manneblask
Aktiv medlem
Nya Orbea OCCAM
Tror inte att nått saknas, har funkat relativt bra tills nu, cyklat ca. 1500 km med den. Filmklipp på glappet
Har du dragit åt kassetten i rätt moment? Ser ju ut att sitta löst.
Tror inte att nått saknas, har funkat relativt bra tills nu, cyklat ca. 1500 km med den. Filmklipp på glappet
Jag tror inte att det ska glappa så mycket när det är löst heller. Ta loss och kolla om det är bodyn eller kassetten som är skadad.Har du dragit åt kassetten i rätt moment? Ser ju ut att sitta löst.
Jag tror inte att det ska glappa så mycket när det är löst heller. Ta loss och kolla om det är bodyn eller kassetten som är skadad.
Om du tar av kassetten hur ser bodyn ut? På videon ser det ut som det är övergång mellan kassetten och bodyn som är sliten. Vill du byta till shimano så måste du ha en ny body ändå:)Tror inte att nått saknas, har funkat relativt bra tills nu, cyklat ca. 1500 km med den. Filmklipp på glappet
Ska testa dra åt med rätt moment, men om jag byter till Shimanogrejer, vilken body ska jag ha då? Nån som har nån länk till rätt grejer?Om du tar av kassetten hur ser bodyn ut? På videon ser det ut som det är övergång mellan kassetten och bodyn som är sliten. Vill du byta till shimano så måste du ha en ny body ändå:)
Jag kör tryck enligt rekommendationen för min vikt och rebound har jag 2-3 klick mer dämpning än vad dom rekomenderar som grundinställning för det tryck jag valt. Fram tycker jag den är riktigt bra nu men bak känns det lite studsigt fortfarandeNaturligtvis individuellt, men bara nyfiken på vad ni kör med för rebound inställningar? Brukar köra med 5-7 klick från snabbast fram och 6-8 från långsammaste bak.
Vilka hjul har du? Slx är väl microspline hub medan sunrace är "vanlig " Shimano hub?Ska testa dra åt med rätt moment, men om jag byter till Shimanogrejer, vilken body ska jag ha då? Nån som har nån länk till rätt grejer?
Jaha. Varför kör du inte med långsammare rebound då?Jag kör tryck enligt rekommendationen för min vikt och rebound har jag 2-3 klick mer dämpning än vad dom rekomenderar som grundinställning för det tryck jag valt. Fram tycker jag den är riktigt bra nu men bak känns det lite studsigt fortfarande
Originalhjulen som var på när jag köpte cykeln.Vilka hjul har du? Slx är väl microspline hub medan sunrace är "vanlig " Shimano hub?
Själv så längtar man som fan efter sin valde samma färg som dig!! Men med min tur så är dom nya nu försenade till januari😂Den här cykeln är verkligen fantastisk. Den trivs bäst när det går fort, den är väldigt kul att köra fort, och den sporrar mig till att köra fortare än jag gjort tidigare. Jag tror jag har satt nya pers någon gång på i stort sett varje segment jag cyklat sen jag köpte cykeln för några veckor sen. Skillnaden mot min förra cykel är mycket större än jag hade väntat mig.
Och jag har fortfarande svårt att smälta hur cool den här färgsättningen är...
Visa bilaga 444301
Är det en en 2021/Grip2? Eller hann det aldrig komma några såna på 2020 M10? Är det främst biffigheten hos en 36:a du vill åt, eller är det mest de 10 mm extra slaglängd? Det går ju att bara byta luftskaft annars.Lite OT kanske men ändå inte, men vad tror ni man kan få för en fox 34 factory gaffel som är typ 3 månader gammal och i nyskick? 🤔 börjar suga lite väl mycket efter en 36:a 🙈
Är det en en 2021/Grip2? Eller hann det aldrig komma några såna på 2020 M10? Är det främst biffigheten hos en 36:a du vill åt, eller är det mest de 10 mm extra slaglängd? Det går ju att bara byta luftskaft annars.
Nya factory-gafflar är ju sjukt dyra, och frågan är hur stor efterfrågan det är på en beggad 34 Fit4 nu när Grip2 är det nya hippa.Det är en 2020 fit4
Jag funderar lite vad som är mest värt, att sälja 34:an och köpa en ny 36:a eller att byta airshaft till 150 samt byta dämparen till en grip2 🤔
36an går att uppgradera borde komma sådana satser till 34an också.Nya factory-gafflar är ju sjukt dyra, och frågan är hur stor efterfrågan det är på en beggad 34 Fit4 nu när Grip2 är det nya hippa.
Ja, det var precis det jag menade, att det kanske är smartare att uppgradera 34:an än att sälja den och köpa en ny 36:a.36an går att uppgradera borde komma sådana satser till 34an också.
Det finns att beställa 😊 så det är just det jag överväger vilket som är vettigast 🤔36an går att uppgradera borde komma sådana satser till 34an också.
Ja, det var precis det jag menade, att det kanske är smartare att uppgradera 34:an än att sälja den och köpa en ny 36:a.
Ja, jag förstår dilemmat. Luftskaft, dämpare och service blir ju en del pengar det också, även om det såklart blir billigare än en helt ny 36:a för 13-14000... Jag tycker mig ana att det egentligen är en 36:a du vill ha, så bestäm dig för hur mycket pengar du ”måste” ha för din gaffel för att det ska kännas värt det, lägg ut en annons med det priset och se om det finns något intresse.Det är det jag är inne på också, men får man några tusenlappar för 34:an så kanske det är värt att det blir lite dyrare med en 36:a än att uppgradera en 34, samtidigt kanske det knappt blir någon skillnad på en uppgraderad 34 och en 36:a 🤔 lite därför jag funderar på vad som är mest värt
Min M10 i large väger ca 13,5 med alpdäcken den säljs med efter att jag tagit ut slangarna. Bytte stolpe och grepp också men det borde göra mindre skillnad.En liten fråga som det verkar finnas många svar på, men vad väger en Occam?
Läst att toppmodellerna ligger på 11,8 kg utan pedaler men även att H30 skulle ligga på 17 kg och allt där emellan.
Främst är jag intresserad av vikten på H20 respektive M30 i Medium.
Tack på förhand🙂
Min M30 i medium, med Fox 36 och fetare däck än den säljs med + Cush Core i bakdäcket, väger 14,4 kg med pedaler.En liten fråga som det verkar finnas många svar på, men vad väger en Occam?
Läst att toppmodellerna ligger på 11,8 kg utan pedaler men även att H30 skulle ligga på 17 kg och allt där emellan.
Tack på förhand🙂
Min H20 i large vägde 15,6 när jag hade fått på pedaler så typ 15 kg.En liten fråga som det verkar finnas många svar på, men vad väger en Occam?
Tack på förhand🙂
Så en standard M30 väger strax under 14 alltså. Tusen tack 🙏
Försöker fastställa i mitt huvud vad jag ska välja..
2020 m30 för ~36 eller..
2021 H20 för ~30 + lite uppgradering
Ja men precis billigare blir det absolut om man uppgraderar 34:an men jag måste höra efter vad delarna kostar i Sverige samt gärna att någon monterar ihop det 😊 (lär bli där jag köpte cykeln)Ja, jag förstår dilemmat. Luftskaft, dämpare och service blir ju en del pengar det också, även om det såklart blir billigare än en helt ny 36:a för 13-14000... Jag tycker mig ana att det egentligen är en 36:a du vill ha, så bestäm dig för hur mycket pengar du ”måste” ha för din gaffel för att det ska kännas värt det, lägg ut en annons med det priset och se om det finns något intresse.
Ramkit? Eller har du gått bananas med att byta ut grejer?
Dags för en snabb recension av min Occam M30 -21 efter 5 dagar, 124 km och 1958 höjdmeter i strålande Fransk sol och relativt stökig terräng.
Valde L till mina 180 cm och efter att ha flyttat bak sadeln så sitter jag kanon. Känns tight men inte krampaktigt och förtroendeingivande även när det är brant och stökigt. Reagerar kvickt och poppigt, bra acc även när man trycker på och inget nämnvärt bob även med dämparna helöppna. Helt enkelt en rolig, smidig och trygg hoj.
Nu valde ju jag en helt standard M30 som fanns i butik och till bra pris. Alternativet hade varit att beställa custom och vänta till någon gång februari-april. Men i det stora hela är jag nöjd med den här set-upen även om jag inte hade tvekat på en annan biffigare gaffel till rätt peng och leveranstid.
Bromsar är också något som har diskuterats och visst hade det inte varit fel med XT eller bättre. Men å andra sidan så är det så jäkla löst här att bettet räcker långt, snarare känslan som inte riktigt är 100%
Vad jag däremot ångrade direkt var att jag inte bytte bakdäcket direkt när jag konverterade till tubeless. High Roller fram fungerar bra, men Rekon bak är skräp som jag ser det.
Summerat. En kanoncykel för priset och är det något måste när det gäller uppgraderingar så är det främst bakdäck
Jag har också bulat min bakfälg, och jag har aldrig kört med Rekon. Däremot har jag kört med väldigt lågt tryck, och ganska vårdslös framfart. Fälgen håller dock tätt tubeless utan problem, så jag tänker inte göra något åt det. Nu kör jag Dissector 2,4" DC EXO bak, tillsamman med Cush Core insert. Det kan jag rekommendera, för den som inte avskräcks av vikten.Kan nu konstatera att fälgar kanske inte är dom bästa, eller så är det bara Rekon däcket som är sämre än jag trodde. Lyckades iaf få en rätt snygg buckla i fälgen redan efter en vecka. Går nog att fixa och tänker iaf testa. Så nu blir det däckbyte tidigare än senare. Någon som har testat Dissektor bak?
Samma här, har också bucklat fälgen pga en "lite oförsiktig" landning. :)Jag har också bulat min bakfälg, och jag har aldrig kört med Rekon. Däremot har jag kört med väldigt lågt tryck, och ganska vårdslös framfart. Fälgen håller dock tätt tubeless utan problem, så jag tänker inte göra något åt det. Nu kör jag Dissector 2,4" DC EXO bak, tillsamman med Cush Core insert. Det kan jag rekommendera, för den som inte avskräcks av vikten.
Orbean används mest i södra Frankrike och på många av "mina" stigar är det sjukt mycket stora och vassa stenar. Så både däck och fälgar brukar ta stryk. Men har aldrig lyckats bucklat till någon fälg så här. Tror att Rekon är en del av boven då det känns som att sidorna är rätt mjuka och att det är relativt smalt även i 2,4"Samma här, har också bucklat fälgen pga en "lite oförsiktig" landning. :)
Fick samtidigt hål på däcksidan av mina Rekon. Kör numera med Aggressor + Rimpact pro. Bättre grepp + förhoppningsvis lite mer stöttåligt. Fälgen läcker inte mera nu än vad den gjorde innan smällen.
Själv har jag finess som en yrvaken noshörning när jag cyklar, så jag behöver all hjälp jag kan få. Vill också ner runt 1,3 bar i bakdäcket för att komma upp för backarna häromkring, samtidigt som jag vill kunna kasta mig ut för en del drop och liknande i skogen, sällan med perfekt landning.Efter att ha provat Transition Spur med inserts blev jag sjukt osugen på att köra med det på min cykel.
Häromdagen åkte de lättare hemmadäcken på igen och trycket får väl höjas en aning vid behov så fälgarna ska klara sig. Hellre det än att tynga ner cykeln. Tycker jag.
Testa Dissector, jag gillar det bättre än Aggressor. Dissector i 2,4" känns biffigare än Aggressor 2,5", och väger dessutom snäppet mindre.Orbean används mest i södra Frankrike och på många av "mina" stigar är det sjukt mycket stora och vassa stenar. Så både däck och fälgar brukar ta stryk. Men har aldrig lyckats bucklat till någon fälg så här. Tror att Rekon är en del av boven då det känns som att sidorna är rätt mjuka och att det är relativt smalt även i 2,4"
Normalt kör jag DHR fram och Agressor bak, men lite sugen på att testa Dissektor istället för Agressor.
Jag kör ju snarare 1,7-1,8 bak. Greppet verkar räcka ändå. Benen däremot.Själv har jag finess som en yrvaken noshörning när jag cyklar, så jag behöver all hjälp jag kan få. Vill också ner runt 1,3 bar i bakdäcket för att komma upp för backarna häromkring, samtidigt som jag vill kunna kasta mig ut för en del drop och liknande i skogen, sällan med perfekt landning.
Om jag körde 1,8 bar uppför branta blöta rotmattor skulle jag spinna loss, glida baklänges och dö en plågsam död, ensam i skogen. Kanske måste gå en teknikkurs.Jag kör ju snarare 1,7-1,8 bak. Greppet verkar räcka ändå. Benen däremot.
Mäter nästan aldrig lufttrycket utan kör i stort sett bara på kännOm jag körde 1,8 bar uppför branta blöta rotmattor skulle jag spinna loss, glida baklänges och dö en plågsam död, ensam i skogen. Kanske måste gå en teknikkurs.
Vad kör du för däck här hemma?
Wild AM nu.Om jag körde 1,8 bar uppför branta blöta rotmattor skulle jag spinna loss, glida baklänges och dö en plågsam död, ensam i skogen. Kanske måste gå en teknikkurs.
Vad kör du för däck här hemma?