Nya Orbea OCCAM

Daniel_Swe

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Gissar om det nu är rörkap att någon velat dölja misstaget för att slippa ta ansvaret.
När jag fick cykeln var den repad på ramen på två ställen men kartongen hel. Jag var nöjd med 10% avdrag på priset, ville ju bara komma ut på stigarna. Detta är ju dock på helt annan nivå....

Berk

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Gissar om det nu är rörkap att någon velat dölja misstaget för att slippa ta ansvaret.
När jag fick cykeln var den repad på ramen på två ställen men kartongen hel. Jag var nöjd med 10% avdrag på priset, ville ju bara komma ut på stigarna. Detta är ju dock på helt annan nivå....

Kapningen verkar vara riktigt lågt. Finns det en styrhuvuded som är så kort att man skulle ville kapa på den höjd?

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hur var det att lägga på om du gjorde det själv och hur lång tid tog det?
Första biten är lite pillig sen lär man sig ganska snabbt tyckte jag. Jag gjorde det över flera kvällar så svårt att uppskatta tidsåtgång, beror också mycket på hur nomogram du är och hur mycket du tar bort från cykeln. Här är en film på en som gör en rallon med invisiframe.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fin cykel! Har Själv en som jag är supernöjd med. Kör allt med den, något jag verkligen gillar är klättringsegenskaperna, du tycker inte att de blivit sämre med längre gaffel.

Robban
Blev en runda på Occamen idag med en hel del klättring och det går riktigt bra med 160 gaffel!
Utöver gaffeln så kör jag med 50mm stam och 20mm rise på styret.
Med Vittoria Mazza på så hade jag bättre grepp fram än bak när det klättrades i snö 😂

Hade glömt hur otroligt rolig den cykeln är! 😍

IMG_20210204_132105_185.jpg

Daniel_Swe

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
En liten blänkare om mitt gaffelproblem.

Nu har jag ny gaffel till cykeln och guldstjärna till Orbea Sverige som hjälpte till att lösa det smidigt! 👍🏻😊

Kapningen verkar vara riktigt lågt. Finns det en styrhuvuded som är så kort att man skulle ville kapa på den höjd?
Ska det vara ett spår i gaffeln?
Ser ut som något skurit in.

Akronym

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är det någon som har en H30 som bytt skivor?
Har ett verktyg som ska vara för Hollowtech II BB och vad jag förstått ska det vara samma som för centerlock. (Sitter Shimano SM-RT30 på H30)
Mitt passar dock inte på skivorna

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är det någon som har en H30 som bytt skivor?
Har ett verktyg som ska vara för Hollowtech II BB och vad jag förstått ska det vara samma som för centerlock. (Sitter Shimano SM-RT30 på H30)
Mitt passar dock inte på skivorna
De är jävliga att få grepp om. Jag skaffade en hylsa istället för att underlätta att få grepp.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det var så jag kände också och gav upp direkt när det inte passade perfekt.
Kanske helt enkelt får skaffa mig ett verktyg av lite bättre kvalitet
Hylsa istället som är lättare att få på rakt underlättar. Det är inte helt lätt det heller men betydligt bättre.

Mitt förra verktyg tyg emot lite mot ekrerna och var svårt att få riktigt rak och få grepp om ringen. Även om det går med lite tålamod 😂

Nya Orbea OCCAM
Mycket snyggt. Intressant med vikten också, blev sugen... Man tänker ju mest på tex hjul eller gaffel för att spara vikt annars. 🙂 Vad finns det mer för tungviktare på H30 som man villhöver byta tro?

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Mycket snyggt. Intressant med vikten också, blev sugen... Man tänker ju mest på tex hjul eller gaffel för att spara vikt annars. 🙂 Vad finns det mer för tungviktare på H30 som man villhöver byta tro?
Hade jag bara varit duktigare på att väga allt jag bytt så hade jag haft svar på det! Har ju bara droppern och växlarna kvar som är original på min.. 😂

Men allt som är Orbeas egna går nog allt att få ner vikten på.
Styre, stam, hjul, vev etc.

HasseL

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hade jag bara varit duktigare på att väga allt jag bytt så hade jag haft svar på det! Har ju bara droppern och växlarna kvar som är original på min.. 😂

Men allt som är Orbeas egna går nog allt att få ner vikten på.
Styre, stam, hjul, vev etc.
Byte styre till Hope. Stor skillnad men vägde inte hur mycket lättare det blev..

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Byte styre till Hope. Stor skillnad men vägde inte hur mycket lättare det blev..
Vägde original idag och det låg på 370g.
Kör själv med ett Raceface Atlas som i full längd, 820mm, ska väga 300g enligt spec på nätet. Mitt är dessutom kortat till 780mm. Så där kan man verkligen göra en vinst i vikten.

Ingen som råkar ha original stam liggandes och kan väga den? 😁

Akronym

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vägde original idag och det låg på 370g.
Kör själv med ett Raceface Atlas som i full längd, 820mm, ska väga 300g enligt spec på nätet. Mitt är dessutom kortat till 780mm. Så där kan man verkligen göra en vinst i vikten.

Ingen som råkar ha original stam liggandes och kan väga den? 😁
Kan väga hela min cykel annars så får du räkna fram vad varje del gett ;) annat styre, xt derailleur och 203 skiva fram i övrigt helt stock än så länge.
(Har dock planer på mt501/520 bromsar och slx vevparti vad det lider)

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Kan väga hela min cykel annars så får du räkna fram vad varje del gett ;) annat styre, xt derailleur och 203 skiva fram i övrigt helt stock än så länge.
(Har dock planer på mt501/520 bromsar och slx vevparti vad det lider)
Haha! Lätt matematik! 😂

Borde egentligen väga min cykel bara för att se om den blivit lättare eller tyngre med allt som gjorts. Känns iaf mer lekfull när man är ute med den 😁

Akronym

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tänkte att min Occam skulle få lite uppgradering. Ni som bytt bromsar, hur svårt var det att få bromsslangen genom ramen?
Och visst passar det här styrlagret?

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tänkte att min Occam skulle få lite uppgradering. Ni som bytt bromsar, hur svårt var det att få bromsslangen genom ramen?
Och visst passar det här styrlagret?
Styrlager kan du köpa via Orbea annars. Deras Acros lager som passar rakt i ramen. Ca 250kr.

Bromsslangen är lite meck men allt går ju. Tänk bara på att sätta gummibiten mellan front och bakdel på rätt håll! Var inte kul när man trodde man var klar med skitet och insåg att den satt på fel håll.. 😒😂

Och efter att till slut införskaffat det där extremt onödiga verktyget från Park Tool för att interndragning så kan jag säga att det är faktiskt inte så onödigt. Fy fan vad mycket lättare saker är att dra invändigt! Och behövs verkligen när man sen ska byta hölje till dropper så lika bra att införskaffa i samband med bromsbytet om du inte redan har ett sådant kit!

Akronym

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Styrlager kan du köpa via Orbea annars. Deras Acros lager som passar rakt i ramen. Ca 250kr.

Bromsslangen är lite meck men allt går ju. Tänk bara på att sätta gummibiten mellan front och bakdel på rätt håll! Var inte kul när man trodde man var klar med skitet och insåg att den satt på fel håll.. 😒😂

Och efter att till slut införskaffat det där extremt onödiga verktyget från Park Tool för att interndragning så kan jag säga att det är faktiskt inte så onödigt. Fy fan vad mycket lättare saker är att dra invändigt! Och behövs verkligen när man sen ska byta hölje till dropper så lika bra att införskaffa i samband med bromsbytet om du inte redan har ett sådant kit!
Tänkte ta det via orbea först men blev samma pris (ink. Frakten då) och tänkte ändå beställa bromsar från Bike-components. Står ju inte alla mått på lagret på orbeas hemsida heller.

Du drog bromslang utan verktyget först eller? Hur gjorde du i så fall.
Ser ju smidigt ut med verktyget men det villhöver-listan är lite väl lång just nu 😂

manneblask

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tänkte ta det via orbea först men blev samma pris (ink. Frakten då) och tänkte ändå beställa bromsar från Bike-components. Står ju inte alla mått på lagret på orbeas hemsida heller.

Ser ju smidigt ut med verktyget men det villhöver-listan är lite väl lång just nu 😂

Jag använder ett sånt här till min hoj (inte Orbea dock) och fungerar bra för interna dragningen.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Såg det med måtten efter jag länkat också.. 😂

Drog utan verktyg ja.. Tog nog 3h med att rotera ramen åt alla jävla håll 😂
Till slut gjorde jag så att jag kapade av en ändhylsa till bromsarna så jag kunde trä ihop slangarna på en sådan, bägge på räfflade delen, tejp runt och sen dra försiktigt.
Gick till slut, men tappen där i mitten gjorde ju allt svårare..
Så mitt tips är helklart att skaffa verktyg för intern dragning så slipper du svordomar och onödigheter 😂

Akronym

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag använder ett sånt här till min hoj (inte Orbea dock) och fungerar bra för interna dragningen.
Båda ser ju vettiga ut men ingen av dom fanns i lager såklart. Försöker pussla ihop beställningar utan att behöva beställa från 4 olika ställen just nu :P

kalasbiff

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Är väldigt nära att köpa en occam h30 som min första mtb på länge.
Har ett par frågor.
Kommer cykla mest stigar bla finns en fin xco smbana väldigt nära med mycket rötter och tekniskt men även mycket uppför.Blir väl inte overkill med 140mm dämpning? Finns det någon nackdel med för mycket dämpning om man kanske inte utnyttjar det ?Hur funkar den att klättra med?
Bara Deore växlar duger det till en nybörjare?
Tänker mig XL i storlek är 190 cm lång 87 i grenmått
Bli väl inte för stort vill ändå ha en smidig cykel?

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Har ett par frågor.
Kommer cykla mest stigar bla finns en fin xco smbana väldigt nära med mycket rötter och tekniskt men även mycket uppför.Blir väl inte overkill med 140mm dämpning? Finns det någon nackdel med för mycket dämpning om man kanske inte utnyttjar det ?Hur funkar den att klättra med?
En heldämpad cykel är ju aldrig lika lätt och rapp som motsvarande hardtail, så på det sättet klättrar de såklart olika, och oftast till hardtailens fördel. I riktigt stökiga klättringar vinner du dock en del grepp med en heldämpad cykel, vilket kan vara nog så viktigt. Occam är en mycket bra klättrare skulle jag säga, men en H30 är också ganska tung.

Om 140 mm är lagom eller inte är en fråga om tycke och smak lika mycket som det är en fråga om körstil och terräng. Det är väl genomsnittligt för stigcyklar idag, och jag tycker det funkar bra för typiska svenska stökstigar.

Deore duger absolut bra, och du ska definitivt ha en XL.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Har ett par frågor.

140mm funkar riktigt bra och cykeln klättrar riktigt bra!
Även min som nu är 160mm fram klättrar bra! Och då sa jag också att över 140 skulle jag aldrig behöva.. 😂 Det är en cykel som ger en självförtroende så bli inte förvånad om du plötsligt använder mer dämpning än du tror du kommer nu.

Deore funkar bra de med. Har det på Laufeyn och kan inte påstå att jag märker någon speciell skillnad mot SLX som jag har på min Occam.

Storleken vänjer man sig. Nyare cyklar är större men mycket fixas till bra med en kortare styrstam.
Jag på 192cm trivs bäst med 50mm på min. Original var 55mm. Testade 40 men blev inte helt rätt för min del.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Första riktiga rundan avklarad på Occamen sedan uppgraderingarna med dämpare, gaffel, styrlager, vevlager, vevar, 34t, 20mm riser styre istället för original 12mm, samt bättre skivor och belägg.

Cykeln är helt fantastisk just nu! 160mm gaffel är inte fel! Klättrade backar idag som jag tidigare inte klarat. Som cykeln är nu så är det dels lättare att hålla spåret och välja rätt spår uppför samt att med 34t kändes det lättare att trycka till om man behövde lyfta framhjulet för bättre spårval uppför. Är grymt nöjd!

Kan inget annat än säga att cykeln som var bra innan är ännu bättre nu! Så det känns som att 2021 kommer bli ett riktigt roligt cykelår! 😁

IMG_20210302_104025_856.jpg

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
En heldämpad cykel är ju aldrig lika lätt och rapp som motsvarande hardtail, så på det sättet klättrar de såklart olika, och oftast till hardtailens fördel. I riktigt stökiga klättringar vinner du dock en del grepp med en heldämpad cykel, vilket kan vara nog så viktigt. Occam är en mycket bra klättrare skulle jag säga, men en H30 är också ganska tung.

Om 140 mm är lagom eller inte är en fråga om tycke och smak lika mycket som det är en fråga om körstil och terräng. Det är väl genomsnittligt för stigcyklar idag, och jag tycker det funkar bra för typiska svenska stökstigar.

Deore duger absolut bra, och du ska definitivt ha en XL.
Om det är någonstans man drar ifrån på en heldämpad cykel är det uppför tycker jag. Bara det är lite tekniskt. Det går att bara mata på och lita på greppet på ett helt annat sätt.

Mer det sagt så är Occam en otroligt rapp cykel för sin kategori. Den suger i sig väldigt lite av kraften du lägger på pedalerna jämfört med annat i samma kategori som jag provat. Den är högst kapabel men den är mer rolig än ett stabilt slagskepp.

Topp