Nya Orbea OCCAM

Akronym

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Även om H30 inte är direkt billig så är det ju ändå en instegsmodell för Occam. Bromsarna och hjulen vet man ju om efter alla recensioner och får bara beredd på. Därför jag själv bytte bromsar direkt. Och det vanliga sen är en sak som måste spännas efter ett antal timmars cykling? Och med tanke på hur cyklarna används?
Känns ju ändå som något man kan leva med. Speciellt om man vet om det och kollar över sin cykel inför varje runda, vilket man väl ändå gör ändå? 😁

Sen verkar ju den killen haft maximal otur med sin cykel. 😳
Vilka bromsar bytte du till? Är lite sugen på det själv. Bytte du skivor också?

Sluggo112

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Första turen med 2.6 DHF och 2.4 DHR II idag, jäklar vilken skillnad på grepp ibak iaf! Fram fungerade också bra dock var det inget fel på high roller men var enda sugen att testa DHF 😊 dock blev det absolut mer trög rullat men lätt värt det kontra greppet 😁

Dock tycker jag cykeln känns lite stötig, polarn har en oiz m20 tr och den är betydligt mjukare över stenar och rötter 🤔 är det bara att factory dämparna är mer progressiva och jag som cyklar där sakta eller kan det vara något annat? Nerför tycker jag den fungerar bra men är inte helt nöjd ändå, jag har ställt in dämparna efter fox/orbeas rekommendationer även testat att gå ner lite till viktklassen under så att säga 🙈

Antagligen är det jag som bara inte får till inställningarna, hur kör ni era? Har ni bytt spacer? Jag väger 76kg (utan utrustning) och har nu ställt in för den vikten 🤔 (fox 34)

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Första turen med 2.6 DHF och 2.4 DHR II idag, jäklar vilken skillnad på grepp ibak iaf! Fram fungerade också bra dock var det inget fel på high roller men var enda sugen att testa DHF 😊 dock blev det absolut mer trög rullat men lätt värt det kontra greppet 😁

Dock tycker jag cykeln känns lite stötig, polarn har en oiz m20 tr och den är betydligt mjukare över stenar och rötter 🤔 är det bara att factory dämparna är mer progressiva och jag som cyklar där sakta eller kan det vara något annat? Nerför tycker jag den fungerar bra men är inte helt nöjd ändå, jag har ställt in dämparna efter fox/orbeas rekommendationer även testat att gå ner lite till viktklassen under så att säga 🙈

Antagligen är det jag som bara inte får till inställningarna, hur kör ni era? Har ni bytt spacer? Jag väger 76kg (utan utrustning) och har nu ställt in för den vikten 🤔 (fox 34)
Jag ställde in mina dämpare efter gmbn:s video, finns länkad på förra sidan, och det har känts bra. Håller just nu på att testa med olika inställningar på rebound efter det 😊
Jag kör just nu 110psi fram, bomber z2, och 270psi bak. Väger runt 95kg + utrustning.

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ni som bytt bromsar själva. Var det krångligt med den interna kabeldragningen? Behövde man ngt extra verktyg? Behövde ni lufta bromsarna efteråt?

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ni som bytt bromsar själva. Var det krångligt med den interna kabeldragningen? Behövde man ngt extra verktyg? Behövde ni lufta bromsarna efteråt?
Fram behövs inte luftas, bak behöver du. Byter man till Shimano så kan man behålla original slang för att göra det smidigare för sig. Tänkte det först men den var aningen för kort iom att jag gick upp i storlek på skivor och körde distans så den började smått läcka. Fick för mig att byta slang kunde ju inte vara så svårt... Men med helt fel knep tog det ett par timmar 😂

Kom på sen att om man knipsar av änden på ett ändstift, man får med extra, så man kan föra ihop slangarna utan att de blir tjockare utvändigt så kan man antagligen dra genom ny slang lätt. Fick göra så en liten bit nämligen.

Sen lufta är lätt. Bara att tänka på att skruva ut handtaget fullt så där inte kan bli luft kvar där.

I ramen så ligger slangen i ett mjukt skydd för att den inte ska skramla.

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ofta kommer man undan med "toppluftning" vid handtaget. Men en riktigt luftning är döenkelt (enligt mig) på Shimano.
Nu vet jag inte om det är kanaler i ramen på Occam alu (troligen inte) så då kan jag tipsa om detta verktyg om man vill slippa lite svordomar:

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
En märklig grej hände mig igår. Jag var ute på en tur och tyckte att jag hade fått in dämperiet väldigt bra och allt kändes perfekt. Bakändan är som diskuterats tidigare inte så plush, utan mer stadig, men nu kändes den som jag vill ha den. Efter ungefär 15 km upplevde jag hur bakändan på cykeln plötsligt blev mycket hårdare. Det kändes nästan som att någon höjde sadeln, för det blev direkt väldigt påtagligt att jag satt på något. Trodde först att vredet på dämparen hoppat från ”open” till ”firm”, men så var det inte. Jag sköt fram o-ringen och körde vidare, och konstaterade efter en stund att jag använde lika mycket av slaget som normalt, men att dämparen tappat all känslighet på toppen.

Såhär i efterhand börjar jag tro att allt var inbillning, jag förstår inte vad som skulle ha kunnat hända? Det gick uppenbarligen att cykla fort med cykeln, för jag persade ett segment direkt efter att dämparen blivit hård, men bekvämt var det inte. Jag upplevde det också som att bakändan lyfte väldigt studsigt när jag poppade från rötter och stenar på stigen – jag fick en märklig framåtvikt i hoppen.

Kanske var jag bara trött och hade dämparnoja 🤯

dalmin

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag har med kört på tipset med Dissector efter att ha läst lite. Blev ett exo+ och sen ett DHF exo+ där fram. Men har inte monterat däcken än.

HasseL

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Dum jävla fråga men är det olika verktyg till olika bottom brackets? Har ett till en gammal cykel den känns som den inte är perfekt för mitt bottom bracket på min H30?

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hej.
Så här såg bromsen ut när jag fick hem den. Alltså fylld och med ett lock i ena änden på slangen som man sedan kapar. Perfekt,tänker jag. Tänker att jag drar igenom ett lite snöre med gamla slangen som jag sedan kan fästa i locket (som det behändigt finns ett hål igenom) och sen använder detta snöret till att dra igenom nya slangen. Bara locket (som är lite tjockare än slangen) inte kan fastna nånstans. Om jag gör detta försiktigt bör jag kunna klara mig utan att lufta. Nån som gjort detta innan?
1599485577249.png

andreas_nas

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hej,

Jag använde en "RockShox Barb Connector" när jag bytte bakbroms.
Klippte gamla slangen och koppla ihop med nya slangen och drog igenom ramen.
Blev dock ändå tvungen att lufta eftersom jag kortade slangen och fipplade lite.
Men som sagt innan så är det enkelt att lufta om man har ett luftningskit.
//Andreas

Hej.
Så här såg bromsen ut när jag fick hem den. Alltså fylld och med ett lock i ena änden på slangen som man sedan kapar. Perfekt,tänker jag. Tänker att jag drar igenom ett lite snöre med gamla slangen som jag sedan kan fästa i locket (som det behändigt finns ett hål igenom) och sen använder detta snöret till att dra igenom nya slangen. Bara locket (som är lite tjockare än slangen) inte kan fastna nånstans. Om jag gör detta försiktigt bör jag kunna klara mig utan att lufta. Nån som gjort detta innan?
Visa bilaga 440794
a

jonte987

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tång vet jag inte. Jag skär med lämplig kniv. Tror det står kniv i instruktionerna. Jag tror även det står skruvstäd men det känns lite overkill

Nya Orbea OCCAM
Svårt det blev nu med 185cm. Enligt Orbea är 185cm max för L men XL ser så väldigt stor ut? Jag har hittills cyklat på en 2013 Trek 29" hardtail med endast 112cm hjulbas medan Occam L har 122 och XL har 126cm.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Svårt det blev nu med 185cm. Enligt Orbea är 185cm max för L men XL ser så väldigt stor ut? Jag har hittills cyklat på en 2013 Trek 29" hardtail med endast 112cm hjulbas medan Occam L har 122 och XL har 126cm.
Jag är 192 kör på en XL och har gått ner till en 40 styrstam mot original 55. Jämfört med min hardtail så kändes Orbean enorm första gången. Så det känns som att en L borde räcka för dig. Sen vänjer man väl iof sig oavsett efter ett tag. 😊

Akronym

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag är 185 och har en L. Ibland funderar jag på om jag valde fel (fanns ingen XL att prova när jag köpte) men den är verkligen in för liten. Jag har dock ganska långa ben så har fått höja droppen en aning för att få rätt höjd på sadeln i högsta läget. Inga problem med att knän är för nära styre och har aldrig känt att man är på väg över styret när det går nerför.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Kolla hur högt du har sadeln idag och se hur det passar på L och XL, får du inte in minst 150 mm dropper(du måste också lägga på dropparna stackhöjd) på XL så är den för stor.

Sernevi

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag är 183 cm, kör en XL. Var lite att vänja sig vid från en L Trek Remedy som jag kom från, men nu känns den riktigt bra. Skönt rymlig cockpit när man klättrar och bara man kommer fram på hojen så truckar den på som fan på ren svenska.. Min enda kritik är den onödigt höga sadelröret, jag kör 170 droppern längst ner och det är perfekt för mig, hade gärna kunnat köra 200+.
Ska tilläggas att jag bytte från min Remedy för att jag ville ha nåt lite längre, den var 463 i reach.. Var ute efter något runt 490.

Nya Orbea OCCAM
Ok, tack för alla svar. Ska försöka prova både XL och L. Det finns en butik i närheten som verkar ha dem. Är det något speciellt att tänka på när jag provar? Har inte cyklat på "ny geometri" mtb ännu.

I deras online konfigurator kunde man välja styrstam mellan 40 och 55. Jag fick bilden av att 40 var original, och en L med 55 borde bli bra till mig, men om 55 redan är original hjälper det ju inte.

Jag är 192 kör på en XL och har gått ner till en 40 styrstam mot original 55. Jämfört med min hardtail så kändes Orbean enorm första gången. Så det känns som att en L borde räcka för dig. Sen vänjer man väl iof sig oavsett efter ett tag. 😊
Jag är 185 och har en L. Ibland funderar jag på om jag valde fel (fanns ingen XL att prova när jag köpte) men den är verkligen in för liten. Jag har dock ganska långa ben så har fått höja droppen en aning för att få rätt höjd på sadeln i högsta läget. Inga problem med att knän är för nära styre och har aldrig känt att man är på väg över styret när det går nerför.
Jag är lika lång och helt nöjd med L. Bikepark, Alperna, Finale, skogen hemma i Göteborg. Allt känns helt rätt.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ok, tack för alla svar. Ska försöka prova både XL och L. Det finns en butik i närheten som verkar ha dem. Är det något speciellt att tänka på när jag provar? Har inte cyklat på "ny geometri" mtb ännu.

I deras online konfigurator kunde man välja styrstam mellan 40 och 55. Jag fick bilden av att 40 var original, och en L med 55 borde bli bra till mig, men om 55 redan är original hjälper det ju inte.
På H30 2020 modellen så var det 45 stam på S och M och sen 55 på L och XL. Kanske är ändrat på 21orna?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer