Nya gängor i aluminium?

elling

Aktiv medlem
Nya gängor i aluminium?
Jag har triathlonstyre i aluminium där gängorna i fästanordningar blivit helt nedskavda (eller vad man nu skall kalla det). Är det bara till att skaffa gängverktyg och fixa till nya, större, gängor eller....

/elling

Nya gängor i aluminium?
Om du har tur, så finns det tillräckligt mycket gods för heli-coil insats. Då kan du använda samma skruv som tidigare för att fästa med.

Nya gängor i aluminium?
En hylsa med en krage och invändig gänga som nitas fast i tunna material. På cyklar används det i regel till skruvhålen för flaskhållare och liknande. I industrin används det till alla möjliga ändamål. En popnut-tång behövs, men det kanske du kan låna. Starkt blir det, lämpar sig väl när materialet är tunnt och gängan blir klen vid gängning.

product-1-popnut.jpg

popnut.gif

Nya gängor i aluminium?
elling:
har själv gjort gängor i aluminium (bla en xt framväxel) inga problem alls.. se bara till att borra _rakt_ och gänga lika rakt så gåre utan problem.. väldigt mjukt att gänga i aluminium vilket gör det enkelt, betydligt enklare än stål.

Nya gängor i aluminium?
elling skrev:
-------------------------------------------------------
> samt vad är heli-coil?

Insatsgänga. Man gängar upp till speciell överdimension och skruvar i en ny stålgänga (oftast) med den gamla dimensionen invändigt. Förr var det svindyrt men numera finns det insatsgängor som är något vettigare i pris. Har dock ingen vidare koll på priser längre själv då jag lånar när jag behöver.

:)

Nya gängor i aluminium?
Å förresten: smörja lite när du gängar. Vissa påstår att man ska ha t-sprit när man gängar i aluminium men det är mest till för att kyla vid höga maskinella skärhastigheter. Lite vanlig motorolja funkar fint vid långsam handgängning. Det är lätt hänt att aluminiumen smetar ut sig om man inte smörjer alls och även om det känns OK utan så blir ytan på gängan bättre med smörjning.

:)

Nya gängor i aluminium?
Matthz skrev:
-------------------------------------------------------
> Borra upp och sätt dit heli-coil, allt annat är
> bara snack så gör man inom industrin mm, snack
> Pellar har ni gort detta själva ???

Att gänga upp t ex en trasig M4 till M5 är väl inget märkligt? Visst är heli-coil bättre men ibland är ju grejerna inte värda att kosta på det, om man nu inte har heli-coilsatsen tillgänglig redan. Om det dessutom är gängat direkt i aluminiumgods från början och materialet runt den trasiga gängan tål en överdimension så är det ju inget nerköp ändå. Att industrin gör si och så är ju beroende av situation och vissa industrier jag har jobbat på har definitivt inte slösat pengar på heli-coli ens när det nog hade varit en bra idé :)

Nya gängor i aluminium?
Om det inte passar så köp nytt lättare och bättre eller ???
Calle F men ibland är ju grejerna inte värda att kosta på det eller ???

Nya gängor i aluminium?
Om Du nu väljer att gänga om hålen så se till att få en gängpressande gängtapp, och inte en skärande gängtapp (används vanligen och är för gängning i stål). Det gängpressande tappen avverkar inget material uta pressar bara materialet till en gänga. Finns att köpa i en välsorterad järnaffär.
/galileo

Nya gängor i aluminium?
Okej, då går vi in på grottmekande. På mopetiden räddade jag ett gäng alugängor genom att helt enkelt:

1 stripa en elkabel,
2 plocka ut koppartrådar,
3 hänga in koppar trådarna (7-8 stycken kanske) i hålet så de löper tvärs de dåliga gängorna och sen
4 dra i skruven.

Billigt - Ja
Enkelt - Ja
Hållfast - Tja, beror¨på applikation.

Tillbaka
Topp