Nya Orbea OCCAM

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Bytte bulten idag och gav mig ut på en tur. Fick punktering nästan direkt! Kan ju inte vara annat än fel på bulten då eller hur? 🤔😂

Så man skulle tydligen beställt nya däck i samband med bulten.. Visste att något skulle gå sönder! 😂

Bilagor

• 20210519_174318.jpg
    20210519_174318.jpg
    688.5 KB · Besök: 103

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Har inte bara en M30 utan 2 st 2021:or 😀

Den första köpte jag i september och reagerade på att bromsarna var så där. Trodde då att det var jag som kanske var dålig på att ”bromsa” in dom. Men har nu köpt ännu en och tycker faktiskt att även dom tenderar att bli sämre, särskilt efter att man en blöt tur. Tar en evighet att få upp bettet igen.

Någon som har liknande erfarenheter av Shimano M6120?

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Har inte bara en M30 utan 2 st 2021:or 😀

Den första köpte jag i september och reagerade på att bromsarna var så där. Trodde då att det var jag som kanske var dålig på att ”bromsa” in dom. Men har nu köpt ännu en och tycker faktiskt att även dom tenderar att bli sämre, särskilt efter att man en blöt tur. Tar en evighet att få upp bettet igen.

Någon som har liknande erfarenheter av Shimano M6120?
Vad sitter det för belägg i dem?

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Kolla det. För bett som försvinner brukar sitta där. Har det aldrig funnits är det snarare bromsen som helhet.

Absolut. Men jäkligt märkligt att fenomenet är identiskt på bägge cyklarna som inte heller rullat så vansinnigt mycket. Tänkte mest om det är fler som haft samma erfarenhet.

På förra cykeln satt det SRAM Guide R och var riktigt nöjd

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Absolut. Men jäkligt märkligt att fenomenet är identiskt på bägge cyklarna som inte heller rullat så vansinnigt mycket. Tänkte mest om det är fler som haft samma erfarenhet.

På förra cykeln satt det SRAM Guide R och var riktigt nöjd
Mina shimanobromsar är alltid gladast när cykeln rullar mycket. Står den ett tag är bettet ofta sämre.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är bromsarna rengjorda mellan turerna? Kan vara så simpelt. Kör själv med MT520 ok på min, samma design annan märkning om jag förstått det rätt, och bytte till sintrade belägg och det har blivit mycket bättre.
Min bakbroms hade en tendens att börja låta och ta dåligt när det gått ett tag mellan rundorna.

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Är bromsarna rengjorda mellan turerna? Kan vara så simpelt. Kör själv med MT520 ok på min, samma design annan märkning om jag förstått det rätt, och bytte till sintrade belägg och det har blivit mycket bättre.
Min bakbroms hade en tendens att börja låta och ta dåligt när det gått ett tag mellan rundorna.

Den ena cykeln rullar bara i Frankrike = torrt och fint. Den andra i Sverige och mer blött och geggigt. Men tendensen är densamm. På den ena (Franska) så tvättade jag skivorna ordentligt och putsade upp beläggen när jag lessnade. Funkade bra första rundan, men sen successivt sämre igen. Efter en längre runda så får man upp hyfsat bett igen

Är lite inne på att testa med andra belägg på den ena och se vad det ger.

Schoobang

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det blev en Occam! Ni som har erfarenhet, har ni några tips på hur man ställer in den bäst? Är de rekommenderade dämparinställningarna ett bra utgångsläge?

Och är det ngt man bör komplettera med eller uppgradera direkt? Mer än tubeless och rövvänlig sadel dvs.

Är folk generellt nöjda med droppern? Jag har annars en OneUp v2 180mm som ligger och skräpar här.

Jag spontansålde min gamla Jeffsy i helgen pga bra marknad och tänkte nu ta god tid på mig att köpa/ev bygga nytt modernare. Svängde dock förbi min LBS idag och dom hade en Occam XL (M30 med fox36 och xt-bromsar) för omgående leverans. Det var bara att slanta upp.

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Det blev en Occam! Ni som har erfarenhet, har ni några tips på hur man ställer in den bäst? Är de rekommenderade dämparinställningarna ett bra utgångsläge?

Och är det ngt man bör komplettera med eller uppgradera direkt? Mer än tubeless och rövvänlig sadel dvs.

Är folk generellt nöjda med droppern? Jag har annars en OneUp v2 180mm som ligger och skräpar här.

Jag spontansålde min gamla Jeffsy i helgen pga bra marknad och tänkte nu ta god tid på mig att köpa/ev bygga nytt modernare. Svängde dock förbi min LBS idag och dom hade en Occam XL (M30 med fox36 och xt-bromsar) för omgående leverans. Det var bara att slanta upp.

Och är det ngt man bör komplettera med eller uppgradera direkt? Mer

Tror du kan vara rätt nöjd med den konfigurationen på cykeln 😀

Själv är jag nöjd med droppern på M30 och sadeln fungerar också. Däremot behöver du åtminstone ett nytt bakdäck. Fram funkar väl High Roller helt OK.

Beträffande dämparen så tycker jag ca 27-30% SAG och väldigt lite returdämpning. Kör 3 klick och tycker det är rätt för mig. Mer returdämpning och den packar lätt ihop sig.

Bra köp 😀

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Har precis samma version och den är grym. Droppern tycker jag funkar bra. Den är lite känslig för om trycket på sadeln hamnar för lång bak, så det beror lite på hur man är van att trycka ner sadeln.

Länkaget är väldigt känsligt för för mycket returdämpning, börja på fullt öppet och justera ut ett klick i taget tills det är acceptabelt. Redan ett klick för mycket känns stumt, och två klick för mycket är nära katastrof för mig.

Gaffeln har jag plockat ur en volume spacer ur, jag väger 70 kg på cykeln och tyckte den blev onödigt progressiv med två spacers och rekommenderat tryck, plus att jag tyckte att det blev lite för mycket sag. Med en spacer kör jag mycket högre tryck, kan lägga sag högre upp och ändå utnyttja hela slaget utan att bottna. Returdämpningen kör jag nära rekommendationerna. Kompressionsdämpningsinställningarna är galet subtila och jag märker typ ingen skillnad på min gaffel hur jag än ställer dem. Har haft den hos Bike Toyz i Danmark, men de säger att den är som den ska...

Däck är ju en smaksak, men jag kör DHF/Dissector och CushCore både fram och bak. Kör hyfsat lågt tryck och är inte smidigast i världen så jag bulade bakhjulet det första jag gjorde.

Akronym

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Håller med @radarminnet om att droppen är lite känslig för att vikten ska vara rakt ner genom stolpen, annars nyper den fast.
Har en Brand X på min andra hoj och upplever den som betydligt bättre än orbeas
Bytte även reglaget mot shimanos med I-spec ev. Orbea-reglaget är riktigt smäckigt i jämförelse

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Håller med @radarminnet om att droppen är lite känslig för att vikten ska vara rakt ner genom stolpen, annars nyper den fast.
Bytte även reglaget mot shimanos med I-spec ev. Orbea-reglaget är riktigt smäckigt i jämförelse
Har faktiskt inte haft något problem med droppern på M30:in och på min sitter det även Shimanos reglage

coupas

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Droppern var för mig lite svår att komma överens med. När jag hade vikten liiite för långt bak så reagerar den inte. Men jag har lärt mig min teknik nu och därmed fungerar den riktigt bra tycker jag. Har en m30 eagle 2020.. minns ej vilken dropper som kom med.

Jag har inte pillat alls på returen.. det är min första FS så jag har liksom ingen känsla för vad som är bra och dåligt.. men kanske jag har missat något mkt viktigt här.
Ska pröva de inställningarna på nästa runda!

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är inte Orbeas dropper en Brand X? Jag har levt i den tron...

Goranpete

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Tjenare! Är på g att köpa ett extra växelöra till min occam h30 2020 att ha hemma, men blir inte klok på om jag ska ha standard montering eller direktmontering för shimano. Bakväxeln är en SLX. Någon här som kanske kan hjälpa? (Bifogar bild)

Tänktw även passa på o köpa på mig lite reserv/slitagedelar t ex ny bakdämparskruv. Är det något mer ni Occam-ägare tycker man skall ha hemma?

Bilagor

• 20210525_165411.jpg
    20210525_165411.jpg
    629.9 KB · Besök: 20

Schoobang

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Oneup-droppern åkte på. Den är 40 gram lättare och ger mig 10mm mer travel. Och jag har en på min andra cykel som funkar svinbra. Slänger väl ut originalpinnen på köp & sälj.

Jag hann ta några varv med cykeln på tomten innan regnet. Känns bra men det är en tung och stadig pjäs =). Nu åker den in i verkstan för tubeless, noodles och squirt lube. Och så måste nog styret ner. Stack är väl rätt hög med fox36an? Sitter dessutom 20mm distanser under stamen nu.

Schoobang

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Inte tyngre än motsvarande Jeffsy väl?
jag hade en jeffsy av tidigare modell (2018) och med ungefär samma nivå på komponenterna och den var märkbart lättare. Tror nuvarande jeffsy väger ungefär samma som occam.

Jag får väl överväga lite uppgraderingar framöver. Det är ju alltid kul. Kanske styre i bongoplast och finare hjul? Nu är jag bara sugen på att testa ordentligt men prognosen säger 34mm regn här imorgon...och två sjuka barn hemma.

perpettersson

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Mailade Orbea angående vilken bult som kommer på 2021 modellerna och fick detta svar:

New Occams include the steel bolt for the rear shock.

At this moment we do not have stock of it to sell individually but it will be available as soon as we receive more units.

Kind regards,

Orbea Team,

Är den i aluminium silver eller svart så man ska måsta ta lös för att verifiera vilken man har eller vet om deras svar stämmer?

Nya Orbea OCCAM
Mailade Orbea angående vilken bult som kommer på 2021 modellerna och fick detta svar:

New Occams include the steel bolt for the rear shock.

At this moment we do not have stock of it to sell individually but it will be available as soon as we receive more units.

Kind regards,

Orbea Team,

Är den i aluminium silver eller svart så man ska måsta ta lös för att verifiera vilken man har eller vet om deras svar stämmer?
Min var svart i aluminium och den jag beställde i stål var svart. Enklast är nog att ta en vanlig magnet och se om den fastnar👍🏻

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hur många här har testat dämpare med längre stroke på sin Occam? Har det varit bra? Vet att jag läst att någon kört med 210x55 på, vilket ger 154mm bak.

Googlar man så hittar man mest frågan om längre men ingen som skriver riktigt hur skillnaden är.
Funderar själv på att gå på en dämpare med 52.5 stroke och då få 147mm bak, men skulle vara trevligt att höra hur skillnaden på cykeln upplevts med med dämpning bak.

Pug-Nose

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Hur många här har testat dämpare med längre stroke på sin Occam? Har det varit bra? Vet att jag läst att någon kört med 210x55 på, vilket ger 154mm bak.

Googlar man så hittar man mest frågan om längre men ingen som skriver riktigt hur skillnaden är.
Funderar själv på att gå på en dämpare med 52.5 stroke och då få 147mm bak, men skulle vara trevligt att höra hur skillnaden på cykeln upplevts med med dämpning bak.
Til slutt vil vel bakhjulet treffe rammen. Se Ibis Ripley her rundt 2:23
.

Jeg synes ikke Occam har veldig mye å gå på heller (se 2:23 på
).

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jag kände just att mitt länkage glappar litegrann. Om jag rycker lite i sadelstaget så ser det ut som att hela axeln (7 i figuren) rör sig axiellt. Lagren ser ut att sitta. Är det någon som tagit isär det här? Jag fattar inte riktigt hur det sitter, har axeln några slags flänsar eller är den helt rund? Varför behövs det Loctite 638 här? Skjuter man bara in axeln och klämmer ihop med länkagedelen 6.1 tills det är tight och skruvar åt? Det är inte någon skruv som justerar hur tight det sitter? Så många frågor...

9BA79F0E-5380-4EB6-942C-638F8CF7EFC4.jpeg

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Har inte Occam längre, men visst är det en förspänning där med en nyckel du fått med?
Men då är det enda som behöver göras alltså att lossa på skruven som drar åt länkaget mot axeln, dra åt förspänningen tills det inte glappar längre, och sen skruva tillbaka skruven. Blir dock lite fundersam över det här med Loctite 638 där, om den ska fylla något syfte så måste väl hela skiten plockas isär, göras rent och ny Loctite appliceras...

Nya Orbea OCCAM
Har en ny H10 som jag inte cyklat med på någon vecka eller två nu. Tog fram den igår för att busköra lite och märkte att bromsarna betedde sig riktigt konstigt.. Dåligt nyp och låter som tusan också vid kraftig inbromsning. Har inte märkt nåt sånt innan. Någon som har nåt tips på åtgärder? Är det så enkelt att bromsarna ev. inte är inkörda? (den har inte fått en rejäl tur än)

manneblask

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Har en ny H10 som jag inte cyklat med på någon vecka eller två nu. Tog fram den igår för att busköra lite och märkte att bromsarna betedde sig riktigt konstigt.. Dåligt nyp och låter som tusan också vid kraftig inbromsning. Har inte märkt nåt sånt innan. Någon som har nåt tips på åtgärder? Är det så enkelt att bromsarna ev. inte är inkörda? (den har inte fått en rejäl tur än)

Om du kör Shimano (Kan skilja sig lite på vilka bromsar man kör, men i stora drag):

Kan också behövas en luftning av bromsar om det kommit in luft i systemet och det orsakar den dåliga bromsverkan.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ni som vägt era cyklar. Ni kör alla med kolfiber ram va? Vägde nämligen min i alu häromdagen och den var inte nära några 14kg... 😂 Blev förvånad över hur mycket den vägde efter vad man läst här 😳

Hängde den i en fiskevåg så hoppas ju att den är inställd på att visa glädjevikt vid fiske. 16,67kg var resultatet. Iof med pedaler, flaskhållare och lite smuts! 😂

Goranpete

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Ni som vägt era cyklar. Ni kör alla med kolfiber ram va? Vägde nämligen min i alu häromdagen och den var inte nära några 14kg... 😂 Blev förvånad över hur mycket den vägde efter vad man läst här 😳

Hängde den i en fiskevåg så hoppas ju att den är inställd på att visa glädjevikt vid fiske. 16,67kg var resultatet. Iof med pedaler, flaskhållare och lite smuts! 😂
Min känns lätt, därför vill jag inte väga den.😁 Alu här med.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

satan i gatan det var en tung pjäs, borde finnas några enkla kg att kapa min fuel ex strl XL väger 13,3kg med aluhjul 30mm id. Men ramen är coolfiber :cool:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer