Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Har en H30 och funderar nu på att byta till ett ovalt drev. Nu sitter ju orbeas egna på. Måste jag byta vevar också? Finns det någon oval klinga som passar?

Nya Orbea OCCAM
Efter premiärturen konstaterade jag att jag hade väldigt mycket outnyttjad slaglängd bak. Trycket är 190 psi och sag strax över 30% (rekommenderat tryck för min vikt är 205 psi såg jag nu). Jag körde en runda där jag rutinmässigt använde hela slaget på min förra cykel (Fuel EX). Vad kan detta bero på? Jag upplevde cykeln som bra att cykla på, men betydligt mindre ”plush” än min gamla. Jag körde tyvärr även med lite för högt tryck i gaffeln, plus att det är rätt stor skillnad i progressivitet mellan 36:an och min gamla 34 Rhythm, så hela cykeln var mycket mindre mjuk (svampig?) än jag är van vid.

Edit: Jag hade missat att dämparen bara är 50 mm, jag trodde det var 55... ? Tyckte att det kändes orimligt med så mycket outnyttjat slag mot hur cykeln kändes på stigen. Men ändå, betydligt mer stum baktill än min gamla cykel, och jag hade säkert 5-6 mm kvar på dämparen. Kanske får testa med lägre tryck ändå, men är rädd för att det blir för mycket sag. Vet någon om det sitter en volume spacer i DPS-dämparen som default?

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
Vad har ni för fälgar på era, nu verkar det ju skilja mellan alla modellerna men osäker på vad som borde suttit på min H20 (fick i april 2020), tittar man nu på Orbea.com så har H20 - Race Face AR 30c Tubeless Ready
Men på min sitter det nåt okänt: Mach 1 680 622x25c på.. Dvs 25mm innerbredd.
Men det sitter ett Rekon 2.4 WT dvs för bredare fälg typ 30mm..
Blir ju konstigt.. Nu kanske jag ska byta däck förvisso då polaren tycker det är lite för klent. Blir nog till att köpa nya hjul nån gång hehe.

Nya Orbea OCCAM
Vad har ni för fälgar på era, nu verkar det ju skilja mellan alla modellerna men osäker på vad som borde suttit på min H20 (fick i april 2020), tittar man nu på Orbea.com så har H20 - Race Face AR 30c Tubeless Ready
Men på min sitter det nåt okänt: Mach 1 680 622x25c på.. Dvs 25mm innerbredd.
Men det sitter ett Rekon 2.4 WT dvs för bredare fälg typ 30mm..
Blir ju konstigt.. Nu kanske jag ska byta däck förvisso då polaren tycker det är lite för klent. Blir nog till att köpa nya hjul nån gång hehe.
De har ändrat fälgarna på 2021 modellen som finns på Orbeas sida nu. Var Mach1 som original detta året, kunde välja andra.

Nya Orbea OCCAM
Efter premiärturen konstaterade jag att jag hade väldigt mycket outnyttjad slaglängd bak. Trycket är 190 psi och sag strax över 30% (rekommenderat tryck för min vikt är 205 psi såg jag nu). Jag körde en runda där jag rutinmässigt använde hela slaget på min förra cykel (Fuel EX). Vad kan detta bero på? Jag upplevde cykeln som bra att cykla på, men betydligt mindre ”plush” än min gamla. Jag körde tyvärr även med lite för högt tryck i gaffeln, plus att det är rätt stor skillnad i progressivitet mellan 36:an och min gamla 34 Rhythm, så hela cykeln var mycket mindre mjuk (svampig?) än jag är van vid.

Edit: Jag hade missat att dämparen bara är 50 mm, jag trodde det var 55... ? Tyckte att det kändes orimligt med så mycket outnyttjat slag mot hur cykeln kändes på stigen. Men ändå, betydligt mer stum baktill än min gamla cykel, och jag hade säkert 5-6 mm kvar på dämparen. Kanske får testa med lägre tryck ändå, men är rädd för att det blir för mycket sag. Vet någon om det sitter en volume spacer i DPS-dämparen som default?
Jag har inga svar, men känner exakt som du ang DPSen. Trots att jag någorlunda använder slaget så är det en stötig känsla. Har du kommit fram till nåt mer?

Nya Orbea OCCAM
Occamen gör inte bort sig i riktiga berg heller kan jag meddela. Högst kompetent hoj. Grövre däck med tjockare stomme rekommenderas dock för att ta udden av den annars nästan lite väl poppiga känslan.
Visa bilaga 437834
Är det inte lätt hänt att dom välter i så stora berg?
unnamed.jpg

Nya Orbea OCCAM
Jag har inga svar, men känner exakt som du ang DPSen. Trots att jag någorlunda använder slaget så är det en stötig känsla. Har du kommit fram till nåt mer?
Jag tömde den helt på luft och pumpade upp enligt ”50 psi-i-taget”-metoden. Tyckte det blev skillnad (säkert inbillning) och kände att allt föll på plats på min andra tur, där jag också körde med lite mindre luft i gaffeln. Fjädringen är helt klart hårdare än min gamla Fuel EX, men jag skulle säga att den är ”supportive” snarare än ”stötig”.

Nya Orbea OCCAM
Jag tömde den helt på luft och pumpade upp enligt ”50 psi-i-taget”-metoden. Tyckte det blev skillnad (säkert inbillning) och kände att allt föll på plats på min andra tur, där jag också körde med lite mindre luft i gaffeln. Fjädringen är helt klart hårdare än min gamla Fuel EX, men jag skulle säga att den är ”supportive” snarare än ”stötig”.

Jag kommer också från en Fuel. Ska labba lite mer.

En annan sak: nån som vill byta mitt 175 vevparti SLX mot 170? Eller förslag på var man hittar den billigast?

Nya Orbea OCCAM
Är väl rätt vanligt att folk flyttat bak framdäcket tycker jag att jag läst. Så få plats bör det.

Men ska du byta däck helt så rekommenderar jag Vittoria Mazza! Kör 2.6 fram och 2.4 bak. Otroligt bra grepp! Bytte iof direkt på min cykel så testade aldrig original däcken eftersom jag läste att alla klagade på bakdäckets grepp. Så har inte jämfört, vet bara att där är grepp nu iaf! ?
Var fick du tag i dessa?

Nya Orbea OCCAM
Slut tyvärr. Vad kör ni andra med? Funderar annars på DHR2 fram och aggressor/dissector bak. Kör på original nu med HR2/Rekon.
Ofan ? Måste haft en jävla tur då när jag beställde mina. Får kanske bli att hålla utkik redan för att ha en extra uppsättning hemma när de väl finns tillgängliga igen om de nu säljs slut hela tiden ?

Nya Orbea OCCAM
Ok. Berätta hur du upplever skillnaden sen.
Absolut det hoppas jag att jag kan sen när jag fått det :)
Min polare som tycker jag åker på ett lite för klent bakdäck.
Med lite biffigare bakdäck borde jag få bättre grepp, kunna köra med lite lägre däckstryck och skyddar fälgen lite bättre. Märkte nu i söndags att jag slagit igenom på nån sten eller liknande och fälgen fått sig en liten buckla.
Men då körde jag med lite för lågt tryck också förvisso.

Nya Orbea OCCAM
Blivit sugen på H30 och tror det kan mitt steg ifrån gammal HT, myket stig och bröt. Om någon av er ser en storlek L på rea i någon webbutik får ni gärna dra mig ett meddelande, skulle vara mycket tacksam!???

Nya Orbea OCCAM
Men 2020 har väl bättre spec än 2021 med SLX istället för Deore, små skillnader men ändå. Annars är det väl inget som är ändrat, men 2500 dkr är väl ungefär som happy korrekta 11% per år,,läskigt att det stämmer.

Nya Orbea OCCAM
Men 2020 har väl bättre spec än 2021 med SLX istället för Deore, små skillnader men ändå. Annars är det väl inget som är ändrat, men 2500 dkr är väl ungefär som happy korrekta 11% per år,,läskigt att det stämmer.
Jag fick precis 11% på en specialspecad M30, och har sett ”vanliga” M30 och uppåt med samma rabatt, men alla alumodeller verkar i stort sett slutsålda i Sverige...

Nya Orbea OCCAM
Nya 2021 anser jag vara bättre speccad. Hellre bättre hjul än slx över deore. Fan jag vill komma över ett prisvärt hjulpar snart.. Något som håller när man slår igenom men inte är så dyrt (som hjul är). Hunt och newmen kanske är prisvärda men det är fortfarande dyrt asså.

Nya Orbea OCCAM
Nya 2021 anser jag vara bättre speccad. Hellre bättre hjul än slx över deore. Fan jag vill komma över ett prisvärt hjulpar snart.. Något som håller när man slår igenom men inte är så dyrt (som hjul är). Hunt och newmen kanske är prisvärda men det är fortfarande dyrt asså.
Är det så stor skillnad mellan mach1 och oc1 hjulen som kommer på h30 nu? Båda känns ju som noname däck.

Nya Orbea OCCAM
Hittar inte annonsen nu, men jag är rätt säker på att jag såg en annons på DT-hjul som såg ut att komma från en H10/M30 här på köp&sälj i morse. Men de kanske är sålda redan, och kanske inte är tillräckligt mycket uppgradering heller?

Edit: stavning...

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
Är det så stor skillnad mellan mach1 och oc1 hjulen som kommer på h30 nu? Båda känns ju som noname däck.
Hade för mig att det var raceface aeffect på nya men måste ha sett fel, såg att det inte stämde nu.
Hittar inte annonsen nu, men jag är rätt säker på att jag såg en annons på DT-hjul som såg ut att komma från en H10/M30 här på köp&sälj i morse. Men de kanske är sålda redan, och kanske inte är tillräckligt mycket uppgradering heller?

Tack jag kikar i alla fall!

Nya Orbea OCCAM

Bra öga där! Gissar att du syftar på min annons om ett par DT M1900 hjul som faktiskt exakt kommer från en M30. Måste lagt ut dem 500 kr för billigt eller nåt för intresset var hysteriskt, hade sålt dem inom en halv dag men jobbade så jag kunde inte ta ner annonsen..

Nya Orbea OCCAM
Efter att en stubbe hoppade fram på stigen idag så ser min derailleur ut som postens gamla logga ungefär. Har ringt runt till några LBS för att försöka lösa det så helgens cykling är räddad men det ser mörkt ut.
Så nu är frågan vad jag beställer hem, för det är väl lika bra att uppgradera sig lite?

Edit: kanske borde sagt att det är en H30 och det sitter slx 7100 på

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
Någon som testat att klämma in 2.6 ibak? Lite sugen att testa DHR II 2.6 bak och DHF 2.6 fram eller ska man nöja sig med 2,4 bak? Kanske även 2,5 fram, hur hade ni gjort jag är kluven över det här med däck ? bestämt mig för att köra dessa däck dock men vilken bredd som sagt, optimalt hade varit 2-30ol m det fanns DHR II 2,5 men det gör det ju så klart inte ?

Nya Orbea OCCAM
Någon som testat att klämma in 2.6 ibak? Lite sugen att testa DHR II 2.6 bak och DHF 2.6 fram eller ska man nöja sig med 2,4 bak? Kanske även 2,5 fram, hur hade ni gjort jag är kluven över det här med däck ? bestämt mig för att köra dessa däck dock men vilken bredd som sagt, optimalt hade varit 2-30ol m det fanns DHR II 2,5 men det gör det ju så klart inte ?
Med Det DHR2 2,4 som satt från butik på 30 mm bred fälg bedömer jag att utrymmet för bredare däck är noll om det ska få plats lite lera och eventuellt skevt hjul. Jag har lite skrap på lacken från däcket som det är faktiskt.

Nya Orbea OCCAM
Går det inte med 2,5? Beställde ett DHF 2,5 som jag ska ha fram och sen tänkte jag flytta bak HR2 2,5. Menar du att det blir tajt?
I övrigt så är jag så otroligt nöjd med denna cykel. Så lättrampad, lekfull och skön!

Nya Orbea OCCAM
Med Det DHR2 2,4 som satt från butik på 30 mm bred fälg bedömer jag att utrymmet för bredare däck är noll om det ska få plats lite lera och eventuellt skevt hjul. Jag har lite skrap på lacken från däcket som det är faktiskt.
Dåså då känns det bara jätte dumt att ens chansa att få plats med 2.6 ? då får det bli 2.4 bak
Vad tror du om fram då? Är det värt att gå upp till 2.6 där eller är det bara onödigt för stig?

Nya Orbea OCCAM
Går det inte med 2,5? Beställde ett DHF 2,5 som jag ska ha fram och sen tänkte jag flytta bak HR2 2,5. Menar du att det blir tajt?
I övrigt så är jag så otroligt nöjd med denna cykel. Så lättrampad, lekfull och skön!
Jag har gjort exakt så. Kör original framdäck HR2 2.5” bak. Det går, men är tight. Jag skulle inte vilja köra en heldag i riktigt kladdig lera med den här setupen. Nästa bakdäck blir nog 2.4”...

Tillbaka
Topp