Nya Orbea OCCAM

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Så det är kedjestaget som är löst, inte sadelstaget som du skrev?
Är det inte en dålig konstruktion att bara kontakt mellan lager och kopp ska hålla en kedjestag på plats i sidled?
Ja, skrev fel först.

Det finns väl fler ramar där saker blir lösa om lagren ramlar ur sina koppar? Även om det här kanske är extra ömtåligt.
Hur ser treks lösning ut, de som också har pivot runt axeln.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ja, skrev fel först.

Det finns väl fler ramar där saker blir lösa om lagren ramlar ur sina koppar? Även om det här kanske är extra ömtåligt.
Hur ser treks lösning ut, de som också har pivot runt axeln.
Felet på iaf den förra modellen fuel ex är mer eller mindre identiskt med ditt. Cyklade med kompisen som har lika fel igår, han har nog kört så i 1-2 år utan att det hänt mer än att det glappar. Men för eller senare blir det ju skrot.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Felet på iaf den förra modellen fuel ex är mer eller mindre identiskt med ditt. Cyklade med kompisen som har lika fel igår, han har nog kört så i 1-2 år utan att det hänt mer än att det glappar. Men för eller senare blir det ju skrot.
I mitt fall skaver ju ramens delar direkt mot varandra, så nivån av skrot ökar nog rätt snabbt om jag kör vidare.

Men tysken jag köpt av svarade att de hade haft ett par såna här och att de hade limmat så länge. Så ska förbi Preacher på måndag och få hjälp med det i väntan på svar från Orbea på garantin.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
I mitt fall skaver ju ramens delar direkt mot varandra, så nivån av skrot ökar nog rätt snabbt om jag kör vidare.

Men tysken jag köpt av svarade att de hade haft ett par såna här och att de hade limmat så länge. Så ska förbi Preacher på måndag och få hjälp med det i väntan på svar från Orbea på garantin.
Ja det gör det på Treken också men nivån på skrot begränsas ju till baktriangeln. Han har iofs en ALU så det kanske klarar nötningen längre. Han ska limma sin också bara han får tummen ur..

Han köpte sin beg så han kan inte luta sig mot någon garanti.

Sanoj

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Halloj!
Efter år skumpades på en hardtail "Lapierre Pro race 229" är det fan i mig dags att uppgradera. Så jag tänkte ge mig själv en tidig 40 års present till kommande vår. har både cyklat dirt och downhill tidigare i mitt liv. Men när jag köpte denna ville jag cykla fort och lång utan att behöva köpa racer. Gillar att stå på och köra rätt hårt, och en hardtail sätter ju sina begränsingar
Men nu vill jag som sagt uppgradera och har suttit och kollat en hel del modeller och märken (cannondale, trek, Lapierre zesty i samma budgetklass). Men har nu fastnat för en occam. budget 25-30K. vilken modell skall jag köpa och hur går jag till väga, vilken återförsäljare skall man välja. Bor i övik men har sett att det finns en återförsäljare i sundsvall.

Ubåt

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag har av någon anledning fått problem med växeln (XT). Kedjan hoppar över inåt när man växlar upp på de största dreven. Känns som det är för mycket för att justera in med skruvarna. Det kan ha hänt efter en mindre krasch. Har jag böjt växelörat eller andra uppslag?

2A47B877-0291-4009-9E2C-714CB5177B30.jpeg

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Halloj!
Efter år skumpades på en hardtail "Lapierre Pro race 229" är det fan i mig dags att uppgradera. Så jag tänkte ge mig själv en tidig 40 års present till kommande vår. har både cyklat dirt och downhill tidigare i mitt liv. Men när jag köpte denna ville jag cykla fort och lång utan att behöva köpa racer. Gillar att stå på och köra rätt hårt, och en hardtail sätter ju sina begränsingar
Men nu vill jag som sagt uppgradera och har suttit och kollat en hel del modeller och märken (cannondale, trek, Lapierre zesty i samma budgetklass). Men har nu fastnat för en occam. budget 25-30K. vilken modell skall jag köpa och hur går jag till väga, vilken återförsäljare skall man välja. Bor i övik men har sett att det finns en återförsäljare i sundsvall.
Som läget är nu så gäller det att hitta vad och var det finns i lager. Så börja med handlaren som ligger nära och se vad dom kan göra.

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det ser ju rejält skevt ut.
Är inne på min 3:e bakväxel...böjd cage/klumpig cyklist...växelörat böjdes en gång med.

Och ändläget är inget som ändras av sig självt, så kraschen är nog boven. Då är frågan om det bara är växelörat eller både växelöra/bakväxel...tipsar om att ha minst två öron hemma i lådan. Jag har numer även en bakväxel i reserv...

Ubåt

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Svårt att ta en bra bild, men det ser definitivt skevt ut. Kanske bara cagen och inte växelörat. Tacksam för kommentarer.😄
D0A0F4DF-E4CA-480A-BDA2-899DFC4D59A0.jpeg
C9B12CAC-FB69-4778-AE10-24B9F8F5A38D.jpeg

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fyra arbetsdagar och jag vet ingenting än, mer än att den tyska handlaren svarare att det verkar vara mycket nu så det kan ta tid.

Har jag för höga krav som börjar bli otålig?

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fyra arbetsdagar och jag vet ingenting än, mer än att den tyska handlaren svarare att det verkar vara mycket nu så det kan ta tid.

Går det inte snabbare att stöta på Orbea direkt eller svarar inte dom på sådant? Var väl en liknande tråd på happy nyligen om en som väntade på lbs förgäves medans Santa cruz svarade samma dag när han vände sig dit?

karlchr

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Halloj!
Tjena!
Jag har en Occam H10 i storlek XL som jag funderar på att sälja då en endurohoj skulle vara mer lämpad för mig. Köpt denna sommar men inte använd särskilt mycket. Jag bor i Örnsköldsvik dessutom. Låter det kanske intressant?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

När min droppar gick sönder så var det tyst från Orbea i ca 2 veckor efter det var reklamationen var registrerad sen dök det plötsligt upp en ny utan förvarning. Så med den erfarenheten skulle jag inte vara orolig än. Men jag har ju registrerat min cykel så tar nog 5 veckor för dig😉.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
När min droppar gick sönder så var det tyst från Orbea i ca 2 veckor efter det var reklamationen var registrerad sen dök det plötsligt upp en ny utan förvarning. Så med den erfarenheten skulle jag inte vara orolig än. Men jag har ju registrerat min cykel så tar nog 5 veckor för dig😉.
Jag ska åka på semester om en och en halv vecka, behöver hitta alternativ rätt snart..

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Går det inte snabbare att stöta på Orbea direkt eller svarar inte dom på sådant? Var väl en liknande tråd på happy nyligen om en som väntade på lbs förgäves medans Santa cruz svarade samma dag när han vände sig dit?
Orbea svarade ju först att det där behövde en handlare titta på. Sen svarade jag, då jag var i Åre då, att jo visst men det är fyra timmar till närmaste så det går inte på ett tag. Total tystnad efter det. Måttligt imponerad av det faktiskt. När Bird som är rätt få och var ute på nån mässa ändå svarade snabbade.

Mailade ju en lokal handlare här i Göteborg om de hade möjlighet att bistå när jag kom hem men tystnad även därifrån efter att det konstaterats att jag inte hade köpt hojen där. Orbea menar dock att man ska kunna gå till valfri handlare..

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Orbea svarade ju först att det där behövde en handlare titta på. Sen svarade jag, då jag var i Åre då, att jo visst men det är fyra timmar till närmaste så det går inte på ett tag. Total tystnad efter det. Måttligt imponerad av det faktiskt. När Bird som är rätt få och var ute på nån mässa ändå svarade snabbade.

Mailade ju en lokal handlare här i Göteborg om de hade möjlighet att bistå när jag kom hem men tystnad även därifrån efter att det konstaterats att jag inte hade köpt hojen där. Orbea menar dock att man ska kunna gå till valfri handlare..
Trist mitt fal löste sig ju men med väldigt lite kommunikation om hur och när. Det är ju detta som ska funka bra när man köper genom butik. Du kan ju testa Sundstorps cykel och se om Staffan kan hjälpa dig, har alltid fått snabba svar där och ligger ju ganska nära Gbg. Trist om semestern blir lidande pga detta.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Okej ja det är ju trist, men man får väl ha i åtanke att det är semester och corona så hoppet är väl inte ute. Jag fick ju haveri på ett hjul för ett tag sedan, fick seg respons tyckte jag då dom var sjukt heta på gröten den gången jag ville köpa. Sen ramlade det in ett mail där dom ursäktade sig och mer eller mindre utan diskussion erbjöd mig ett nytt hjul, så ibland blir man glatt överraskad. Du får väl testa att ringa annars, det borde ju finnas engelsktalande personal där om du inte kan spanska brukar ju kunna ta skruv att prata med någon istället för mail ibland.

LelleK

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Hoj
Funderar på en M10
Är det värt att uppgradera gaffeln till en 150mm grip 2
Kommer jag att sakna att inte kunna låsa gaffeln vid typ klättring.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Trist mitt fal löste sig ju men med väldigt lite kommunikation om hur och när. Det är ju detta som ska funka bra när man köper genom butik. Du kan ju testa Sundstorps cykel och se om Staffan kan hjälpa dig, har alltid fått snabba svar där och ligger ju ganska nära Gbg. Trist om semestern blir lidande pga detta.
Det är Sundstorps som inte svarar på mail längre efter att de fick reda på att cykeln inte köptes där.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Trist då är det nog bara att försöka få tag i orbea. Sundtorp faller rätt mycket i mina ögon om man inte vill hjälpa med något som detta.
Jag accepterar generellt att man som butik inte vill hantera saker som inte är köpta där, men när Orbea både i mailsvar och på hemsidan hänvisar till valfri handlare blir det konstigt.

Berk

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Svårt att ta en bra bild, men det ser definitivt skevt ut. Kanske bara cagen och inte växelörat. Tacksam för kommentarer.😄
Den två bilderna hjälper inte. På första bilden set det ut som växelöron är böjd. Stick i en insexnyckel men långa delen, så kan du ser bättre hur skevt växelöron är. Du kan böja den rätt igen med insexnyckeln.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Du har självklart sänt med det mailet?
Eftersom jag fick hjälp på annat håll jag jag inte följt upp det. Så jag vill inte hänga ut dem helt utan nöjer mig med att konstatera att det här med att man ska kunna besöka vilken handlare som helst i garantiärenden inte helt oväntat kan kräva att man står på sig lite. Det är inte unikt för Orbea utan jag har hört liknande från kompisar med Spesh och SC där de hänvisar till valfri lokal handlare men handlaren vill först inte ta i cyklar som inte köpts där.

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ser ut som 2021-modellerna finns på orbeas hemsida nu. Det lilla jag kollat är det bara försämringar. Högre pris och/eller sämre komponenter...

HasseL

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Eftersom jag fick hjälp på annat håll jag jag inte följt upp det. Så jag vill inte hänga ut dem helt utan nöjer mig med att konstatera att det här med att man ska kunna besöka vilken handlare som helst i garantiärenden inte helt oväntat kan kräva att man står på sig lite. Det är inte unikt för Orbea utan jag har hört liknande från kompisar med Spesh och SC där de hänvisar till valfri lokal handlare men handlaren vill först inte ta i cyklar som inte köpts där.
Nu har jag jobbet en del inom sportbranchen. Och om Orbea säger att du kan använda alla handlare så utgår man från detta i butiken om man får ett Mail från Orbea som säger så. Annars så säger man nog nej. Så är det spill av viktigt tid man kan lägga på något som man tjänar pengar på.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nu har jag jobbet en del inom sportbranchen. Och om Orbea säger att du kan använda alla handlare så utgår man från detta i butiken om man får ett Mail från Orbea som säger så. Annars så säger man nog nej. Så är det spill av viktigt tid man kan lägga på något som man tjänar pengar på.
Det står också under i allmänna information om garantin på hemsidan. Så det var inget unikt i det här fallet.

Men det är ju mer ett PR problem för Orbea om de skriver en sak i sin allmänna info och sedan inte har med handlarna fullt ut på det. Jag är en sån där jobbig kund som hade pekat på hemsidan vid behov, men nu behövdes inte det.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nya Orbea OCCAM
Hej folket! Sambon har en h20 och rekon däcket bak behöver uppgraderas till något aggressivare och bättre nu när det börjar bli blötare. Vad rekommenderas? Trampar teknisk stig i öviks trakten, sten, rötter, hällar & även fin slätare stig.
Jag lutar åt Maxxis dhr 2 men bredd? Maxxis rekommenderar 2,3 max då fälgbanan är smal, dock är rekondäcket 2,4“ WT.... Märks det att ett 2,4" inte får rätt form?
Hur mycket sämre rullar ett dhr2 mot Rekon?

Nya Orbea OCCAM
Hej, cyklar teknisk trail och vanlig trail. När det är torrt och hårt fungerar Rekon men tycker inte det är bra när det är halt. Kör själv Maxxis Aggressor 2.5 bak. Bra fäste och helt ok rull. Ett däck som fungerar bra på det mesta. Greppar bra på hala rötter och stenar.

Hälsningar

Robban
QUOTE="AdrenalineJunky, post: 3790288, member: 46074"]
Hej folket! Sambon har en h20 och rekon däcket bak behöver uppgraderas till något aggressivare och bättre nu när det börjar bli blötare. Vad rekommenderas? Trampar teknisk stig i öviks trakten, sten, rötter, hällar & även fin slätare stig.
Jag lutar åt Maxxis dhr 2 men bredd? Maxxis rekommenderar 2,3 max då fälgbanan är smal, dock är rekondäcket 2,4“ WT.... Märks det att ett 2,4" inte får rätt form?
[/QUOTE]

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Flytta bak HR2 (som väl sitter fram original?) och köp ett DHF 2,4 till framhjulet.

Nya Orbea OCCAM
Ja, Rekon har jag kört en del på min spark+ och på torrt är det bra.
Har du provat dhr2 och jämfört med Aggressor? Finns fööör många olika däck, svårt att få någon koll innan man testat 🙈

Hej, cyklar teknisk trail och vanlig trail. När det är torrt och hårt fungerar Rekon men tycker inte det är bra när det är halt. Kör själv Maxxis Aggressor 2.5 bak. Bra fäste och helt ok rull. Ett däck som fungerar bra på det mesta. Greppar bra på hala rötter och stenar.

Hälsningar

Robban

Nya Orbea OCCAM
Skulle nog säga att aggressorn är lite mera lättrullat och lite mindre grepp men fortfarande väldigt bra. Dhr är nog vassare i blötan och leriga förhållanden, oavsett vilket av de två du väljer så kommer du bli supernöjd.

Lycka till

Robban

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer