någonstans, då vet man att dem förhoppningsvis håller sig bättre

Jag cyklar lite racer också där märker man ganska lätt skillnad på lätt rullade hjul gör man även det i skogen ?

Hogren skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag cyklar lite racer också där märker man
> ganska lätt skillnad på lätt rullade hjul gör
> man även det i skogen ?

Japp lätt-rullade hjul har sämre grepp och går sönder lättare

Senast ändrad:
Hår fin gräns det
Kollade på shimano xt men såg att dom inte passade Camber då shimano fälgen var 135mm o camber 142 om jag fattat rätt

Edit: Läste på nu, 142+ flyttar bara kassetten 2mm närmare kanten.

Skifte mellan hjulen kommer kräva full justering av växelföraren bak om du tänker blanda 142 och 142+.

Senast ändrad:
Känns meckigt
Någon som har ett bra förslag på slanglöst 29" hjul /fälg till en Camber som passar rakt av ?

Hogren skrev:
> Känns meckigt
> Någon som har ett bra förslag på slanglöst 29"
> hjul /fälg till en Camber som passar rakt av ?

Som sagt, alla hjul med rätta axeldiametrar passar men inte utan justering av växlar. Välkommen till Specializeds speciella lösningar.

cerro skrev:
> Hogren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blev rekommenderad dessa av Evalds MTb
> >
> http://www.evaldsmtb.se/mountainbike/hjul/29-hjul/
>
> > roval-hjulset-control-29-142-svartvit
> > Som passar rakt av känns som det blir typ dom
>
> 1680g på Evalds och 1550g på Specializeds
> hemsida? Spännande vad vikten hamnar på

130 gram, det blir alltså 65 gram mer eller mindre per hjul. Känns inte som att det har någon jättebetydelse :)

Om det är samma hjul som på min Stumpjumper så är det ett bra köp, tycker dom håller bra.

Kolla det där lite noga innan köp. Har en Camber Comp Carbon och var i precis samma situation som du. Skulle köpa 142+,men upptäckte att Camber comp och comp carbon har inte 142+ på hjulen. Ramen är förberedd för det, köper du 142+ kommer du ändå att få justera växeln när du byter till originalhjulen då de är 142. Väldigt otydligt på Specializeds hemsida men kolla speccen på ramen och hjulen. Detta var nytt även för personalen på Conceptstore då, har köpt ett par Kolfiberhjul 142 och det funkar utmärkt./ Danne

Om du köper ett par fina hjul, kommer du verkligen att köra NÅGOT ALLS på originalhjulen?
Om svaret i ditt hjärta blir nej så är ju frågan om 142 eller 142+ irrelevant.

Jag köpte nämligen ett par Roval Control SL till min Camber och insåg rätt snart att jag aldrig någonsin skulle använda de i jämförelse tunga och trista originalhjulen.

Så jag bytte bort de mot en BMX istället.

Fast du är ju inte jag såklart.

Kan man metaller något för att få reda på vilket nav man har 142 eller 142+ står inget på navet eller fälgen
Bara alexander rims Camber det är väl det ganska dåligt märke så jag antar att det är 142 nav känns som det bara är hi end produkter som kör 142+

Mja, vet inte om det jag läst om hi-lo-navet på min Stumpjumper comp evo -13 gör att jag känner att det är topp quality direkt.
Men det funkar hur bra som helst ännu iaf :-)

Lättast vore väl att mäta mot ett 142 nav på ett annat hjul? Eller googla fram speccen för årets modell om det är det, och lusläsa ramens dropout och jämföra vad det står om hjulen. I mitt fall stod 142+ på ramen och 142 på hjulen vilket innebär att den är kompatibel i ramen för deras finare hjul men levereras med "vanligt" 142 nav. Är rätt säker på om det är en 2014 och en billigare Camber än/ eller en comp Carbon att det är 142 standard. /Danne

Oki tack då är det 142 som sitter på
Nu är ju frågan ska man fortsätta köra 142 bara för att det är smidigt att byta hjulen imellan om man skulle vilja ( tror ju inte man vill köra gammla tunga hjul när man har lätt)
Eller byta till 142+?

Instämmer med föregående talare. Byt inte till 142+ om du redan har ett 142-hjulpar.

Med 142+ är du begränsad till de få hjul som specialized behagar sälja, och de är väl inte jätteprisvärda.

Kör du 142 kan du klicka hem typ vad som helst, allt från finhjul från de övriga märkestillverkarna, till tyska kvalitetscustomhjul, till billigt och spännande kinakol.

Från Velotek Uppsala! Brukar gå på typ 3750 kr.

Jag funderar på hur jag ska göra på Stumpjumpern. Har ju förstås 142+ och skulle vilja ha en uppsättning hjul till så man kan ha två olika däckkombosar att snabbt välja mellan men vill inte justera bakväxeln varje gång. Köpa in sig totalt på 142+-spåret eller byta navet i nuvarande och köpa en uppsättning 142 till så man är fri sen :-)
Pappapengarna tycker dock inte andra alternativet känns bra just nu… Eller egentligen att köpa hjul alls iofs :-P
Sen är det 20mm fram och allt beggat som kommer ut har ju 15mm. Vissa finns säkert adaptrar till men jag är inte så påläst i hjuldjungeln.

Det är nog en fördel att ha exakt samma nav på båda hjulparen om man ska kunna byta fritt utan att behöva justera något. Jag kan tänka mig att även oken måste justeras om man byter nav och/eller skivor i hjulbytet.

jofahjalm skrev:
> Det är nog en fördel att ha exakt samma nav på
> båda hjulparen om man ska kunna byta fritt utan
> att behöva justera något. Jag kan tänka mig att
> även oken måste justeras om man byter nav
> och/eller skivor i hjulbytet.

Samma märke iaf. DT Swiss 6-bult kan jag byta mellan 350, 240 och spline utan att behöva justera någonting, CL-varianten kräver justering.

Byter jag till mitt framhjul med hope 2 nav, då får jag justera bromsoket.

Senast ändrad:
Funderat på shimanos xt tubless fälgar har kommit nu i 142 o är väldigt bra i pris 3000kr
Vad tror ni om det valet ?

Var på cykelcity idag och kollade hjul blev rekommenderad ett par hope xc 29 hjul som var nya som hope gör allt själva på om jag fattade rätt
Någon som har koll på vilka jag menar ?

dnleriksson skrev:
> Från Velotek Uppsala! Brukar gå på typ 3750 kr.
>
>
> Jag funderar på hur jag ska göra på
> Stumpjumpern. Har ju förstås 142+ och skulle
> vilja ha en uppsättning hjul till så man kan ha
> två olika däckkombosar att snabbt välja mellan
> men vill inte justera bakväxeln varje gång.
> Köpa in sig totalt på 142+-spåret eller byta
> navet i nuvarande och köpa en uppsättning 142
> till så man är fri sen :-)

Är inte 142+ en fördel med då eftersom det blir lite styvare än vanligt? Se på nya cyklar 2015 med Trek som kommer med Boost på 148mm bredd för att styva upp och Cannondale dishar om sina hjul helt för att få styvare hjul med. Specializeds standard gör kanske minst men de har haft det ett tag och lär stanna med tanke på att det fungerar med de mesta.

Hogren skrev:
> Var på cykelcity idag och kollade hjul blev
> rekommenderad ett par hope xc 29 hjul som var nya
> som hope gör allt själva på om jag fattade
> rätt
> Någon som har koll på vilka jag menar ?

Antar att det är dessa: http://www.hopetech.com/product/hope-tech-xc/

Jag har ett sånt bak och efter en omgång med ekernyckeln (en eller ett par ekrar tappade spänning efter ett par turer) så funkar det prima. Jag är dock inte så hård på materialet.

/Johan

Hogren skrev:
> Är du nöjd med dom annars Tycker du att man ska
> satsa på dom fälgarna ?

Jotack, jag är helnöjd. (utom möjligen med att de behövde efterspännas)
De som kör hårdare tycker nog kanske att de är i smalaste laget men då kan man ju gå på deras Endurofälg.

/johan

JojjeM skrev:
> Hogren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är du nöjd med dom annars Tycker du att man
> ska
> > satsa på dom fälgarna ?
>
> Jotack, jag är helnöjd. (utom möjligen med att
> de behövde efterspännas)
> De som kör hårdare tycker nog kanske att de är
> i smalaste laget men då kan man ju gå på deras
> Endurofälg.
>
> /johan

Jag är ju en glad amatör så tror inte mitt cyklande skulle räknas som hårt
Super få bli en tur till cykelcity imorgon o köpa ett set ?

Tillbaka
Topp