Nya Orbea OCCAM

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är det någon som gått upp på 160mm gaffel på sin Occam?
Svarar på min egna fråga efter att tillslut lyckats hitta lite info.

Verkar som folk kört 160mm gaffel på Occam och tyckt att det funkat riktigt bra!
Råkade nämligen beställa en ny gaffel idag som jag funderade på om den behövs justeras ner till 150mm direkt eller om man kan köra 160mm. Så det får bli att testa till våren! 😁

Nya Orbea OCCAM
Ja det är väl det som talar till fördel för en annan än H30. Att slippa det som du nämner hade ju såklart varit skönt :)

Tack! Det är ju såklart det också, att kunna lägga de pengarna på annat måste såklart räknas in!

Tack för svar!

Jag skulle varken säga att jag är nybörjare eller erfaren, någonstans i mellanlandet. Har cyklat en del men inte meckat och pillat, där är jag oerfaren. Men någonstans måste man börja! Jag har först och främst kommit fram till att jag gillar sån cykling som kräver FS. Jag gillar att cykla både uppför, nedför och på stig, gärna där det är tekniskt och brötigt och även där man får trampa och svettas.

Andrahandsmarknaden har varit min tanke från början. Problemet är bara att det är svårt att hitta nåt... Jag har letat relativt aktivt sedan i höstas, men med min längd (189cm) skulle jag i de flesta fall behöva en XL och de är tyvärr rätt sällsynta/går väldigt fort.

Anledningen till att jag kom in på Occam är att cykeln är 1. något som jag (tror att jag) söker, 2. prisvärd.

Jag skulle kunna ha skrivit inlägget själv☺

Lyckades beställa en XL H30 som jag snubblade över på Bikester härom veckan. De måste precis ha fått in den...
Längtar ordentligt till första riktiga turen. 😀

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tack, men redan köpt nya. Håller på med att försöka få bort lagerskålarna vilket är lite knivigt utan vtg.
"wiggle.se | LifeLine X-Tools Verktyg för borttagning av styrlagerskål | Verktyg för styrlager" https://www.wiggle.se/lifeline-x-tools-verktyg-for-borttagning-av-styrlagerskal

Värt pengarna att ha i verktygslådan till sånt! 😊
Funkar även till att få bort tapered skålar men man slår då på en sida i taget bara. Fick göra så på sambons cykel. Men 3 slag så var allt ute 😊

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Acros lagerna från Orbea för ca 250kr + frakt. Ser iaf ut att vara rätt mycket bättre! Synd inte H30 levereras med dessa direkt.

IMG_20201216_161419~2.jpg

Nya Orbea OCCAM
Två frågor har dykt upp eller köpet av H30.
Är det bra att sätta dit någon form av skyddsfilm på ramen, tex 'down tube'?
Vilken skyddsfilm passar bäst till den mattsvarta färgen? (Gärna bild ni som har)

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Snart inte många originaldelar kvar på min cykel 😂
Shimano vev på väg också sen är det bara kassett, slx växlarna, dropper och styre som är original 😁

Nu ser man fram emot våren lite extra när denna cykeln ska ut igen! 😊

Edit: Kan ju skriva exakt vad det är som ligger och väntar på att monteras. Det är en DVO Topaz T3 och gaffeln är en DVO Diamond D1160mm. Den kan justeras ner till 150mm samt 140mm men planen är att testa nästa säsong med 160mm 😊

IMG_20201218_135911.jpg

Senast ändrad:

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tack, men redan köpt nya. Håller på med att försöka få bort lagerskålarna vilket är lite knivigt utan vtg.
Vad bytte du till för lager?
Acros lagerna var lägre än FSA så fick slänga på en spacer till. Så nu blev jag osäker på om det hör till vanligheterna att det skiljer i höjd på lager så jag inte missat något? 😳

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vad bytte du till för lager?
Acros lagerna var lägre än FSA så fick slänga på en spacer till. Så nu blev jag osäker på om det hör till vanligheterna att det skiljer i höjd på lager så jag inte missat något? 😳
Det verkar skilja i höjd
Därför fick det bli ett hopkok av olika delar av märket FSA. Kolla på occam owners på Facebook så finns det lite förslag på styrlager.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det verkar skilja i höjd
Därför fick det bli ett hopkok av olika delar av märket FSA. Kolla på occam owners på Facebook så finns det lite förslag på styrlager.
Då kan jag nog vara lugn. Hade som tur är fler Spacers hemma men blev osäker för Acros lagerna placerades rakt i ramen, ingen skål mellan som FSA.
Inget glapp och allt känns bra men höjden gjorde mig osäker. Även om det bara rör som om runt 3mm skulle jag tro. Men det var tillräckligt för att röret skulle passera genom stammen när jag satte dit med Spacers jag hade innan.

Tack för svar! 😊

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Funkade bättre än väntat med liten flaska i!
Och med tanke på att jag ändå alltid råkade slå om läge på DPS dämparen när jag tog flaskan så var detta en klar förbättring 😂

IMG_20201226_125614_817.jpg

Kan även meddela att det funkar mycket bra med 160mm gaffel på Occam 😊

Senast ändrad:
Nya Orbea OCCAM
Fin cykel! Har Själv en som jag är supernöjd med. Kör allt med den, något jag verkligen gillar är klättringsegenskaperna, du tycker inte att de blivit sämre med längre gaffel.

Robban

Funkade bättre än väntat med liten flaska i!
Och med tanke på att jag ändå alltid råkade slå om läge på DPS dämparen när jag tog flaskan så var detta en klar förbättring 😂

Visa bilaga 460964

Kan även meddela att det funkar mycket bra med 160mm gaffel på Occam 😊

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fin cykel! Har Själv en som jag är supernöjd med. Kör allt med den, något jag verkligen gillar är klättringsegenskaperna, du tycker inte att de blivit sämre med längre gaffel.

Robban
Det lilla jag hunnit testa märkte jag faktiskt ingen större skillnad. Var värre att klättra med när jag körde med kortare stam innan gaffelbytet. Då kunde det vara svårt att få mer vikt på framhjulet.

Men får testa mer till våren när detr torrt och cykeln används mer. Nu är det hardtail säsong. Men var tvungen att köra en testrunda med Occamen när det faktiskt inte regnat på 3 dagar 😂

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Vädrar Occam M30 tillsammans med fruns Oiz i ett soligt Frankrike 😀
Sjukt nöjd efter 3 månader. Funderar dock på att byta styre med lite mer upsweep. Bytte även bakdäcket till ett Dissector vilket var ett lyft. Bakdämparen krävde lite experimenterande och nu funderar jag även på att göra gaffeln mjukare och öka returen något.
6D039958-98B7-4FDE-937B-40329D845205.jpeg
6A372474-B33E-40FD-BBC2-0AD9793243DA.jpeg

Franas

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Vilken dag som helst får jag en ny på plats.

Ny triangel eller hel ram? Jag har inte sett att min glappar när jag har hjulet monterat. Bara när jag tar av hjulet. Tycker ändå att lagret sitter där det ska.
Brickan som är inringad på bilden har jag dock inte, isåfall sitter den fast i låsbrickan.

Bilagor

• B01D2430-D4F1-4478-A5C8-9930AEDE03EC.jpeg
    B01D2430-D4F1-4478-A5C8-9930AEDE03EC.jpeg
    7.8 KB · Besök: 115

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ny triangel eller hel ram? Jag har inte sett att min glappar när jag har hjulet monterat. Bara när jag tar av hjulet. Tycker ändå att lagret sitter där det ska.
Brickan som är inringad på bilden har jag dock inte, isåfall sitter den fast i låsbrickan.
Utan åtdraget hjul är det lite glapp överallt där. Mitt är med hjulet på plats.

Nya kedjestag verkar vara min lösning.

Franas

Medlem
Nya Orbea OCCAM

Ok! Har försökt googla lite men hittar inga trådar om detta. Tänker att antingen kan det vara så eller så är det ovanligt. Cykeln har ju ändå varit populär så om det är konstruktionsfel borde man hitta det lätt.

Franas

Medlem
Nya Orbea OCCAM

Det är ju världens längsta tråd...nu såg jag att det var lagret som satt löst i kedjestaget. Fick du svar från Orbea om det var fel på tillverkningen eller ngt annat? Ändå jäkligt lång tid till du fått nytt. Hur har du löst under tiden?

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det är ju världens längsta tråd...nu såg jag att det var lagret som satt löst i kedjestaget. Fick du svar från Orbea om det var fel på tillverkningen eller ngt annat? Ändå jäkligt lång tid till du fått nytt. Hur har du löst under tiden?
Oklart exakt varför för mig, men jag får nytt utan knussel. Sen har det tagit väldigt lång tid, ja. Jag har inte varit jättesnabb nu på senhösten med att dra i det heller i och för sig. För mig funkade det att montera om lagret med cylindrisk låsning som tillfällig fix. Har cyklat så hela sommaren och hösten.

Franas

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Oklart exakt varför för mig, men jag får nytt utan knussel. Sen har det tagit väldigt lång tid, ja. Jag har inte varit jättesnabb nu på senhösten med att dra i det heller i och för sig. För mig funkade det att montera om lagret med cylindrisk låsning som tillfällig fix. Har cyklat så hela sommaren och hösten.

Fattar, vilket lim använde du? Loctite, Biltema? Annat? Skönt om man slipper beställa och bara kan åka och köpa i helgen.

Crossmax

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ska det vara ett spår i gaffeln?
Ser ut som något skurit in.
Ser ut som om någon tänkt kapa gaffelröret men ångrat sig halvvägs. Kanske i sista stund insåg att det kan vara bra att ha plats för spacers och styrstam också :oops:
Verkligen, det där ser ut som en avsiktlig kapning medelst rörkap som sedan övergetts. Att den har hamnat på din cykel är däremot helt sjukt, jag skulle inte vara nådig mot personen som monterade ihop cykeln!

Köp & Sälj

Topp