Nya Orbea OCCAM

larsson89

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Ja, O-ringen inuti dämparen är ju ungefär 2mm så det är inte omöjligt. Underligt ändå då jag inte upplevt detta på vanliga DPS-dämpare. Där har det teoretiska slaget stämt överens med verkligheten. Det kanske är annorlunda på DPX2?
Sitter en spacer överst på kolvstången som gör slaglängden kortare än de 50mm som specen för bakdämparen anger. Antagligen för att få fram den kinematik önskades fast hålla sig till standardgrejer från Fox.

rouster

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ja, O-ringen inuti dämparen är ju ungefär 2mm så det är inte omöjligt. Underligt ändå då jag inte upplevt detta på vanliga DPS-dämpare. Där har det teoretiska slaget stämt överens med verkligheten. Det kanske är annorlunda på DPX2?
Jag är inte insatt alls i hur fox dämpare fungerar på insidan. Men metall mot metall låter inte bra så sista biten hade jag velat ha ett riktigt hårt gummi om jag hade konstruerat något sådant.

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Sitter en spacer överst på kolvstången som gör slaglängden kortare än de 50mm som specen för bakdämparen anger. Antagligen för att få fram den kinematik önskades fast hålla sig till standardgrejer från Fox.
Spacern känner jag till. Den är 5mm tjock och ligger ovanför den stora blanka brickan. Den gör att en 210x55-dämpare blir 210x50. Inget konstigt, utan finns på många Foxdämpare.

Nya Orbea OCCAM
Ska du bara byta klinga så ja. Men ett tips är att byta hela veven. Orbeas är tunga!

Slängde på SLX vev på min med 34t och den var nära 200g lättare än original 😳
Jag kör med Garbaruk, Direkt Mount ovalt i 32, fungerar super och och är lätt, har inte haft några som helst bekymmer med det. Kör du Direkt Mount krävs speciellt verktyg och offset är 3 mm för Orebea och Shimano.

zonofsatan

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Någon som monterat oval klinga 32t på nån av H modellerna (H20 Sram) i detta fall)?
Funkar det eller måste man ner till 30t?

12/4 - Då ingen svarat kan jag säga att det gick klockrent.

Senast ändrad:

JoWaag

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Glaa påsk på er.
Har en lite fråga till er som kanske drabbats av samma glapp i bakaxeln som jag. Vilka bussningar/lager kit behövs byta. För mig glappar det bara på vänster sida. Räcker det att köpa y0000128 eller behöver jag även köpa y0000129?

Bilagor

• 20210403_162223.jpg
    20210403_162223.jpg
    243 KB · Besök: 46

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tja,
Är det nån Occamägare som har monterat bash på sin cykel? Jag har en H20 årsmodell-20 som inte har nåt fäste.. så hur gör man?
Har varit uppe några ggr i tråden.

Pug-Nose

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Spacern känner jag till. Den är 5mm tjock och ligger ovanför den stora blanka brickan. Den gör att en 210x55-dämpare blir 210x50. Inget konstigt, utan finns på många Foxdämpare.

Jeg hentet en ny Large M30 Fox36 for 2 uker siden. Veldig fornøyd foreløpig bortsett fra en farlig pedal strike. Bytter til 165mm krankarmer nå snart.

Jeg har også fundert på hvorfor ikke O-ringen på DPX2 beveger seg lengre. Bildet under er etter en tur i ganske grovt terreng (blant annet 1 meters dropp). Jeg er ca 177cm, 85kg på sykkelen, 300psi (!) for 30% sag. rebound 4 klikk ut (anti clockwise).

Tror dere dette er maks vandring på DPX2?
DSC_0996.JPG

Jollyrottish

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jeg hentet en ny Large M30 Fox36 for 2 uker siden. Veldig fornøyd foreløpig bortsett fra en farlig pedal strike. Bytter til 165mm krankarmer nå snart.

