Efter att ha sett ditt lager så beställde jag nu Acros lager från Orbea. Frakten var inte så jävlig heller. Runt 350kr totalt för 1 lager. Samma frakt när man beställde 2 så jag byter på bägge cyklarna för att slippa eller iaf fördröja bekymmer med styrlager.Nä, så här ska det inte se ut.
Svarar på min egna fråga efter att tillslut lyckats hitta lite info.Är det någon som gått upp på 160mm gaffel på sin Occam?
Ja det är väl det som talar till fördel för en annan än H30. Att slippa det som du nämner hade ju såklart varit skönt :)
Tack! Det är ju såklart det också, att kunna lägga de pengarna på annat måste såklart räknas in!
Tack för svar!
Jag skulle varken säga att jag är nybörjare eller erfaren, någonstans i mellanlandet. Har cyklat en del men inte meckat och pillat, där är jag oerfaren. Men någonstans måste man börja! Jag har först och främst kommit fram till att jag gillar sån cykling som kräver FS. Jag gillar att cykla både uppför, nedför och på stig, gärna där det är tekniskt och brötigt och även där man får trampa och svettas.
Andrahandsmarknaden har varit min tanke från början. Problemet är bara att det är svårt att hitta nåt... Jag har letat relativt aktivt sedan i höstas, men med min längd (189cm) skulle jag i de flesta fall behöva en XL och de är tyvärr rätt sällsynta/går väldigt fort.
Anledningen till att jag kom in på Occam är att cykeln är 1. något som jag (tror att jag) söker, 2. prisvärd.
Kan vara den de hade stående i butiken.Jag skulle kunna ha skrivit inlägget själv☺
Lyckades beställa en XL H30 som jag snubblade över på Bikester härom veckan. De måste precis ha fått in den...
Längtar ordentligt till första riktiga turen. 😀
I Tyskland? Den kom därifrån iaf ☺️Kan vara den de hade stående i butiken.
Hojta om du vill ha ett lager eller delar till ditt! Tror mina ser bättre ut och de nya jag beställt kommer på onsdag. Så kan skicka ett av mina original till dig om det skulle behövas 😊Så här såg mina styrlager ut efter ett halvår på min H30. Någon som fått detta på garantin? Visa bilaga 458100 Visa bilaga 458101
Tack, men redan köpt nya. Håller på med att försöka få bort lagerskålarna vilket är lite knivigt utan vtg.Hojta om du vill ha ett lager eller delar till ditt! Tror mina ser bättre ut och de nya jag beställt kommer på onsdag. Så kan skicka ett av mina original till dig om det skulle behövas 😊
"wiggle.se | LifeLine X-Tools Verktyg för borttagning av styrlagerskål | Verktyg för styrlager" https://www.wiggle.se/lifeline-x-tools-verktyg-for-borttagning-av-styrlagerskalTack, men redan köpt nya. Håller på med att försöka få bort lagerskålarna vilket är lite knivigt utan vtg.
Vad bytte du till för lager?Tack, men redan köpt nya. Håller på med att försöka få bort lagerskålarna vilket är lite knivigt utan vtg.
Det verkar skilja i höjdVad bytte du till för lager?
Acros lagerna var lägre än FSA så fick slänga på en spacer till. Så nu blev jag osäker på om det hör till vanligheterna att det skiljer i höjd på lager så jag inte missat något? 😳
Då kan jag nog vara lugn. Hade som tur är fler Spacers hemma men blev osäker för Acros lagerna placerades rakt i ramen, ingen skål mellan som FSA.Det verkar skilja i höjd
Därför fick det bli ett hopkok av olika delar av märket FSA. Kolla på occam owners på Facebook så finns det lite förslag på styrlager.
Eftersom julfirandet skjutits på så blev det kvalitetstid i garaget idag 😍 Visa bilaga 460638
Som ni ser så blir det inte att ha med någon större flaska på turerna 😂 Tur man har ryggsäck med blåsa. 😊
Visa bilaga 460639
Nackdelen med att vara lång 😂 Men ser värre ut på bilden än det är. 😊Din backsweep ser ut som upsweep.
Eftersom julfirandet skjutits på så blev det kvalitetstid i garaget idag 😍 Visa bilaga 460638
Som ni ser så blir det inte att ha med någon större flaska på turerna 😂 Tur man har ryggsäck med blåsa. 😊
Visa bilaga 460639
Tyvärr så vrider man loss fidlock åt fel håll så det funkar inte på Occam ☹️ Då det tar i staget som den har.Har samma problem på min ram när jag kör med piggyback-dämpare (inte en Orbea). Fidlock-system löste det åt mig!
Tyvärr så vrider man loss fidlock åt fel håll så det funkar inte på Occam ☹ Då det tar i staget som den har.
Funkade bättre än väntat med liten flaska i!
Och med tanke på att jag ändå alltid råkade slå om läge på DPS dämparen när jag tog flaskan så var detta en klar förbättring 😂
Visa bilaga 460964
Kan även meddela att det funkar mycket bra med 160mm gaffel på Occam 😊
Det lilla jag hunnit testa märkte jag faktiskt ingen större skillnad. Var värre att klättra med när jag körde med kortare stam innan gaffelbytet. Då kunde det vara svårt att få mer vikt på framhjulet.Fin cykel! Har Själv en som jag är supernöjd med. Kör allt med den, något jag verkligen gillar är klättringsegenskaperna, du tycker inte att de blivit sämre med längre gaffel.
Robban
Såhär ser det ut för övrigt. Bra grej att kolla även för andra kanske.
Vilken dag som helst får jag en ny på plats.Hur gick det för dig med detta? Hur löstes problemet? Har märkt samma på min M10.
Vilken dag som helst får jag en ny på plats.
Utan åtdraget hjul är det lite glapp överallt där. Mitt är med hjulet på plats.Ny triangel eller hel ram? Jag har inte sett att min glappar när jag har hjulet monterat. Bara när jag tar av hjulet. Tycker ändå att lagret sitter där det ska.
Brickan som är inringad på bilden har jag dock inte, isåfall sitter den fast i låsbrickan.
Ok! Har försökt googla lite men hittar inga trådar om detta. Tänker att antingen kan det vara så eller så är det ovanligt. Cykeln har ju ändå varit populär så om det är konstruktionsfel borde man hitta det lätt.Utan åtdraget hjul är det lite glapp överallt där. Mitt är med hjulet på plats.
Nya kedjestag verkar vara min lösning.
Det är ju världens längsta tråd...nu såg jag att det var lagret som satt löst i kedjestaget. Fick du svar från Orbea om det var fel på tillverkningen eller ngt annat? Ändå jäkligt lång tid till du fått nytt. Hur har du löst under tiden?Utan åtdraget hjul är det lite glapp överallt där. Mitt är med hjulet på plats.
Nya kedjestag verkar vara min lösning.
Oklart exakt varför för mig, men jag får nytt utan knussel. Sen har det tagit väldigt lång tid, ja. Jag har inte varit jättesnabb nu på senhösten med att dra i det heller i och för sig. För mig funkade det att montera om lagret med cylindrisk låsning som tillfällig fix. Har cyklat så hela sommaren och hösten.Det är ju världens längsta tråd...nu såg jag att det var lagret som satt löst i kedjestaget. Fick du svar från Orbea om det var fel på tillverkningen eller ngt annat? Ändå jäkligt lång tid till du fått nytt. Hur har du löst under tiden?
Oklart exakt varför för mig, men jag får nytt utan knussel. Sen har det tagit väldigt lång tid, ja. Jag har inte varit jättesnabb nu på senhösten med att dra i det heller i och för sig. För mig funkade det att montera om lagret med cylindrisk låsning som tillfällig fix. Har cyklat så hela sommaren och hösten.
Lämnade till min LBS så vet ej.Fattar, vilket lim använde du? Loctite, Biltema? Annat? Skönt om man slipper beställa och bara kan åka och köpa i helgen.
Ser ut som om någon tänkt kapa gaffelröret men ångrat sig halvvägs. Kanske i sista stund insåg att det kan vara bra att ha plats för spacers och styrstam ocksåSka det vara ett spår i gaffeln?
Ser ut som något skurit in.
Jag tar det mot butiken!Ser ut som om någon tänkt kapa gaffelröret men ångrat sig halvvägs. Kanske i sista stund insåg att det kan vara bra att ha plats för spacers och styrstam också![]()
Ska det vara ett spår i gaffeln?
Ser ut som något skurit in.
Verkligen, det där ser ut som en avsiktlig kapning medelst rörkap som sedan övergetts. Att den har hamnat på din cykel är däremot helt sjukt, jag skulle inte vara nådig mot personen som monterade ihop cykeln!Ser ut som om någon tänkt kapa gaffelröret men ångrat sig halvvägs. Kanske i sista stund insåg att det kan vara bra att ha plats för spacers och styrstam också![]()
Det kan inte vara så att styrlagret glappat mot röret?
Helt sjukt. Det där borde man nästan kunna stämma dem för. Stå på dig, och använd för guds skull inte den där gaffeln något mer.Tror också det är rörkap nu när ni säger det.
Bifogar en inzoomad bild.
Köpt via Bikester.