Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Är det någon som vet om det går att köpa nya plast-guider till droppern ? Glappar åt alla håll.

Bilagor

• 20220502_171651.jpg
    20220502_171651.jpg
    1.2 MB · Besök: 144
Nya Orbea OCCAM
Någon som har koll på om det är möjligt att preloada länkaget utan att riva isär hela cykeln? Tänker att det kanske räcker att släppa bulten som håller den delen där preloadverktyget ska i. Tycker mig känna ett liiitet glapp där. Någon som gjort detta på sin Occam och har erfarenhet att dela med sig av?

Nya Orbea OCCAM
Någon som har koll på om det är möjligt att preloada länkaget utan att riva isär hela cykeln? Tänker att det kanske räcker att släppa bulten som håller den delen där preloadverktyget ska i. Tycker mig känna ett liiitet glapp där. Någon som gjort detta på sin Occam och har erfarenhet att dela med sig av?
Det kan du göra helt utan att demontera något alls. Eventuellt kan du släppa ut luften ur dämparen.

Nya Orbea OCCAM
Nybliven Orbeaägare.
Bytt upp mig från En Trek Fuel EX 7 från 2016 Till denna Fina Occam M10 från 2021. Känns riktigt bra. Minst lika bra i klättringarna och dubbelt så bra utför.
Jag bytte från en Fuel EX 2019, vet inte om det är samma ram som 2016, och jag måste säga att för min del är min Occam dubbelt så bra i klättringarna också ?

Nya Orbea OCCAM
Hej! Jag är mtb nybörjare och har precis fått min 2022 Occam h20 LT Large. Känns som en välbyggd cykel. Cyklat ett par rundor och känner dock att jag får för mycket vikt på styret och vill få upp det nån cm. Hur gör man enklast? Jag har vridit styret för att få lite höjning men det räcker inte. Det verkar sitta två distanser under styret. Kan man få på en till?

Nya Orbea OCCAM
Hej! Jag är mtb nybörjare och har precis fått min 2022 Occam h20 LT Large. Känns som en välbyggd cykel. Cyklat ett par rundor och känner dock att jag får för mycket vikt på styret och vill få upp det nån cm. Hur gör man enklast? Jag har vridit styret för att få lite höjning men det räcker inte. Det verkar sitta två distanser under styret. Kan man få på en till?
Hej!
Jag bytte styre till ett med lite högre rise.
Det kändes bättre för mig ?

Nya Orbea OCCAM
Normalt vill man ha rätt mkt vikt på styret och framhjulet. Jag hade inte börjat pilla för mycket innan du är mer varm i kläderna.

Nya Orbea OCCAM
Normalt vill man ha rätt mkt vikt på styret och framhjulet. Jag hade inte börjat pilla för mycket innan du är mer varm i kläderna.
Upplever samma problem med min M30. Original styret gick fetbort med den låga risen. Satte på ett 35mm rise och nu fungerar det bättre. Tycker ändå att det är för mkt tryck på styret. Svårt att lyfta över sten o rötter. Samt att styrningen känns nervös o flimsig...

Nya Orbea OCCAM
Fast det ska ju helst vara ett val och inte att det passivt blir för tungt på händerna. Jag kan ibland på längre platta transporter också känna att det blir väl tungt på händerna men det brukar iofs räcka att variera handpositionen lite då.

Nya Orbea OCCAM
Är i valet och kvalet om att uppgradera till en ny framgaffel på min M30 2021 med vanliga Performance 34 140 mm. Typ en motsvarande 36 150 mm. Eller för är det bättre värde att bara byta airshaft till 150 mm?

Någon med erfarenhet?

Tror egentligen att jag mest är ute efter en något flackare vinkel, men ibland kan det vara skönt med lite mer travel också

Nya Orbea OCCAM
Är i valet och kvalet om att uppgradera till en ny framgaffel på min M30 2021 med vanliga Performance 34 140 mm. Typ en motsvarande 36 150 mm. Eller för är det bättre värde att bara byta airshaft till 150 mm?

Någon med erfarenhet?

Tror egentligen att jag mest är ute efter en något flackare vinkel, men ibland kan det vara skönt med lite mer travel också
Bättre värde?
Byte av airshaft ger hela klart mer slaglängd/kr
36-gaffel är mindre flexig och du kan passa på att få en roligare dämpare på samma gång. Det är mer skoj för mera pengar.
Vilket som är mest värde är väl svårt att svara på.
Eftersom definitionen på en hobby är "ett svart hål att stoppa pengar i" så vet jag vilket alternativ jag hade valt i den situationen, när tanken ändå slagit mig...

Nya Orbea OCCAM

Någon med erfarenhet?

Ska det vara en uppgradering bör du ju iaf gå på en nivå över Performance även om du byter till en 36:a. Typ performance elite om den fortfarande heter så.

Nya Orbea OCCAM
Bättre värde?
Byte av airshaft ger hela klart mer slaglängd/kr
36-gaffel är mindre flexig och du kan passa på att få en roligare dämpare på samma gång. Det är mer skoj för mera pengar.
Vilket som är mest värde är väl svårt att svara på.
Eftersom definitionen på en hobby är "ett svart hål att stoppa pengar i" så vet jag vilket alternativ jag hade valt i den situationen, när tanken ändå slagit mig...
Sant. Men ett av problemen är att jag har två identiska cyklar (olika länder) så kostnaden blir dubbel ?

Frågan var nog egentligen om någon har erfarenhet av att byta airshaft och om det ger någon positiv effekt. Andra alternativet är snarare att byta cykel eftersom det antagligen ger bäst värde

Nya Orbea OCCAM
Sant. Men ett av problemen är att jag har två identiska cyklar (olika länder) så kostnaden blir dubbel ?

Frågan var nog egentligen om någon har erfarenhet av att byta airshaft och om det ger någon positiv effekt. Andra alternativet är snarare att byta cykel eftersom det antagligen ger bäst värde
Det beror väl på hur du cyklar, mest utför så blir det möjligtvis lite bättre. Mest stig tycker jag cykeln bara blir tröttare.

Jag har en 36:a på min fuel ex och testade 150mm men gick tillbaka på 140mm.

Nya Orbea OCCAM
Det beror väl på hur du cyklar, mest utför så blir det möjligtvis lite bättre. Mest stig tycker jag cykeln bara blir tröttare.

Jag har en 36:a på min fuel ex och testade 150mm men gick tillbaka på 140mm.
Självklart är det så. I Sverige blir det mycket stök i Hellas och några vänder till parker, typ Åre. I Frankrike är det mer berg med snabba, lösa och steniga stigar. Har precis kört tre dagar i Finale Ligure och där funkade cykeln helt okej på många stigar. Men på de svarta och extremt tekniska så hade jag nog önskat en helt annan mer renodlad endurocykel.

Men i den normala cyklingen kan jag tro att den skulle må bra av en flackare vinkel och då kan en airshaft vara vettigt. Ny gaffel landar ju snart på +10000kr/cykel och då kan det vara vettigare att byta cykel

Nya Orbea OCCAM
Självklart är det så. I Sverige blir det mycket stök i Hellas och några vänder till parker, typ Åre. I Frankrike är det mer berg med snabba, lösa och steniga stigar. Har precis kört tre dagar i Finale Ligure och där funkade cykeln helt okej på många stigar. Men på de svarta och extremt tekniska så hade jag nog önskat en helt annan mer renodlad endurocykel.

Men i den normala cyklingen kan jag tro att den skulle må bra av en flackare vinkel och då kan en airshaft vara vettigt. Ny gaffel landar ju snart på +10000kr/cykel och då kan det vara vettigare att byta cykel
Cyklar du mycket riktigt enduro så märker du sannolikt en stor skillnad på styvhet 34->36. Ja det är dyrt men går ofta att fynda beg, jag köpte min beg för 4500:-.

Typ https://happyride.se/annonser/framgaffel-fox-36-performance-elite.194783/

Nya Orbea OCCAM

I så fall är ju air shaft väldigt prisvärt. Jag har en 2020 M30 XL med standard 34 Performance och gjorde operationen i våras. Tyckte det var värt typ 500 spänn att testa.

Något lättare över framhjulet i branta uppförsbackar blev den ju, men annars inget negativt. Jag är för oerfaren, dålig och långsam för att märka av något flex. Jag inbillar mig att gaffeln känns bättre nu, men det kan också bero på att jag fått till en bättre inställning av lufttryck och returdämpning. Troligtvis en kombination av det och det ökade slaget.

Ytterligare en fördel jämfört med en 36, förutom priset, är ju att du slipper viktstraffet.

Summa summarum: testa 150 mm air shaft!

Nya Orbea OCCAM
Nu när det kommer en ny generation gafflar från RockShox dyker det upp röda priser på utgående modellerna, någon som testat med en 150mm Pike i stället för std Fox34? Finns det någon uppenbar nackdel med ett sånt byte?

Nya Orbea OCCAM
Nån som vet vad den "svarta" färgen på 2020 H20 heter? Tänkte ev beställa bättringsfärg från Orbea. Vad jag googlat mig till kan den hetat Metallic Black. Dock är den ju lite blå-aktig i mina ögon. Och ser inte den färgen på Orbeas sida. https://www.orbea.com/se-en/equipamiento/spare-parts/cat/touch-up-colores-myo

Har inte brytt mig om mina repor tidigare men nu börjar det bli väldigt mycket vita streck på min ram ?

Nya Orbea OCCAM
Nu när det kommer en ny generation gafflar från RockShox dyker det upp röda priser på utgående modellerna, någon som testat med en 150mm Pike i stället för std Fox34? Finns det någon uppenbar nackdel med ett sånt byte?
Finns nog bara fördelar givet att det är någon av RS lite bättre dämpare i. Undantaget är väl om du cyklar väldigt lite utför, ens korta sträckor, där den längre slaglängden gör mest nytta.

Nya Orbea OCCAM
Nån som vet vad den "svarta" färgen på 2020 H20 heter? Tänkte ev beställa bättringsfärg från Orbea. Vad jag googlat mig till kan den hetat Metallic Black. Dock är den ju lite blå-aktig i mina ögon. Och ser inte den färgen på Orbeas sida. https://www.orbea.com/se-en/equipamiento/spare-parts/cat/touch-up-colores-myo

Har inte brytt mig om mina repor tidigare men nu börjar det bli väldigt mycket vita streck på min ram ?
Tack för info om bättringsfärgen - hade inte sett det på Orbea hemsida!

Nya Orbea OCCAM
Nya 2021 H20 verkar finnas i butiker för 31000. Om det ska vara någon poäng med en en begagnad cykel så måste det ju vara några tusenlappar under det iaf, men dagens marknad verkar ju vara säljarens, så det kanske ändå inte blir mycket till rabatt till slut.
Jag går i säljtankar nämligen då andra hobbies tar upp tiden. Så 25k hade inte varit orimligt?

Nya Orbea OCCAM
Verkar inte så enligt hemsidan.

Sundbyberg är kanske inte så centralt men då borde det vara rimligt :p
Sumpan är nog centralt nog för att sälja en cykel:).

Man behöver ju inte utbilda köpare i problematiken i att köpa en begagnad ram men inte heller ljuga om livstid garanti eller "gratis service".

Inte heller behöver man (?) berätta att 4000 ska ut för en full service av dämpare

Nya Orbea OCCAM
Finns ju en del gamla trådar. Men är det någon som har tips på vart i Stockholm som man kan göra dämparservice?

Tänker inner och ytterben inkl byte till 150 mm airshaft på gaffel och enkel dämparservice.

Göra själv, visst, men bor man i lgh så ökar det risken för skilsmässa ?

Nya Orbea OCCAM
Finns nog bara fördelar givet att det är någon av RS lite bättre dämpare i. Undantaget är väl om du cyklar väldigt lite utför, ens korta sträckor, där den längre slaglängden gör mest nytta.
Har nu bytt original Fox34 Performance mot en rejält rabatterad Pike Ultimate 150mm; det visade sig spara knappt 150g i vikt förutom den ökade slaglängden ? (har bara monterat, inte testat än)

Nya Orbea OCCAM
Har nu bytt original Fox34 Performance mot en rejält rabatterad Pike Ultimate 150mm; det visade sig spara knappt 150g i vikt förutom den ökade slaglängden ? (har bara monterat, inte testat än)
Första test- och justeringsrunda avklarad. Det känns...annorlunda ?
Intrycket är så långt lite mjukare genom grovt stök, men samtidigt lite "poppigare" och mer stöd vid mjukare gupp och berms. Den ökade längden axel-krona märks inte alls vid klättring med aningens framskjuten sadel. Har mycket att lära framöver med alla inställningsmöjligheter, men så långt helt OK! ?
20220817_214633.jpg

Tillbaka
Topp