Nya Grevaloppet 8/9 2012!

Martin Kroon

Ny medlem
Nya Grevaloppet blir äntligen av!
Se information på Karlskrona CK:s hemsida - www.karlskronack.com

Boka redan nu in 8/9 för ett ca 30 km långt crosscountrylopp med bitvis teknisk bana. Vi kommer att hålla till på Rosenholms övningsområde i Karlskrona. Start kl 11:00 så att alla ska hinna till start!

På grund av storm försvann alla möjligheter att genomföra loppet på den ursprungliga banan för några år sedan. Vi har sedan dess arbetat för att flytta loppet till Rosenholms övningsområde i Karlskrona men har haft problem med både marktillstånd och engagemang. Vi vill självklart starta Grevaloppet som tävling igen, men i år går det som ett motionslopp. Vi vill gärna höra hur banan, området och andra faciliteter upplevs av deltagarna innan vi tar loppet till tävlingsnivå igen. Välkomna!

Det såg länge mörkt ut för loppet även i år, men det är nu klart att det blir av!

Distans: 2 x 15 km varv på mestadels stig (10% grusväg) och bitvis ganska tekniskt.

Klasser: Motion

Typ: XC

Loppet är sanktionerat av Svenska Cykelförbundet.
Välkomna!

Karlskrona CK

Martin Kroon
ordf

Senast redigerad av en moderator:
Var ute och provkörde banan i onsdags, riktigt rolig bana. Bästa passagen, backen genom bokskogen ner mot ån, världsklass. I övrigt fina stigar och rolig mtb cykling. Kan varmt rekommendera ett besök.

asomianders skrev:
-------------------------------------------------------
> Var ute och provkörde banan i onsdags, riktigt
> rolig bana. Bästa passagen, backen genom
> bokskogen ner mot ån, världsklass. I övrigt
> fina stigar och rolig mtb cykling. Kan varmt
> rekommendera ett besök.

+1 . Kan verkligen hålla med. Go mix av tekniska och snabba stigar samt lite grusväg / asfalt för att trampa bort lite av mjölksyran. 8)

Patte_37 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det skulle vara kul att testa banan innan loppet,
> är det svårt att hitta?

Det kan vara ganska svårt att hitta om man inte känner till stigarna. Tror inte det är markerat än. Finns en karta upplagd på hemsidan, http://www.karlskronack.com/

Om du vill ha banan visad så är det bara att göra ett inlägg på Meddelandesidan på karlskronack. Själv kommer jag att cykla banan på fredag efter jobbet. Enligt forumet kommer även banan att visas imorgon Onsdag så vill du följa med så bara meddela på Meddelandesidan.

Möjligtvis kan jag också få till en visning på söndag om det är intressant.

Få se om jag kan köra på lördag. Jobbar kl.07-19, kanske kan ta ledigt ett par timmar och köra direkt till jobbet efter cyklingen =)

//Panos

Kommer att bli ett riktigt kul lopp på lördag. Har ni möjlighet så rekommenderar jag verkligen en tur ner till Karlskrona för att vara med. Banan är otroligt fin med något för alla; alltifrån härlig utförsåkning på episka stigar, till grusväg och korta men tuffa klättringar.

Bra jobbat med arrangemanget. Kan med lätthet köras som riktig tävling i framtiden. Varierande terräng med stenhällar, rötter, fina utförskörningar, klättringar och lagom med grusväg. Perfekt att kunna duscha på arenan efteråt.

Sämsta? Vägbommen, kanske en varning för de extremt stora dubbelrötterna inne i skogen som jag flög över styret :D Man ser inte rot 2 förrän det är kört. Annars skitkul bana :)

Bilder: https://picasaweb.google.com/karlskronack/Grevaloppet20120908?feat=flashalbum

istämmer med ovanstående.
Önskvärt vore också att stigarna är fria från folk. De va dom idag, tack å lov. Vissa utförslöpor gick riktigt fort, och med mycket sly längs den smala stigen hade man inte en sportmössa att se ev fotgängare.

Tycker också att banan var kanon. Var mycket mer stig än jag väntat mig. Bortsett från bommen hade jag lite problem med stora stenen strax innan bommen. Men å andra sidan är den ju inget man bara rullar undan.

Härligt att se. Kul att det var en som körde loppet. Bra jobbat alla.
Tråkigt bara att man ska behöva jobba =(

//Panos

@marcus_ec, bra tips om rötterna. Det är lätt att man blir hemmablind när man kört banan många gånger och skall snitsla / skylta. Jag antar att du menar rötterna precis efter klättringen på kalhygget innan högersvängen ?

@Johan_Olsson, väldigt många varningsskyltar (med info att det var "avstängt") var uppsatta och trots detta var det en del som hade gett sig ut på stigarna. Startade ca. 20 minuter efter start för att "kvasta" och fick stanna och informera både hundägare och en "ipod-promenerare" att det var cykellopp och kunde komma cyklister i hög fart.

Bommen var helt klart en miss och denna får vi se till att ha öppen till nästa lopp. Fördelen med bommen är ju annars att man förhindrar bilar från att köra in på området. Stenen ligger där den ligger men en varningsskylt hade ju inte skadat.

Trots att jag cyklat hundratals gånger på dessa stigarna så hade jag riktigt roligt. Var längesedan jag hade så roligt. Så en stor eloge till karlskronack och alla eldsjälarna som jag vet har slitit otroligt med att få till detta loppet. Och självklart ett stort tack till alla som dök upp och körde loppet. Var ju över 50 startade och en fantastiskt bra stämning!!!!

Ja riktigt kul var det :) Banan växte för varje varv tycker jag. Grymt skön blandning av stig, singletrack, kurviga smala nedförslöpor o grusväg. Och dom fantastiska bokskogspartierna :)
Dubbelrötterna fattar jag precis vad som menas med :) Höll på stupa där varje varv :)

Tillbaka
Topp