Nya hål för pedaler på vevparti, vilken diameter på borr?

kogoyo

Aktiv medlem
Tjena.
Ska borra nya hål för pedaler i vevparti, för att korta vevar, och undrar vilken diameter på hålet? Vanlig standard pedaler. Tack på förhand.

No offense, men om du inte vet det så bör du nog inte göra det där själv. Har du grejer för att göra vänstergängor?

En fråga till: är vevarmar lika tjock där du ska borra? Alla vevar jag har sett senaste tiden är mindre än halva tjockleken i mitten jämfört med var pedaler sitter (vanligtvis).

kogoyo sa:
Tjena.
Ska borra nya hål för pedaler i vevparti, för att korta vevar, och undrar vilken diameter på hålet? Vanlig standard pedaler. Tack på förhand.

Alltså, det här är ju CYKEL. Och du säger "vanlig standard". Som om cykelbranschen nånsin skulle ha nöjt sig med en.

Det finns två som jag skulle anse som vanliga, 1/2" och 9/16"

ANTAGLIGEN är det 9/16" du pratar om. En snabb googling leder till Parktool hemsida, som hjälpsamt talar om att: "The tap drill size for a 9/16" x 20 TPI thread is nominally 33/64-inch."

33/64 - om du inte redan har eller vill ta hem från Ebay eller så, är rätt nära 13,1 mm.
En 13,1 mm borr är nog inte mycket vanligare än en 33/64.
Vore det jag så hade jag nog tagit en 13 mm borr, och sen fulkört lite för att förstora hålet en aning.
Jämfört med de andra felkällorna - som att få hålet i rätt vinkel - skulle jag inte oroa mig särskilt mycket för om diametern avviker några hundradelar.

Är det vanliga pedaler hade jag satt två högerpedaler och köpt en gängtapp och inte oroat mig ett dugg för det, det verkar vara rimligt nivå för bygget om jag läser av det hela rätt. En klick loctite möjligtvis.

Om det är aluminiumvevar:
Alu är rätt mjukt jämfört med stålet i pedalaxlar. Finns ju folk som lyckats vålda in pedaler på fel sida.
Jag gjorde renstappar genom att slipa upp spår i ett par kasserade pedalaxlar.
Tror oddsen är rätt goda att de skulle duga till att gänga om några vevar.

Ett enda svar. O resten massa kommentarer. Tack dabac för svaret. Jag vet att det finns olika standarder, men den allra vanligaste e 9/16 o d måttet var jag osäker på därför skrev jag inget.
Jag har gjort d mesta av läxan. Vet att jag måste borra i rätt vinkel, vet att d måste finnas tillräckligt med material (vilket finns där jag tänkt borra), har rätt gängtappar (vänster/höger). Jag vet uppenbarligen att det inte ba till att mäta diametern på gängtappen eller gängad del av pedal för jag fattar att gängorna gräver lite på väggen i d uppborrade hålet. Just därför bad jag om en enda sak.

kogoyo sa:
8 kommentarer varav en med ett svar.

Det får du nog klassa som ett ganska bra utfall ;)
(särskilt med tanke på att det är fredag)

Normala är väl annars två helt motsatta svar och en lång tråd med argumenterande.

//j

jesperC sa:
kogoyo sa:

Normala är väl annars två helt motsatta svar och en lång tråd med argumenterande.

//j

Hehe. Tack. Jo...jag tog mig en liten funderare nu o du har ju rätt :-). De flesta kommentarer va nog som fasanen skrev, i all välmening. Jag försökte göra frågan kort för att inte dra ut på svaret. Men men, spelar ingen roll. Allt e bra o man e mån om att hjälpa andra att dra ner på misstagen vid byggen.

Lycka till med borren och snåla inte whiskyn, det är ju ändå fredag!

Är ytan på vevarmen vinkelrät mot det tilltänkta hålet?

Whisky är utmärkt att kyla/smörja med när man borrar, om än lite dyrt alternativ.

fasanen sa:
Lycka till med borren och snåla inte whiskyn, det är ju ändå fredag!

Är ytan på vevarmen vinkelrät mot det tilltänkta hålet?

En fråga till ...
Men måste antar att koyogo har en skruvstäd och borrmaskinhållare (är min tekniska svenska rätt?), så det spelar ingen roll.

Min fråga på tjockleken var inte för att du inte skulle hade tänkt på det, men för att jag riktigt inte har sett tjocka vevarmar senaste tider, eller kanske för att du tyckte att mindre material räcker till barn.

Köp kortare vevar! Det är inte värt risken att få ett felgängat hål som inte är vinkelrätt och på rätt ställe.

Grannen får bju på whiskyn för jag e så snäll som lånar hans pelarborr. Han e bonde/snickare så vi ska nog klara av att tömma en flarra whesky. Hur hålet blir e mindre viktigt, barn runtom i sverige nöjer sig me härken från cykelaffären så om pedalen inte hamnar lodrätt så märker dom nog inget.
Har köpt kortare vevar till en cykel. Men har 2 extra par vevar som behöver brukas t två andra byggen, och 1500 kr för vevparti i 155mm vill jag inte multiplicera till 4 barn. Nej, srams nx vevar i 155mm funkar inte - den fjantiga 30t-klingan sitter fast o går ej att byta.
Ja, jag vet att hålet måste hamna parallellt med gamla hålet och inte nödvändigtvis vinkelrät mot vevpartiet.

Berk: har kikat o mätt o d finns lika mycket material där nya hålet ska sitta jämfört me där originalhålet sitter. Men kortare än 155 så blir d lövtunn alu o där kommer jag inte gö nå hål.

Det verkar rätt vanligt att borra om. Tex gx 11s ser ut att bli fint. Troligen har de som gör det pelarborr, rätt borr och tapp. Vinkeln har jag inte tänkt på men man borrar så klart innan man sågar så borde kunna bli ok-ish med hjälp av gamla hålet. Frågan är vad toleransen är innan det blir knas. Ekonomiskt är det nog mest mening om man redan har både vev och tapp i lådan.

Hmm. Där fick jag mig en funderare. Tänkte först d var självklart att hålet måste hamna parallellt med gamla hålet onte vinkelrät mot vevpartiet, men nån kanske sitter på annan info.

kogoyo sa:
Hmm. Där fick jag mig en funderare. Tänkte först d var självklart att hålet måste hamna parallellt med gamla hålet onte vinkelrät mot vevpartiet, men nån kanske sitter på annan info.

I våg vill man nog gärna ha det så det beror ju på hur det ser ut.

kogoyo sa:
jesperC sa:
kogoyo sa:

//j

Hehe. Tack. Jo...jag tog mig en liten funderare nu o du har ju rätt :-). De flesta kommentarer va nog som fasanen skrev, i all välmening. Jag försökte göra frågan kort för att inte dra ut på svaret. Men men, spelar ingen roll. Allt e bra o man e mån om att hjälpa andra att dra ner på misstagen vid byggen.

I all välmening: att göra frågan kort för att inte få ett långt svar är fel taktik.

jonte987 sa:
kogoyo sa:

Det är bra om det också finns en plan yta att dra pedalen mot.

Annars är det nog lätt det blir snätt trots att hålet är rätt eller att pedalen efter ett tag sitter lite lätt.

Grannen har weski, pelarborr, skruvstäd, svarv o altan. ordningen e jante så noggrann me, vi märker om vi behöver ta bort exempelvis svarvning

kogoyo sa:

Klart att det måste vara parallellt med hålla hålet, eller bättre parallellt med vevaxelhålet.

fasanen sa:
jonte987 sa:
kogoyo sa:

Det är bra om det också finns en plan yta att dra pedalen mot.

Annars är det nog lätt det blir snätt trots att hålet är rätt eller att pedalen efter ett tag sitter lite lätt.

