Nya Orbea OCCAM

HasseL

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Skyddet för slag från kedjan fick man ta bort. Annars så satte jag på alla bitar med hjul och allting på. skippade några bitar som jag tyckte var överflödiga. Var också tvungen att ta av bakhjulet då, orkade inte på slutet.

Några bilder...får säga att det var rätt jobbigt att få dit. Säkert lättare när man gjort det några gånger. Kollade filmer innan och läste på.
Svårt att få bort det och tillbaka skyddet? Enda biten jag har kvar att få dit av mitt invisaframe nämligen...

HasseL

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det kanske skiljer på dom. På M serien så är det bara undersidan av topptuben som saknar skydd och där är det ju inte så stor risk för repor.
Visade sig att de hade skickat fel(eller missat ett halv ark.) nu skall alla saker vara där så skall få på de sista. Förutom kedjestaget. Det där plastskeden sitter stenhårt. Så snart skall det bli premiärturen för mig...

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Visade sig att de hade skickat fel(eller missat ett halv ark.) nu skall alla saker vara där så skall få på de sista. Förutom kedjestaget. Det där plastskeden sitter stenhårt. Så snart skall det bli premiärturen för mig...
Har du tagit bort den lilla skruven längst bak? När jag hittade den lossnade skyddet ganska lätt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Upptäckte idag att det gick att flytta sadelstaget in och ut lite på axeln. Lagret däri hade lossnat ur sitt säte. Nu tillbakapressat. Någon mer som råkat ut för samma? Tror eventuellt det kan ha hänt för ett tag sen när jag upptäckte att axeln satt lös. Ser inte hur det skulle kunna ske annars nämligen.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Upptäckte idag att det gick att flytta sadelstaget in och ut lite på axeln. Lagret däri hade lossnat ur sitt säte. Nu tillbakapressat. Någon mer som råkat ut för samma? Tror eventuellt det kan ha hänt för ett tag sen när jag upptäckte att axeln satt lös. Ser inte hur det skulle kunna ske annars nämligen.
Vanligt fenomen på näst nyaste modellen fuel ex, AL versionen. Lagerpassningen kass i det fallet och på en ny cykel är det ju för mig ett reklamationsärende då det kommer leda till allt större problem ju sämre passningen blir. På en hoj utan garanti skulle jag limma lagret.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vanligt fenomen på näst nyaste modellen fuel ex, AL versionen. Lagerpassningen kass i det fallet och på en ny cykel är det ju för mig ett reklamationsärende då det kommer leda till allt större problem ju sämre passningen blir. På en hoj utan garanti skulle jag limma lagret.
Gott om garanti kvar på den här så får väl kolla vad de säger.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Lossnade igen första turen. Återstår att se vad Orbea säger.

För lifetime warranty ska man registrera inom 30 dagar. Det har jag inte fått någon info om vad jag sett. Har jag läst dåligt eller har fler missat det?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Lossnade igen första turen. Återstår att se vad Orbea säger.

För lifetime warranty ska man registrera inom 30 dagar. Det har jag inte fått någon info om vad jag sett. Har jag läst dåligt eller har fler missat det?
I mitt paket stod det ganska tydligt vad jag kommer ihåg. Sen tror jag handlarn påminde om det.

Men borde ju gå att ta som reklamation också om det är fabrikationsfel.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
I mitt paket stod det ganska tydligt vad jag kommer ihåg. Sen tror jag handlarn påminde om det.

Men borde ju gå att ta som reklamation också om det är fabrikationsfel.
Det är ju två års garanti oavsett, det gällde bara lifetime. Jag påpekade att jag inte fått info om det när jag mailade om det andra och frågade om de kunde aktivera den ändå.

Handlaren har inte sagt nåt per mail och enda jag fick med i lådan vad jag minns är Fox-manualer.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det är ju två års garanti oavsett, det gällde bara lifetime. Jag påpekade att jag inte fått info om det när jag mailade om det andra och frågade om de kunde aktivera den ändå.

Handlaren har inte sagt nåt per mail och enda jag fick med i lådan vad jag minns är Fox-manualer.
Borde ju gå att lösa. 3 månaders regeln är väl för att det ska vara första kunden. Kommer ihåg att det var inte helt lätt att registrera var något krånglade formulär.
Tycker att dom borde lösa det automatiskt då man köper MyO programmet den är ju specialgjord för dig.

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hej. Någon som kan säga om detta hjul kommer fungera med min H30? Alltså Boost och inte Microspline. Eller är det bättre att byta kassett till microspline istället?

kais01

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Skönt att det inte bara är jag.
surt, och synd på ett annars skönt exemplar av cykel.

infon förutsätts väl gå online idag. men har de inte någon referens i förpackning eller medskickad dokumentation kan man ju klaga, kanske dock inte i tidssamband med att du får den aktuella skadan reglerad.

men det verkar vara så många undantag på lifetime-garantin att värdet verkar begränsat. en helt vanlig reklamation enligt eu-rätt borde nu ändå kunna hjälpa dig?

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Orbea tycker jag ska åka till en handlare. Närmaste Orbeahandlare är i Sundsvall. 3,5-4 h bort. Vilket jag också svarade.

Ska jag vänta två veckor tills jag är hemma i Göteborg igen är ju möjligheten att cykla på den hela resten av semestern i fara.

kais01

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
j
Jasså? Något speciellt du tyckte var konstigt?
konstigt tycker jag inte, men garantin verkar inte direkt ge rättigheter som inte en vanlig reklamation och konsumentlagstiftning ger.

man kommer förstås skärskåda handtag och annat efter minsta skada, och gärna hävda krasch. och vilken cykel av den här karaktären har inte varit med om ett fall på något sätt? det ska de ju tåla iofs, men skulle säga att sådana ex efter några månaders användning knappast existerar.

ett tips om man vill efterhålla denna garanti kan vara att slita på andra handtag och sadlar, samt skydda andra utstickande delar.

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
j

konstigt tycker jag inte, men garantin verkar inte direkt ge rättigheter som inte en vanlig reklamation och konsumentlagstiftning ger.

man kommer förstås skärskåda handtag och annat efter minsta skada, och gärna hävda krasch. och vilken cykel av den här karaktären har inte varit med om ett fall på något sätt? det ska de ju tåla iofs, men skulle säga att sådana ex efter några månaders användning knappast existerar.

ett tips om man vill efterhålla denna garanti kan vara att slita på andra handtag och sadlar, samt skydda andra utstickande delar.

Väldigt mycket förutfattade meningar om att Orbea inte vill följa villkoren och tolka allt till sina kunders nackdel. Så kan det ju vara i praktiken, men inget som framgår av villkoren. Det handlar nog snarare om vilken kundrelation man vill ha.

Konsumentköplagen lär ju inte täcka en sprucken ram efter 5 år. Och spräckt ram är egentligen det enda som vill ha garanti för.

kais01

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
ja man kan ju hoppas att just ledningen på orbea förstår hur viktigt det är för ett företags ekonomi att ta hand om sina kunder. gärna lite bättre än de förväntar sig.

i längden effektivare än den dyraste reklamkampanj. och man slipper alltmer sammanflytande clusters av icke-användare, får istället positiva ambassadörer.

men som garantin ses utformad kan det alltså inge farhågor att så möjligtvis inte är fallet. blir intressant att se hur de hanterar rattnalles problem. ganska många här skulle nog bli icke-användare om det inte löser sig på ett bra sätt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag som faktiskt håller på att utnyttja garantin återkommer när jag har ett omdöme att lämna.

Men att slitdelar är undantagna är ju fullt normalt. Att krasch inte täcks likaså. Att skadade grepp skulle göra att garantin på ramen inte täcks hittar jag inte i villkoren, bara att skadade grepp inte täcks..

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Men att man ska kunna vända sig till valfri butik, även om man inte köpt cykeln där, verkar gå olika lätt beroende på handlare. En lokal har inte svarat mer än "köpte du den här"?

Butiken jag faktiskt köpte den hos är på hugget på mailen dock så det verkar ordna sig.

kais01

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
sen ska man inte förringa värdet för en tillverkare att genom positiv hantering särskilt få in problem som drabbat early adopters.

ger möjlighet till optimering av produktionen, och att slippa missnöjda kunder framöver.

men rattnalle, det är ingen bricka eller liknande som saknas eller hamnat snett och hindrar åtdragning? bara en tanke som slog mig...

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
sen ska man inte förringa värdet för en tillverkare att genom positiv hantering särskilt få in problem som drabbat early adopters.

ger möjlighet till optimering av produktionen, och att slippa missnöjda kunder framöver.

men rattnalle, det är ingen bricka eller liknande som saknas eller hamnat snett och hindrar åtdragning? bara en tanke som slog mig...
Enligt manualen så ska det inte vara någon bricka. Det som glappar är ju även hängare för bakväxeln och ska dras verktygslöst.
1596024326352.png

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nej det som glappar har inget med växelörat att göra. Det spänns ihop av bakaxeln. Det är lagret 4 som inte sitter fast i sin lagerkopp. Koppen i ramen verkar för stort.

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Såhär ser det ut för övrigt. Bra grej att kolla även för andra kanske.
Ok. Stor risk att det är på flera ramar från samma tillverkingstid...Typ min då...😫. I klippet är axeln i och åtdragen antar jag?

Förövrigt vet jag inte riktigt om det där "verktygslösa" växelörat är något jag blir impad av. Örat blir större att ha med sig, bakhjulet måste ändå demonteras och det känns lite feppligt. Och var det inte väldigt enkel att byta ett konventionellt växelöra? Men det finns säkert någon konstruktionsmässig förklaring.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ok. Stor risk att det är på flera ramar från samma tillverkingstid...Typ min då...😫. I klippet är axeln i och åtdragen antar jag?

Förövrigt vet jag inte riktigt om det där "verktygslösa" växelörat är något jag blir impad av. Örat blir större att ha med sig, bakhjulet måste ändå demonteras och det känns lite feppligt. Och var det inte väldigt enkel att byta ett konventionellt växelöra? Men det finns säkert någon konstruktionsmässig förklaring.
Axeln har ingen kontakt med kedjestaget. Den håller bara fast lagret. Sen är kedjestaget löst på lagret.

Berk

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nej det som glappar har inget med växelörat att göra. Det spänns ihop av bakaxeln. Det är lagret 4 som inte sitter fast i sin lagerkopp. Koppen i ramen verkar för stort.
Så det är kedjestaget som är löst, inte sadelstaget som du skrev?
Är det inte en dålig konstruktion att bara kontakt mellan lager och kopp ska hålla en kedjestag på plats i sidled?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer