Nya hjul(?) tips och råd önskas

FirstKlas

Ny medlem
Jag har smällt bakhjulet så att det är äggigt. Den del av fälgen som tryckts in verkar som mest vara intryckt 5-7 mm. Ca en "kvart" av hjulet är det som är påverkad. Övrig del av hjulet tycks rund. Jag satte en tejp mellan sadelstagen och undersökte på så vis.

Vet jag inte om en sådan fälg kan rättas till igen från den form den nu har och det känns inte som något som jag som amatör kan rätta till. I terräng märker jag inte av det om jag inte försöker känna efter och inte så mycket på grus heller. På asfalt eller riktigt slät grusväg är det som att rida på en känguru (viss överdrift).

Min plan var att slita på orginalhjulen ett tak till (typ tills jag tappat 5-7 kg vikt och det är rea i höst..) men nu kanske jag behöver slå till på nya hjul innan dess... Försökt läsa på och även gräva i trådar här men inte blivit riktigt klok över vad som gäller för mig.

Cykeln är en Trek Superfly 5 (2015) som rullar på original Bontrager Mustang Elit TLR. 29"
Jag väger 95 kg och vill neråt
Jag åker mtb-leder och vanliga stigar med rötter och sten men ingen enduro... inga drops eller hopp (oklart hur skadan inträffade därmed)

När jag kollar runt efter hjul så är det många som har max rider weight och de varierar ju mellan flugvikt och 110 kg verkar det som... Vet inte hur jag ska tänka med det... trevligt on nya hjulen håller för mig även när jag väger som nu...
Samtidigt vill jag inte göra en redan relativt tung cykel ännu tyngre. Jag inser att jag inte är aktuell för några coola fälgar på under 1,5 kg Så klart men visst borde jag kunna köpa några som är lättare än originalhjulen jag har nu? Och starkare?

Budget? Svårt... beror på vad man kan få för pengarna så att det förutom att lösa problemet med att inte ha runda hjul också är en uppgradering för cykeln...

Ekar upp hjul? Absolut, jag landar rymdraketer till vardags :-)

Nämen, det låter till överkurs. Även om jag ser vinsten rent ekonomiskt att behålla naven. Ingen koll på om de i sig är nåt att ha.

Navet gör säkert jobbet, möjligen att ett finnav för >1500 kr är 50-75 gram lättare. Bygga ett hjul är inte alls svårt om man inte har tummen mitt i hela handen. Bor du i Sthlm kan jag bygga det åt dig, tar mindre än en timme. Gratis

Senast ändrad:
Det var generöst erbjudet. Jag bor dock en god bit ifrån Stockholm.

Jag har inte tummen mitt i handen men kanske inte helt ute i kanten av den heller :-)
Lite läskigt att dra sönder nya fälgar tänker jag. Men köper man grejor och lämnar in hos lbs för bygge så kostar det kanske så pass att man lika gärna kan köpa komplett hjul

Cykelabstinensen har satt in så om någon knackade på dörren här på landet och sålde hjul till överpris här och nu skulle jag kanske slå till på ett par stycken...

Har också en Trek Superfly 5 fast en 2016 & nya hjul är ju på önskelistan så småningom.

Nåt som heter Hardtail Converter, men antar det är muttern som håller växelörat som sedan QR axeln gängas in i istället för den vanliga QR muttern.
IMG_8400.JPG

Som synes är det annars en vanlig QR 135mm.
IMG_8404.JPG

IMG_8405.JPG

På sidan du länkar till så kan man välja olika axlar osv, finns denna som ska vara 100% kompatibel med QR men starkare, så ställer en idiotfråga då det ju står att det är kompatibelt, passar denna min cykel? För att vara helt jävla säker (ny på cyklar) Det finns ju även 5mm QR men det låter ju såklart bra om detta är ett starkare alternativ.
1.JPG

Tackar!!

Det som ställer till det där är just den där muttern som håller växelörat så då får det bli QR.

Senast ändrad:
Vad det är på den orangea cykeln fattar jag inte riktigt, den har inte öppna drop-outs men ändå QR? Sitter hjulet på en annan plats i svingen jmf. med standard? Är den QR eller vad det nu är längre 5 mm axel än en vanlig QR? Om du behöver en QR som är längre än std längd kommer inte en std Thru Bolt att vara tillräckligt lång den heller.

Edit: Såg din edit. Iom att du redan har en genomgående QR-axellösning som funkar blir nog vanligt QR baknav bra :)

Senast ändrad:
Jag har funderat på vad det är för axeltyp jag har bak... Det är alltså qr i förklädnad?

För det är inte öppna dropouts på min heller. Gäller ju Att välja rätt vid beställning

Nä det verkar va en specialare... det är ju en vanlig 135mm QR nav, men sen är det ju en längre QR bult som är 170mm lång.

Trek kallar det Hardtail Convert. Nu har jag letat lite & denna video förklarar bra, man kan alltså bygga om från våra 135mm QR nav till 142x12. Smart!

Denna snubben i videon bygger om från 142X12 till 135 QR.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp