Nya idéer kring Finnmarksturen

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> det absolut inte är den ända anledningen

Tänker du med röven? :)

Hint: enda anledningen / ändalykt.

Du kan ju ha menat sista också... Hm...

PeterF skrev:
> Jag har startat de två senaste åren och min
> personliga reflektion är:
>
> 1. Precis som nån sa ovan att de marknadsför
> alldeles för dåligt. Jag har nog inte sett
> nånting utanför Ludvikatrakten där alla redan
> vet vad det är. De skickar väl även ut en
> folder till de som cyklat förut men tror reklamen
> stannar där. Måste bli starkare på att
> marknadsföra sig själva.
>
> 2. Varför fokuseras det så mycket på Dan
> Andersson? Jag är född och uppväxt i och kring
> Ludvika (vilket troligtvis är det ställe där
> Dan Andersson är som mest hypad) och detta till
> trots så kunde jag inte bry mig mindre om honom.
> Jag har aldrig förstått vad han har gjort som
> är så fruktansvärt bra för att han ska
> uppmärksammas så mycket. Vi hade ju en hel vecka
> här i kommunen med en massa evenemang i hans
> ära. Tycker det räcker med det.

Ta nu inte illa upp, men Dan Andersson är nog bra mycket mer känd än Finnmarksturen.
Det är kanske lite enkelspårigt att skriva "Jag har aldrig förstått vad han har gjort som är så fruktansvärt bra för att han ska uppmärksammas så mycket." Andra förstår nog.

Håller med Peter F,
Marknadsföringen är viktig, liksom att marknadsföra ett evenemang på rätt sätt!
Jag har självklart ingen patentlösning på att deltagarantalet sjunker, men min personliga åsikt är att Finnmarkstuen och mycket annat inom MTB-sporten borde spela mycket mer på "häftighetsfaktorn" samt att sporten behöver marknadsföra sig MYCKET mer. Att skcka ut en tidning/folder till de redan invigda räcker tyvärr inte.

Jag tror också att det behövs mer som händer kring själva huvudevenmanget, ungdomsklasser är ju bra, men det behövs mer för att få till en "happening".
Kanske är det dumt att jämföra, men internationellt (exempelvis Tyskland) har man ex stort öl-tält med mat, där cyklisterna kan umgås, ta det lugnt och snacka igenom dagens strapatser. Man har många olika race på samma dag, ex 25-50-75-100 km. Många av dessa lopp sjunker inte deltagarantalet, utan ligger stadigt eller till och med ökar. Dessa lopp är också väldigt extrema, med tävlingstider på uppåt 5 timmar för eliten. Detta tycks inte avskräcka motionärerna, så att korta ned tror jag inte hjälper FMT.

Det är nog bra att titta på hur andra större idrottsevenemang fungerar och inte vara rädd för att förnya sig, jag uppfattar att man gärna vill ha kvar allt som "det alltid har varit" uppe på FMT, den inställningen är inte alltid den bästa.

Långloppen är ändå det som lockar mest deltagare i Sverige om man jämför med XC-lopp. Och jag tycker det vore väldigt tråkigt om dessa var tvugna att lägga ned dem. Fördelen med långloppen är att man kan rikta sig till både motionärer och elit, bredd och topp. Loppen skall i första hand ge motionärerna en utmaning. Långloppscupen är väl den cup som "rockar" mest sen flera år sedan, XC cupen med 25 cyklister i herrklassen och 4 i damklassen känns ju inte så spännande...

� sa skrev:
> stort öl-tält med mat

Öl och idrott funkar skitdåligt i Svergie, jättetråkigt för det är oerhört sympatiskt. :)

Efter Snö(g)loppet (eller vad nu tävlingen heter) i vintras var det Tacobuffé med komplett bar vid priscermonin, det var inte många som drack alkohol.

