Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
God afton vänner,

Har vi någon där ute som uppgraderat sin Occam från 140mm till 150mm gaffel? I tid och otid funderar jag på huruvida det är värt att genomföra denna operationen. Kruxet för mig är att 2021 års Fox34 performance 29" inte kan ta 150mm airshaft (som jag förstått det) vilket således innebär att jag måste byta hela kalaset. Det i sig låter förvisso rätt kul men med handen på hjärtat får det mig även att fundera på om en potentiellt upplevd värdeökning faktiskt motiverar kostnaden. Därtill kommer livssituationsparametern in där min 1,5-åring effektivt ser till att pappa inte får leka så ofta som han önskar trots föräldraledighet. Min inre rationella sida hävdar därför att kostnaden för 10mm extra fluff kryddat med lite extra styvhet för en snubbe i Göteborg inte är en logisk affär. Rimligt när allting kommer omkring. Särskilt eftersom jag är supernöjd med hur 34an presterar. Verkligen dundernöjd när jag jämför den gentemot RS Recon som satt på min förra hoj (vilken jag var nöjd med då...). Kort efter denna slutsats sitter djävulen likt förbannat på min axel och viskar så fina ord om en Lyrik och hur en sådan skulle uppgradera cykelns prestanda under de där loppen/dagarna i park/stökiga partierna.

Kapten I-landsproblem väntar spänt på era reflektioner.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
God afton vänner,

Har vi någon där ute som uppgraderat sin Occam från 140mm till 150mm gaffel? I tid och otid funderar jag på huruvida det är värt att genomföra denna operationen. Kruxet för mig är att 2021 års Fox34 performance 29" inte kan ta 150mm airshaft (som jag förstått det) vilket således innebär att jag måste byta hela kalaset. Det i sig låter förvisso rätt kul men med handen på hjärtat får det mig även att fundera på om en potentiellt upplevd värdeökning faktiskt motiverar kostnaden. Därtill kommer livssituationsparametern in där min 1,5-åring effektivt ser till att pappa inte får leka så ofta som han önskar trots föräldraledighet. Min inre rationella sida hävdar därför att kostnaden för 10mm extra fluff kryddat med lite extra styvhet för en snubbe i Göteborg inte är en logisk affär. Rimligt när allting kommer omkring. Särskilt eftersom jag är supernöjd med hur 34an presterar. Verkligen dundernöjd när jag jämför den gentemot RS Recon som satt på min förra hoj (vilken jag var nöjd med då...). Kort efter denna slutsats sitter djävulen likt förbannat på min axel och viskar så fina ord om en Lyrik och hur en sådan skulle uppgradera cykelns prestanda under de där loppen/dagarna i park/stökiga partierna.

För sporadisk cykling i Göteborg, nä. Inte om du inte är gjord av pengar eller kommer över en begagnad till bra pris.

Men den är bra med 150, det är den. Dock har jag svårt att se att det skulle vara natt och dag även om jag inte provat 140.

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
God afton vänner,

Personligen så tror jag att cykeln är i sitt sämsta utförande med 140mm gaffel. Gick själv från 140 till 160mm och det är det absolut bästa jag gjort för cykeln. 150mm kan kanske till och med vara bättre, det har jag inte testat.

Det är inte bara de extra 10mm du får utan en justerad geometri till det bättre, iaf var det så för mig. Går både bättre utför samt uppför sedan jag bytte min gaffel.

Sen om det är värt det. Ja den kan du bara själv svara på. 😊

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
För sporadisk cykling i Göteborg, nä. Inte om du inte är gjord av pengar eller kommer över en begagnad till bra pris.

Men den är bra med 150, det är den. Dock har jag svårt att se att det skulle vara natt och dag även om jag inte provat 140.
Kan bara hålla med. Jag har också bara testat med 150 mm, men det kan inte vara någon extrem skillnad mot 140. Med det sagt skulle jag inte vilja byta bort min gaffel… 😀 Jag killgissar helt enkelt att en gnutta flackare och något högre vevparti passar mig bra.

Nya Orbea OCCAM
Personligen så tror jag att cykeln är i sitt sämsta utförande med 140mm gaffel. Gick själv från 140 till 160mm och det är det absolut bästa jag gjort för cykeln. 150mm kan kanske till och med vara bättre, det har jag inte testat.

Det är inte bara de extra 10mm du får utan en justerad geometri till det bättre, iaf var det så för mig. Går både bättre utför samt uppför sedan jag bytte min gaffel.

Sen om det är värt det. Ja den kan du bara själv svara på. 😊
Vilken 160 mm gick du till då?

Kngl19

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Vilken 160 mm gick du till då?
Dvo Diamond D1. Wiggle hade riktigt bra pris på den innan Brexit så kunde inte låta bli.
Och ångrar det inte en sekund!
Helklart bästa gaffeln jag testat, även om man sneglar lite på storebror Onyx för tillfället.. 😂

20210703_135246.jpg

Nya Orbea OCCAM
Det verkar som att Happys kollektiva vetande återspeglar min inre kamp mellan hjärna och hjärta med slående likhet. Förvisso inte alltför förvånande i ett case som detta. 34an blir kvar så länge jag inte springer in i någon rackare på köp & sälj eller om tysken får för sig att dumpa artiklar till bra pris.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Kan bara hålla med. Jag har också bara testat med 150 mm, men det kan inte vara någon extrem skillnad mot 140. Med det sagt skulle jag inte vilja byta bort min gaffel… 😀 Jag killgissar helt enkelt att en gnutta flackare och något högre vevparti passar mig bra.
Att 36an är styvare än 34an misstänker jag är något jag också skulle märka så som jag använder min cykel. Mer än vad jag tror att jag skulle märka 10 mm på gaffeln hit eller dit.

FredriCX

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det verkar som att Happys kollektiva vetande återspeglar min inre kamp mellan hjärna och hjärta med slående likhet. Förvisso inte alltför förvånande i ett case som detta. 34an blir kvar så länge jag inte springer in i någon rackare på köp & sälj eller om tysken får för sig att dumpa artiklar till bra pris.
La ut min Fox36 2020 Factory på KoS till vad jag bedömer är ett bra pris, men kanske inget superklipp. Du behöver dock ett kortare airshaft, 170 mm kanske bli väl mkt...😁

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Det här med uppgradering är ju en märklig sak, man blir aldrig helt nöjd 😀

Men ärligt så tycker jag ändå att Occam fungerar rätt bra i grunden (bortsett bakdäck). I Hellas är det i vart fall sällan jag saknar något. I parker och DH orienterat skulle det vara intressant att testa med annan gaffel och möjligen dämpare. Men nu senast i Isola 2000 så var det framförallt en längre dropper som jag såg behov av, fast när man cyklar liftburet är det ju bara att sänka sadeln. 😀
35BD1922-72DD-4429-99EC-8ED639272638.jpeg

Vad som däremot irriterar mig är clutchen på Shimano XT som verkar behöva service rätt ofta för att fungera bra.

Nya Orbea OCCAM
Idag på turen runt en teknikbana var det som att droppern slutade fungera. Den blev stum som satan och jag kunde knappt få ner den. Till slut kom jag på att om jag la tyngden allra, allra längst fram på sadeln så gick den ner lika(?) lätt som innan. Kan jag ha krökt stolpen mikroskopiskt lite så att detta fenomen uppstod eller vad kan ha hänt?
Har en H30 från i december...

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Idag på turen runt en teknikbana var det som att droppern slutade fungera. Den blev stum som satan och jag kunde knappt få ner den. Till slut kom jag på att om jag la tyngden allra, allra längst fram på sadeln så gick den ner lika(?) lätt som innan. Kan jag ha krökt stolpen mikroskopiskt lite så att detta fenomen uppstod eller vad kan ha hänt?
Låter som stolpen behöver en liten service. Den är mycket enkel att serva själv. Det finns videos som visar hur det går till:
Stolpen i videon är inte exakt samma, men funkar likadant.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Min gjorde något liknande men det var efter en månad. Då fick jag en ny på garantin.

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Alla droppers är i någon mån drabbade av detta, eftersom trycket aldrig kommer rakt ner, utan trycks lite bakåt när du sätter dig på den. Blir det för hög friktion då, så kommer den inte att röra sig. Om trycket appliceras längre fram på sadeln så motverkar det problemet. Är stolpen servad och smörjd ordentligt så ska det förstås funka, och problemet är också mindre på en cykel som Occam, med relativt brant sadelrörsvinkel.

Nya Orbea OCCAM
Alla droppers är i någon mån drabbade av detta, eftersom trycket aldrig kommer rakt ner, utan trycks lite bakåt när du sätter dig på den. Blir det för hög friktion då, så kommer den inte att röra sig. Om trycket appliceras längre fram på sadeln så motverkar det problemet. Är stolpen servad och smörjd ordentligt så ska det förstås funka, och problemet är också mindre på en cykel som Occam, med relativt brant sadelrörsvinkel.
Tack för tipsen, det ska rivas isär helt klart. Det var väldigt mycket fett som han hade på tyckte jag men det håller borta smuts och vatten antar jag...

Nya Orbea OCCAM
Jaha, ny sväng igår och nya saker att meka med... Även detta har jag sett fler haft problem med på sina H30. Två ekrar som är helt lösa...

Man sneglar ju mot uppgradering av hjulen när man ser sånt här, men jag har ingen lust eller budget till några svindyra finhjul. Finns det något vettigt för några tusen?

Bilagor

• MOV_1378_000_000002.jpg
    MOV_1378_000_000002.jpg
    326.9 KB · Besök: 44

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jaha, ny sväng igår och nya saker att meka med... Även detta har jag sett fler haft problem med på sina H30. Två ekrar som är helt lösa...

Man sneglar ju mot uppgradering av hjulen när man ser sånt här, men jag har ingen lust eller budget till några svindyra finhjul. Finns det något vettigt för några tusen?
Antagligen behöver hjulen bara en genomgång för att få korrekt ekerspänning. Så antingen lämna in för riktning eller köp en tensiometer beroende på hur händig du känner dig är det billigaste alternativet. Sen brukar de flesta hjul hålla hyfsat så länge man inte bucklar till fälgen för mycket.

Sernevi

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ser ut som oreducerade ekrar, i min erfarenhet håller de spänningen mycket sämre än reducerade. Bara att ta fram ekernyckeln, borde inte vara några konstigheter som Rattnalle skriver. Möjligen att jag själv aldrig orkat skaffa en tensiometer utan brukar gå på känsla utifrån hur andra ekrar och andra hjul beter sig, det har varit tillräckligt bra för mig hittills.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Ser ut som oreducerade ekrar, i min erfarenhet håller de spänningen mycket sämre än reducerade. Bara att ta fram ekernyckeln, borde inte vara några konstigheter som Rattnalle skriver. Möjligen att jag själv aldrig orkat skaffa en tensiometer utan brukar gå på känsla utifrån hur andra ekrar och andra hjul beter sig, det har varit tillräckligt bra för mig hittills.
Jo det funkar rätt bra även utan, men behovet att göra om det minskar med möjlighet att mäta då jämn och hög spänning håller mycket bättre än nästan jämn och ganska hög 😉
Jag brukar sikta på ca 1200 N som är max för många fälgar på hårdaste sidan och det är mycket hårdare än vad jag drog utan att mäta tidigare. Men hjulen håller sig mycket bättre.

Sernevi

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Jo det funkar rätt bra även utan, men behovet att göra om det minskar med möjlighet att mäta då jämn och hög spänning håller mycket bättre än nästan jämn och ganska hög 😉
Jag brukar sikta på ca 1200 N som är max för många fälgar på hårdaste sidan och det är mycket hårdare än vad jag drog utan att mäta tidigare. Men hjulen håller sig mycket bättre.
Det är en bra poäng.. Har ju sedan ett par år tillbaka gått över från kalibrerad tumme till däcktrycksmätare, kanske får ta steget till ekertensiometer också. Sen är det väl bara, gud förbjude, momentnyckel kvar...

Nya Orbea OCCAM
Låter som stolpen behöver en liten service. Den är mycket enkel att serva själv. Det finns videos som visar hur det går till:
Stolpen i videon är inte exakt samma, men funkar likadant.
Satan i gatan var bra den fungerar nu efter service. Tack snälla för videon.

Men min botten var inte ens iskruvad! Kan ju mycket väl vara därför som den fungerade dåligt så snabbt.
Rengjord, infettad och allt skruvat ordentligt är den som helt ny 🙂

Bilagor

• DSC_1379.JPG
    DSC_1379.JPG
    334.8 KB · Besök: 40

Goranpete

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Tjenna! Är det någon här som har grejjat med volym-spacers i sin bakdämpare på sin Occam?

Har en 2020 h30 och tycker att jag tenderar att bottna lite väl hårt, trycket är ok och jag vill inte förlora känsligheten i bak.

Vad jag kan utläsa så har jag en 0.4 spacer i nu, någon med erfarenhet av att peta i en grövre?

Tack på förhand!

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tjenna! Är det någon här som har grejjat med volym-spacers i sin bakdämpare på sin Occam?

Har en 2020 h30 och tycker att jag tenderar att bottna lite väl hårt, trycket är ok och jag vill inte förlora känsligheten i bak.

Vad jag kan utläsa så har jag en 0.4 spacer i nu, någon med erfarenhet av att peta i en grövre?

Tack på förhand!
Har du laborerat ordentligt med returdämpningen? Jag var helt inne på att labba med spacers innan jag insåg att cykeln är extremt känslig för överdriven returdämpning. När jag öppnade upp returen tillräckligt mycket (i mitt fall något eller några enstaka klick från helt öppen) så kunde jag gå upp i tryck och ändå uppleva bakändan som mer behaglig i början av slaget, och då inte heller bränna igenom hela slaget lika lätt vid större smällar.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Tack på förhand!
Till min M10 fick jag med en större än den som satt i, den åkte i ganska omgående. Tror den större kanske är grå, om jag minns rätt.. vad det nu motsvarar för storlek.

Tarkaz

Medlem
Nya Orbea OCCAM

Tack på förhand!
Lätt att byta. Köp ett paket och testa dig fram bara.

Goranpete

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Har du laborerat ordentligt med returdämpningen? Jag var helt inne på att labba med spacers innan jag insåg att cykeln är extremt känslig för överdriven returdämpning. När jag öppnade upp returen tillräckligt mycket (i mitt fall något eller några enstaka klick från helt öppen) så kunde jag gå upp i tryck och ändå uppleva bakändan som mer behaglig i början av slaget, och då inte heller bränna igenom hela slaget lika lätt vid större smällar.
En hel del har jag grejjat ändå, just nu är jag på ett ganska ok ställe med känslighet kontra bottning. Tack för alla svar!🙏

Jag tror jag köper ett kit för att laborera med lite, var ju ingen stor utgift. Har jag uppfattat det rätt att 2018-2020 är det samma spacerkit? Detta kikade jag på : https://www.bikester.se/fox-racing-...MIjKnRr-rc8gIVQaOyCh3xtAFFEAQYASABEgKQNPD_BwE

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Åh, spännande! Ska bli intressant att se vad de ändrat. Den gamla är ju ändå ett väldigt balanserat och kompetent paket som jag fortfarande inte riktigt hittat några svagheter med.
Spaning: 10 mm längre reach, 1 grad modernare HTA/STA, lite lägre standover, 150 mm gaffel som standard och lite bättre utrymme för bredare däck i svingen.

Edit: och ISCG mount

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Spaning: 10 mm längre reach, 1 grad modernare HTA/STA, lite lägre standover, 150 mm gaffel som standard och lite bättre utrymme för bredare däck i svingen.

Edit: och ISCG mount
Hmm, jag vet int om jag tycker den behöver så mycket "modernare" vinklar nödvändigtvis om det ska fortsätta vara en trailcykel. Övriga spaningar är nog ganska spot on.

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Hmm, jag vet int om jag tycker den behöver så mycket "modernare" vinklar nödvändigtvis om det ska fortsätta vara en trailcykel. Övriga spaningar är nog ganska spot on.
Jag säger inte att det nödvändigtvis behövs, jag säger bara att det är det jag förväntar mig.

Och med 150 mm gaffel på nuvarande geometri är man ju redan där när det gäller HTA, så det andra är väl mest en anpassning till det…

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
såg att nya Rallon är presenterad nu.
SRAM-drivlina nu på både M10 och M-Team. Man måste gå ner till M20 för att få Shimano-drivlina (blandat Deore/SLX)
Då finns det väl risk att OCCAM följer den trenden. Jag som hoppats att M10 2022 skulle vara bara bara förbättringar av vad som verkar vara en tidigare väldigt bra och prisvärd cykel :-(

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
såg att nya Rallon är presenterad nu.
SRAM-drivlina nu på både M10 och M-Team. Man måste gå ner till M20 för att få Shimano-drivlina (blandat Deore/SLX)
Då finns det väl risk att OCCAM följer den trenden. Jag som hoppats att M10 2022 skulle vara bara bara förbättringar av vad som verkar vara en tidigare väldigt bra och prisvärd cykel :-(
Är det någon som har koll på om SRAM haft mindre leveransproblem än Shimano med anledning av pandemin? Om det är så så skulle ju det kunna vara en anledning…

johfo

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Man får väl köpa ramkit fortsättningsvis istället. Just drivlina är ju förhållandevis lätt och billigt att byta. Värre att de verkar ha sänkt nivån på dämparna en pinne.
Jo, det är ju en option, men dyrare och krångligare...

Byta en komplett drivlina är ju några tusen, så det känns ju surt om man ska behöva ge sig till med det.
Dämparna såg jag först nu, men informationen verkar divergera både mellan Orbea.com och vitalmtb som fått upp de nya modellerna och Orbeas bilder för custommodellerna stämmer med vitalmtb's bilder...

Kollar man på Vitalmtb så har de med options på både gaffel (M-10) och dämpare (M-10 och M-Team) för både 2021 (så som jag minns att det var på orbea.com 2021) samt på 2022.

På Orbea.com står nu inget om options på varken gaffel eller dämpare på varken M-10 eller M-Team.
Men på Custom M-10 står det Float X2 Factory på dämpare och tittar man på bilderna på Custom-M10 finns den både med performance luftdämpare och coil-dämpare, samt med perf. och factory-gaffel och OC2- och Fox-dropper. Precis så som Vitalmtb skriver, men dessa uppgraderingar går inte att välja (än i alla fall).

Men för M-Team så finns enligt Orbea.com inga options för varken gaffel eller dämpare.
Men på Vitalmtb står det samma gaffel och dämpare och dämpar-option på både 2021 och 2022 och 2021 verkar stämma med hur det var på Orbea.com så vitt jag kommer ihåg.
Det stämmer även med bilderna på custom M-Team Orbea.com...

Så det verkar som du skriveDock verkar det som du skriver att den gått ner sig i dämpare. Förut var var det FOX FLOAT DPX2 Performance, EVOL, 3-positio som standard, nu endast FLOAT X Performance 2-Position

Undras hur det är egentligen. Verkar lite rörigt eller inte färdiguppdaterat.
Men ramkit på M-10 så får man nog alltså en sämre luftdämpare även i ramkittet.
För M-Team verkar ju ha samma dämpare som förra året, så där slipper man ju en sänkning om man köper ram-kit. Men ram-kit lär väl oavsett modell bli rätt mycket dyrare än färdig cykel, så då föll ju prisvärdheten rätt mycket hos Orbea...

Men det är väl ingen större idé nu att hoppas på en OCCAM 2022 med uppdaterad ram med aningen längre reach för storleken och XT-drivlina+bromsar och lika schysst dämperi som förra året.

Edit: M-Team har ju XT-drivlina även i 2022! Det var ju bara M-10 som har GX Eagle...och så var det visst även förra året. Det var ju OCCAM som hade XT-drivlina i 2021 års utförande!
Då var det alltså kanske bara dämparen i M-10 som gått ner sig och ett litet hopp kan leva kvar för OCCAM M-10 2022...
/Förvirrad och borde stänga ner för helgen och kanske ut och cykla

Senast ändrad:
Topp