Nya Orbea OCCAM

Piecekeeper

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Hej. Har en H30 men är inte riktigt nöjd med hur den växlar, tycker man kan förvänta sig lite snabbare och smidigare växling. Har grejat med att justera växlarna men kommer inte längre nu. Ska man byta kassett? Sitter Sun Race CSMZ90 11-51t 12-Speed på nu. Tycker SLX bakväxeln borde vara bra nog. Någon som har nån ide?

manneblask

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hej. Har en H30 men är inte riktigt nöjd med hur den växlar, tycker man kan förvänta sig lite snabbare och smidigare växling. Har grejat med att justera växlarna men kommer inte längre nu. Ska man byta kassett? Sitter Sun Race CSMZ90 11-51t 12-Speed på nu. Tycker SLX bakväxeln borde vara bra nog. Någon som har nån ide?
Du kanske redan kikat, men följ denna guiden för att förstå the basics för att få till en bra växling. Samma princip även om detta inte är en MTB i videon.

m3lk3r

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vet inte vilken vajer som är på men tror att det är någon vanlig billig som höljet. Byter du till shimano optislickhölje kommer det nog bli märkbar skillnad.

kais01

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
vad kul att denna tråden flöt upp. bytlånade en rödorange occam igår, mer än trevlig hoj. king of the road-känsla utan schabrakfaktor.

ägaren av den uttalade efter provbytet, att sukta efter nya hjul med bredare fälgar. på occamens standardhjul satt något enduroaktigt högskuldrigt fram, 2,35 skulle jag tro. på min nobby nic 2,6 på 40i.

faktiskt betydligt bättre grepp och komfort med 40i i stökig undanåkning, med bibehållet rull. 'det bara sög fast' var kommentaren.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
vad kul att denna tråden flöt upp. bytlånade en rödorange occam igår, mer än trevlig hoj. king of the road-känsla utan schabrakfaktor.

ägaren av den uttalade efter provbytet, att sukta efter nya hjul med bredare fälgar. på occamens standardhjul satt något enduroaktigt högskuldrigt fram, 2,35 skulle jag tro. på min nobby nic 2,6 på 40i.

faktiskt betydligt bättre grepp och komfort med 40i i stökig undanåkning, med bibehållet rull. 'det bara sög fast' var kommentaren.
Min bedömning är att ramen max tar 2,5 på 30i fälg. Det finns lite marginal men den tror jag behövs för flex och lera. Gaffeln tar ju mer. Men smalare däck och lite tryck passar cykelns karaktär bra imo, den känns lekfull och skuttig. Sitter antingen DHF eller HR2 fram beroende på vald spec.

flogned

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Min bedömning är att ramen max tar 2,5 på 30i fälg. Det finns lite marginal men den tror jag behövs för flex och lera. Gaffeln tar ju mer. Men smalare däck och lite tryck passar cykelns karaktär bra imo, den känns lekfull och skuttig. Sitter antingen DHF eller HR2 fram beroende på vald spec.
Har för mig att blue paper sa max 2,6.

HasseL

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Så beställde invisframe innan jag köpte cykeln. Hämtar den imorgon. En H30 men uppgraderade hjul och bromsar, på extrapris.(vört att observera är att Orbea förhandlarna kan ge bra rabatt från juli på årets modell) 16000 danska kronor med DT Swiss hjul, SLX bromsar. I matt svart. Så väntar jag bara på att montera på mina lila hope prylar jag har liggande här hemma.skall bli sköj att cykla igen efter uppehåll på 2 år med bara fatbike och landsvägscykling.

groove

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Tänkte byta till Tubeless. Fickk ju med ventiler men de verkar inte ha löstagbar ventilkärna vilket verkar vara smidigt när man fyller på vätskan. Såg nån som hade Muc-off, lite osäker på hur de passar med fälgarna men verkar ju följa med några "packningar" i olika form.

Funderade på dessa

Vad kör ni med?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tänkte byta till Tubeless. Fickk ju med ventiler men de verkar inte ha löstagbar ventilkärna vilket verkar vara smidigt när man fyller på vätskan. Såg nån som hade Muc-off, lite osäker på hur de passar med fälgarna men verkar ju följa med några "packningar" i olika form.

Funderade på dessa

Vad kör ni med?
Mina som följde med cykeln gick det att ta ur kärnan. Vilka fälgar har du?

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ang. tidigare diskussion om bashguard så vred sig mitt idag efter ett litet klumpigt passeringsförsök över en stenstep-up.

Ingen fara, precis så att det touchade bakramen, men tillräckligt för att torxnyckeln åkte fram och demonterade av bashen direkt. Adaptern får sitta ett tag till.

Är osäker på om det var själva adaptern eller bashguarden som vred sig. Resultatet blir dock lika illa.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ang. tidigare diskussion om bashguard så vred sig mitt idag efter ett litet klumpigt passeringsförsök över en stenstep-up.

Ingen fara, precis så att det touchade bakramen, men tillräckligt för att torxnyckeln åkte fram och demonterade av bashen direkt. Adaptern får sitta ett tag till.

Är osäker på om det var själva adaptern eller bashguarden som vred sig. Resultatet blir dock lika illa.
Det är bara adapter mot ram som kan vrida sig om inget går rejält och uppenbart sönder

Sluggo112

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Idag fick jag äntligen hem min nya occam m10 och efter en kort testrunda (på asfalt tyvärr) så har jag några frågor

Vilket verktyg är det man behöver för att byta framdrevet? (har köpt ett ovalt) är det Shimano TL-FC41 eller har jag forskat fel?

Just nu kör jag på orbea/fox rekomenderade stötdämparinställningar, är det en bra början eller har ni något bättre tips? (77 kg tung så har ställt för 80kg, så kanske bör gå upp lite)

Sen vad brukar ni köra för däcktryck? För Stigcykling, nu är det åtminstone aldeldes för högt tryck i 😁

Annars känns cykeln direkt riktigt grym! Så jag är överlycklig 😁 (efter att ha cyklat Scott scale 960)

groove

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Sen vad brukar ni köra för däcktryck? För Stigcykling, nu är det åtminstone aldeldes för högt tryck i 😁
Grattis till fin cykel!
Jag har kört ungefär 1,7 bar i mina. Med slang i. Men man får prova sig fram. Ska byta till Tubeless nu och gå lite lägre.

När jag fick min var däcken stenhårda 😊

Sluggo112

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Grattis till fin cykel!
Jag har kört ungefär 1,7 bar i mina. Med slang i. Men man får prova sig fram. Ska byta till Tubeless nu och gå lite lägre.

När jag fick min var däcken stenhårda 😊
Tack!
Ja självklart får man känna sig fram men då testar jag 1,7 så här man något att utgå ifrån 😁
Är tubeless bra att byta till?

Haha jo mina med märkte jag 😂

kais01

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
provcyklat två occam helt kort med förmodligen dessa två dämpare senaste veckan, och upplevde bättre följsamhet och komfort på cykeln med 36an.

kan ju förstås medverkat andra faktorer såsom däck, tryck och inställningar..

kais01

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Så svårförståeligt när man inte citerar. Rätt stor skillnad på en 36a och en rxf36, ja på en 36 och en 36 med för den delen.
sorrry, förbisåg att det var öhlinsdämparen som avsågs.

men har en vän som jobbar där, och har vid tillfälle provat på en gasvariant 'typ' 36mm på en full stache. rattnalles fjädring med alltså fox36a var bättre inställd. både mjukare och rappare på samma gång. och alltså med liknande skillnad bättre än en annan occam jag testade en vecka tidigare.

så intrimningen måste också göras. är verkligen ingen enduro/dh - kunnig person, så kul att lära sig lite om dessa grejor. kör själv med mina dämpare rätt hårt ställda och litar mycket på däcken.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer