Specialized Zee Cage verkar det vara många som kör.är det någon som har tips på bra flaskhållare som passar en Occam?
..tips på bra flaskhållare som passar en Occam?
Tar inte dessa hållare emot ramen vid förstärkningen på höger sida? (Se röd markering på bilden)Jag kör denna
![]()
Produkt | Sportson - Vi kan cyklar.
Hos Sportson hittar du allt för din cykling, från standardcyklar till elcyklar, med alla tillbehör, som hjälmar, kläder, lås och mycket mer.www.sportson.se
Funkar kanon och är lätt att ta i och ur. Passade bäst med mindre flaskor (700ml?)
Edit: sen på bollen ser jag nu :P
Inte något jag märkt av. Tycker den har funkat bra och lätt att få i och ur flaskan utan att den lossnar.Tar inte dessa hållare emot ramen vid förstärkningen på höger sida? (Se röd markering på bilden)
Jag upplevde det så och gick på Elite Cannibal XC-hållaren som är utformad på annat sätt och där flaskan kan tas ur åt vilket håll som helst.
Visa bilaga 453960![]()
Elite Cannibal XC Bottle Holder svart/orange | bikester.se
Elite Cannibal XC Bottle Holder svart/orange - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Elite Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Jag noterade att det gick emot där när jag satte dit den så jag satte en liten lapp skyddstejp på ramen precis där den tar emot. Än har den inte skavt igenom tejpen iaf...Tar inte dessa hållare emot ramen vid förstärkningen på höger sida? (Se röd markering på bilden)
Jag upplevde det så och gick på Elite Cannibal XC-hållaren som är utformad på annat sätt och där flaskan kan tas ur åt vilket håll som helst.
Visa bilaga 453960![]()
Elite Cannibal XC Bottle Holder svart/orange | bikester.se
Elite Cannibal XC Bottle Holder svart/orange - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Elite Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Tar inte dessa hållare emot ramen vid förstärkningen på höger sida? (Se röd markering på bilden)
Det skulle ju lösa problemet med vart man ska klämma cykelstället... 🙂Eller så kör man med vätskeryggsäck 🥳
Hur långa turer kör du egentligen? Har också vätskeblåsa oftast men det krävs ju turer på 4-5h för att den inte ska räcka.Jag kör denna på min M30:
![]()
Cube HPA Left-Hand Sidecage Bottle Holder svart | bikester.se
Cube HPA Left-Hand Sidecage Bottle Holder svart - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.Cube Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Men, har i stort sett gått över till ryggsäck med vätskeblåsa, så använder endast flaskhållare när det blir långtur, för extra vatten.
Hur långa turer kör du egentligen? Har också vätskeblåsa oftast men det krävs ju turer på 4-5h för att den inte ska räcka.
Jag gör precis tvärt om sen jag köpte blåsa. Kör flaska på korta turer när det är nära hem
Jag är väl iof bortskämd med ett anlagt spår 2 minuter från ytterdörren och sen en skog med 20 talet spår 10 min bort. Så blir mycket spontanturer på 40min -1h, då brukar en flaska räcka mer än välNär jag cyklar.. så cyklar jag! Så.. ja, rätt långa turer.
Låter som att du cyklar på precis samma vis som mig! 😂Jag är väl iof bortskämd med ett anlagt spår 2 minuter från ytterdörren och sen en skog med 20 talet spår 10 min bort. Så blir mycket spontanturer på 40min -1h, då brukar en flaska räcka mer än väl
Låter helt galet. Vilken modell är det frågan om?Hur ofta har ni bytt lager i bottom bracket? Cyklat 80 mil nu och ena lagret låter som det är på väg att ge sig
H30. Tog precis isar och på sidan med kegjeringen så är lagret i princip helt tyst. Det andra låter som om det kommit vatten i det och att kulorna rostat liiite lite.Låter helt galet. Vilken modell är det frågan om?
Hittar ingen info om vad det är för vevlager på den. 80 mil låter oavsett väldigt lite för ett vevlager att ge upp. Skulle säga att det är ett garantiärende.H30. Tog precis isar och på sidan med kegjeringen så är lagret i princip helt tyst. Det andra låter som om det kommit vatten i det och att kulorna rostat liiite lite.
Blev bättre efter rengöring och lite fett...
Har själv inte tittat men mitt vevlager kändes kasst en bra bit innan 80 mil. Cykelmek sa att det var riktigt kasst iaf, även styrlager.H30. Tog precis isar och på sidan med kegjeringen så är lagret i princip helt tyst. Det andra låter som om det kommit vatten i det och att kulorna rostat liiite lite.
Blev bättre efter rengöring och lite fett...
Shimano SM-BB52. Ett nytt kostar 160kr på bikester...känns lättare att bara byta. Ska man passa på att byta till nåt bättre när man ändå håller på?Hittar ingen info om vad det är för vevlager på den. 80 mil låter oavsett väldigt lite för ett vevlager att ge upp. Skulle säga att det är ett garantiärende.
Har du bytt? Och i så fall till vad?Har själv inte tittat men mitt vevlager kändes kasst en bra bit innan 80 mil. Cykelmek sa att det var riktigt kasst iaf, även styrlager.
Det är ju ett helt vanligt vevlager, ingen udda snikvariant, och det sitter även på betydligt dyrare cyklar. Inte alls känt för att behöva bytas efter 80 mil, snarare 800. Om vevlagret verkligen är slut så är det något som var fel på det från början. Eller har du tvättat cykeln med högtryckstvätt och sprutat mycket direkt mot vevlagret?Shimano SM-BB52. Ett nytt kostar 160kr på bikester...känns lättare att bara byta. Ska man passa på att byta till nåt bättre när man ändå håller på?
Slut är det väl inte men definitivt slitet på ena sidan. Har ingen högtryckstvätt så det borde inte vara problemet tycker jag.Det är ju ett helt vanligt vevlager, ingen udda snikvariant, och det sitter även på betydligt dyrare cyklar. Inte alls känt för att behöva bytas efter 80 mil, snarare 800. Om vevlagret verkligen är slut så är det något som var fel på det från början. Eller har du tvättat cykeln med högtryckstvätt och sprutat mycket direkt mot vevlagret?
På Occam Owners på Facebook så är det många som har bytt och klagat på deras lager till H30.Shimano SM-BB52. Ett nytt kostar 160kr på bikester...känns lättare att bara byta. Ska man passa på att byta till nåt bättre när man ändå håller på?
Har du bytt? Och i så fall till vad?
Har för mig att jag läst att någon annan tyckte styrlager på H30 var dålig kvalitet
Det verkar skumt, det är ju världens mest normala vevlager?På Occam Owners på Facebook så är det många som har bytt och klagat på deras lager till H30.
Det är också inte helt ovanligt att de dör fort med bara en gnutta otur.Det verkar skumt, det är ju världens mest normala vevlager?
Ja, OK, det är klart det går att ha otur. Men det kan ju inte gärna vara specifikt för ägare av en Occam att ha otur? Om det nu gnälls i facebookgrupper över att vevlagren rasar, menar jag.Det är också inte helt ovanligt att de dör fort med bara en gnutta otur.
Nej, det är absolut inte unikt. Bara att söka på gamla trådar här om vevlager. En förbrukningsdel. Tyvärr.Ja, OK, det är klart det går att ha otur. Men det kan ju inte gärna vara specifikt för ägare av en Occam att ha otur? Om det nu gnälls i facebookgrupper över att vevlagren rasar, menar jag.
Men, som redan konstaterats, det är en 150-kronorsdel, så det är väl bara att byta om det visar sig vara nödvändigt.
Sorry gick för fort. Det är styrlagret de byter.Det verkar skumt, det är ju världens mest normala vevlager?
Du får bättre drivlina, lättare gaffel, bättre styrlager och bättre hjul bland annat. Tror inte du kommer billigare undan med en H30 och sen uppgradera faktiskt.Vad säger ni kunniga, är det värt att lägga de extra 6k för en H20 istället H30? Eller är det värt att lägga de pengarna på annat/uppgraderingar istället?
Om du är ny så skulle jag säga att H30 fungerar utmärkt.Vad säger ni kunniga, är det värt att lägga de extra 6k för en H20 istället H30? Eller är det värt att lägga de pengarna på annat/uppgraderingar istället?
Svår fråga. Beror på hur erfaren du är och vart du cyklar. Vet du att det här är rätt cykel för dig och där du cyklar?Vad säger ni kunniga, är det värt att lägga de extra 6k för en H20 istället H30? Eller är det värt att lägga de pengarna på annat/uppgraderingar istället?
Vad är det för fäste så man vet vad man ska leta efter? 😊34t ska funkar på occam enligt manualen, kör 32 oval på in och har gott om plats.
Får kolla upp det! Märkte idag att jag inte använder de 3 lägsta växlarna nämligen. Så känns som större fram så kommer kassetten mer till sin rätt.Jag har XT vevar och då är det Shimano DM. Men beror ju på vad du har på din
Du får bättre drivlina, lättare gaffel, bättre styrlager och bättre hjul bland annat. Tror inte du kommer billigare undan med en H30 och sen uppgradera faktiskt.
Just Orbeas egna hjul var de jag lyckades buckla på 3e rundan med min Laufey så att komma från dom kan jag tycka är värt det bara det! 😊
Sen med allt prat om just dåligt styrlager på H30, FSA, så kan det vara skönt att veta att man har ett bättre när man köper H20, Acros, så slipper du oroa dig för det.
Om du är ny så skulle jag säga att H30 fungerar utmärkt.
Jag köpte en h30 som första mtb i våras och hade inte haft roligare med 6k mindre på fickan då (la hellre dom pengarna på kringutrustning som jag saknade). Men hade budgeten tillåtit det så hade jag nog också valt en H20 idag.
Svår fråga. Beror på hur erfaren du är och vart du cyklar. Vet du att det här är rätt cykel för dig och där du cyklar?
Rent generellt skulle jag säga att om man är nybörjare/oerfaren så är det antagligen bättre att köpa en begagnad med lite bättre komponenter än en ny instegshoj. Att uppgradera en instegshoj är sällan värt pengarna.
Jag skulle föreslå att börja med en begagnad för att sen gå på en H10, M30 eller M10 om du fortfarande tycker att Occam är rätt typ av cykel för dig
Köp det du gillar och jag gillar min Occam 😄 men tror som sagt att instegsmodell med tanke på att uppgradera blir dyrt. Det tar liksom aldrig slut.Ja det är väl det som talar till fördel för en annan än H30. Att slippa det som du nämner hade ju såklart varit skönt :)
Tack! Det är ju såklart det också, att kunna lägga de pengarna på annat måste såklart räknas in!
Tack för svar!
Jag skulle varken säga att jag är nybörjare eller erfaren, någonstans i mellanlandet. Har cyklat en del men inte meckat och pillat, där är jag oerfaren. Men någonstans måste man börja! Jag har först och främst kommit fram till att jag gillar sån cykling som kräver FS. Jag gillar att cykla både uppför, nedför och på stig, gärna där det är tekniskt och brötigt och även där man får trampa och svettas.
Andrahandsmarknaden har varit min tanke från början. Problemet är bara att det är svårt att hitta nåt... Jag har letat relativt aktivt sedan i höstas, men med min längd (189cm) skulle jag i de flesta fall behöva en XL och de är tyvärr rätt sällsynta/går väldigt fort.
Anledningen till att jag kom in på Occam är att cykeln är 1. något som jag (tror att jag) söker, 2. prisvärd.
Ja det är väl det som talar till fördel för en annan än H30. Att slippa det som du nämner hade ju såklart varit skönt :)
Tack! Det är ju såklart det också, att kunna lägga de pengarna på annat måste såklart räknas in!
Tack för svar!
Jag skulle varken säga att jag är nybörjare eller erfaren, någonstans i mellanlandet. Har cyklat en del men inte meckat och pillat, där är jag oerfaren. Men någonstans måste man börja! Jag har först och främst kommit fram till att jag gillar sån cykling som kräver FS. Jag gillar att cykla både uppför, nedför och på stig, gärna där det är tekniskt och brötigt och även där man får trampa och svettas.
Andrahandsmarknaden har varit min tanke från början. Problemet är bara att det är svårt att hitta nåt... Jag har letat relativt aktivt sedan i höstas, men med min längd (189cm) skulle jag i de flesta fall behöva en XL och de är tyvärr rätt sällsynta/går väldigt fort.
Anledningen till att jag kom in på Occam är att cykeln är 1. något som jag (tror att jag) söker, 2. prisvärd.
Ja det är väl det som talar till fördel för en annan än H30. Att slippa det som du nämner hade ju såklart varit skönt :)
Tack! Det är ju såklart det också, att kunna lägga de pengarna på annat måste såklart räknas in!
Tack för svar!
Jag skulle varken säga att jag är nybörjare eller erfaren, någonstans i mellanlandet. Har cyklat en del men inte meckat och pillat, där är jag oerfaren. Men någonstans måste man börja! Jag har först och främst kommit fram till att jag gillar sån cykling som kräver FS. Jag gillar att cykla både uppför, nedför och på stig, gärna där det är tekniskt och brötigt och även där man får trampa och svettas.
Andrahandsmarknaden har varit min tanke från början. Problemet är bara att det är svårt att hitta nåt... Jag har letat relativt aktivt sedan i höstas, men med min längd (189cm) skulle jag i de flesta fall behöva en XL och de är tyvärr rätt sällsynta/går väldigt fort.
Anledningen till att jag kom in på Occam är att cykeln är 1. något som jag (tror att jag) söker, 2. prisvärd.
Nä, så här ska det inte se ut.Nedre styrlagret rostar för att det samlas vatten ovanför det. Efter tvätt får man luta cykeln bakåt eller vända runt den så att vatten rinner bort från lagret. Min och två andra Occam, olika specnivå, har alla drabbats av korrosion i detta lagret. Lager är slitageartikel som ej innefattas av garantin.
Tycker nog att det inte är helt ovanligt rent generellt att okapslade lager kan se ut sådär. Därför är det inte fel att öppna upp, tvätta och fetta in med hyfsat jämna mellanrum, alternativt byta lager. Även min Scott Spark brukar se ut sådär, men har inte behövt byta på två år ändå. Bara tvättat och fettat.Nä, så här ska det inte se ut.