Jeg har også fundert på hvorfor ikke O-ringen på DPX2 beveger seg lengre. Bildet under er etter en tur i ganske grovt terreng (blant annet 1 meters dropp). Jeg er ca 177cm, 85kg på sykkelen, 300psi (!) for 30% sag. rebound 4 klikk ut (anti clockwise).

Tror dere dette er maks vandring på DPX2?Visa bilaga 487986

kan vara så. Om du är nyfiken, släpp ut luften ur den och testa. Tänk bara på detta.
  1. Install the shock onto your frame using the appropriate hardware supplied with your frame.
  2. Remove the air cap, attach a shock pump, then SLOWLY release all air out of the main air chamber.
  3. Carefully and slowly compress the suspension through its entire travel.
  4. Check that no part of your shock contacts any portion of your frame or linkage as it cycles through its travel.
  5. Add air pressure to the main air chamber in ~50 psi (3.4 bar) increments, slowly cycling the shock after every 50 psi (3.4 bar) addition.
  6. Set your main air chamber to between 50-300psi to prepare to set sag as described in the "Setting Shock Air Pressure" section below.

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Tror dere dette er maks vandring på DPX2?Visa bilaga 487986
Ja, det där är i närheten av max slaglängd (vandring) på DPX 210x50. Fox använder samma skaft till 210x55 så det är därför det ser ut att finnas mer slaglängd.

Pug-Nose

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Ja, det där är i närheten av max slaglängd (vandring) på DPX 210x50. Fox använder samma skaft till 210x55 så det är därför det ser ut att finnas mer slaglängd.
Takk, det forklarer mye.

Tenker jeg får prøve med større volume spacer. Jeg fikk med en 0.4 med sykkelen og nå er det vel 0.2 som er inni DPX2. Dumt spørsmål kanskje, men kan man ha to spacers installert samtidig (så jeg kan få 0.6)?

Edit: Det ser ut som det kun er mulig på gafler, men ikke bakdempere... Hmm, må kanskje kjøpe et helt sett med spacere.

Senast ändrad:

A. Bengtsson

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Såg att min downtube protector har släppt i limningen (?) . Vad använder man för lim att fästa den plast/gummi detaljen mot ramen?
Kraftlim kör jag med. Litar inte på tejp och detta limmet håller stenhårt samtidigt som man skulle kunna skära bort det om det behövs.

Ett lim jag fick lära mig om när man skulle dra nya bränslerör genom en gammal bubbla. Håller hårt men är ändå lite mjukt så det flexar 😊

Bilagor

• Screenshot_20210516-221653_Chrome.jpg
    Screenshot_20210516-221653_Chrome.jpg
    124.6 KB · Besök: 13

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag beställde en extra bult. Kan nämligen lova att byter jag för att förebygga ett problem så nock fan kommer jag ha sönder bulten så fort jag bytt.. 😂

Nya Orbea OCCAM
Jag beställde en extra bult. Kan nämligen lova att byter jag för att förebygga ett problem så nock fan kommer jag ha sönder bulten så fort jag bytt.. 😂
Alltså, kör du sönder den i stål, då måste du nog klassas som den hårdaste av de hårda😉

Efter att ha sett bilder på knäckta infästningar med långa garantiärenden som följd så bytte jag direkt jag fick chansen. Med min otur så vågade jag inte chansa ☺️

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Alltså, kör du sönder den i stål, då måste du nog klassas som den hårdaste av de hårda😉

Efter att ha sett bilder på knäckta infästningar med långa garantiärenden som följd så bytte jag direkt jag fick chansen. Med min otur så vågade jag inte chansa ☺️
Haha! Om det ändå vore så väl! Men häromkring är så jävla mycket sten och det faktum att jag ibland får för mig att jag kan mer än jag egentligen kan samt tendens att vara klumpig hade det inte förvånat om man lyckas knäcka den i stål 😂

Slog ju sönder en ny kedja för inte allt för länge sedan för att man klantade till det 😂

Så allt som är nytt beställer man 2 av och räknar med att första går åt helvete 😁

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer