Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
kogoyo sa:Tjena.
Ska borra nya hål för pedaler i vevparti, för att korta vevar, och undrar vilken diameter på hålet? Vanlig standard pedaler. Tack på förhand.
Raggamuffin sa:Är det vanliga pedaler hade jag satt två högerpedaler och köpt en gängtapp och inte oroat mig ett dugg för det, det verkar vara rimligt nivå för bygget om jag läser av det hela rätt. En klick loctite möjligtvis.
kogoyo sa:8 kommentarer varav en med ett svar.
jesperC sa:kogoyo sa:8 kommentarer varav en med ett svar.
Det får du nog klassa som ett ganska bra utfall ;)
(särskilt med tanke på att det är fredag)
Normala är väl annars två helt motsatta svar och en lång tråd med argumenterande.
//j
fasanen sa:Lycka till med borren och snåla inte whiskyn, det är ju ändå fredag!
Är ytan på vevarmen vinkelrät mot det tilltänkta hålet?
kogoyo sa:Hmm. Där fick jag mig en funderare. Tänkte först d var självklart att hålet måste hamna parallellt med gamla hålet onte vinkelrät mot vevpartiet, men nån kanske sitter på annan info.
kogoyo sa:jesperC sa:kogoyo sa:8 kommentarer varav en med ett svar.
Det får du nog klassa som ett ganska bra utfall ;)
(särskilt med tanke på att det är fredag)
Normala är väl annars två helt motsatta svar och en lång tråd med argumenterande.
//j
Hehe. Tack. Jo...jag tog mig en liten funderare nu o du har ju rätt :-). De flesta kommentarer va nog som fasanen skrev, i all välmening. Jag försökte göra frågan kort för att inte dra ut på svaret. Men men, spelar ingen roll. Allt e bra o man e mån om att hjälpa andra att dra ner på misstagen vid byggen.
jonte987 sa:kogoyo sa:Hmm. Där fick jag mig en funderare. Tänkte först d var självklart att hålet måste hamna parallellt med gamla hålet onte vinkelrät mot vevpartiet, men nån kanske sitter på annan info.
I våg vill man nog gärna ha det så det beror ju på hur det ser ut.
kogoyo sa:Hmm. Där fick jag mig en funderare. Tänkte först d var självklart att hålet måste hamna parallellt med gamla hålet onte vinkelrät mot vevpartiet, men nån kanske sitter på annan info.
fasanen sa:jonte987 sa:kogoyo sa:Hmm. Där fick jag mig en funderare. Tänkte först d var självklart att hålet måste hamna parallellt med gamla hålet onte vinkelrät mot vevpartiet, men nån kanske sitter på annan info.
I våg vill man nog gärna ha det så det beror ju på hur det ser ut.
Det är bra om det också finns en plan yta att dra pedalen mot.
Annars är det nog lätt det blir snätt trots att hålet är rätt eller att pedalen efter ett tag sitter lite lätt.
Då borde ju grannen veta vilken diameter på borr som krävs.kogoyo sa:Grannen har weski, pelarborr, skruvstäd, svarv o altan. ordningen e jante så noggrann me, vi märker om vi behöver ta bort exempelvis svarvning
jonte987 sa:Ni har redan börjat ser jag. Hoppas ni har cykel avstånd till Biltema.
mb5 sa:13 mm borr funkade helt problemfritt för mig när jag borrade om vevar. För att ha hålet riktad rätt hjälpte det att skruva in gamla pedalaxeln i ursprungliga hålet "bakifrån" och klämma den i skruvstäd under pelarborr. Har du en skruvstäd som med vertikal räffla som sitter fast i pelarborrbasen, då blir vinkeln rätt.
fasanen sa:Asså, whiskeyn var egentligen ett tips om att alkohol(t-sprit) är en ok skärvätska för aluminium.
Skål!
dabac sa:Det finns två som jag skulle anse som vanliga, 1/2" och 9/16"
" HOLLOWTECH technology is an ultra-lightweight hollow crankarm created by SHIMANO with the company’s own proprietary forging technology that also maintains rigidity."Valhalla_ sa:Vad för vevar är det? Har nämligen för mig att en del är ihåliga men jag kan ha fel.
geologen sa:Fast halvtum gäller väl i princip uteslutande pedaler på barncyklar. 9/16" är i praktiken standard på vuxencyklar.