Ok, det kanske var ett dumt exempel när vi har rent kulturella hinder. Vi svenskar vill inte prata och umgås med varandra efter lopp, vi kan inte heller handskas med alkohol... ;)
Vad jag menar är att det behöver var mer omkringevenmemang som kan locka folk, i dagsläget är det för dött omkring själva loppet. Detta självklart bara en del, det finns massor av andra grejer.

kitzblitz skrev:
> Man kan väl ha alkohol utan "kringaktiviteter"?

Amen for that!

Jensen skrev:
> Mr Handley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > vill ha. Att hävda något annat är
> respektlöst
> > mot den proffsiga tävlingsorganisationen.
> >
>
>
> så du menar att det inte är nån som helst
> fördel att tävlingen ligger nära till det
> området som kanske har flest cyklister per yta?
> nog har de en fördel, MEN det är viktigt att
> understryka att det absolut inte är den ända
> anledningen till att de har så många deltagare.
> att man inte inte tror att de har det enkelt för
> det.

Varför nämner du då inte att de har nackdelen med att att det är det området i landet där det finns flest evenemang/helg, och där konkurrensen och mediabruset är oerhört stort.
Dessutom är det det området (eller ett av dem) som har flest ointresserade av cykling.

Om det var så enkelt som tt man har fördel stockholm, hur kommer det sig att 08xc hade mindre deltagare för varje år, mtb festivalen, Järfälla XC etc också hade svårt att få deltagare. Det året vi inte satsade stenhårt på att finnas "överallt" så hade Sömnlös i Rudan ett deltagardipp. Trots bra väder (för en gångs skull).

Lida får mer deltagare för att de har ett proffsigt arrangemang som blir bättre för varje år som går. Dessutom sliter de benhårt på att marknadsföra sig. De hade växt oavsett var i landet de låg, så det har inget med någon magisk 08-växa-effekt att göra. Skillnaden är att i Stockholm måste man jobba oerhört mycket hårdare för bruset är så högt och aktiviteterna är så många.

Mr Handley skrev:

>
> Varför nämner du då inte att de har nackdelen
> med att att det är det området i landet där det
> finns flest evenemang/helg, och där konkurrensen
> och mediabruset är oerhört stort.
> Dessutom är det det området (eller ett av dem)
> som har flest ointresserade av cykling.

1% av 1000000 invånare är mer än 80% av 10000 invånare. du förstår säkert vad jag menar.
>
> Om det var så enkelt som tt man har fördel
> stockholm, hur kommer det sig att 08xc hade mindre
> deltagare för varje år, mtb festivalen,
> Järfälla XC etc också hade svårt att få
> deltagare. Det året vi inte satsade stenhårt på
> att finnas "överallt" så hade Sömnlös i Rudan
> ett deltagardipp. Trots bra väder (för en gångs
> skull).
>

läser du ens vad jag skrev? jag skrev faktiskt att det inte BARA är närheten till stockholm som gör arrangemanget populärt. så förstår egentligen inte vad jag ska förklara och nämna. jag skrev i stort sett BARA att närheten till stor folkmassa är EN del i ett STORT pussel. skrev inte att det var ensam anledning till det stora antalet startande. att 08xc minskade i antal startande berodde inte på att det låg nära stockholm, utan för att organisationen va förr tunn och inte kunde marknadsföra o sköta det så som man ville göra. som jag skrev så är inte upptagningsområde allt. men tydligen missade du att jag just nämnde det, att det inte är allt. vet hure var me 08xc, var faktiskt me o arrangera det.

> Lida får mer deltagare för att de har ett
> proffsigt arrangemang som blir bättre för varje
> år som går.

absolut, men som sagt, de har även underlaget för det. men än en gång, det betyder inte att man lyckas, det gäller att ha allt runt om oxå, vilket de har o ska ha all kredit för.

>Dessutom sliter de benhårt på att
> marknadsföra sig. De hade växt oavsett var i
> landet de låg, så det har inget med någon
> magisk 08-växa-effekt att göra.

absolut, de hade växt även på annan ort med, MEN det fråntar inte att de ligger nära ett stort upptagningsområde. du kan aldrig komma ifrån att de ligger nära stort område. o även om antalet cyklister i stockholm ä lågt räknat i %, så är det rätt många räknat i antal.

>Skillnaden är att i Stockholm måste man jobba oerhört mycket
> hårdare för bruset är så högt och
> aktiviteterna är så många.

absolut, men lida har ju ändå synts väldigt lite i media osv. de når snarare ut i cykelkretsar. men detta är ju inte så konstigt, det ä nog lättare att hamna i en tidning me liten upplaga, än att hamna i t.ex. DN som har stor upplaga.

du hoppar ju på en som om man kritierat lida o att de är heliga. jag har INTE kritiserat dem, har heller inte sagt att de gör ett dåligt arrangemang, har heller inte tagit ifrån dem kredit för att de gör ett bra jobb. har inte rackat ner på dem på nått sätt. har bara nämnt att det som jag tidigare sagt, ä en del i ett stort pussel. alla pusselbitar spelar in o påverkar i olika mån.

Senast redigerad av en moderator:
� sa skrev:
>
> Långloppen är ändå det som lockar mest
> deltagare i Sverige om man jämför med XC-lopp.
> Och jag tycker det vore väldigt tråkigt om dessa
> var tvugna att lägga ned dem. Fördelen med
> långloppen är att man kan rikta sig till både
> motionärer och elit, bredd och topp. Loppen skall
> i första hand ge motionärerna en utmaning.
> Långloppscupen är väl den cup som "rockar" mest
> sen flera år sedan, XC cupen med 25 cyklister i
> herrklassen och 4 i damklassen känns ju inte så
> spännande...

Helt rätt! Vi kan tjafsa om det ena loppet eller det andra. Om motionärerna försvinner så är jag helt säker att intresset från cykelfabrikanter och cyklehandlare minskar för MTBs. Vi kommer in i den ond spiral. Jämför med inlines. Nu kastar man de finaste inlines efter en på typ Stadium och Team Sportia. Salomon ska lägga av med att tillverka inlines (ett rykte jag fångat upp). Hemska tanke om Scott, Giant och allt vad de heter tycker att MTB segementet är för litet. Sverige kan bli en för liten marknad. Huuuu!

Jag fortsätter att framhärda: "Vi som gillar MTB måste hjälpa till att supporta MTB långlopp FMT, Lida, Suggan etc. Alla lopp är lika viktiga och de blir bara en sandlådedebatt om vi ska jämföra."

Skrämmande

"Delen ända upp på sligdammen ovanför Håksberg, som innebär några steniga och branta backar, har även tidigare ifrågasatts. Varför inte från gamla Håksbergsgruvan nyttja den fina skogsbilvägen rakt över till Sörvik?"

Det åker runt lite käcka irländare och gör billiga asfaltsjobb, borde de inte kunna hyra in dom för att jämna till banan lite?

Ur en egoistisk synvinkel så tappar jag lite intresset för FMT om banan kortas. Ett av målen med träningen för min del är att sätta personliga rekord på olika tävlingar jag deltar i, t ex FMT. Tror inte jag är ensam om att ha sådana mål så risken finns att deltagarantalet även kommande år minskar om inte marknadsföring och annan publicitet väger upp.

Behåll banlängden och sträckningen. Det är inte den utmaningen som avskräcker. Det var ännu svårare för 10 år sedan, dessutom var cyklarna sämre. Tror att de måste komma med i MTB familjen igen, framförallt integreras i långloppscupen. Varför inte kör tävlingen två veckor innan Bockstensturen med samma upplägg som övriga långloppscupen. D.v.s klassindelning och att motionsklasserna startar 5 minuter efter så även de får en chans till bra tider och minska köerna. Dessutom är en bra hemsida a och o idag. Där är LL grymt duktiga. Det vär väldigt dåligt med uppdateringar på FMT hemsida i år. Nej gå med i Långloppscupen och marknadsför den ännu hårdare. Om jag inte missminner mig var det väl flera lopp där som hade rekorddeltagande (billingeracet, LL, Mörksuggan)? Intresset verkar finnas trots allt. Dock krävs det sin plånbok för att köra MTB och det kanske är en begränsande faktor.

42Hz skrev:
> Nu är det klart med förändringarna:
>
> http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Ludvika/2007/
> 09/13/26009/
>
> kortad till 9 mil, ny start/mål, annat datum,
> mm..

Vansinne... Kan de inte bara ändra sträckningen till två varv runt väsman ist så blir det 9mil asfalt utan uppförsbackar så alla kan ta sig runt. Jättekul.

42Hz skrev:
>
> http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Ludvika/2007/
> 09/13/26009/
>
> mm..

Skit också... mitt explorer kraschar varenda gång jag provar länken :-(

Men av det lilla jag hinner läsa så står det att "vi diskuterar att korta ner banan", flytta fram datum etc.
Jag ser ingenstans att det är klart med beslutet, men jag hinner ju inte heller läsa hela texten innan sidan kraschar.

Hursomhelst så tror jag dom är inne på totalt fel spår.
Mitt förslag är, förutom mer marknadsföring, att man profilerar sig mer som en utmaning/challange än att det är en tävling. Av vad jag har sett så växer intresset för att köra hoj i skogen, men dom flesta söker adrenalinkickar, naturupplevelser, motion, utmaningar, gemenskap m.m. utanför tävlingsvärlden.
Med det menar jag inte att man ska köra FMT utan nummerlappar och prispengar osv. utan att fokus och marknadsföring bör ligga på själva utmaningen, stoltheten i att klara av loppet.

P.S. Om det blir verklighet av nerkortning och förenkling av banan så kommer inte jag till start nästa år. Då lägger jag hellre pengar och energi på en tur i fjällen.

En tidigareläggning av tävlingen tycker jag låter bra, ibland är det lite för kyligt så sent i augusti och det vore skönt att kunna åka i kortbyxor/kortärmat utan att behöva fundera på om det blir för kallt.

42Hz skrev:
>
> http://www.dalademokraten.se
> 09/13/26009/
>
> mm..

Man skall inte tro på allt som står i tidningen!!!

/

bigbikedude skrev:

> Man skall inte tro på allt som står i
> tidningen!!!

Näe de är sant. Men jag hade hört ungefär samma sak innan det stod i tidningen från en som hade pratat med nån i styrelsen. Så det ligger nog mycket sanning i det om de dessutom väljer att gå ut i tidningen med det. Sen är väl inte allting spikat men det står de ju inte heller.

Verkar vara vettiga förändringar om man bortser från kortare bana. Tror inte att det sitter 1000st hemma i soffan som hade tänkt åka bara banan var 2mil kortare.

mvh

the_TNT skrev:
-------
Jag mailade en länk till den här tråden till FMT för någon dag sedan...

Tänkte just göra detsamma.
För många bra förslag har framkommit här.

Jag tror inte FMT gör så mycket fel egentligen och att det därför minskar antalet deltagare.
(Möjligen marknads föringen kunde vara bättre.)
Jag tror att det har blivit ökad konkurens vad gäller antal lopp.
Det kostar trots allt en del pengar att åka runt och köra lopp.
Då kanske man stannar i närområdet i stället och kommer tillbaka några år senare.

Jag har kört 5 gånger 2001-2005.
Det jag satsar på är att förbättra min tid.
Så då tycker jag det är synd att ändra banan. Små förbättringar är ok men inte ändra sträckningen.
(Långa lugnet ändrar banan varje år vilket jag personligen inte gillar)

Klass indelning tycker jag är bra (40+). (Gammal orienterare)

Att FMT drog sig ur långloppscupen och nu längre inte är finalen på säsongen kanske också bidrar. Allt är "Gudruns" fel.

Jag kommer tillbaka.

/Pilen

Tillbaka
Topp