Man får väl köpa ramkit fortsättningsvis istället. Just drivlina är ju förhållandevis lätt och billigt att byta. Värre att de verkar ha sänkt nivån på dämparna en pinne.
Jo, det är ju en option, men dyrare och krångligare...
Byta en komplett drivlina är ju några tusen, så det känns ju surt om man ska behöva ge sig till med det.
Dämparna såg jag först nu, men informationen verkar divergera både mellan Orbea.com och vitalmtb som fått upp de nya modellerna och Orbeas bilder för custommodellerna stämmer med vitalmtb's bilder...
Kollar man på Vitalmtb så har de med options på både gaffel (M-10) och dämpare (M-10 och M-Team) för både 2021 (så som jag minns att det var på orbea.com 2021) samt på 2022.
På Orbea.com står nu inget om options på varken gaffel eller dämpare på varken M-10 eller M-Team.
Men på Custom M-10 står det Float X2 Factory på dämpare och tittar man på bilderna på Custom-M10 finns den både med performance luftdämpare och coil-dämpare, samt med perf. och factory-gaffel och OC2- och Fox-dropper. Precis så som Vitalmtb skriver, men dessa uppgraderingar går inte att välja (än i alla fall).
Men för M-Team så finns enligt Orbea.com inga options för varken gaffel eller dämpare.
Men på Vitalmtb står det samma gaffel och dämpare och dämpar-option på både 2021 och 2022 och 2021 verkar stämma med hur det var på Orbea.com så vitt jag kommer ihåg.
Det stämmer även med bilderna på custom M-Team Orbea.com...
Så det verkar som du skriveDock verkar det som du skriver att den gått ner sig i dämpare. Förut var var det FOX FLOAT DPX2 Performance, EVOL, 3-positio som standard, nu endast FLOAT X Performance 2-Position
Undras hur det är egentligen. Verkar lite rörigt eller inte färdiguppdaterat.
Men ramkit på M-10 så får man nog alltså en sämre luftdämpare även i ramkittet.
För M-Team verkar ju ha samma dämpare som förra året, så där slipper man ju en sänkning om man köper ram-kit. Men ram-kit lär väl oavsett modell bli rätt mycket dyrare än färdig cykel, så då föll ju prisvärdheten rätt mycket hos Orbea...
Men det är väl ingen större idé nu att hoppas på en OCCAM 2022 med uppdaterad ram med aningen längre reach för storleken och XT-drivlina+bromsar och lika schysst dämperi som förra året.
Edit: M-Team har ju XT-drivlina även i 2022! Det var ju bara M-10 som har GX Eagle...och så var det visst även förra året. Det var ju OCCAM som hade XT-drivlina i 2021 års utförande!
Då var det alltså kanske bara dämparen i M-10 som gått ner sig och ett litet hopp kan leva kvar för OCCAM M-10 2022...
/Förvirrad och borde stänga ner för helgen och kanske ut och cykla