patrikisaksson_
Medlem
Nya Orbea OCCAM
Ramkit? Eller har du gått bananas med att byta ut grejer?
Haha, jag får väl säga att vissa grejer är bytta :D
Ramkit? Eller har du gått bananas med att byta ut grejer?
Vissa? Jag ser inte en enda originaldel på den där cykeln tror jag 😂Haha, jag får väl säga att vissa grejer är bytta :D
Skandal!Jo men sautan.
Sadelstolpsklämman tror jag är kvar..
Kör dissector 2.4 bak. Riktigt nöjd. Väldigt bra grepp i vått och torrt och förvånansvärt bra rull.Kan nu konstatera att fälgar kanske inte är dom bästa, eller så är det bara Rekon däcket som är sämre än jag trodde. Lyckades iaf få en rätt snygg buckla i fälgen redan efter en vecka. Går nog att fixa och tänker iaf testa. Så nu blir det däckbyte tidigare än senare. Någon som har testat Dissektor bak?
Jag hade för långsam retur på min först. då packade den ihop snabbt och kändes stötig. Det var dock värst i hårdare körning med snabbt upprepat stök. Nu kör jag ett par klick från snabbast och cykeln är både följsam och lekfull. Något klick långsammare hade kanske gett mer kontroll men jag gillar det poppiga.Idag experimenterade jag lite med returdämpningen bak på min Occam. Jag har upplevt bakändan som onödigt stum i småstök och låg fart, men mycket bra i högre fart och hårdare körning. Jag snabbade upp returen två-tre klick förbi vad jag skulle ha ställt in vid ett klassiskt ”rulla-trottoarkant-test”, och jag upplevde det som enbart positivt på stigen. Absolut ingen kick från för snabb retur, och MYCKET mer följsam i småstök. Jag vet inte varför jag inte testat det här förut, men på min förra cykel tyckte jag att returen absolut inte behövde vara snabbare än det resultat trottoarkantstestet gav, och jag hade väl helt enkelt fastnat i det tänket.
Kan det vara så att länkaget på Occam är ovanligt känsligt för för mycket returdämpning? Det kanske är något som ett tränat öga kan se direkt, men för mig var det en ögonöppnare hur stor skillnad det blev. Jag upplevde det inte alls såhär på min förra cykel.
Det låter ju rimligt att det skulle märkas mest när man kör hårt, men jag upplevde det verkligen tvärtom. Kanske kör jag helt enkelt inte tillräckligt snabbt i hårdare stök, så jag upplevde bara enstaka större smällar och hade förstås aldrig problemet att den packade ihop då.Jag hade för långsam retur på min först. då packade den ihop snabbt och kändes stötig. Det var dock värst i hårdare körning med snabbt upprepat stök. Nu kör jag ett par klick från snabbast och cykeln är både följsam och lekfull. Något klick långsammare hade kanske gett mer kontroll men jag gillar det poppiga.
IntressantIdag experimenterade jag lite med returdämpningen bak på min Occam. Jag har upplevt bakändan som onödigt stum i småstök och låg fart, men mycket bra i högre fart och hårdare körning. Jag snabbade upp returen två-tre klick förbi vad jag skulle ha ställt in vid ett klassiskt ”rulla-trottoarkant-test”, och jag upplevde det som enbart positivt på stigen. Absolut ingen kick från för snabb retur, och MYCKET mer följsam i småstök. Jag vet inte varför jag inte testat det här förut, men på min förra cykel tyckte jag att returen absolut inte behövde vara snabbare än det resultat trottoarkantstestet gav, och jag hade väl helt enkelt fastnat i det tänket.
Kan det vara så att länkaget på Occam är ovanligt känsligt för för mycket returdämpning? Det kanske är något som ett tränat öga kan se direkt, men för mig var det en ögonöppnare hur stor skillnad det blev. Jag upplevde det inte alls såhär på min förra cykel.
Det låter som extremt mycket dämpning, om du inte också kör väldigt högt tryck?Intressant
Kör med bara 2 klick ifrån långsammaste. Kanske får omvärdera det lite då.
Ja, det är väl det problem man kan få med för lite returdämpning bak, att det blir hoppstylta och OTB-fest, men jag kände inga såna tendenser alls här, faktiskt. Jag körde nu tre eller fyra klick från snabbaste, på 190 psi (30% sag).Har sett flera som kört med långsamt bak och väldigt snabbt fram och det kändes spontant bra, tycker det känns som man ska flyga över styret när man kör för snabbt bak. Men jag laborerar lite fortfarande...
Precis samma psi och SAG som mig då! Får nog ut och experimentera lite.Ja, det är väl det problem man kan få med för lite returdämpning bak, att det blir hoppstylta och OTB-fest, men jag kände inga såna tendenser alls här, faktiskt. Jag körde nu tre eller fyra klick från snabbaste, på 190 psi (30% sag).
Om jag har returdämpningen på två klick från helt stängd känns cykeln helt död 😳Precis samma psi och SAG som mig då! Får nog ut och experimentera lite.
Jag ligger nog på ett eller två från snabbaste med 220-230 psi. Till 70 kg cyklist.Ja, det är väl det problem man kan få med för lite returdämpning bak, att det blir hoppstylta och OTB-fest, men jag kände inga såna tendenser alls här, faktiskt. Jag körde nu tre eller fyra klick från snabbaste, på 190 psi (30% sag).
Blir det typ 25% sag då för dig? Jag mätte upp 30% igår, med 205 psi, och jag väger lika mycket. Sen är ju frågan förstås hur korrekt min pump mäter också...Jag ligger nog på ett eller två från snabbaste med 220-230 psi. Till 70 kg cyklist.
Något åt det hållet skulle jag tro. Inte mätt så noga utan utgår mer från hur det känns.Blir det typ 25% sag då för dig? Jag mätte upp 30% igår, med 205 psi, och jag väger lika mycket. Sen är ju frågan förstås hur korrekt min pump mäter också...
Väger 75 kg och ligger på 30% och har ca 210 psi. Däremot har jag inte labbat något med returdämpningen än. Men intressanta kommentarer här ovan eftersom även jag kan känna att den kanske packar ihop sig sig lite i stöket i bakdämparen.Blir det typ 25% sag då för dig? Jag mätte upp 30% igår, med 205 psi, och jag väger lika mycket. Sen är ju frågan förstås hur korrekt min pump mäter också...
Jag tror helt enkelt att det är väldigt lätt att ställa in för mycket returdämpning på Occam, den verkar ovanligt känslig för det. Då upplevs cykeln stötig, och om man då inte tänker sig för så sänker man trycket istället för att justera returen. Då blir det naturligtvis mer sag...Väger 75 kg och ligger på 30% och har ca 210 psi. Däremot har jag inte labbat något med returdämpningen än. Men intressanta kommentarer här ovan eftersom även jag kan känna att den kanske packar ihop sig sig lite i stöket i bakdämparen.
Intressant är också att man på Orbean hamnar runt 30% SAG. På andra cyklar har jag oftast legat på max 25%
Ok. Undersökt vad som var felet?Idag åkte min H30 in på service. Bytt massa skit på den men orkar inte med vevlagret som är sjuuuukt trögt.... Varit så riktigt länge, fattar inte att jag stått ut.
Ska fråga cykelmek. Han ringde nyss och sa att styrlagret borde bytas dessutom. Segt!Ok. Undersökt vad som var felet?
Är väl snarare misärtråden. År ju bara tisdag idag. 😱Bah! När man ringer cykelhandlaren för att kolla en detalj och han meddelar att Occam ramsetet som skulle komma i mitten av November damp ner redan idag. 🤪
Snabbt inser jag att jag inte har några som helst möjligheter att hämta förräns tidigast fredag!
Lyckostress? Är det ens ett ord? 😂
Sorry, hur raderar man ett inlägg? 😊Är väl snarare misärtråden. År ju bara tisdag idag. 😱
Har nu haft min gaffel skickad till DK på garantiärende. Va glapp i bussningarna på min Fox 36 Factory. De bytte bussningarna och gjorde en service på den vilket tog bort glappet.När jag låser frambromsen och Vickar fram och tillbaka finns ett rejält glapp. Trodde först lagret men min lokala handlare uteslöt det och tyckte det verkade sitta i gaffeln.
Tja det där har jag på min oxå. Sjukt glapp. Kanske skall kolla upp det med min LBS oxå.Har nu haft min gaffel skickad till DK på garantiärende. Va glapp i bussningarna på min Fox 36 Factory. De bytte bussningarna och gjorde en service på den vilket tog bort glappet.
Har exakt samma på min. Tog den till butiken, men då kändes det inte alls – jag hade cykeln liggande i bilen, och då försvinner glappet en stund (gissar att olja rinner upp nånstans och gör det lite tightare) ☹️Har nu haft min gaffel skickad till DK på garantiärende. Va glapp i bussningarna på min Fox 36 Factory. De bytte bussningarna och gjorde en service på den vilket tog bort glappet.
Bussningarna har extremt snäva toleranser. Det är ju egentligen inte bussningen som ligger emot innerbenet, utan en oljefilm som ska ligga mellan. Det är nog rätt lurigt att få det där exakt rätt...Undra varför det är så? En så dyr gaffel borde ju inte glappa.
Precis så uppförde sig min med. Men efter en runda glappade det igen.Har exakt samma på min. Tog den till butiken, men då kändes det inte alls – jag hade cykeln liggande i bilen, och då försvinner glappet en stund (gissar att olja rinner upp nånstans och gör det lite tightare) ☹
Kanske måste göra ett nytt försök. Jag misstänker också att det är nåt skumt med dämparkretsen i min gaffel, det händer INGENTING när jag justerar HSC/LSC.
Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av Stumpjumper Evo att komma med, men hur kan du få en motsvarande specad sån till samma pris som en Occam?Nån som kommer från en Stumpjumper och bytt till Occam och kan kommentera dom båda?
Går i valet och kvalet mellan en M10 och nya Stumpjumper Evo Comp. Prismässigt skulle ja få dom för samma summa.
Kör en Laufey H10 för tillfället som jag är mycket nöjd med men vill ha FS 😁
Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av Stumpjumper Evo att komma med, men hur kan du få en motsvarande specad sån till samma pris som en Occam?
Man hamnar nog snarare på en Stumpy Expert om dom ska vara mer jämförbara och den är klart dyrare. Men i ärlighetens namn så blev jag faktiskt erbjuden en sån på Sportson för 3 veckor sedan för 50 000 kr plus lite smågrus 😀Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av Stumpjumper Evo att komma med, men hur kan du få en motsvarande specad sån till samma pris som en Occam?
Vad har du för gaffel om du har 130 mm på Sparken?Jag är sugen på en Occam i carbon. Kör i dag Spark 910 med 130/120. Ni som testat mycket, är Occamen betyligt bättre utför? Utan att tappa så mycket på stig? Sparken är ju lätt och ganska bra specad... Kör stig/lättare enduro. (Har en Snabb 150/160 för enduro och DH)
Kollade på deras hemsida, och vad jag kan se kostar en Stumpjumper Evo Comp i kolfiber $5000 (aluminiumversionen verkar gå på $4800), och då är den specad med en Fox 36 Rhythm-gaffel, och Sram NX. Det är inte ens i närheten av att gå att jämföra med en Occam M10.Bor i Finland, och enligt Specialized sida så är Evo Comp 4700€ och får en M10 med rabatt från butik för 4700€
Kollade på deras hemsida, och vad jag kan se kostar en Stumpjumper Evo Comp i kolfiber $5000 (aluminiumversionen verkar gå på $4800), och då är den specad med en Fox 36 Rhythm-gaffel, och Sram NX. Det är inte ens i närheten av att gå att jämföra med en Occam M10.
OK, jag blev lurad av att det fanns en som heter "Stumpjumper Evo Comp" och en som heter "Stumpjumper Evo Comp Carbon", jag trodde den ena var i aluminium. Men oavsett, den du länkade till har en gaffel som är typ $1000 billigare än den Fox 36 Factory som sitter på en Occam M10 med 150 mm gaffel. Bakdämparen är också rätt mycket dyrare. Plus drivlina, bromsar och hjul. Jag skulle säga att du får uppgradera den där Stumpjumpern för ungefär €2000 för att få den specad som den M10 du jämför med.Evo Comp:
https://www.specialized.com/fi/en/s...271?color=281651-175271&searchText=96321-5001
4799€ med SLX- groupset och skulle välja 150mm fram på Occam så det är 10mm fjädringsväg som skillnad fram och bak (nästan lika dämppare) på dessa två modeller och ett steg billigare groupset på SJ
OK, jag blev lurad av att det fanns en som heter "Stumpjumper Evo Comp" och en som heter "Stumpjumper Evo Comp Carbon", jag trodde den ena var i aluminium. Men oavsett, den du länkade till har en gaffel som är typ $1000 billigare än den Fox 36 Factory som sitter på en Occam M10 med 150 mm gaffel. Bakdämparen är också rätt mycket dyrare. Plus drivlina, bromsar och hjul. Jag skulle säga att du får uppgradera den där Stumpjumpern för ungefär €2000 för att få den specad som den M10 du jämför med.
En Occam M10 med Fox 36 Factory ligger någonstans mellan Stumpjumper Evo Expert och Pro i utrustningsnivå.
Vad har du för gaffel om du har 130 mm på Sparken?
Jag har både en Spark och en Occam M30. Occam är betydligt roligare, kvickare och snabbare nerför. På stig och uppför känner jag inte att jag förlorar nämnvärt. Däremot sitter jag betydligt mer upprätt på Occam jämfört med Spark och därför är nog Sparken vassare på längre mer XC orienterade turer
Vad som är ett bra köp är ju en individuell fråga (och inte minst beroende på budget) 😀Tack för svar! Sparken är från början en 710+ 2017 och har Fox 34 130mm org. Ska jag ha kvar den blir det 140mm och mt5or till den ist.
En M10 2020 med Fox 34 Factory får man ju ge ca 47k för. Känns det som ett bra köp? .