Nu har jag fått min Occam H30. Det har varit en del turer (frambroms inte monterad, när jag efter massa videos försökte montera skruvade jag, förstås inte med mening men i stor frustration, isär bromsoket. Dropperkabeln var kass och det var glapp i framgaffeln. Broms bak inte centrerad/justerad.) Sedan Invisiframe, tog typ åtta timmar och jag är ändå inte nöjd, tycker det var jävligt irriterande att inte förstå hur många saker skulle monteras. Det meckigaste var kedjestaget - del de rekommenderade att man började med för att det skulle vara enklast. Några dagar senare svarade Invisiframe på mail angående den helt otydbara instruktionen om att blanda alkohol och vatten för montering som punkt två efter att man ska blanda babyschampoo med vatten. Det som var syftet var att det snabbar på fästförmågan på matt lack och att de tyckte att man kunde experimentera lite.
Nåväl - handlaren hävdade visserligen att cykeln varit monterad och justerad innan den skickades, I call bull shit. De gick i alla fall med på att jag lämnade den till Trek Service i Göteborg som gav mig lite kärlek och prio och fixade i ordning den för cykling och handlaren betalade deras jobb, så slutet gott allting gott.
Jag har hunnit ramla av den ungefär tio gånger och har konstaterat att:
1. Vinterns högintensivt intervaller (LesMills Sprint!) har nog faktiskt gjort lite nytta.
2. Jag tror att jag kan mer än jag kan.
3. Hittar man rätt ställe att ramla på gör det inte alltid så ont.
4. Jag behöver knäskydd som är bättre än de jag skaffade. Efter två rundor i skogen är de trasiga på rätt många ställen, dessutom kasar de ner hela tiden. För stora benmuskler (jag kan väl få låtsas iaf?) eller för små vader, eller helt enkelt kass konstruktion utan silikonprint. På pluskontot är insikten om att jag inte har vett att cykla lugnt och därmed ska ha massa skydd. Jag skiter i om andra coola cyklister tycker att det är töntigt. Jag vill inte skada mig, jag vill cykla mer.
5. Man ska inte ha cykelskor med gjuten plastsula under och clip i nivå med sulan. Funkar tämligen dåligt på jord, sämre på rötter och helt kasst på berghäll.
6. Det kostar lika mycket med skydd och kläder som cykeln. (OK, jag överdriver lite, men det kontot hade jag tänkt någon tusenlapp eller så, inte så många...)
Så slutligen några, förmodligen rätt dumma frågor:
Om jag drar av kedjan i skogen som Kngl19 ovan- var hittar jag reservlänk? Det är ju inte en shimanokedja och jag hittar inga reservlänkar för 12-delat hos kedjetillverkaren? Eller kan jag ha en extra kedjepin bara - och i så fall vilken? Topeak Hummer 2 Mini är verktyget jag har.
Konstaterade när jag monterade cykeln att alla hexskruvar också är gjorda för att fungera med torx. Det verkar ju fiffigt, men jag hittar inga cykelverktyg med torx i de storlekarna (15, 20, 25, 30 och 40) Finns inte det? (Och jo - jag klarar mig med sexkantnyckel, bara nyfiken...)
Sadelväska - jag har ju några från mina raceräventyr - men de verkar ju inte fungera så bra med dropper post. Hittar bara några få som verkar monteras på ett vettigt sätt under sadeln, men ändå har plats för både reservslang, verktyg, lite tejp och några buntband för att kunna fixa det värsta.
Behöver jag ryggskydd och i sådana fall går det fint med en kombinerad ryggsäck, skydd, plats för blåsa och några liter med plats för en extra jacka och/väst (och egentligen helst skydd när jag cyklar transport)?
Med hjulen som kommer med - visst ska jag ha ventillängd på 42mm?
Finns det något udda på cykeln som jag behöver förstå/ha koll på när jag kör sönder något i skogen?
Avslutningsvis. Flickvännen blev så avundsjuk på min att hon beställde en egen som ska komma om två veckor. Jag som hade tänkt att ha en fördel gentemot hennes tekniska kunnande ett tag för att ha en chans att hänga på... Det sket sig.