Nya hjul till racern 25c eller 28c?

BobbyB

Ny medlem
Funderar på nya hjul då jag vill ha lite högre profil (50-60mm) och vill köra tubeless. Debaterar om jag ska köra 25c eller 28c. Vill köpa en fälg som är anpassad efter däckstorleken eftersom jag ändå ska köpa nya. Är glad amatör men vill så klart spara så många watt som möjligt ändå, fort är kul. Kör på en del ganska "knottriga" asfaltsvägar och det är därför jag överväger att gå upp till 28c. Är det värt det? Förlorar jag något på att gå upp i storlek? Högre vindmotstånd? Lägre rullmotsånd? Tar även emot tips på "billigare" fälgar enligt ovanstående beskrivning.

Mvh Bob

Salabaladala

Aktiv medlem
Gick från 25 till 28 på räcern nåt år sen och tycker att det var värt det. Har rätt kassa asfaltsvägar hos mig och en hel del grus. Hastigheten upplever jag som ungefär samma men framkomligheten är mycket mycket bättre. Inga problem att rulla i 30 på packade grusvägar med 28or tycker jag (så länge det är rakt).

Senast ändrad:

jonas-ni

Aktiv medlem
... Har rätt kassa asfaltsvägar hos mig och en hel del grus. ...
Kan intyga att det stämmer.

Om jämförelse av vindmotstånd mellan olika däcksbredder, se Hambinis inlägg https://www.hambini.com/testing-to-find-the-fastest-bicycle-wheels/ , en bit ner finns stycket The effect of Tyre width on Aerodynamic performance. Han jämför i olika hastigheter. Hans slutsats smallare är bättre vad gäller vindmotstånd. Oavsett bredd använd en fälg som passar däckets bredd (från youtube-videon).

I inlägget finns en lista med hjul de testat.

Någon som har någon studie angående rullmotståndet i olika bredder i olika hastigheter, helst inte av slaget 'i 40 km/h sparar du 5 minuter på en timme'.

Personligen skulle jag välja 28 mm för ökad komfort. Om jag tävlade på velodrom skulle valet nog bli annorlunda.

calleking

Medlem
Vilka hjul? Innerbredd på fälgen? Vilka däck?

Allt spelar roll. Du vill helst inte överstiga 105% av fälgbredden om man ser till aerodynamik. GP5000 håller sin storlek ganska bra. Moderna fälgar är oftast runt +22mm internt och närmare 30mm extern. 25mm däck på moderna fälgar blir idag oftast runt 26,5 - 28mm beroende på däck så klart. Gäller att matcha fälgbredd med däckbredd.

Vad vill du prioritera? Aero eller komfort? Sitter du någorlunda aggressivt? Om inte så prioritera din flexibilitet på cykeln.

Oavsett så hade jag kört 28mm bak eftersom den aerodynamiska påverkan på bakhjulet är minimal.
25mm fram för aero alternativt 28mm om du vill prioritera komfort.

BobbyB

Ny medlem
Tack för bra svar. Smalare däck fram är ett bra alternativ tycker jag. Frågan är om man kan klämma på ett 23/25c på en fälg som är anpassad till 28c och köra tubeless?

Vilka hjul? Innerbredd på fälgen? Vilka däck?
...
Vad vill du prioritera? Aero eller komfort? Sitter du någorlunda aggressivt? Om inte så prioritera din flexibilitet på cykeln.
Har sneglat på dessa:
Alternativt beställa från lightbicycle.com
Andra förslag är välkomna, dessa är de någorlunda rimligt prissatta jag hittat om man inte ska köpa fulhjul från ebay.
Däck blir GP5000.

Jag kör redan i en ganska aggressiv position, har turen att vara ganska vig.
Så frågan är väl 25mm fälgar med 28c bak, eller fälgar som är 28mm med 25c fram?

ejma

Aktiv medlem
Du vill helst inte överstiga 105% av fälgbredden om man ser till aerodynamik.
Nja, fälgen skall vara bredare än däcket om strömningen skall fungera bra. Däckets framsida skapar en tryckzon framför sig och om den zonen är bredare än fälgen kommer strömningen aldrig bli linjär. Tjockaste punkten för tex segelbåtsroder brukar läggas ca 1/3 bak från framkant för att få bästa möjliga strömning. Ett platt roder tappar styrkraft vid mindre rodervinklar än ett droppformat.
De aerofälgar som brukar få bra betyg är de som har bredaste punkt en bit in från däcket, precis som roder.

Tror dock att hjulens aeroegenskaper har ganska liten betydelse för de flesta motionärer som åker med fladdrande kläder och händerna på bromshandtagen.

jonas-ni

Aktiv medlem
Nja, fälgen skall vara bredare än däcket om strömningen skall fungera bra. Däckets framsida skapar en tryckzon framför sig och om den zonen är bredare än fälgen kommer strömningen aldrig bli linjär. Tjockaste punkten för tex segelbåtsroder brukar läggas ca 1/3 bak från framkant för att få bästa möjliga strömning. Ett platt roder tappar styrkraft vid mindre rodervinklar än ett droppformat.
De aerofälgar som brukar få bra betyg är de som har bredaste punkt en bit in från däcket, precis som roder.
Några källor på att luft och vatten skulle vara så lika att det är relevant att göra sådana jämförelser?

Tror dock att hjulens aeroegenskaper har ganska liten betydelse för de flesta motionärer som åker med fladdrande kläder och händerna på bromshandtagen.
Hur påverkas hjulens aeroegenskaper beroende på var man har händerna? Blir det skillnader om det är en tävlingscyklists händer? Om en motionär cyklar lika fort som är tävlingscyklist vad får det för betydelse då?

calleking

Medlem
Tack för bra svar. Smalare däck fram är ett bra alternativ tycker jag. Frågan är om man kan klämma på ett 23/25c på en fälg som är anpassad till 28c och köra tubeless?

Har sneglat på dessa:
Alternativt beställa från lightbicycle.com
Andra förslag är välkomna, dessa är de någorlunda rimligt prissatta jag hittat om man inte ska köpa fulhjul från ebay.
Däck blir GP5000.

Jag kör redan i en ganska aggressiv position, har turen att vara ganska vig.
Så frågan är väl 25mm fälgar med 28c bak, eller fälgar som är 28mm med 25c fram?
Jag uppgraderade/byggde en cykel med de hjulen nu i vinter. En BMC TMR01. Körde på 25mm GP5000 S2 + latexslangar. Tycker hjulen var väldigt bra jämfört med mina Enve 4.5 SES. Svårt att säga hur naven håller över tid dock. Har för mig att däcken blev 26,6mm breda. Kan skilja sig på TL-versionen.

Har du en budget att förhålla dig till så kör på dom. 28/25 bak/fram. Kolla bara så du har plats för det mellan kedjestagen eller fälgbromsar om du har det. Oftast är det höjden på däcken (bak) som är begränsande.

HåkanC

Aktiv medlem
Det lägre rullmotståndet med 28mm däck, istf 25mm, kan mer än väl kompensera den (en aning) sämre aerodynamiken
Ju sämre vägar och/eller tyngre cyklist desto större fördel med däck med lägre rullmotstånd (Crr) och det kan då vara ett bättre val, trots (en aning) sämre aerodynamik, åtminstone enl Zipp
Så här skrev en av Zipps egna ingenjörer redan för flera år sedan
"Crr (coefficient of rolling resistance) is a big deal, and there are many tire choices where the less aero tire with lower Crr is still the better choice"
— Josh Poertner
Zipp Lead Engineer
Från: http://velonews.competitor.com/2012...aq/tech-faq-more-on-fast-rolling-tires_210962

När inlägget ovan skrevs sålde inte Zipp däck bredare än 23mm!

Annors

Aktiv medlem
Glöm inte kolla upp vad som får plats i ram och gaffel. På min racer får inte 28 däck plats. På fruns racer får 30 däck plats. Båda har fälgbroms. Jag har även en gravel där jag kört med både 25 och 28. Vet inte om jag tycker hypen om breda däck är så viktig. Har haft 23 25 28 däck på hjul samtidigt och skillnaden är inte superstor som det tycks låta. Viktigare är rätt tryck i däcket. Jag gillar faktiskt stumheten o direktheten i hårdpumpade 23 däck och ska 28or styra in likadant så får man ha dem hårda och då är de obekvämare och studsigare än 23or. Det är större skillnad mellan däckmodeller än bredder hos samma modell. Att flyta fram på en gravel med 38or är en annan sak men de rullar absolut inte bättre för de är breda.
Pumpa inte 28or lika hårt som smalare däck de ska ha ganska mycket lägre tryck annars blir det skumpigt.

Annors

Aktiv medlem
Tro inte det är stor skillnad på rullmotstånd på olika breda däck. Nu är detta bara ett test men jämtör ett 23 med 8bar med 25 med 7bar med 28 med 6 bar och då ser man snabbt att skillnaden är försumbar.
Jämför inte 8bar på olika bredder det är bara 23or som funkar på så höga tryck. 28 däck stutsar fram och är ytterst obekväma vid det trycket.

Klavikel

Aktiv medlem
Om du ändå är inne på Prime så ge Attaquer Disc en funderare, billigare och typ samma vikt med alu.
Är även lite snyggare när det inte är fullt så hög profil IMO

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Tro inte det är stor skillnad på rullmotstånd på olika breda däck. Nu är detta bara ett test men jämtör ett 23 med 8bar med 25 med 7bar med 28 med 6 bar och då ser man snabbt att skillnaden är försumbar.
Att kalla skillnaden försumbar tycker jag är att överdriva
GP4000S2_test.JPG

Vid 100PSI har 28mm däcket lägre rullmotstånd än vad både 23 och 25mm vid 120 PSI.
Här är andra mätningar som visar samma sak

Från: http://www.slowtwitch.com/Products/Things_that_Roll/Tires/Choosing_your_tire_width_4026.html
Detaljerna i mätningarna skiljer, tex är skillnaden mellan 23 och 25mm däcken större i det andra testet medan skillnaden mellan 25mm och 28mm är mindre. Exakt varför är svårt att veta: olika testmaskiner? Eller toleransskillnad mellan de enskilda däcken?
Men slutsatsen är den samma:
Om den enda skillnaden mellan däcken är bredden rullar det något bredare däcket lättare även med något lägre tryck.
Med rätt anpassat tryck kan alltså bredare däck vara både bekvämare och snabbare.
Men Bicyclerollingresistance liksom många andra, testar på ett onaturligt sätt, en rund trumma med endast 77cm diameter, och inte minst viktigt, en rund trumma med ett onaturligt underlag

https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test
De senaste åren är det flera som har testat däck på vanliga vägar, eller åtminstone på vanlig asfalt.
Resultatet blir då ofta annorlunda jämfört med tester på onaturligt underlag tex så minskar inte rullmotståndet asymptotiskt med ökande tryck

Från: http://www.trstriathlon.com/talking-tires-with-joshua-poertner/

Här står det en hel del läsvärt om däcksbred för däck som ska användas på vanliga vägar, och vanlig asfalt, inte onaturligt släta och/eller runda ståltrummor: How wide is too wide

Redigerat: Fixat länken

Senast ändrad:

Annors

Aktiv medlem
Håkan, när jag tittar på dina fina grafer så bekräftar de alla det jag skrev.
Jag hävdade inte att rullmotståndet var samma för olika bredder vid samma tryck. Att jämföra 20 23 25 och 28 vid 100psi är helt irrelevant. Ett 20 däck behöver närmare 10bar tryck för att få rätt deformation och motsvarande deformatin får du vid kanske 5-6bar med ett 28 däck. Jämför du de värdena så upptäcker du att då är rullmotståndet perfekt på .45 linjen. Tittar du på kurvorna för ojämt underlag så ser du att upp till ca 8bar så sjunker rullmotståndet sen blir det vibrationer som ger friktion. Detta ger dock att de tryck du använder på däck på 23 till 28 alla ger mycket lika resultat i rullmotstånd.
Det jag ville säga är att man ska inte tro att det är nån stor skillnad mellan olika bredder gällande rullmotstånd. Välj den bredd man gillar åkkänslan på.

ejma

Aktiv medlem
Några källor på att luft och vatten skulle vara så lika att det är relevant att göra sådana jämförelser?
Du lekte aldrig med båtar och flygplan när du var liten?

Vid så pass låga farter vi pratar om vid cykling komprimeras inte luften och det går att jämföra profiler i luft och vatten. Flygplan som åker i flera hundra km/h eller mer är förstås lite annorlunda.

Snabb googling. Grundläggande aerodynamik bild 12 https://www.ltu.se/cms_fs/1.4070!/aerodynamikovingar del4.pdf
Både båtroder och vingprofiler kan stalla, dvs tappa bärighet och det sker vid ungefär lika vinkel.
En platt profil tappar bärighet vid mindre vinklar än en typisk vingprofil.

Om du tar bild 11 i länken och gör vingens framkant till tjockaste delen tror jag att du kan räkna ut vad som händer med strömningen?

Ett cykelhjul skall i första hand rulla till skillnad från ett roder eller vinge. Ingen katastrof om ett cykelhjul inte är aerodynamiskt korrekt.

Annors

Aktiv medlem
Vet att dessa hjulen inte uppfyller dina krav. Men jag tycker de har många bra funktioner.
35mm eller 45mm höga = allround
1640g eller 1720g = ok lätta
Kolfiber så de tar upp vibrationer.
Bromsyta i Alu = de bromsar om det är blött ute. Sen så tål de ett gruskorn utan att man gråter när man bromsar.
Bra pris just nu.

Annars så gillar jag dt hjul men mina 1450 är så omoderna att de inte rullar mer än i verkligheten. Där rullar de till o med bra trots bara 25mm i höjd.

kais01

Aktiv medlem
Håkan, när jag tittar på dina fina grafer så bekräftar de alla det jag skrev.
Jag hävdade inte att rullmotståndet var samma för olika bredder vid samma tryck. Att jämföra 20 23 25 och 28 vid 100psi är helt irrelevant. Ett 20 däck behöver närmare 10bar tryck för att få rätt deformation och motsvarande deformatin får du vid kanske 5-6bar med ett 28 däck. Jämför du de värdena så upptäcker du att då är rullmotståndet perfekt på .45 linjen. Tittar du på kurvorna för ojämt underlag så ser du att upp till ca 8bar så sjunker rullmotståndet sen blir det vibrationer som ger friktion. Detta ger dock att de tryck du använder på däck på 23 till 28 alla ger mycket lika resultat i rullmotstånd.
Det jag ville säga är att man ska inte tro att det är nån stor skillnad mellan olika bredder gällande rullmotstånd. Välj den bredd man gillar åkkänslan på.
håller med om analysen att det är vanskligt att dra slutsatser om rullmotstånd genom att jämföra olika däckbredder vid samma tryck. man måste givetvis anpassa testet till det tryck man kommer att använda irl för respektive däck. och då blir skillnaderna mindre.

en annan faktor är att ett bredare däck 'tål' relativt högre tryck med tillhörande mindre deformation och mera studs, på ett mer optimalt sätt när underlaget blir grovt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer