Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Hur upplever du dem smala fälgarna vid användning? Läste att dem bara är 25 mm i innerdiameter. Treks motsvarande är väll hela 35 mm. Kanske bäst att vid H30 köp göra en specialbestälning med bättre bromsar och fälgar direkt?..
Jag tycker mig inte känns särskilt stor skillnad men är nog fel person att svara på detta. Har bara kört 27,5 så skillnad i känsla för mig kanske beror på att det är 29 nu. Möjligtvis lite sämre grepp.

Nya Orbea OCCAM
Det sög ju, över en månads väntetid för att få en occam med fox 36 gaffel, så man får väl nöja sig med fox 34 för då var det bara en veckas leveranstid, vill ju ha något till semestern ?

Nya Orbea OCCAM
NyCykelDag igår. Kommer bli riktigt bra det här! ? DE11BE1B-C6CD-4214-885A-9F9D1652593A.jpeg

Nya Orbea OCCAM
Det sög ju, över en månads väntetid för att få en occam med fox 36 gaffel, så man får väl nöja sig med fox 34 för då var det bara en veckas leveranstid, vill ju ha något till semestern ?

Har du tänkt behålla cykeln några år är ju dom tre veckorna ingenting. 36:an är ju en jävligt najs gaffel, framförallt är den dyr att köpa lös. Vad är prisskillnaden?

Nya Orbea OCCAM
Då har iaf jag gått på 36, och väntat lite även om det är surt när man vill hoja.
Jag är kluven som fan, 5v extra och ingen hoj förns efter semestern känns jäkligt surt asså ? cyklar just nu på en lånad Scott scale 970 så det kommer vara en jäkla skillnad oavsett ? (jag som tänkte köpa en Scott spark 960 så det har spårat lite som vanligt ?)
Sen absolut är 36an att föredra garanterat, frågan är dock om jag kommer märka någon jätte stor skillnad på hojen som glad amatör oavsett, hade det varit mindre leveranstid hade jag absolut tagit 36an men nu överväger jag starkt 34an ändå, det lär ju vara betydligt bättre än att åka och hämta en m30 i butik i helgen iallafall ??

Nya Orbea OCCAM
Vi som beställde HT -19 fick ju vänta 1 halvår så 1 månad känns ju rätt bra med tanke på situationen i världen. Skulle också gått på 36an.
Ja det är inte jätte lång tid ändå det kan jag hålla med om men får man den en vecka in i August så känns det å andra sidan nästan dumt att inte vänta på 2021 års modell kanske samt välja en med egna färger ??

Nya Orbea OCCAM
En idé kan ju vara och kolla om 34an går att uppgradera till grip2 dämparen nu när den storleken går att få med den. På 36an ska det vara möjligt om jag förstått det rätt. Då kommer du ju lite närmare 36 känslan

Nya Orbea OCCAM
En idé kan ju vara och kolla om 34an går att uppgradera till grip2 dämparen nu när den storleken går att få med den. På 36an ska det vara möjligt om jag förstått det rätt. Då kommer du ju lite närmare 36 känslan
Det blir samma problem där också isf tyvärr, minsta uppgradering blir 6v leveranstid, kollade om man bara skulle byta sadel och även då blev det 6v direkt ?

Nya Orbea OCCAM
Tänkte att du skulle kolla på att uppgradera dämparen själv vet dock inte om det går på 34an, är ju ganska nytt med grip2 på den. https://thelostco.com/blogs/blog/fox-damper-grip2-damper-upgrade-kit
Nåt i stil med https://thelostco.com/collections/fork-parts/products/2021-fox-34-grip2-damper-upgrade-kit m.a.o. Ska ju tydligen passa. ”This upgrade kit will fit any 2016 or newer Fox 34 that is not the Rhyhtm or Step Cast series forks.”

Nya Orbea OCCAM
Stod åtminstone 3st m30 (L och M, 2 av den ena och en av den andra men kommer inte ihåg vilken som var vilken) och 5st h i olika modeller på cykelhuset i väsby när jag var där igår ?

Nya Orbea OCCAM
Det är väl ingen som sagt att det är brist på vanliga Occam utan bara att det är lite leveranstid på specialbeställningar? Är väl bättre att börja uppge lagersaldo när någon specifikt frågar efter det.

Nya Orbea OCCAM
Ok tack. Vilka bör man välja?

Beror väl upp budget. Men newmen sla 30 original så att säga väger typ 1780 gram och kostar ca 6500:- på bikester om du har en 10% rabattkod. Är lite billigare på slowbuild.eu men då tyngre med dt350 nav.

Finns lättare varianter xa25 om du kan tänka dig en smalare fälg. Inte lika stark men antagligen stark nog, jag upplever newmen som grymt starka efter många genomslag utan någon som helst skada.

Nya Orbea OCCAM
Beror väl upp budget. Men newmen sla 30 original så att säga väger typ 1780 gram och kostar ca 6500:- på bikester om du har en 10% rabattkod. Är lite billigare på slowbuild.eu men då tyngre med dt350 nav.

Finns lättare varianter xa25 om du kan tänka dig en smalare fälg. Inte lika stark men antagligen stark nog, jag upplever newmen som grymt starka efter många genomslag utan någon som helst skada.
Tack så mkt. Men 6kkr är nog lite över min budget just nu. 4kkr ligger nog närmare min verklighet, om det går att få några bra.

Nya Orbea OCCAM
Nya Orbea OCCAM
Äntligen! Ska sätta dit skärmen och Invisiframe imorgon. Den mörkgröna färgen är mera som svart beroende på ljus och det blev riktigt snyggt mot orange. När jag kollar på ramen så ser det sjukt tajt ut att få dit en adapter och bashguard. Så kommer inte ens försöka givet Rattnalles erfarenhet.

Visa bilaga 419489
Funderar också på att beställa ett invisiframe kit till min M10 som kommer om ett par veckor. Vad du tvungen att montera av mycket grejer från hojen för att få det på plats? Har du efterbilder på det?

Nya Orbea OCCAM
Funderar också på att beställa ett invisiframe kit till min M10 som kommer om ett par veckor. Vad du tvungen att montera av mycket grejer från hojen för att få det på plats? Har du efterbilder på det?
Kedjeskyddet måste av resten beror hur pillig du är, tar man av vevpartiet så blir det lättare där men resten är ganska enkelt. Efterbilderna säger inte så mycket man måste kolla riktigt när för att se att det sitter skydd på, bilden under är med skydd.
DBA4DD75-1946-48FA-B289-CCCF36592B5C.jpeg

Nya Orbea OCCAM
Hur upplever du dem smala fälgarna vid användning? Läste att dem bara är 25 mm i innerdiameter. Treks motsvarande är väll hela 35 mm. Kanske bäst att vid H30 köp göra en specialbestälning med bättre bromsar och fälgar direkt?..

Eftersom jag är pryltokig så beställde jag 30mm fälgar till min istället. Jag märker ganska stor skillnad. Bland annat den lägre vikten. Trodde inte jag skulle märka någon praktisk skillnad utan mest "ville ha". Över förväntan får jag säga! Bromsarna har jag inte känt behov av att byta ännu. Får se hur min inställning till bromsarna är efter att jag kört ett par vändor i Vallåsen ?

Nya Orbea OCCAM
Eftersom jag är pryltokig så beställde jag 30mm fälgar till min istället. Jag märker ganska stor skillnad. Bland annat den lägre vikten. Trodde inte jag skulle märka någon praktisk skillnad utan mest "ville ha". Över förväntan får jag säga! Bromsarna har jag inte känt behov av att byta ännu. Får se hur min inställning till bromsarna är efter att jag kört ett par vändor i Vallåsen ?
Hur dyra fälgar blev det? Är du nöjd med hojen?
Funderar på att köpa en Occam H30 L, eller en L Merida One-Twenty 600 2021 med marzocchi gaffel, eller förslag. Jag cyklar mest i grov stockholmsterräng men har aldrig aktivt sökt nedförsbackar. Finns det någon anledning att välja den aningen kortare meridan med brantare 67,3 gaffelvinkel, eller finns det bara fördelar med Occam och dess modernare geometri?

Nya Orbea OCCAM
Hur dyra fälgar blev det? Är du nöjd med hojen?
Funderar på att köpa en Occam H30 L, eller en L Merida One-Twenty 600 2021 med marzocchi gaffel, eller förslag. Jag cyklar mest i grov stockholmsterräng men har aldrig aktivt sökt nedförsbackar. Finns det någon anledning att välja den aningen kortare meridan med brantare 67,3 gaffelvinkel, eller finns det bara fördelar med Occam och dess modernare geometri?
Dom nya hjulen gick på ca 4000. Swiss M1900. Jag valde mellan Merida One-forty och Occam H30, samt Commencal AM Trail eller vad den nu heter? Jag föredrar Downhill men cyklar mest stig. Har haft en mer Freeride Gravity cykel innan men behöver en som är bättre uppför också. El-mtb är egentligen sweetspot för underhållning men jag har mindre tid till cykling nu och vill åt mer intensiv träning när jag väl har tid. Occam är tillräckligt bra nedför för att jag ska kunna köra downhill med den. Jag flyger inte i några hopp och har bestämt mig för att hålla mig undan för råa drops och höga risker.

Tillbaka
Topp