Nya Orbea OCCAM

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vad som är ett bra köp är ju en individuell fråga (och inte minst beroende på budget) 😀

Mer seriöst så kanske en M30 med Fox 36 150 mm ger bättre bang for the buck.

Själv hamnade jag i en situation där jag hade möjligheten att köpa en "stock" 2021 M30 och "stock" 2021 Oiz (till frun) till riktigt kanonpris nu när jag var i Frankrike. Ger mig möjlighet att uppgradera gaffel och ändå landa under svenskt listpris. Även utan uppgradering av gaffeln så är den roligare än Sparken (säger inte bättre, men klart roligare) och skulle gissa att den även blir 2 snäpp vassare med en bättre och längre gaffel.
Håller med om M30 med Fox 36 👍

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tack för svar! Sparken är från början en 710+ 2017 och har Fox 34 130mm org. Ska jag ha kvar den blir det 140mm och mt5or till den ist.

En M10 2020 med Fox 34 Factory får man ju ge ca 47k för. Känns det som ett bra köp? .
Vad som är ett bra köp är ju en individuell fråga (och inte minst beroende på budget) 😀

Mer seriöst så kanske en M30 med Fox 36 150 mm ger bättre bang for the buck.

Själv hamnade jag i en situation där jag hade möjligheten att köpa en "stock" 2021 M30 och "stock" 2021 Oiz (till frun) till riktigt kanonpris nu när jag var i Frankrike. Ger mig möjlighet att uppgradera gaffel och ändå landa under svenskt listpris. Även utan uppgradering av gaffeln så är den roligare än Sparken (säger inte bättre, men klart roligare) och skulle gissa att den även blir 2 snäpp vassare med en bättre och längre gaffel.
Har man pengarna så tycker jag M10 med 36an är mer Bang. Skiljer ju ca 10k kr mellan dom när man uppgraderat gaffeln(gaffel uppgraderingen är dyrare på m30). För dom 10k kr får du bättre dämpare, bättre hjul med star ratchet, kolstyre, bättre bromsar och växlar och möjlighet att att designa sin egen ram.

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Har man pengarna så tycker jag M10 med 36an är mer Bang. Skiljer ju ca 10k kr mellan dom när man uppgraderat gaffeln(gaffel uppgraderingen är dyrare på m30). För dom 10k kr får du bättre dämpare, bättre hjul med star ratchet, kolstyre, bättre bromsar och växlar och möjlighet att att designa sin egen ram.
Växlar? Det är väl XT på båda? Jag har en M30 med uppgraderade bromsar och på den är det XT-reglage också. Vet inte hur det är på vanliga M30? Hjul och dämpare är väl den stora skillnaden, och jag vet inte om jag tycker det är värt 10 loppor. Kanske.

Edit: är det skillnad på 2021 kanske?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Växlar? Det är väl XT på båda? Jag har en M30 med uppgraderade bromsar och på den är det XT-reglage också. Vet inte hur det är på vanliga M30? Hjul och dämpare är väl den stora skillnaden, och jag vet inte om jag tycker det är värt 10 loppor. Kanske.

Edit: är det skillnad på 2021 kanske?
Slx reglage och slx kasett på m30 enligt specen.
+välja färg själv, priceless 😃

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Knäckfrågan är ju just de extra (dryga) 10 kakorna mellan M10 och M30. Är det värt att lägga dom pengarna, vilket är en individfråga.

Men framför allt tycker jag att du börjar få en hel del andra alternativ när man kommer upp i den prisklassen.
Med det sagt så menar jag att M10 är en klart bättre cykel. Men att M30 har jäkligt få konkurrenter sett till pris/spec.

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Välja färg själv är såklart extremt nice och ger premiumfeeling, om man står ut med att vänta i evigheter på sin cykel. Jag köpte en M30 med uppgraderad gaffel och bromsar (vilket tydligen även inkluderade växelreglage 😀) direkt i butik, och det är ju värt nåt det också...

Om kassetten är SLX eller XT bryr jag mig mycket lite om.

Anders Hobbe Holm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hämtade mitt ramset idag, tog ganska exakt en månad från beställning till leverans. Folieras i helgen och sen ska det byggas men mer om det och bilder i min tråd. Sjukt nöjd med färgen. 😁🤘
77D629BC-C6D2-4305-A2C7-811DCECBE21D.jpeg

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hämtade mitt ramset idag, tog ganska exakt en månad från beställning till leverans. Folieras i helgen och sen ska det byggas men mer om det och bilder i min tråd. Sjukt nöjd med färgen. 😁🤘 Visa bilaga 448288
Tror orbea är något på spåren med MyO programmet. Kunna speca sin cykel utan att det kostar en njure.

Opparola

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Vad kör ni för längd på styrstam? Har en medium som kom utrustad med 45mm, men upplever cockpiten lite trång trots sadeln längst bak.

Är 173 med stumpar till ben.

Törs man köra 60mm på en cykel med denna geometri? 🤔

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vad kör ni för längd på styrstam? Har en medium som kom utrustad med 45mm, men upplever cockpiten lite trång trots sadeln längst bak.

Det sitter väl 55 mm på stl L och XL? Jag tror förresten att det sitter en 55 på min medium M30 som är uppgraderad till 150 mm gaffel från fabrik. Men jag måste dubbelkolla. Var bor du? Kanske kan vara intressant att testa/byta?

Opparola

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Det sitter väl 55 mm på stl L och XL? Jag tror förresten att det sitter en 55 på min medium M30 som är uppgraderad till 150 mm gaffel från fabrik. Men jag måste dubbelkolla. Var bor du? Kanske kan vara intressant att testa/byta?

Okej. Blev en M30 för mig med, fast den levererades med 45mm. Längderna kanske varierat utifrån tillgång. 55mm hade nog varit idealiskt för mig. Bor i norra Lappland så blir nog svårt att få till något testbyte..

Nya Orbea OCCAM
Jag har precis bytt pinne i gaffeln så att jag har 150 mm nu. Och var redan innan inne på en lite längre stam. Efter som jag är 185 och har en L. Om du vill byta/testa. Men jag behöver ett nytt bakhjul, och en liten bricka enligt den på bilden först. Verkar vara lite svår att få tag på.
IMG_20200915_192524.jpg

m3lk3r

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fick tillbaka cykeln från service igår. Cykelmek sa något om att vevlagret hade gått sönder på drevsidan in jag minns rätt. Styrlagret var riktigt dåligt också så det byttes. Trist att de sparar in på sånt många av oss har sämre koll på.

Är 174 och kör M med 45 mm och jag tycker det är riktigt bra men jag gillar ju lite kortare reach..

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag har precis bytt pinne i gaffeln så att jag har 150 mm nu. Och var redan innan inne på en lite längre stam. Efter som jag är 185 och har en L. Om du vill byta/testa. Men jag behöver ett nytt bakhjul, och en liten bricka enligt den på bilden först. Verkar vara lite svår att få tag på.
Visa bilaga 448365
Finns ett kit där den ska vara med

1602962232202.png

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Hur endurodugliga tycker ni att era occams är? Är det någon som testat med 160mm 36a?
Vad en Endurohoj är, är en definitions fråga. Men jag tycker att det är en väldigt all-round Trailhoj. Den är rolig, poppig och rätt pigg även uppför. Men vill du ha en stadig bombare nerför finns det säkert bättre alternativ.

Har bara testat M30 med standard 140 mm och M10 med 36 150 mm. För mig var M30 med 140 bästa kompromissen, men M10
150 är antagligen det bästa valet om man kan spendera lite mer 😀

Opparola

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Vill inte kapa ert utbyte här, men tänkte bara kolla, är det så att ni ska byta med varandra, eller blir det en 45:a över här? I så fall kan jag vara intresserad av den...

Får jag en 45a över så hör jag av mig
Vill inte kapa ert utbyte här, men tänkte bara kolla, är det så att ni ska byta med varandra, eller blir det en 45:a över här? I så fall kan jag vara intresserad av den...

Blir min 45a över så hör jag av mig 👍

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Någon som bytt växelvajerhölje på Occam M10/30? Svårt/lätt/tips? Aldrig haft intern dragning förut.

Du har väl det gamla höljet kvar? Fäst det nya i det gamla och dra igenom. Finns väl gängade adaptrar till och med för att koppla ihop nytt och gammalt hölje.

Jag sumpade tråden när jag byggde ihop min trekhoj, den släppte när jag drog för hårt. Tog fiskelina och dammsugaren och det gick enkelt att få dit linan då.

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Du har väl det gamla höljet kvar? Fäst det nya i det gamla och dra igenom. Finns väl gängade adaptrar till och med för att koppla ihop nytt och gammalt hölje.

Jag sumpade tråden när jag byggde ihop min trekhoj, den släppte när jag drog för hårt. Tog fiskelina och dammsugaren och det gick enkelt att få dit linan då.
Körde utan adaptrar, behövdes inte.
Gick faktiskt rätt lätt när jag kom på hur man skulle göra.

Det finns ett mjukt löst gummirasselskydd runt höljet i ramen, det går inte att trä igenom. Ställde till det lite innan jag fattade.

Ut med allt inkl. gummiskyddet genom ramen. Sedan trä igenom höljet bara, stora fina hål, inga problem. Sätt på gummiskyddet på höljet i det fria uppe och peta tillbaka.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Gick faktiskt rätt lätt när jag kom på hur man skulle göra.

Det finns ett mjukt löst gummirasselskydd runt höljet i ramen, det går inte att trä igenom. Ställde till det lite innan jag fattade.

Ut med allt genom ramen. Sedan trä igenom höljet bara, stora fina hål, inga problem. Sätt på gummiskyddet på höljet i det fria uppe och trä tillbaka.

På fuel ex ska man ju genom kedjestaget också, det ställde till det en del. Ramen är ju enkel på den också utan gummipluggarna, men staget var det så sjukt tight i, skalade ju höljet bitvis. Var kanske mitt jagwirehölje som var onödigt tjockt, men bromsen var lika jobbig den.

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
På fuel ex ska man ju genom kedjestaget också, det ställde till det en del. Ramen är ju enkel på den också utan gummipluggarna, men staget var det så sjukt tight i, skalade ju höljet bitvis. Var kanske mitt jagwirehölje som var onödigt tjockt, men bromsen var lika jobbig den.
Kedjestaget var lugnt, fanns inget konstigt, bara trä igenom. Jag gjorde både från växeln och därefter från vevpartihållet pga. att det strulade med gummiskyddet i ramen. Båda håll gick lätt.

Thomas266

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM

hej, hur sitter sadeln? Mycket bak? Jag är 174cm/81cm innerbenet och fundera M eller L. Testade att sitta på och kändes trångt på M :(

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ute i höstrusket med min M30, väger väl något extra kilo med all lera på... men är det någon som har tips på bra flaskhållare som passar en Occam?

Visa bilaga 453929
Tror vilken som med möjlighet att få ut flaskan från sidan funkar. Gäller bara att beställa med öppning på rätt sida 😂

Själv kör jag med en Elite Prism.

Bilagor

• IMG_20201110_101405_566.jpg
    IMG_20201110_101405_566.jpg
    1.3 MB · Besök: 94
Topp