radarminnet
Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vart är bilden tagen, alltså vart på kedjestaget spricker det?
Vart är bilden tagen, alltså vart på kedjestaget spricker det?
Nu ska jag inte ropa hej här, men mina tidigare erfarenheter är att Orbea ersätter sånt här utan minsta knussel. I värsta fall tar det tid dock.Det är just sånt som gör mig livrädd för att skaffa en kolfiber hoj även om jag hade önskat en lättare ram 😳
Dvs i värsta fall står man utan cykeln hela sommaren 🤣Nu ska jag inte ropa hej här, men mina tidigare erfarenheter är att Orbea ersätter sånt här utan minsta knussel. I värsta fall tar det tid dock.
Fast jag cyklar vidare här. Det är ju inte så att cykeln är obrukbar.Dvs i värsta fall står man utan cykeln hela sommaren 🤣
Sen är det ju inte bara Orbea, tycker man ser sånt på alla tillverkare. Och oavsett ersättning så är det ju jävligt surt. Dessutom att behöva hålla koll/oroa sig för sånt efter varje runda? Nä.. Då känns det bättre att cykla på en tung ram oavsett hur mycket en kolfiber lockar 😂
Fast jag cyklar vidare här. Det är ju inte så att cykeln är obrukbar.
Spricker inte aluramar?Det är just sånt som gör mig livrädd för att skaffa en kolfiber hoj även om jag hade önskat en lättare ram 😳
Fast det har jag inte hört om någon som behövt göra. De bedömer efter foto och skickar delar. När delarna kommer till din LBS lämnar du in cykeln och får det fixat.Tror Kngl19 syftar på om man behöver skicka in baktriangel/stag till Orbea.
Då är det ju iof lite smidigare! Trodde man var tvungen att skicka iväg och vänta. Sånt är ju surt 😒Fast det har jag inte hört om någon som behövt göra. De bedömer efter foto och skickar delar. När delarna kommer till din LBS lämnar du in cykeln och får det fixat.
Visst gör de det i värsta fall men på kolfiber ser man ju det i varje tråd för tillfället känns det som. Så det känns som är det är rätt mycket vanligare än med alu.Spricker inte aluramar?
Visst gör de det i värsta fall men på kolfiber ser man ju det i varje tråd för tillfället känns det som. Så det känns som är det är rätt mycket vanligare än med alu.
Det är en intressant fråga. Vet inte om den spräcker oftare eller folk som kör hård eller hänger på happy oftare kör kolcyklar.
Jag har just köpt en tung kolram. Hoppas att den håller.
Men en ram som Occam eller rent av ramar för Enduro körning som man också ser spricka borde ju vara anpassade för just hård körning?
Hade själv älskat att få tag på en lätt kolram men eftersom man har lite självinsikt och vet om att man dels är stor och tung samt kan vara jävligt klumpig ute i skogen så blir drar man sig från ett sådant köp när det dyker upp ramar med sprickor hela tiden. Samt alla frågor och funderingar kring om det är en spricka eller bara lacken. 😳
Det är en trailcykel.
Håller med.
Premiär med Jade X ikväll ledde till en topp 10 placering på ett riktigt stökigt nedförs parti! Älskade min Topaz men Jade X klistrar bakhjulet något så fruktansvärt fint både nedför och uppför!
Så kan ni testa en coil dämpare på era cyklar så tveka inte! Det var oväntat bra!😊
Inget jag tänkte på ikväll iaf. Var iof inte längre runda och det gick mest utför och sen upp igen. Men rent spontant kändes allt bättre! Speciellt greppet när man studsade iväg från en sten för att korsa spåret och komma rätt på nästa hinder var riktigt skönt! Även när man klantade sig så fick den grepp! 😂Upplever du att den förbättrade följsamheten har haft negativ inverkan på cykelns poppighet? Jag har stundtals flirtat med tanken på coil men tror att jag skulle känna mig besviken ifall det blir för mycket "sirapskänsla" i bakändan av cykeln.
Säkert, men jag tror om jag ska gissa inte att det har med hållbarhet mot utmattningsskador utan att ramla att göra. Är ju bara att jämföra vad fälgar i plast tål vs aluminium.Finns nog en anledning att dirt- och slopestyle cyklar göra i alu.
Säkert, men jag tror om jag ska gissa inte att det har med hållbarhet mot utmattningsskador utan att ramla att göra. Är ju bara att jämföra vad fälgar i plast tål vs aluminium.
Anekdotiskt är det överlägset flest aluhojar som gått av i bekantskapskretsen. Alltså typ 10-1 eller nåt. Där samma cyklister som haft av flera aluhojar inte lyckats ha av nån i plast.
Testa att skruva åt pumpen hårdare. Vissa pump-ventilkombinationer kräver det.PS. Jag har svårt att pumpa min fjädring bak. Ventilen verkar inte vilja öppna sig oavsett med vilken kraft jag försöker med pumpen. Framgaffeln är inga bekymmer. Har någon av er upplevt liknande? Det är en 2020 float dps.
Fast det där ger ju inte så mycket. Än är det väl inte något prat om just att de knäcks utan alla sprickor som dyker upp där folk blir oroliga. Det får man ju inte se något av. Och oavsett material så tror jag ingen vill cykla på en ram med sprickor?Tänker att jag lämnar denna här på tal om alu vs kolfiber-diskussionen..
Man skulle kanske hittat en ram med kolfiber front och alu bak? 🤔
Sprickor i färg vs gods har ju alltid varit en issue, ser du små streck vid en svets t ex så vet du inte om det är en spricka i aluminiumet eller färgen.Fast det där ger ju inte så mycket. Än är det väl inte något prat om just att de knäcks utan alla sprickor som dyker upp där folk blir oroliga. Det får man ju inte se något av. Och oavsett material så tror jag ingen vill cykla på en ram med sprickor?
Ingen vill ju cykla på en bucklad alu heller pga den är försvagad.
Sen är det väl inte ofta man ser det på främre triangeln där allt är grövre utan just bakre delen med smalare stag verkar det som.
Sen knäcker de ju inte alu utan viker den bara. De skulle ju knäckt alun då också för att se vad som krävs där för att den ska gå av.
För det är väl klart att kolfiber ska tåla en del får man hoppas. 😊
Man skulle kanske hittat en ram med kolfiber front och alu bak? 🤔😁
Sprickor i färg vs gods har ju alltid varit en issue, ser du små streck vid en svets t ex så vet du inte om det är en spricka i aluminiumet eller färgen.
Angående att de bara böjer aluminiumet så kommer ju kraften som krävs gå ner när det väl är bucklat, rören är den starkaste formen så när det väl gått så kommer det krävas mycket mindre för att trycka det vidare. Det är därför de visade peak force.
Ta en kik i den tråden och se hur fördelningen är mellan kolfiber och alu....
Och vad gäller "hybrider", så hade jag nog hellre haft alu framtriangel och kolfiber bak. Kedjestag och sadelstag verkar gå sönder av utmattning, och där har troligen rätt konstruerad kolfiber bättre egenskaper. Det är också troligen mindre kritiskt om det blir ett katastrofalt brott. Framtriangel går mer sällan av, men knäcker du head tube rakt av så blir det katastrofala konsekvenser, så då kanske man hellre vill ha det "mjuka" brottet av alu, där det böjs och bucklas innan det går rakt av.
Var tvungen att kolla in dom. Gröna är riktigt snygg! Men full kolfiber verkar det som? Varit hybrider förr? 🤔Som Canyon Spräcktral?
Alltså, man ska vara ganska ödmjuk inför att kolfiber är betydligt svårare att göra rätt än alu. Eller, det är i alla fall färre som besitter kunskapen. Jag skulle aldrig cykla på en kina-kolfiberram, och är väl generellt lite skeptisk till kolfiber från billigare märken där man kan ifrågasätta R&D organisationen. Orbea ska väl vara hyfsat kända för att ha bra koll på sin skit (är man intresserad så är Luescher teknik på youtube intressant att lyssna på. Även Hambini är intressant, även om jag inte skulle ta det han säger som profetisk sanning heller med tanke på att han säljer egna produkter.).Fast är det peak när de böjer alu vs knäcker kol? Redan vid första täcken på vikt/bucklad alu så hade man väl letat nytt? Precis som man redan vid sprickor på kol börjar bli orolig?
Sen är det säkerligen oftast bara lacken, men det verkar ändå ge en mer orolig vardag än alu känns det som.
Finns ju säkerligen de tillverkare som är bättre på kolfiber än andra. Själv tittar jag mycket här och i Propain tråden och ön har jag nog inte sett någon med funderingar kring skador på alu. Men en massa kring kol. Sen bekräftas det kanske inte så ofta om det är spricka i lack eller själva kolfiber, men ändå mer oro bland de med kol, känns det som iaf.
Och jag som jag nämnt tidigare, för mig som är en klumpig cyklist som vurpar ett par gånger per år så hade jag ju fått vara extra orolig 😂
Var tvungen att kolla in dom. Gröna är riktigt snygg! Men full kolfiber verkar det som? Varit hybrider förr? 🤔
Har nu detaljstuderat min blåa och ser inga tendenser till sprickor alls. Ska även kolla upp den svarta när jag kommer till Frankrike eftersom den har gått mer och hårdare. 😀
Hittar inte heller någon spricka på min men har invisiframe så det kanske skyddar om sprickan bara är i lacken.Har nu detaljstuderat min blåa och ser inga tendenser till sprickor alls. Ska även kolla upp den svarta när jag kommer till Frankrike eftersom den har gått mer och hårdare. 😀
Vad jag däremot kan se är att den blå (som är betydligt snyggare) är mycket känsligare i lacken och svårare att hålla riktigt ren än den blanka svartgråa
Jag fick det problemet med min lifeline pump. Kunde inte öppna ventilen bak. Fram inga problem. Fick köpa en ny pump.
Vad köpte du för pump? Har haft lite samma bekymmer med den Rock Shox jag har…
Jag har en sådan här och den funkar bra.Digital Shock Drive 350psi Shock Pump
Köp Lezyne Digital Shock Drive Stötdämparpump (350 psi) - Shock Pumps på wiggle.se. SPARA 27 % - Ord. pris: 87,39 € - nu endast 63,66 €. Gratis frakt över hela världen möjlig.www.wiggle.se
men ska väl inte behövas en så märkvärdig.
Digital Shock Drive 350psi Shock Pump
Köp Lezyne Digital Shock Drive Stötdämparpump (350 psi) - Shock Pumps på wiggle.se. SPARA 27 % - Ord. pris: 87,39 € - nu endast 63,66 €. Gratis frakt över hela världen möjlig.www.wiggle.se
men ska väl inte behövas en så märkvärdig.
Tack! Rätt dyr iof men det är ju skönt att ha en som funkar👍🏽
Att gaffeln ”pyser” är normalt. Pipande vet jag inte riktigt om jag skulle beskriva det som, men det är luft och olja som cirkulerar där inne och det kan absolut uppstå alla möjliga både ”torra” och ”blöta” pysande ljud.Har nu cyklat två rundor, ca 4 mil med min Occam H20 Eagle. Känns väldigt bra, även om jag som nybörjare har koll koll :p
Dock har jag noterat ett knakande ljud som jag tror kommer från översta infästningen av dämparen, någon annan som haft det?
Jag har även ett litet pipande pysljud från gaffeln när den jobbar, är det normalt?
Det är nog mer av ett pysande ljud så den känns okej.Att gaffeln ”pyser” är normalt. Pipande vet jag inte riktigt om jag skulle beskriva det som, men det är luft och olja som cirkulerar där inne och det kan absolut uppstå alla möjliga både ”torra” och ”blöta” pysande ljud.
Jag hade faktiskt en kompis på besök igår med en Occam i aluminium som också hade ett svagt knäppande ljud som jag tror kom från främre dämparinfästningen. Det är dock notoriskt svårt att reda ut var knakande och knäppande kommer ifrån på en cykelram.
Det finns många rapporter om folk som råkat ut för att den skruven går av på aluminiumramarna, och Orbea säljer en skruv som ska avhjälpa problemet. Så mitt råd är att beställa en sån skruv och byta ut den som sitter, så får du ändå tillfälle att kolla att den sitter som den ska. Tänk på att den ska dras med korrekt moment bara…
Att gaffeln ”pyser” är normalt. Pipande vet jag inte riktigt om jag skulle beskriva det som, men det är luft och olja som cirkulerar där inne och det kan absolut uppstå alla möjliga både ”torra” och ”blöta” pysande ljud.
Jag hade faktiskt en kompis på besök igår med en Occam i aluminium som också hade ett svagt knäppande ljud som jag tror kom från främre dämparinfästningen. Det är dock notoriskt svårt att reda ut var knakande och knäppande kommer ifrån på en cykelram.
Det finns många rapporter om folk som råkat ut för att den skruven går av på aluminiumramarna, och Orbea säljer en skruv som ska avhjälpa problemet. Så mitt råd är att beställa en sån skruv och byta ut den som sitter, så får du ändå tillfälle att kolla att den sitter som den ska. Tänk på att den ska dras med korrekt moment bara…
Exakt. Jag tror iaf att det är övre fästet. Svårt att lokalisera exakt.Har samma knakande på min H20.
Visst är det bakre dämparen vi pratar om?
På min occam hade ena fästet till baksvingen glidit isär. Den delen av fästet som sitter på en splinad axel mot främre ramen, det var lite glapp mot ramen där. Det orsakade mitt knak i alla fall.Knakandet verkar sammanfalla med tramptag men inte konsekvent. Kan det vara veven eller något av fästena till bakre triangeln?
Kan du fota var du menar?På min occam hade ena fästet till baksvingen glidit isär. Den delen av fästet som sitter på en splinad axel mot främre ramen, det var lite glapp mot ramen där. Det orsakade mitt knak i alla fall.
Låter exakt som det du beskriver.
Finns längre bak i tråden skall se om jag kan leta upp inlägget.Kan du fota var du menar?
Jag har knak på min med.. på en M30.
Jag drog ihop det med preload-verktyget. Sen vart knaket borta.Kan du fota var du menar?
Jag har knak på min med.. på en M30.