Nya Orbea OCCAM

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
satan i gatan det var en tung pjäs, borde finnas några enkla kg att kapa min fuel ex strl XL väger 13,3kg med aluhjul 30mm id. Men ramen är coolfiber :cool:
Så skulle man kunna tänka. Själv planerar jag slänga på coil så antagligen blir den tyngre 😂 och alla delar utom dropper, växelreglage och själva växeln är bytt... Antagligen inte till lättare delar 😁

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Så skulle man kunna tänka. Själv planerar jag slänga på coil så antagligen blir den tyngre 😂 och alla delar utom dropper, växelreglage och själva växeln är bytt... Antagligen inte till lättare delar 😁

Coil på en kortslagig hoj blir inte det mest bottningsfest?

Jag har inte aktivt jagat vikt men byter jag något så kan det lika gärna väga mindre än det jag byter från Men min var inte så tung från början heller, skickade efter ett par finhjul från slowbuild till stigtramp men han gör ju verkligen skäl för namnet nu så dom kommer nog 2022.. 😂

Senast ändrad:

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Jag har inte aktivt jagat vikt men byter jag något så kan det lika gärna väga mindre än det jag byter. från Men min var inte så tung från början heller, skickade efter ett par finhjul från slowbuild till stigtramp men han gör ju verkligen skäl för namnet nu så dom kommer nog 2022.. 😂
Känner att jag måste testa coil på den iaf nu när jag har en mer renodlad klättrare och stig hoj. Annars åker Topazen tillbaka om det inte skulle funka bra 😁

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det är ju rätt uppenbart en ram som designats för att byggas i coolfiber med tanke på hur stor viktskillnaden är. Plastramen är ju faktiskt väldigt lätt.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det är ju rätt uppenbart en ram som designats för att byggas i coolfiber med tanke på hur stor viktskillnaden är. Plastramen är ju faktiskt väldigt lätt.

Ändå upplagt för en jäkla uppenbarelse att cykla kring med nästan 17 kg cykel. Sen när man byter nästa gång och hamnar kring 13 kg eller lägre, lär ju kännas som man flyger fram 😁

Jag försöker få sambon att byta ut sin 20 kg skeppshult damcykel till en cityhybrid. Borde ge samma uppenbarelse 🍻😂

manneblask

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Jag har inte aktivt jagat vikt men byter jag något så kan det lika gärna väga mindre än det jag byter från Men min var inte så tung från början heller, skickade efter ett par finhjul från slowbuild till stigtramp men han gör ju verkligen skäl för namnet nu så dom kommer nog 2022.. 😂

Beror väl på länkaget och inte slag. Jag kör coil på min hoj med 130 bak och 150 fram. Ingen bottningsfest här i alla fall.

Schoobang

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är det någon annan här som upplever att sadelröret har en större diameter än 31,6mm? Min stolpe är ”lös” i botten vid ca 25cm insert vilket medför ett extremt irriterande ljud vid varje tramptag. Höjer jag stolpen 10cm så försvinner problemet (och vitsen med dropper...). MY2021 i bongoplast.

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Länkaget är väldigt känsligt för för mycket returdämpning, börja på fullt öppet och justera ut ett klick i taget tills det är acceptabelt. Redan ett klick för mycket känns stumt, och två klick för mycket är nära katastrof för mig.
Fick en riktig uppenbarelse angående detta igår. Har kört både enligt rekommendationen i Plue Paper, och med Shockwiz, men aldrig fått den att kännas riktigt bra. Igår öppnade jag returen helt och märkte direkt att bakdelen kändes mycket bättre. Inget märkbart mera gung på den relativt platta runda jag körde.

Mback72

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Är det någon annan här som upplever att sadelröret har en större diameter än 31,6mm? Min stolpe är ”lös” i botten vid ca 25cm insert vilket medför ett extremt irriterande ljud vid varje tramptag. Höjer jag stolpen 10cm så försvinner problemet (och vitsen med dropper...). MY2021 i bongoplast.
Har också upplevt att det verkar vara lite glappt längre ner i sadelröret, men har inte noterat något märkbart ljud. Kör med en OneUp 210-dropper 20mm från max insert på en 2021 XL-ram i kolfiber.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Inget jag märkt med min 2020 och Revive-stolpe.

Schoobang

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Har också upplevt att det verkar vara lite glappt längre ner i sadelröret, men har inte noterat något märkbart ljud. Kör med en OneUp 210-dropper 20mm från max insert på en 2021 XL-ram i kolfiber.

Tack för info! Jag kör OneUp 180mm 20mm från max i en XL-ram så det kanske är så att stolpen hittar ngt ljudligt att skava mot just på den höjden. Om jag slammar min stolpe borde den ju nå nästan lika djupt som du kör. Jag får labba lite till.

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Fick en riktig uppenbarelse angående detta igår. Har kört både enligt rekommendationen i Plue Paper, och med Shockwiz, men aldrig fått den att kännas riktigt bra. Igår öppnade jag returen helt och märkte direkt att bakdelen kändes mycket bättre. Inget märkbart mera gung på den relativt platta runda jag körde.
Skönt att fler upplever samma sak. Från början ställde jag in returdämpningen efter ”rulla-ner-för-trottoarkant-och-ställ-returen-ett-klick-snabbare-än-kritisk-dämpning”-tricket. Då var den närmast ocyklingsbar…

Anders Lantz

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
M10 large med 210/55 Ext coil och Manitou Mezzer 160 gaffel. Funkar grymt fint både upp och ner.
p1NA6O7EUT17QFU2Ef7n2NV3FvQqUFwTW7s1S_lvou0xSgzsqx4sJW1guxJQO7CHWYtGaPChI6paKzsAO4S1Zz8ps4dvZykHWhJ2ZmdWmyDzZkSLx8SfsbN1BS4hLyIoPJZC0IYZk_JwbP5XfQn2JvYj3W6EULkfgIh2CbKOh5RUV4m0J5TU1v4Wuc9ibfytnTmhJGtDiGKBtvFVjBlAC2nPD6UgkG1qKr8kpqLF_fc6LyjXUQCiuhaiJNOKZAcU-R5mqnISbnh7mSL9Ls-edWYzfs6c9jYdQ7D5e6DGfWSJMrW4niUDqUbQASAZEMgu75ciH7my8I2EOLVROBTcPGAJi_qAfC45c7X0kerGPW2Vlu3Cf9MTZszfnT8OGi9O780hIUoMOo1XpbXlxwxCMLI01mH63_3GtSy0syP5gz7QDrwXZgkYnxxtqi9EioPUlnKWGQTjU9R8drpXhqoW5tI88L1pinWy3seOJ-aB1y-eGUvq7mA5c1gbCnwglnTMBz_X-k5-D6nvY1SOBBlYisV737NB_YnL0aN9t-zfBrk0jF3tXjzfRf3Tr2iWGLKN2dJATaBJhvpGL4yFCiU-H90cG9NUk8H6_LG3hU4ZnAmpCUN7E8UkQ_R4TMJK3kCt6FEKEgaFOgfUQwQ_Lne6NsdQSLx2_V4l8bwWyrAYm41PGteZYE8sTRkZ0Md9TXfBFycWLvc3XV6HFhkhY4sAdFpn=w1179-h884-no

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Nice!
Det visste jag inte att jag fick 🤓 Stod inget om det vad jag minns.
Då ska jag bara försöka få till justeringen... Beläggen tar i skivan lite bak och jag vet inte hur jag ska få till det. Kanske får göra ett besök på en lbs
Testa att släppa på skruvarna som håller fast oket så att oket kan flytta sig i sidled, bromsa med bromshandtaget som vanligt, och dra åt skruvarna igen medan du fortfarande bromsar. Är skivan rak ska det räcka för att fixa det.

Goranpete

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Kan ngn med en alu occam säga mig om det stämmer med att det är mer mellanrum på drivsidan av svingens ifästning i främre ramen än den andra sidan där det är tight? Hitta inget i blå pappren. Bifogar bild

Bilagor

• 20210610_164546.jpg
    20210610_164546.jpg
    400.9 KB · Besök: 51

groove

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Kan ngn med en alu occam säga mig om det stämmer med att det är mer mellanrum på drivsidan av svingens ifästning i främre ramen än den andra sidan där det är tight? Hitta inget i blå pappren. Bifogar bild
Skulle jag inte säga. Ser väldigt jämnt ut på min H20 2020, ursäkta smutsig hoj. Höger på bilden är drivsidan. Hojen hänger i framhjulet därav vinkeln.

Bilagor

• 20210610_165328.jpg
    20210610_165328.jpg
    797.6 KB · Besök: 36

Goranpete

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Sådär, mycket riktigt gick det att dra ihop länkaget med preload-verktyget. Är det någon som har en aning om hur mkt man ska dra ihop det? Står inget ngnstans om det. Tack på förhand!

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Sådär, mycket riktigt gick det att dra ihop länkaget med preload-verktyget. Är det någon som har en aning om hur mkt man ska dra ihop det? Står inget ngnstans om det. Tack på förhand!
Nej, jag har också letat efter sådan information. Jag drog precis ihop mitt länkage, tror det varit lite glappt ända sen min baksving blev utbytt på garantin, och jag försökte klämma åt precis lagom så det inte fanns något glapp. På turerna efter det började dock cykeln knaka en del ute på stigen, men det känns skumt om det skulle bero på att jag dragit för hårt…

Goranpete

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Nej, jag har också letat efter sådan information. Jag drog precis ihop mitt länkage, tror det varit lite glappt ända sen min baksving blev utbytt på garantin, och jag försökte klämma åt precis lagom så det inte fanns något glapp. På turerna efter det började dock cykeln knaka en del ute på stigen, men det känns skumt om det skulle bero på att jag dragit för hårt…
Ja de va inte helt lätt o hitta, jag hittade info för orbea Rallon, där stod det att dra ihop tills den splinade axeln ej syns. Det var allt jag hittade, drog för handkraft, då försvann mitt knak 😊👍

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Har ni alla fått med preloadverktyget när ni skaffade cykeln? Kan inte minnas att jag fick ett 🤔
Det där är jäkligt märkligt. Jag köpte en M30 i Frankrike i september och där fick jag med den utan snack. Har nu även köpt en M30 och en H20 här i Stockholm (Bikester) där den inte följde med. Dom menar att det inte följer med.
Så på din fråga svarar jag både och 😀

Nya Orbea OCCAM
Det där är jäkligt märkligt. Jag köpte en M30 i Frankrike i september och där fick jag med den utan snack. Har nu även köpt en M30 och en H20 här i Stockholm (Bikester) där den inte följde med. Dom menar att det inte följer med.
Så på din fråga svarar jag både och 😀
Köpte också från Bikester (online) men fick med en annan variant. Drar med insex.

Bilagor

• _20210612_113100.JPG
    _20210612_113100.JPG
    494.8 KB · Besök: 27

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Aha är det så den ser ut!?
Har sett nån annan variant på bild, som en vingmutter typ. Kanske att jag har nåt liknande som på din bild, måste rota.
Tack! 🙏
Till den jag köpte i Frankrike följde det med ett verktyg som du både mäter SAG och kan använda som preloadverktyg. Ser ut som en vingmuttrar och min var i en ”härligt” lila färg 😀

Schoobang

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tror jag löste problemet efter lite labbande. Oneup-stolpen är smalare mellan ca 20-60mm från botten. När detta hamnade i överkant där ramens överkant möter sadelröret så var det inget som höll fast botten på stolpen, och glapp och missljud uppstod. Lösningen för mig var att dra några varv eltejp på den avsmalnade delen av stolpen så den blev jämntjock nästan hela vägen. Körde 40km idag utan endaste missljud. Fantastisk cykel f ö :)

mangolito

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Står inför ett köp av en M10, men blir fundersam på storlek helt plötsligt och har läst diskussionen kring det här i tråden. Jag är 178 cm, kort rygg och 66 kg tung. Har alltid föredragit mindre ramar för en rappare känsla och hade tänkt mej en Occam Medium. Men rekommendationen på hemsidan säger L. Någon i min längd som kan lägga en färsk kommentar. Tack på förhand!

ps. cykeln kommer rulla 75% trixiga stigar och 25% mer utförs.

JoWaag

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Står inför ett köp av en M10, men blir fundersam på storlek helt plötsligt och har läst diskussionen kring det här i tråden. Jag är 178 cm, kort rygg och 66 kg tung. Har alltid föredragit mindre ramar för en rappare känsla och hade tänkt mej en Occam Medium. Men rekommendationen på hemsidan säger L. Någon i min längd som kan lägga en färsk kommentar. Tack på förhand!

Jag är 177cm och kör på en Large, men det bästa är väl att provcykla.

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM

Jag cyklar på en L och är 180 cm. En M blir alldeles för liten för mig. Frun har en M och hon är typ 170 cm lång och passar nog henne väldigt bra, S blev i vart fall för liten.

groove

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Är 177 och har Large. Provade dock aldrig nån M. Dock har jag droppern längst ner i sadelröret, hade den en bit upp först men tyckte det var lite obekvämt då jag mest cyklar stök.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer