Nya Orbea OCCAM

Daniel_Swe

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Adapter för iscg05 har ju testats med inte så bra resultat.
Just nu är väl wolftooth camp bästa förslaget
Behöver man även köpa ny klinga, deras variant?

Senast ändrad:

Akronym

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är det någon som kan länka till rätt sorts volume spacer till Marzocchi-dämparen. Har förstått att det är Fox och 34mm(?) Men verkar finnas olika sorters 34mm

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är det någon som kan länka till rätt sorts volume spacer till Marzocchi-dämparen. Har förstått att det är Fox och 34mm(?) Men verkar finnas olika sorters 34mm
Finns det olika sorter till Fox 34? Var har du sett det? Den här är den enda jag känner till iaf, och den ska passa Marzocchi Z2 från 2017 och framåt enligt den här sidan:

Stumpan

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
På dem igen bara. Att occam har så brant sadelrör gör om något att det borde bli mycket mindre strul. Kraften går ju mer rakt nedåt.

Men Revive är väl fortfarande det som gäller om man vill ha en pålitlig stolpe? Inte för att jag hade några sådana problem men reverben heller, den bara dog helt ibland.

Sambon kör Yeti SB130 och Fox Transfer iofs men inga problem.

Akronym

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ont om bilder på Occam ute på stigarna nu. Bjuder på en från Blå leden någonstans mellan Vaxholm och åkersberga

Bilagor

• 20200921_103819.jpg
    20200921_103819.jpg
    827.9 KB · Besök: 239

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Japp! Är det fjolårets modell tro med tanke på rabatten? Lite snålt ändå kan man tycka. Får kontakta dem imorgon. Är ju precis vad jag är ute efter. Kanske finns prutmån med tanke på att 2021orna redan är här..
Vad jag kan se så är det bara bromsarna som är ändrat till 2021. Sen är den ju nersatt med 10% och det är ju väldigt nära dom 11% som happy bestämt att man kan få i rabatt för 1 år äldre. 😉

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Japp! Är det fjolårets modell tro med tanke på rabatten? Lite snålt ändå kan man tycka. Får kontakta dem imorgon. Är ju precis vad jag är ute efter. Kanske finns prutmån med tanke på att 2021orna redan är här..
Jag köpte en uppgraderad M30 från samma butik för några veckor sen, då var det 100% omöjligt att pruta. De har sålt väldigt mycket Occam den här säsongen, och har inga besvär att bli av med cyklarna. Om något har det varit svårt att få fram tillräckligt många. De enda 2021:or som kommit in verkar vara några M10 och M-LTD. Aluminiummodellerna från 2020 ligger fortfarande ute till fullpris.

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

flogned

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Min har rullat många mil i sommar. Många tusen höjdmeter också. Fantastisk cykel.

Mitt utdragna garantiärende verkar också ordna sig, det hade mycket riktigt fallit lite mellan stolarna men fick bra respons när jag började dra i det så det verkar ha varit mest otur och inte så det ska vara.

Visa bilaga 443498

Wow, är detta med guide eller körde ni själva? Boende i Aosta?

Sernevi

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Detta var med guide men jag hade några riktigt bra cykeldagar där på egen hand också med utgångspunkt från liftarna i Pila. Bikeparken kändes inte så kul men man når mycket ute på berget om man trampar i sidled bort.
:oops::oops: Första gången jag ser någon skriva något negativt om Pila. Åket från toppen ner till Aosta drömmer jag mig fortfarande tillbaka till såhär 6 år senare...

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
:oops::oops: Första gången jag ser någon skriva något negativt om Pila. Åket från toppen ner till Aosta drömmer jag mig fortfarande tillbaka till såhär 6 år senare...
Hehe, själva parken var väl inte exakt min smak. Eller kanske kul om man åker dit med en dh. Men vi körde flera episka toppåk ner till botten utanför parken som kommer sitta gott i minnet hela vintern.

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Naturligtvis individuellt, men bara nyfiken på vad ni kör med för rebound inställningar? Brukar köra med 5-7 klick från snabbast fram och 6-8 från långsammaste bak.

Stojje

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Tjena! Måste bara få fråga Occamkollektivet:
Vad kan en H30 väga?
Bikester säger 16,28. Jag tycker det låter ohemult mycket.

Senast ändrad:

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vad kan en H30 väga?
Skulle gissa på att den väger närmare 16 kg med pedaler. Gaffeln och hjulen är tunga. Ramen är väl ingen lättviktare heller. Det sitter också ganska biffiga däck på. Men jag vet inte om andra cyklar i samma kategori är så mycket lättare?

Min M30 väger 14 kg, så den är inte särskilt lätt den heller, men det är en lekfull och kul cykel, så den känns kanske lättare än den är på stigen. Jag hade en Trek Fuel EX tidigare, som visserligen var något tyngre än min Occam även på pappret, men framförallt så kändes den mycket tyngre att cykla på.

Pikebuster

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Hejsan! Har några frågor ang. byte av delar på min H30. Ska byta kassett och kedja på den (dreven glappar), rekommenderar ni att jag ska köpa en lika som var som original på H30 (SunRace CSMZ90) eller köpa t.ex Shimano CS-M7100 som finns på t.ex H10? Vad kan det för frihjul på H30? Kanske den som bör bytas?

m3lk3r

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vad kan en H30 väga?
Bikester säger 16,28. Jag tycker det låter ohemult mycket.
Fick min H30 medium till prick 15 kg på vanlig våg, vägt själv först, sedan hållandes cykel som jag fick den, alltså utan pedaler.
Min kroppsvåg kanske inte är superexakt men min förra cykel stämde den bra på.

manneblask

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hejsan! Har några frågor ang. byte av delar på min H30. Ska byta kassett och kedja på den (dreven glappar), rekommenderar ni att jag ska köpa en lika som var som original på H30 (SunRace CSMZ90) eller köpa t.ex Shimano CS-M7100 som finns på t.ex H10? Vad kan det för frihjul på H30? Kanske den som bör bytas?

Nu vet jag inte om det är samma som du upplevt. Men jag har en sådan kassett och jag är tvungen att ha en 1mm distans längst bak för att inte hela kassetten (de större kuggarna mest) ska flexa vid hög belastning och för att inte baksidan av 50t ska ta i ekrarna - dvs bakre 3 kuggarna sitter inte flush mot bodyn. Hade skräp NX-eagle kassett innan och på denna kommer det med en större spacer men till SunRace-kassetten följer det endast med spacers till de lösa kuggarna.

Det är likdant på båda mina hjuluppsättningar så jag tror helt enkelt att SunRace-kassetten förutsätter att man har en distans där.

Topp