Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kör med Shimano mt501/br520, dvs 4 kolvsok både fram och bak och steget bättre än H20 har. Samt 203 skivor fram och bak. Går så otroligt mycket snabbare när man vet att man kan stanna ?Vilka bromsar bytte du till? Är lite sugen på det själv. Bytte du skivor också?
Första turen med 2.6 DHF och 2.4 DHR II idag, jäklar vilken skillnad på grepp ibak iaf! Fram fungerade också bra dock var det inget fel på high roller men var enda sugen att testa DHF ? dock blev det absolut mer trög rullat men lätt värt det kontra greppet ?
Dock tycker jag cykeln känns lite stötig, polarn har en oiz m20 tr och den är betydligt mjukare över stenar och rötter ? är det bara att factory dämparna är mer progressiva och jag som cyklar där sakta eller kan det vara något annat? Nerför tycker jag den fungerar bra men är inte helt nöjd ändå, jag har ställt in dämparna efter fox/orbeas rekommendationer även testat att gå ner lite till viktklassen under så att säga ?
Antagligen är det jag som bara inte får till inställningarna, hur kör ni era? Har ni bytt spacer? Jag väger 76kg (utan utrustning) och har nu ställt in för den vikten ? (fox 34)
(Förlåt. Slangar menar jag) är det inte det som menas med att dom är "förfyllda "?Det verkar finnas bromset packade för intern dragning med pluggade slangar. Då ska du inte behöva lufta.
Fram behövs inte luftas, bak behöver du. Byter man till Shimano så kan man behålla original slang för att göra det smidigare för sig. Tänkte det först men den var aningen för kort iom att jag gick upp i storlek på skivor och körde distans så den började smått läcka. Fick för mig att byta slang kunde ju inte vara så svårt... Men med helt fel knep tog det ett par timmar ?Ni som bytt bromsar själva. Var det krångligt med den interna kabeldragningen? Behövde man ngt extra verktyg? Behövde ni lufta bromsarna efteråt?
Det verkar finnas bromset packade för intern dragning med pluggade slangar. Då ska du inte behöva lufta.
Nej, de jag har köpt är helt ihopsatta och färdiga för extern montering.(Förlåt. Slangar menar jag) är det inte det som menas med att dom är "förfyllda "?
Jag har inte testat den varianten själv. Syftet måste vara att man ska slippa annars verkar det tokigt.Måste man inte lufta oavsett? Bör ju bli lite luft när man ansluter slang till ok? ?
Jag har inte testat den varianten själv. Syftet måste vara att man ska slippa annars verkar det tokigt.
Det går bra att kapa en slang utan lufta. Det har jag gjort ett antal ggr.
För säkerhets skull, jag har bara gjort detta m shimano. Osäker om det är nån skillnad utom att man måste akta sig om det är dot vätska.Ofan! Måste jag kanske testa efter att ha bytt till kortare styrstam ?
Skit. Sånt skulle man ju beställt!Jkit
Heter det
Visa bilaga 440206Shimano XT BR-M8000 J-KIT Disc Brake rear | Disc Brakes - Rear Brakes Shop
Buy XT BR-M8000 J-KIT Disc Brake rear at BEST PRICE ✓ Order Shimano Disc Brakes - Rear Brakes at Bike-Discount now! ➤ Shimano Online Shopwww.bike-discount.de
Ja, det finns ett gäng varianter.Dum jävla fråga men är det olika verktyg till olika bottom brackets? Har ett till en gammal cykel den känns som den inte är perfekt för mitt bottom bracket på min H30?
Vet du vad det är på H30?Ja, det finns ett gäng varianter.
Kör med en Pro Condor på min HT som jag är riktigt nöjd med som nog låg i prisklassen 3-400kr om jag inte minns fel.Kan någon rekommendera en sadel i 300-kr-klassen liknande Charge Spoon? Sadeln på H30 var annat än skön...?
aHej.
Så här såg bromsen ut när jag fick hem den. Alltså fylld och med ett lock i ena änden på slangen som man sedan kapar. Perfekt,tänker jag. Tänker att jag drar igenom ett lite snöre med gamla slangen som jag sedan kan fästa i locket (som det behändigt finns ett hål igenom) och sen använder detta snöret till att dra igenom nya slangen. Bara locket (som är lite tjockare än slangen) inte kan fastna nånstans. Om jag gör detta försiktigt bör jag kunna klara mig utan att lufta. Nån som gjort detta innan?
Visa bilaga 440794
Vad ska man skruvstädet till?Hur kortar ni slangen som inte har ett skruvstäd?
Hur kortar ni slangen som inte har ett skruvstäd?
Vet du inte vad man har skruvstädet till?Vad ska man skruvstädet till?
Inte när jag kapar bromsslang nä?Vet du inte vad man har skruvstädet till?
Det vet väl alla? ??Inte när jag kapar bromsslang nä?
Så man får en riktigt snygg snittytan med såg!Vad ska man skruvstädet till?
Jag är 192 kör på en XL och har gått ner till en 40 styrstam mot original 55. Jämfört med min hardtail så kändes Orbean enorm första gången. Så det känns som att en L borde räcka för dig. Sen vänjer man väl iof sig oavsett efter ett tag. ?Svårt det blev nu med 185cm. Enligt Orbea är 185cm max för L men XL ser så väldigt stor ut? Jag har hittills cyklat på en 2013 Trek 29" hardtail med endast 112cm hjulbas medan Occam L har 122 och XL har 126cm.
Kolla hur högt du har sadeln idag och se hur det passar på L och XL, får du inte in minst 150 mm dropper(du måste också lägga på dropparna stackhöjd) på XL så är den för stor.Svårt det blev nu med 185cm. Enligt Orbea är 185cm max för L men XL ser så väldigt stor ut? Jag har hittills cyklat på en 2013 Trek 29" hardtail med endast 112cm hjulbas medan Occam L har 122 och XL har 126cm.
Jag är lika lång och helt nöjd med L. Bikepark, Alperna, Finale, skogen hemma i Göteborg. Allt känns helt rätt.Svårt det blev nu med 185cm. Enligt Orbea är 185cm max för L men XL ser så väldigt stor ut? Jag har hittills cyklat på en 2013 Trek 29" hardtail med endast 112cm hjulbas medan Occam L har 122 och XL har 126cm.
Jag är 192 kör på en XL och har gått ner till en 40 styrstam mot original 55. Jämfört med min hardtail så kändes Orbean enorm första gången. Så det känns som att en L borde räcka för dig. Sen vänjer man väl iof sig oavsett efter ett tag. ?
Jag är 185 och har en L. Ibland funderar jag på om jag valde fel (fanns ingen XL att prova när jag köpte) men den är verkligen in för liten. Jag har dock ganska långa ben så har fått höja droppen en aning för att få rätt höjd på sadeln i högsta läget. Inga problem med att knän är för nära styre och har aldrig känt att man är på väg över styret när det går nerför.
Jag är lika lång och helt nöjd med L. Bikepark, Alperna, Finale, skogen hemma i Göteborg. Allt känns helt rätt.
På H30 2020 modellen så var det 45 stam på S och M och sen 55 på L och XL. Kanske är ändrat på 21orna?Ok, tack för alla svar. Ska försöka prova både XL och L. Det finns en butik i närheten som verkar ha dem. Är det något speciellt att tänka på när jag provar? Har inte cyklat på "ny geometri" mtb ännu.
I deras online konfigurator kunde man välja styrstam mellan 40 och 55. Jag fick bilden av att 40 var original, och en L med 55 borde bli bra till mig, men om 55 redan är original hjälper det ju inte.