Nya kullager till nav, var köper man, kan man laga

jaras

Medlem
Om man nu ska byta kullagrena i navet, bra beskrivningar här, var köper man då nya? I Stockholm hittar man ett gäng om man söker i gula sidorna men jag kan tänka mig att alla inte har butik. Någon som har rekommendation?

Såg det här tipset. Kanske kan rädda mina lager innan dom ger upp. Gillade idéen att ta bort ena dammkåpan. Tanken är att bara den yttre behövs som skydd mot smutsen.
http://web.telia.com/~u42134510/reportage/rengoring/rengoring.htm

Momentum. Jag vet att de har en butik i Södertälje Hamn, nära pendeltåget om du inte har bil.

Jag har letat och letat, men i Sverige verkar det inte finnas några billiga affärer som säljer billiga lager till mtb nav. Letar efter lager till White nav och Momentum har sådana i sverige, men inte är det gratis... :-/ Momentum Industrial Maintenance Supply AB - Stockholm Tel. 08-619 93 30, Hemvärnsg. 10, Box 4072, 17104 SOLNA

På nätet hittade jag följande affär, håller på och försöker få fram leveranskostnader precis via mail men de är lite tröga: http://www.thebikebench.com/
Kan återkomma med info när jag väl får svar...

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
finns/fanns en återförsäljare av kullager i hornsberg förrut, både skf och fag har jag för mig.

eftersom du inte sagt vilket nav du har så är det svårt att plocka fram vilka fabrikat som passar men kika på skf då de har iprincip allt du söker i kullager väg.. finns lite andra fabrikat som fag och ina som kan va ett alternativ.

Kolla vilka lager du ska ha och åk till Momentum (se adress i inlägget ovan). Det stämmer som Leo säger att det inte är gratis, fyra SKF-lager kostade mig 270:-. Men det är ju fortfarande billigt jämfört med nya nav.

Den som låg i Hornsberg hette Emilco. De bytte namn till Momentum och flyttade, som sagts i ett tidigare inlägg, till Solna.

Så länge det är millimeterstorlekar och inte udda tumstorlekar(vilket det ofta är) så är kullager billiga i sverige. Men lagren jag skulle ha till White naven gick på ca 150-200kr styck hos momentum. Hos http://www.thebikebench.com fanns samma lager för runt $5-7 st, de hade även svinglagren till Bullit lika billigt så det blir till att köpa ett par såna med ifall jag beställer. 11 lager för runt 700kr med frakt hoppas jag på. :-)

/Leo

Kollade på den där länken i första inlägget. Man smörjer väl för fasiken inte ZZ och 2RS kullager (alltså lager med tätningar) med olja! Fett ska det ju va! Ska kullager smörjas med olja ska dom ju ligga i oljebad. Eller?

Vid den där sortens applikationer går det nog utmärkt med olja.

När man vill ha så lågt rullmotstånd som möjligt och ändå bara kör på snustorr asfalt.
Dessutom tar de säkert isär lagren en gång i veckan och oljar om dem.

Men på en cykel är nog inte olja en hit i lagren.

Untertan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har handlat som privatperson från kullager.se
> över nätet.
> Billigt och snabb leverans.
>

har handlat av dem med, men över disk, mycket bra serivce, bra lager med hög kvalitet och bra priser

bruno:
stämmer mycket riktigt.
2rs och zz lager brukar klassas som underhållsfria och ska kaseras när de behövs smörjas.
dessa lager smörjs dessutom vanligtvis med litiumfett.

cal:

Tror faktiskt inte det går utmärkt att smörja med olja. Tanken med smörjmedel är ju att man aldrig ska få direkt metallisk kontakt mellan kula och kulbana, kulan skall hela tiden rulla på en film av smörjmedel.
Tvivlar på att en enda droppe olja är tillräckligt för att uppnå detta, det krävs nog mer olja än så och det kan man inte få att stanna kvar i lagret, den rinner ju ut direkt.
Ett tätat kullager skall vara fyllt till mellan 30% och 50% av utrymmet med fett (långsamt rullande lager kan fyllas helt med fett).
Men visst, olja hindrar ju dom från att rosta iaf. Det finns inte en chans att olja ger ens i närheten av den smörjning som ett väl fettat lager (så länge vi snackar om ZZ och 2RS).
Skulle vilja påstå att det bara är puckat att hälla olja i, finns ingen anledning. Att det skulle ge lägre rullmotstånd är ju knappast en bra anledning att smörja lagren fel.
Eller? =)

Edit: Måste tillägga att ett sånt här lager är mycket bättre skyddat mot fukt och vatten om det är smort med fett än om det är smort med olja.

Såg precis att dom tyckte man skulle lämna ena sidan av lagret öppen.
Att smörja med olja å dessutom lämna lagret öppet verkar ju inte helt nipprigt!

Sportiga grabbar vettu. Tätningsringarna ger väl ökad friktion de också.

Dom kör säkert utan naglar och kroppshår också dom där grabbarna!

Det är ju skillnad på olja och olja, en 160W-olja stannar nog kvar tillräckligt bra bakom tätningarna för många applikationer.

Det som avgör om man skall ha olja eller fett i lagret är annars trycket i kontaktytorna. Har man för högt kontakttryck så trycker man undan oljan (om den är för tunn).

Många skräpcyklar (logan o dyl) säljs ofta med olja i lagren. Förhoppningsvis är det tillräckligt dålig olja så det finns grafitrester i den som ger lite smörjeffekt även när oljan har torkat ut. =)

var hittar du 160W olja frågar jag mig då.. ;) ( behöver ioffs segare än så men finner inget över 80W nånstans)

Egil skrev:
> var hittar du 160W olja frågar jag mig då.. ;) (
> behöver ioffs segare än så men finner inget över
> 80W nånstans)

riktigt gammal växellådsolja kan vara 160W. Jag har 80W i frihjulsmekanismer och den brukar stanna kvar hjälpligt den också, men det är inte alls samma typ av belastningar där. =)

Jag vet inte var man köper det nånstans dock men är inte många 80W-oljor 160W vid låga temperaturer?

[edit] växellåda!=motor

ska ha den oljan i min hopey styrdämpare och den ska nog tyvärr snarare vara 300wt :( tråknissen på hopey vägrar svara på servicefrågor utan svarar bara skicka hit och betala 1000 pix så fixar vi den åt dig. ALDRIG säger jag.

iom att 160w hette S.A.E.600w förut så kanske det är 80W du skall ha i din hopeydämpare. =)

kolla med veteranbilsägare/butiker. De brukar kunna skaka fram sega oljor vid behov. Annars är pedros synlube det mest lättrunna fettet jag sett till cykel, det är säkert 300w =)

tyvärr inte den oljan som var där i orginal var segare än sirap. Har testat med 75w och den dämpar inget alls.

Skicka ett PM till tobe här på forumet om han inte hittar till den här tråden. Han har grymma försänkningar i oljebranschen. Smörjolja, hydraulolja, transformatorolja (brukar vara seeeeg!).

Vilda spekulationer på forumet ang. fett vs. olja.
2Z och 2RS är tätade och engångssmorda lager. 2Z är en icke frikterande tätning av plåt och 2RS är en frikterande tätning av plåt med vulkat gummi utvändingt. Inget av dessa lager levereras med olja , de fylls enbart med fett av olika varianter.

En droppe olja fungerar alldeles utmärkt till att separera rullkroppar och löpbanor i ett litet spårkullager. Problemet är att få oljan att stanna i lagret och sannolikt ger detta en betydligt kortare lagerlivslängd i applikationen. Lager smörjda med enbart en droppe olja ger emellertid väsentligt lägre friktion än fettsmorda lager.

Kolla in dessa länkar för vidare info:

http://www.skf.com/portal/skf/home/products?paf_dm=shared&maincatalogue=1&lang=en&newlink=1_1_3

För friktionsberäkningar kan ni roa er med SKF's beräkningsprogram för detta på:

http://www.skf.com/skf/productcatalogue/calculationsFilter?lang=en&newlink=&prodid=&action=Calc5

Leo:

Hoppas att du inte pratar om list priset på momentum för de har inget ting med att göra vad du egentligen ska betala. Inte ovanligt med 60-70% rabbat på dessa ställen.

-Åke

En snabbkoll på macken visade att vi har oljor upp till 80W

Själv tror jag på att fylla prylarna med det mest vattentåliga fettet vi tillverkar och låta eventuellt överskott tryckas ut. Mina äggvispar snurrar orgasmiskt mjukt efter min behandling.

Det finns ju lättflytande litiumfett i sprayflaska också.

Oljor på 160W idag är nog ganska svårt och/eller dyrt, kanske finns det för några extrema applikationer och då lär den minsta förpackningen vara 20 l eller så, lite onödigt. Eller så har du tur och det finns i nån hobbyaffär i en liten flaska :)

Åke skrev:
> > Leo:
>
> Hoppas att du inte pratar om list priset på
> momentum för de har inget ting med att göra vad du
> egentligen ska betala. Inte ovanligt med 60-70%
> rabbat på dessa ställen.

Och hur får man 60-70% rabatt som privatperson? Låter ju bättre om det skulle gå, men jag tvivlar? Runt 60-70kr per lager känns mkt bättre än 160-170kr.

/Leo

En lösning vore kanske att köra rostfria lager?

Rörelsen i baksvingen är ju så liten att det inte borde hinna ske så stor mekanisk nötning/slitage
av den smuts som kommit in i lagret?

Det stora problemet som sabbar lagren är ju att fukt tränger in och att kulorna/banorna rostar.

Risken är väl dock att rostfria dubbeltätade maskinkullager kostar som halva ramen.

Har vi (jag har letat bland läsvärt) någon instruktion för hur man byter lager i nav?
Jag har Coda-nav med kapslade lager, måste man ha några specialverktyg till bytet?

Det finns två guider i läsvärt som behandlar lagerbyte på Crossmax. De funkar att utgå från för att se principen. Sen kan utförandet skilja en del mellan olika nav, så man får lägga till sin fantasi.

oxr skrev:
> Det finns två guider i läsvärt som behandlar
> lagerbyte på Crossmax. De funkar att utgå från för
> att se principen. Sen kan utförandet skilja en del
> mellan olika nav, så man får lägga till sin
> fantasi.

Tackar, ska genast kolla in dessa.

Egil skrev:
> http://www.kullagergrossisten.se/
> http://www.spekuma.se
> http://www.nomo.se/svenska/index-lankar.html
> http://www.rotera.se
> http://www.lundqvist.se
> http://www.kullager.se/webshop/
>
> alla har de rätt mkt dock är det inte säkert
> att de handlar med privatpersoner enda jag
> handlat av privat är lunkan (
> http://www.lundqvist.se ) utöver momentum då
> som dock kan va rätt dyra på vissa lager även
> om SKF oftast är rätt mkt bättre men absolut
> inte alltid =)

Hittade lager till Reignen för helt ok priser hos kullagergrossisten, hoppas de passar, har två lager i rocker arm:en som är helt slut. Verkade inte vara några problem att beställa som privatperson, hoppas det kommer ett paket snart!

Tack för länkarna!

Hohoo! Snabb leverans var det också, fick ett brev hem idag! kullagergrossisten skickar således till privatpersoner.

Vilken enorm skillnad i rullkänsla, de gamla var helt slut och snurrade knappt, håller de i alla fall ett år så är det helt ok med de priserna, man kan ju beställa hem och byta årligen för en överkommlig summa.

tycker momentum solna är för dyra, jackings i bagis är bättre och inte minst är gubben som sköter stället riktigt skön.

Ångrar att jag inte köpte nya lager till mitt DMR Revolver Supergun framnav när jag ändå beställde...

HUBRDF20.jpg

Jaja, blir nog fler beställningar.

Hmm, verkar som lager till Supergun inte är så speciellt billiga, hittade bara en handlare i UK men två nya lager kostade nästan som ett nytt lager, tråkig när den kunde komma till användning istället för att samla damm...

Behöver två 61805-2RS (6805-2RS 25x37x7)

Har du mailat mtb-bearings Harri? De har nog de flesta storlekar, även om deras hemsida är minst sagt knapphändig. De har alltid kunnat skaka fram lager åt mig på ett par dagar.

plumse skrev:
> Har du mailat mtb-bearings Harri? De har nog de
> flesta storlekar, även om deras hemsida är minst
> sagt knapphändig. De har alltid kunnat skaka fram
> lager åt mig på ett par dagar.

Nä, inte testat, kostar ju inget att fråga, bukar de ha vettiga priser? Inom EU? URL?

www.mtb-bearings.com
Ligger i Canada har jag för mig. De skickar lagrena i vadderat kuvert och chansen är väldigt stor att man därför slipper tull och moms.
Komplett sats till min Coiler (8st lager) kostade 300 spänn inkl frakt. Hopelagrena till bakhjulet gick på en hundring har jag för mig.

42Hz skrev:
> Hmm, verkar som lager till Supergun inte är så
> speciellt billiga, hittade bara en handlare i UK
> men två nya lager kostade nästan som ett nytt
> lager, tråkig när den kunde komma till
> användning istället för att samla damm...
>
> Behöver två 61805-2RS (6805-2RS 25x37x7)

Detta borde lösa dina problem tror jag :)

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/abi-standard-maskinlager-6805-7x25x37.html

42Hz skrev:
> Hmm, verkar som lager till Supergun inte är så
> speciellt billiga, hittade bara en handlare i UK
> men två nya lager kostade nästan som ett nytt
> lager, tråkig när den kunde komma till
> användning istället för att samla damm...
>
> Behöver två 61805-2RS (6805-2RS 25x37x7)

typ http://www.kullager.se/sv/article/265/kullager_61805_2rs_25x37x7 ? men kanske är dyrt

rekrevs skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmm, verkar som lager till Supergun inte är
> så
> > speciellt billiga, hittade bara en handlare i
> UK
> > men två nya lager kostade nästan som ett nytt
> > lager, tråkig när den kunde komma till
> > användning istället för att samla damm...
> >
> > Behöver två 61805-2RS (6805-2RS 25x37x7)
>
> Detta borde lösa dina problem tror jag :)
>
> http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/abi-s
> tandard-maskinlager-6805-7x25x37.html

Jo, det finns att löpa men 2x80:- = bättre att lägga pengar på ett helt nytt nav istället. :(

Jensens länk tänker jag inte ens kommentera! :)

Tillbaka
Topp