Ja, och baserat på de bilder jag sett så är det nog inga problem på gx 11s. Men jag har bara sett bilder. Har ingen 11s. Nx 12s går inte.

kogoyo sa:
Grannen har weski, pelarborr, skruvstäd, svarv o altan. ordningen e jante så noggrann me, vi märker om vi behöver ta bort exempelvis svarvning
Då borde ju grannen veta vilken diameter på borr som krävs.

NX 11-speed ser faktist ut att har tillräckligt med material, så det kan funka. Men man far högre risk för pedalinslag.

Edit: vevarmsinslag

Senast ändrad:
jonte987 sa:
Ni har redan börjat ser jag. Hoppas ni har cykel avstånd till Biltema.

Bilavstånd t cykeltema ?.

hål ska borras i sram gx o ett raceface clinch lr va den heter. Finns en tråd som skapades av han som sålde gängtapparna till mig, där han beskriver tillvägagångssätt för nya hål. Även han använde ett gx.

13 mm borr funkade helt problemfritt för mig när jag borrade om vevar. För att ha hålet riktad rätt hjälpte det att skruva in gamla pedalaxeln i ursprungliga hålet "bakifrån" och klämma den i skruvstäd under pelarborr. Har du en skruvstäd som med vertikal räffla som sitter fast i pelarborrbasen, då blir vinkeln rätt.

mb5 sa:
13 mm borr funkade helt problemfritt för mig när jag borrade om vevar. För att ha hålet riktad rätt hjälpte det att skruva in gamla pedalaxeln i ursprungliga hålet "bakifrån" och klämma den i skruvstäd under pelarborr. Har du en skruvstäd som med vertikal räffla som sitter fast i pelarborrbasen, då blir vinkeln rätt.

Tack, d va ett bra tips, nu shlipper ja wäshken.

Asså, whiskeyn var egentligen ett tips om att alkohol(t-sprit) är en ok skärvätska för aluminium.

Skål!

1. Markera nya hålets centrum på veven.

2. Trä på vevens befintliga gänga på ett borr som sitter fast i maskinens chuck och som precis går igenom hålet med lite våld. Att borra med gissningsvis 14-millimetersborr lär resultera i att borret styrs rakt ner och behåller vinkeln eftersom det går ”lättaste vägen” genom gängorna, och är således ett lämpligt borr att välja. Skruva fast veven i skruvstycket med borret i hålet.

3. Hissa upp borret ur befintliga hålet och byt till rätt borr (finns tabeller på nätet vilken borrdimension som gäller till respektive gängtapp - brukar stå tappdimension på tappen).

4. Linjera borret mot det nya, tidigare markerade, hålet. Borra.

Ovanstående lär ge ett lagom bra resultat till applikationen.

Ledsen att jag glömde svara i PM. Jag är till 95% säker att jag borrade med ett 13mm borr.
Jag tror absolut att det kan gå åt skogen men det är inte speciellt svårt. Kör på!
Om du spänner upp veven plant mot baksidan (gx verkar iaf vara vinkelräta på det planet mot pedalaxeln) så kan du ju kolla ett långt borr mot tex en platt pedal i org hålet.

Mitt meck: https://happyride.se/forum/read.php/1/3612299/3612325#msg-3612325

Kortad FSA comet som oxå blev funkis i 152mm.
2E41E3DE-C3A9-402D-BEE5-9A62CA871E97.jpeg

Valhalla_ sa:
Vad för vevar är det? Har nämligen för mig att en del är ihåliga men jag kan ha fel.
" HOLLOWTECH technology is an ultra-lightweight hollow crankarm created by SHIMANO with the company’s own proprietary forging technology that also maintains rigidity."

Tech_Image_HollowtechIITechnology_03_50.jpg

geologen sa:
Fast halvtum gäller väl i princip uteslutande pedaler på barncyklar. 9/16" är i praktiken standard på vuxencyklar.

Tjena!

Nej!
1/2" är standard på odelade vevparti, dvs stålvarianten som man trär igenom vevlagerhuset. 9/16 på i princip allt annat, sen finns det såklart undantag.

Tillbaka
Topp