Nya Orbea OCCAM

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Om det är någonstans man drar ifrån på en heldämpad cykel är det uppför tycker jag. Bara det är lite tekniskt. Det går att bara mata på och lita på greppet på ett helt annat sätt.
Absolut, är det lite stökigt så är det en klar fördel. Men om du sitter och nöter kilometervis med grusväg uppför ett berg så blir det snart rätt stor skillnad med några kilo extra och lite gung.

Mer det sagt så är Occam en otroligt rapp cykel för sin kategori. Den suger i sig väldigt lite av kraften du lägger på pedalerna jämfört med annat i samma kategori som jag provat. Den är högst kapabel men den är mer rolig än ett stabilt slagskepp.
👍
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Absolut, är det lite stökigt så är det en klar fördel. Men om du sitter och nöter kilometervis med grusväg uppför ett berg så blir det snart rätt stor skillnad med några kilo extra och lite gung.


👍
Jo, det blir det kanske. Jag har nött rätt många kilometer grusväg uppför på min i Alperna i somras och jag tyckte faktiskt den blev sämre även där med dämpningen helt låst, kändes som om man fick kryssa mycket mer mellan gropar i vägen för att inte fastna då. Kanske mest mentalt iofs. Men jag cyklar ju grus för att jag måste, som transport, inte för att det i sig är ett dugg roligt iofs. Gillar man att köra backar är det väl en annan femma ;)
 

Akronym

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ska det verkligen synas gängor här?
Är längst ner på droppern, går att skruva för hand
 

Bilagor

  • 20210302_174633.jpg
    20210302_174633.jpg
    574 KB · Besök: 59

Akronym

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Uppgraderade min H30 lite.
SLX vevparti, nytt BB, bättre styrlager, M6120 bromsar och en ny remote till droppern 👌👌
Bytte hölje och vajer på dropper och det var fan det meckigaste jag gjort.
Styrlagrer var nog på sista versen och BB var sopslut efter 900km. Lagret på drivsidan rullade inte ens (har dock stått stilla sen innan jul så måste kommit in vatten i det lagret)
 

Bilagor

  • 20210302_210832.jpg
    20210302_210832.jpg
    1,007.6 KB · Besök: 67

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Behöver tydligen tips på bashguard som passar på Occam... 😒

Ni kan få gissa vem som glömt lägga en reservlänk i väskan och fick gå hem.. 😒😂

IMG_20210310_165814_621.jpg
 
Nya Orbea OCCAM
Testade min nya Orbea Occam H20 (upgrade) XL med Fox36 gaffel upgraderade bromsar och flera smått.

Wow otroligt imponerad. Första impression är att den känns otroligt rapp och stabil, har inte så mycket att jämföra med förutom min 2019 Canyon Lux.

Orbean klättrar otroligt bra och är otroligt effektiv! Känns inte som den ligger i 15kg kategorin.
 

kais01

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Testade min nya Orbea Occam H20 (upgrade) XL med Fox36 gaffel upgraderade bromsar och flera smått.

Wow otroligt imponerad. Första impression är att den känns otroligt rapp och stabil, har inte så mycket att jämföra med förutom min 2019 Canyon Lux.

Orbean klättrar otroligt bra och är otroligt effektiv! Känns inte som den ligger i 15kg kategorin.
otroligt:))
 

PeoE

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Nu har jag fått min Occam H30. Det har varit en del turer (frambroms inte monterad, när jag efter massa videos försökte montera skruvade jag, förstås inte med mening men i stor frustration, isär bromsoket. Dropperkabeln var kass och det var glapp i framgaffeln. Broms bak inte centrerad/justerad.) Sedan Invisiframe, tog typ åtta timmar och jag är ändå inte nöjd, tycker det var jävligt irriterande att inte förstå hur många saker skulle monteras. Det meckigaste var kedjestaget - del de rekommenderade att man började med för att det skulle vara enklast. Några dagar senare svarade Invisiframe på mail angående den helt otydbara instruktionen om att blanda alkohol och vatten för montering som punkt två efter att man ska blanda babyschampoo med vatten. Det som var syftet var att det snabbar på fästförmågan på matt lack och att de tyckte att man kunde experimentera lite.

Nåväl - handlaren hävdade visserligen att cykeln varit monterad och justerad innan den skickades, I call bull shit. De gick i alla fall med på att jag lämnade den till Trek Service i Göteborg som gav mig lite kärlek och prio och fixade i ordning den för cykling och handlaren betalade deras jobb, så slutet gott allting gott.

Jag har hunnit ramla av den ungefär tio gånger och har konstaterat att:
1. Vinterns högintensivt intervaller (LesMills Sprint!) har nog faktiskt gjort lite nytta.
2. Jag tror att jag kan mer än jag kan.
3. Hittar man rätt ställe att ramla på gör det inte alltid så ont.
4. Jag behöver knäskydd som är bättre än de jag skaffade. Efter två rundor i skogen är de trasiga på rätt många ställen, dessutom kasar de ner hela tiden. För stora benmuskler (jag kan väl få låtsas iaf?) eller för små vader, eller helt enkelt kass konstruktion utan silikonprint. På pluskontot är insikten om att jag inte har vett att cykla lugnt och därmed ska ha massa skydd. Jag skiter i om andra coola cyklister tycker att det är töntigt. Jag vill inte skada mig, jag vill cykla mer.
5. Man ska inte ha cykelskor med gjuten plastsula under och clip i nivå med sulan. Funkar tämligen dåligt på jord, sämre på rötter och helt kasst på berghäll.
6. Det kostar lika mycket med skydd och kläder som cykeln. (OK, jag överdriver lite, men det kontot hade jag tänkt någon tusenlapp eller så, inte så många...)

Så slutligen några, förmodligen rätt dumma frågor:
Om jag drar av kedjan i skogen som Kngl19 ovan- var hittar jag reservlänk? Det är ju inte en shimanokedja och jag hittar inga reservlänkar för 12-delat hos kedjetillverkaren? Eller kan jag ha en extra kedjepin bara - och i så fall vilken? Topeak Hummer 2 Mini är verktyget jag har.
Konstaterade när jag monterade cykeln att alla hexskruvar också är gjorda för att fungera med torx. Det verkar ju fiffigt, men jag hittar inga cykelverktyg med torx i de storlekarna (15, 20, 25, 30 och 40) Finns inte det? (Och jo - jag klarar mig med sexkantnyckel, bara nyfiken...)
Sadelväska - jag har ju några från mina raceräventyr - men de verkar ju inte fungera så bra med dropper post. Hittar bara några få som verkar monteras på ett vettigt sätt under sadeln, men ändå har plats för både reservslang, verktyg, lite tejp och några buntband för att kunna fixa det värsta.
Behöver jag ryggskydd och i sådana fall går det fint med en kombinerad ryggsäck, skydd, plats för blåsa och några liter med plats för en extra jacka och/väst (och egentligen helst skydd när jag cyklar transport)?
Med hjulen som kommer med - visst ska jag ha ventillängd på 42mm?
Finns det något udda på cykeln som jag behöver förstå/ha koll på när jag kör sönder något i skogen?
Avslutningsvis. Flickvännen blev så avundsjuk på min att hon beställde en egen som ska komma om två veckor. Jag som hade tänkt att ha en fördel gentemot hennes tekniska kunnande ett tag för att ha en chans att hänga på... Det sket sig.
 

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nu har jag fått min Occam H30. Det har varit en del turer (frambroms inte monterad, när jag efter massa videos försökte montera skruvade jag, förstås inte med mening men i stor frustration, isär bromsoket. Dropperkabeln var kass och det var glapp i framgaffeln. Broms bak inte centrerad/justerad.) Sedan Invisiframe, tog typ åtta timmar och jag är ändå inte nöjd, tycker det var jävligt irriterande att inte förstå hur många saker skulle monteras. Det meckigaste var kedjestaget - del de rekommenderade att man började med för att det skulle vara enklast. Några dagar senare svarade Invisiframe på mail angående den helt otydbara instruktionen om att blanda alkohol och vatten för montering som punkt två efter att man ska blanda babyschampoo med vatten. Det som var syftet var att det snabbar på fästförmågan på matt lack och att de tyckte att man kunde experimentera lite.

Nåväl - handlaren hävdade visserligen att cykeln varit monterad och justerad innan den skickades, I call bull shit. De gick i alla fall med på att jag lämnade den till Trek Service i Göteborg som gav mig lite kärlek och prio och fixade i ordning den för cykling och handlaren betalade deras jobb, så slutet gott allting gott.

Jag har hunnit ramla av den ungefär tio gånger och har konstaterat att:
1. Vinterns högintensivt intervaller (LesMills Sprint!) har nog faktiskt gjort lite nytta.
2. Jag tror att jag kan mer än jag kan.
3. Hittar man rätt ställe att ramla på gör det inte alltid så ont.
4. Jag behöver knäskydd som är bättre än de jag skaffade. Efter två rundor i skogen är de trasiga på rätt många ställen, dessutom kasar de ner hela tiden. För stora benmuskler (jag kan väl få låtsas iaf?) eller för små vader, eller helt enkelt kass konstruktion utan silikonprint. På pluskontot är insikten om att jag inte har vett att cykla lugnt och därmed ska ha massa skydd. Jag skiter i om andra coola cyklister tycker att det är töntigt. Jag vill inte skada mig, jag vill cykla mer.
5. Man ska inte ha cykelskor med gjuten plastsula under och clip i nivå med sulan. Funkar tämligen dåligt på jord, sämre på rötter och helt kasst på berghäll.
6. Det kostar lika mycket med skydd och kläder som cykeln. (OK, jag överdriver lite, men det kontot hade jag tänkt någon tusenlapp eller så, inte så många...)

Så slutligen några, förmodligen rätt dumma frågor:
Om jag drar av kedjan i skogen som Kngl19 ovan- var hittar jag reservlänk? Det är ju inte en shimanokedja och jag hittar inga reservlänkar för 12-delat hos kedjetillverkaren? Eller kan jag ha en extra kedjepin bara - och i så fall vilken? Topeak Hummer 2 Mini är verktyget jag har.
Konstaterade när jag monterade cykeln att alla hexskruvar också är gjorda för att fungera med torx. Det verkar ju fiffigt, men jag hittar inga cykelverktyg med torx i de storlekarna (15, 20, 25, 30 och 40) Finns inte det? (Och jo - jag klarar mig med sexkantnyckel, bara nyfiken...)
Sadelväska - jag har ju några från mina raceräventyr - men de verkar ju inte fungera så bra med dropper post. Hittar bara några få som verkar monteras på ett vettigt sätt under sadeln, men ändå har plats för både reservslang, verktyg, lite tejp och några buntband för att kunna fixa det värsta.
Behöver jag ryggskydd och i sådana fall går det fint med en kombinerad ryggsäck, skydd, plats för blåsa och några liter med plats för en extra jacka och/väst (och egentligen helst skydd när jag cyklar transport)?
Med hjulen som kommer med - visst ska jag ha ventillängd på 42mm?
Finns det något udda på cykeln som jag behöver förstå/ha koll på när jag kör sönder något i skogen?
Avslutningsvis. Flickvännen blev så avundsjuk på min att hon beställde en egen som ska komma om två veckor. Jag som hade tänkt att ha en fördel gentemot hennes tekniska kunnande ett tag för att ha en chans att hänga på... Det sket sig.
Jag kör med BBBs länkar. Har funkat. Kedjan som är på är en KMC. Tror egentligen de flesta länkar till 12-växlade kedjor funkar. Vet dock inte hur det är med de för sram som tydligen är platta på ena sidan.

Skydd är coolt så klart du ska ha! Tanken är att våga mer för det är ju riktigt kul! 😁
Skulle själv behöva något för att skydda benen från mina platta pedaler.. Lyckades dra en av dom i hälsenan sist och det sved 😂

Jag kör med Uswe rygga med ryggskydd. Sitter riktigt bra och skönt att ha med allt extra i den. Dessutom är blåsa kanon när man kör längre turer.

Gällande Torx så har ju Park Tool en fin sats, vet dock inte hur stor största är.

42mm räcker på ventilerna. Tror mina Muc off är 44mm? 🤔

Har du tur så blir tjejens cykel försenad precis som många andra cyklar just nu så bara ut och cykla för fullt i hopp om att hinna bli så jävla mycket bättre innan hon får sin 😁
 

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Någon annan än jag som bara får ut 47-48mm slag ur sin DPX2 210x50? Upptäckte det av en slump när jag tömde den på luft och komprimerade länkaget max. Det är inte suckdown eftersom det är samma med luftburken borta. Var tvungen att försöka gå till botten med problemet så jag tog bort den för att utesluta suckdown. Eye to eye verkar vara 210 och enligt specifikation. Vad tycker ni jag ska göra? Reklamera, eller bara köra på? Cykeln är en M10 2021:a och har gått 18,7 mil enligt Strava.
FF515629-52AD-4472-A805-0313B3BC9044.jpeg

A2B04A79-65EA-4635-85F4-D707B83FFA14.jpeg
 

rouster

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Någon annan än jag som bara får ut 47-48mm slag ur sin DPX2 210x50? Upptäckte det av en slump när jag tömde den på luft och komprimerade länkaget max. Det är inte suckdown eftersom det är samma med luftburken borta. Var tvungen att försöka gå till botten med problemet så jag tog bort den för att utesluta suckdown. Eye to eye verkar vara 210 och enligt specifikation. Vad tycker ni jag ska göra? Reklamera, eller bara köra på? Cykeln är en M10 2021:a och har gått 18,7 mil enligt Strava.

Det är inte så att de där sista millimetrarna är gömda i någon form av bottom out-gummi?
 

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det är inte så att de där sista millimetrarna är gömda i någon form av bottom out-gummi?
Ja, O-ringen inuti dämparen är ju ungefär 2mm så det är inte omöjligt. Underligt ändå då jag inte upplevt detta på vanliga DPS-dämpare. Där har det teoretiska slaget stämt överens med verkligheten. Det kanske är annorlunda på DPX2?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer