Nya Orbea OCCAM

Pikebuster

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Om du tar av kassetten hur ser bodyn ut? På videon ser det ut som det är övergång mellan kassetten och bodyn som är sliten. Vill du byta till shimano så måste du ha en ny body ändå:)
Ska testa dra åt med rätt moment, men om jag byter till Shimanogrejer, vilken body ska jag ha då? Nån som har nån länk till rätt grejer?

Akronym

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Naturligtvis individuellt, men bara nyfiken på vad ni kör med för rebound inställningar? Brukar köra med 5-7 klick från snabbast fram och 6-8 från långsammaste bak.
Jag kör tryck enligt rekommendationen för min vikt och rebound har jag 2-3 klick mer dämpning än vad dom rekomenderar som grundinställning för det tryck jag valt. Fram tycker jag den är riktigt bra nu men bak känns det lite studsigt fortfarande

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Den här cykeln är verkligen fantastisk. Den trivs bäst när det går fort, den är väldigt kul att köra fort, och den sporrar mig till att köra fortare än jag gjort tidigare. Jag tror jag har satt nya pers någon gång på i stort sett varje segment jag cyklat sen jag köpte cykeln för några veckor sen. Skillnaden mot min förra cykel är mycket större än jag hade väntat mig.

Och jag har fortfarande svårt att smälta hur cool den här färgsättningen är...

A227F9B1-B889-4A65-8536-D29E0740F084.jpeg

excuzz

Ny medlem
Nya Orbea OCCAM
Den här cykeln är verkligen fantastisk. Den trivs bäst när det går fort, den är väldigt kul att köra fort, och den sporrar mig till att köra fortare än jag gjort tidigare. Jag tror jag har satt nya pers någon gång på i stort sett varje segment jag cyklat sen jag köpte cykeln för några veckor sen. Skillnaden mot min förra cykel är mycket större än jag hade väntat mig.

Och jag har fortfarande svårt att smälta hur cool den här färgsättningen är...

Visa bilaga 444301
Själv så längtar man som fan efter sin valde samma färg som dig!! Men med min tur så är dom nya nu försenade till januari😂

Sluggo112

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Lite OT kanske men ändå inte, men vad tror ni man kan få för en fox 34 factory gaffel som är typ 3 månader gammal och i nyskick? 🤔 börjar suga lite väl mycket efter en 36:a 🙈

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Lite OT kanske men ändå inte, men vad tror ni man kan få för en fox 34 factory gaffel som är typ 3 månader gammal och i nyskick? 🤔 börjar suga lite väl mycket efter en 36:a 🙈
Är det en en 2021/Grip2? Eller hann det aldrig komma några såna på 2020 M10? Är det främst biffigheten hos en 36:a du vill åt, eller är det mest de 10 mm extra slaglängd? Det går ju att bara byta luftskaft annars.

Sluggo112

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Är det en en 2021/Grip2? Eller hann det aldrig komma några såna på 2020 M10? Är det främst biffigheten hos en 36:a du vill åt, eller är det mest de 10 mm extra slaglängd? Det går ju att bara byta luftskaft annars.
Det är en 2020 fit4

Jag funderar lite vad som är mest värt, att sälja 34:an och köpa en ny 36:a eller att byta airshaft till 150 samt byta dämparen till en grip2 🤔

Sluggo112

Medlem
Nya Orbea OCCAM
36an går att uppgradera borde komma sådana satser till 34an också.
Det finns att beställa 😊 så det är just det jag överväger vilket som är vettigast 🤔

Sluggo112

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Ja, det var precis det jag menade, att det kanske är smartare att uppgradera 34:an än att sälja den och köpa en ny 36:a.
Det är det jag är inne på också, men får man några tusenlappar för 34:an så kanske det är värt att det blir lite dyrare med en 36:a än att uppgradera en 34, samtidigt kanske det knappt blir någon skillnad på en uppgraderad 34 och en 36:a 🤔 lite därför jag funderar på vad som är mest värt

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Det är det jag är inne på också, men får man några tusenlappar för 34:an så kanske det är värt att det blir lite dyrare med en 36:a än att uppgradera en 34, samtidigt kanske det knappt blir någon skillnad på en uppgraderad 34 och en 36:a 🤔 lite därför jag funderar på vad som är mest värt
Ja, jag förstår dilemmat. Luftskaft, dämpare och service blir ju en del pengar det också, även om det såklart blir billigare än en helt ny 36:a för 13-14000... Jag tycker mig ana att det egentligen är en 36:a du vill ha, så bestäm dig för hur mycket pengar du ”måste” ha för din gaffel för att det ska kännas värt det, lägg ut en annons med det priset och se om det finns något intresse.

Opparola

Medlem
Nya Orbea OCCAM
En liten fråga som det verkar finnas många svar på, men vad väger en Occam?

Läst att toppmodellerna ligger på 11,8 kg utan pedaler men även att H30 skulle ligga på 17 kg och allt där emellan.

Främst är jag intresserad av vikten på H20 respektive M30 i Medium.

Tack på förhand🙂

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Läst att toppmodellerna ligger på 11,8 kg utan pedaler men även att H30 skulle ligga på 17 kg och allt där emellan.

Tack på förhand🙂
Min M10 i large väger ca 13,5 med alpdäcken den säljs med efter att jag tagit ut slangarna. Bytte stolpe och grepp också men det borde göra mindre skillnad.

Och med spd-pedaler.

Senast ändrad:

radarminnet

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Tack på förhand🙂
Min M30 i medium, med Fox 36 och fetare däck än den säljs med + Cush Core i bakdäcket, väger 14,4 kg med pedaler.

En helt standard M30 i medium skulle jag gissa väger 6-700 g mindre.

Opparola

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Så en standard M30 väger strax under 14 alltså. Tusen tack 🙏

Försöker fastställa i mitt huvud vad jag ska välja..
2020 m30 för ~36 eller..
2021 H20 för ~30 + lite uppgradering

Barometer

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM

Tack på förhand🙂
Min H20 i large vägde 15,6 när jag hade fått på pedaler så typ 15 kg.

m3lk3r

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Som jag skrev tidigare fick jag H30 i medium till 15 kg prick med en kroppsvåg hållandes I cykeln. Då utan pedaler och inget bytt. Nu med pedaler och fetare däck är det 16 kg.

Sluggo112

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Ja, jag förstår dilemmat. Luftskaft, dämpare och service blir ju en del pengar det också, även om det såklart blir billigare än en helt ny 36:a för 13-14000... Jag tycker mig ana att det egentligen är en 36:a du vill ha, så bestäm dig för hur mycket pengar du ”måste” ha för din gaffel för att det ska kännas värt det, lägg ut en annons med det priset och se om det finns något intresse.
Ja men precis billigare blir det absolut om man uppgraderar 34:an men jag måste höra efter vad delarna kostar i Sverige samt gärna att någon monterar ihop det 😊 (lär bli där jag köpte cykeln)
Men frågan kvarstår dock hur pass skillnaden lär vara på en 34 grip2 150mm och en 36 grip2 150mm 🤔 om det är värt säg kanske 3-5k (bara för att hämta en summa) extra för att ha en 36:a

Sen är det någon som även byggt om för längre slaglängd bak och tycker att det varit värt det? 😊

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Själv har jag letat ny cykel i ett par månader nu utan att ha lyckats hitta rätt, i vart fall rätt cykel i rätt storlek till rätt pris :confused:

Men eftersom jag periodvis bor i Frankrike och även cyklar mest här var jag in på en butik i fredags där dom redan nu sålde 2021:or till vettiga priser (typ 15% rabatt). Flera butiker här har laddat för Roc d' Azur som nu är inställt och har därför för många cyklar i lager.

Har aldrig testat Orbea tidigare. Men fullständigt älskade Occam och slog därför till på en M30. Inga options tyvärr, men ärligt så tycker jag att den klarar det mesta så här långt med standardgaffeln. Känns lätt, "poppig" och kvick i trixiga kurvor. Klart prisvärd cykel enligt mig. Storleksmässigt är den åt det mindre hållet. Jag är 180 cm och valde large, men kommer möjligen byta till en något längre styrstam.

Testade även en M10 med 150 mm Kashima och visst var det skillnad. Men då blev det även en helt annan peng (valde istället att lägga dom pengarna på en Oiz åt frun istället :confused:)

Bilagor

Piecekeeper

Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Funderar lite på att sälja min ganska rejält uppgraderade H30. Det är ju en väldigt trevlig cykel (speciellt med uppgraderingarna) men ärligt talat så hinner jag aldrig utnyttja slaglängd etc då man mest hinner med att köra hemmavid på XC-spåren.

Kerik

Medlem
Nya Orbea OCCAM
Dags för en snabb recension av min Occam M30 -21 efter 5 dagar, 124 km och 1958 höjdmeter i strålande Fransk sol och relativt stökig terräng. :confused:

Valde L till mina 180 cm och efter att ha flyttat bak sadeln så sitter jag kanon. Känns tight men inte krampaktigt och förtroendeingivande även när det är brant och stökigt. Reagerar kvickt och poppigt, bra acc även när man trycker på och inget nämnvärt bob även med dämparna helöppna. Helt enkelt en rolig, smidig och trygg hoj.

Nu valde ju jag en helt standard M30 som fanns i butik och till bra pris. Alternativet hade varit att beställa custom och vänta till någon gång februari-april. Men i det stora hela är jag nöjd med den här set-upen även om jag inte hade tvekat på en annan biffigare gaffel till rätt peng och leveranstid.

Bromsar är också något som har diskuterats och visst hade det inte varit fel med XT eller bättre. Men å andra sidan så är det så jäkla löst här att bettet räcker långt, snarare känslan som inte riktigt är 100%

Vad jag däremot ångrade direkt var att jag inte bytte bakdäcket direkt när jag konverterade till tubeless. High Roller fram fungerar bra, men Rekon bak är skräp som jag ser det.

Summerat. En kanoncykel för priset och är det något måste när det gäller uppgraderingar så är det främst bakdäck

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer