Nya racerhjul till våren......

Stuvarn

Aktiv medlem
Sitter å drömmer om våren och försöker redan nu hitta ett par "snabba" hjul till min Tarmac å tar tacksamt emot lite råd här.

Vill ha starka hjul (väger dryga 85kg).... fast ändå så lätta som möjligt :)
Gärna lite aero typ (40-50mm)
Vill gärna att själva fälgbromsytan är i aluminium då jag minns ett triahtlon(Billingebragden) som gick i ösregn där jag körde på Zipp carbonhjul å hade inga som helst bromsar (men det kanske har blivit bättre på den fronten?)
Får man ett par vettiga hjul för typ 10 000: eller måste det kosta lite mer?

Tacksam om nån med bättre hjulkunskaper än mig kan ge mig nått bra hjultips!

Bilagor

• IMGP8231.JPG
    IMGP8231.JPG
    534.2 KB · Besök: 39
Bromsen hänger väl så mycket på "rätt" belägg, men visst :-)
Höga alufälgar blir gärna tungt så de brukar stanna på ca 30mm.
Kolla på BORG31 (alu) och BORG50 (carbon) så får du två rejäla hjulpar, om än inte jättehightec, för budgeten.
Har inga sådana själv men Michenav och Kinlinfälgar har jag byggt med och gillat.

|edit:Det ble la änna fel av mig, men det får stå kvar osså får man läsa om man vill... :-)

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
Shimano RS81 - Den Happykorrekta fälgen.

https://www.bike24.com/1.php?conten...gc[20473]=0;pgc[13516]=13518;page=4;orderby=2

Fast med rätt belägg så får man ändå hyfsad bromsverkan även när det är blött.

Hittade dom för 7499:-/paret vilket väl måste vara ett bra pris? Enda minus är väl att dom var lite tunga typ drygt 1900gram.

Orginalhjulen på min Tarmac är Fulcrum Racing S-19 Light är det nån som kan ge nått betyg åt dom.....man vill ju inte köpa nått sämre :)

Senast ändrad:
Stuvarn sa:
Orginalhjulen på min Tarmac är Fulcrum Racing S-19 Light är det nån som kan ge nått betyg åt dom.....man vill ju inte köpa nått sämre :)
Tror med gigantiskt T att S-4 är ungefär en "kostnadseffektiv" racing 7 och S-19 är ungefär en "kostnadseffektiv" racing 5
Inte dåliga hjul för de pengarna alls.

Spana in Swisside. Bra betyg i tour och inte svindyra. FLO gör också chyssta hjul. RS81 C50 har redan nämnts.

Kolfiber? Cosmic Carbone C40 har fått bra betyg och bromsar fint när det är blött ute. Samma med Bora One 50 men då sticker priset iväg lite.

calleking sa:
Spana in Swisside. Bra betyg i tour och inte svindyra. FLO gör också chyssta hjul. RS81 C50 har redan nämnts.

Kolfiber? Cosmic Carbone C40 har fått bra betyg och bromsar fint när det är blött ute. Samma med Bora One 50 men då sticker priset iväg lite.

Jag tror att canyon hade daily deal på cosmic 40 idag. Tog dock bort mailet men värt att undersökas. Aero trumfar tydligen vikt även om man helst vill ha lätt skit antar jag.

Såg att Cykloteket hade riktigt bra pris på C24:or lättas snabba hjul men kanske inte de mest aerodynamiska.

De e kass bromsverkan me carbonfälg.
Oavsett fälg o belägg.

Jo, de e det. Tro ej på självbedragarna som säger ngt annat.

Carl A sa:
De e kass bromsverkan me carbonfälg.
Oavsett fälg o belägg.

Jo, de e det. Tro ej på självbedragarna som säger ngt annat.
Sämre - ja lite. Kass - nej. Jag ser inte försämringen som ett problem utom möjligen i riktigt regn. Men jag är väl lurad av mig själv.

Senast ändrad:
Om vi nu ska tjafsa och gå OT om kolfiber och bromsar så kan man ju påminna om att i F1 så är kolfiber i skivor och ok förstahandsvalet. De bromsar bättre och tål värme bättre än metalliska material. Enda nackdelen är fördröjningen innan de når arbetstemperatur så att friktionskoefficienten blir hög.
På cyklar är det precis tvärt om.
Visst är det underligt?
Detta om detta...

emmer sa:
Om vi nu ska tjafsa och gå OT om kolfiber och bromsar så kan man ju påminna om att i F1 så är kolfiber i skivor och ok förstahandsvalet. De bromsar bättre och tål värme bättre än metalliska material. Enda nackdelen är fördröjningen innan de når arbetstemperatur så att friktionskoefficienten blir hög.
Visst är det underligt?
Detta om detta...

Med risk att vara helt fel på det. Men bromsarna på en F1 bil utsätts inte för regn på samma sätt som en cykel. Sitter mer skyddade. Sen är det stor skillnad på beläggen som används. Vill minnas att jag även sett kolfiber skivor till cykelbromsar.

Mheel sa:
emmer sa:
Visst är det underligt?
Detta om detta...
Med risk att vara helt fel på det. Men bromsarna på en F1 bil utsätts inte för regn på samma sätt som en cykel. Sitter mer skyddade. Sen är det stor skillnad på beläggen som används. Vill minnas att jag även sett kolfiber skivor till cykelbromsar.
Om det nu ska tjafsas så: Nej.
Det sitter stora fläktar som blåser luften framför rakt in på bromsen, och ligger man då bakom en annan bil så blåser det vattenspray/dimma rakt in i bromsen. Så det utsätts inte för regn på en F1-bil. Det utsätts för kraftigt forcerat regn.
Och tro faan du sett kolfiberskivor till en cykel. Det är ju liksom det kolfiberfälgar är. Bara att oken är lite enkla.

Stuvarn sa:
Jeppe_E sa:
Shimano RS81 - Den Happykorrekta fälgen.

https://www.bike24.com/1.php?conten...gc[20473]=0;pgc[13516]=13518;page=4;orderby=2

Fast med rätt belägg så får man ändå hyfsad bromsverkan även när det är blött.

Hittade dom för 7499:-/paret vilket väl måste vara ett bra pris? Enda minus är väl att dom var lite tunga typ drygt 1900gram.

Ja, alltså, eftersom du ville ha bromsbana i aluminium och högprofil, så blir det av naturliga orsaker tyngre. Vill du ha hjul som väger ner mot 1500g, så får du överge en av tankarna. Antingen skippar du aluminumet, eller så skippar du högprofilen.

Stuvarn sa:
Japp Cosmic Pro Carbon wts (45mm) såg riktigt fina ut....inte så tunga heller (1650gram/paret)
I nr 8/2016 av Tour testar de 19 par hjul, ett av dem är Mavic Cosmic Pro Carbon SL C, nedan är några av deras testdata för de hjulen,
+ några andra från samma test att jmf med.
Namn                      Acc energi     Vikt(f/b)      Styvhet(f/b)    Aero(45km/h)   Betyg
Cosmic Pro Carbon SL C     116 J        657/828g          51N/44N       224,6W          2,4

Campa Bora One  50         109 J        654/823g          55N/47N       224,7W          2,1
Shimano DA 9000 C24-CL     109 J        576/805g          41N/36N       232,2W          2,5      
Shimano DA 9000 C35        117 J        676/844g          52N/50N       228,4W          2,1
Shimano DA 9000 C50        131 J        790/963g          60N/58N       224,4W          2,2

Obs:
Tyska betyg: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg. Läs mer om hur Tour gör sina tester här, eller på engelska här.

Tours tester innehåller mycket mer än raderna ovan, så varför inte köpa det och läsa hela testet själv?

Om tyskan skulle vara ett problem finns testet översatt till engelska i den digitala e-tidningen Tour International 8/2016 för 2,99 €.
TOUR-Int-8-300x385.png

/Håkan

emmer sa:
Mheel sa:
emmer sa:
Visst är det underligt?
Detta om detta...
Det sitter stora fläktar som blåser luften framför rakt in på bromsen, och ligger man då bakom en annan bil så blåser det vattenspray/dimma rakt in i bromsen. Så det utsätts inte för regn på en F1-bil. Det utsätts för kraftigt forcerat regn.
Och tro faan du sett kolfiberskivor till en cykel. Det är ju liksom det kolfiberfälgar är. Bara att oken är lite enkla.

Även som bromsskivor, tydligen. http://road.cc/content/tech-news/21...anish-company-unveils-32g-carbon-ceramic-disc

Nå, kolfiberskivor har även använts i MC-världen under många år med samma för-och nackdelar.

Tack för alla svar tror det lutar åt Cosmic Pro Carbon wts (45mm) Tyckte dom var både hyfsat lätta å inte så dyra! Bästa pris jag hittade var 8898:- (Erlan) och 8999:- (Cykelgear)

Bilagor

• Mavic Cosmic Pro Carbon 45mm.jpg
    Mavic Cosmic Pro Carbon 45mm.jpg
    173.8 KB · Besök: 49
Stuvarn sa:
Tack för alla svar tror det lutar åt Cosmic Pro Carbon wts (45mm) Tyckte dom var både hyfsat lätta å inte så dyra! Bästa pris jag hittade var 8898:- (Erlan) och 8999:- (Cykelgear)

Låter vettigt och skadar ju inte att de är snygga heller då du brukar ha snygga cyklar.

emmer sa:
Mheel sa:
emmer sa:
Visst är det underligt?
Detta om detta...

Hur får du skivor till fälgar?
Jag skrev kolfiberskivor. Läs lite noggrannare nästa gång.
Sen har jag säkert fel gällande F1 bilarna. Låter rimligt att dom har luftintag för kylning av bromsarna så där bör bli en hel del regn. Men det är fortfarande extremt stor skillnad på dom beläggen som används till skivor vs fälgbroms.

Bengt-re sa:
Stuvarn sa:

Låter vettigt och skadar ju inte att de är snygga heller då du brukar ha snygga cyklar.

Haha....precis :) Köper mkt med ögat......

Jo, min 350 grader för bra bromseffekt å maxtemp strax över 1000 grader, om jag fattat rätt. :)
Finns inte många däck å slangar som klarar den värmen. ;)
Regn är inte heller nå problem vid de temperaturerna, skulle jag tro.

frid!

Det enda problemet F1-bromsar har med regn är att de kyls mer än önskvärt, vilket kan minska bromsverkan (optimal arbetstemperatur ligger kring 350-800 grader C). Vattnet lär evaporera innan det ens hinner träffa skivan/beläggen.

Vill tacka alla ännu en gång för alla tips/råd som ledde fram till att jag troligtvis klickar hem ett par Mavic Cosmic Pro Carbon WTS (45mm) nu på måndag!

Sista valet....ska jag beställa från Erlan eller Cykelgear ( har noll koll här)...antar nån firma är bättre än den andra...eller? :)

Stuvarn sa:
Sista valet....ska jag beställa från Erlan eller Cykelgear ( har noll koll här)...antar nån firma är bättre än den andra...eller? :)
Erlan är ju trevliga när man är i butiken - även om postorder och butik inte är riktigt samma sak.
Men räjsbutiken vid torget är värd att kika in i när man passerar Varberg.

emmer sa:
Stuvarn sa:
Erlan är ju trevliga när man är i butiken - även om postorder och butik inte är riktigt samma sak.

Ok bor ju i GBG/Partille så det kanske är värt att åka ner å hämta hjulen då? :)

Senast ändrad:
Stuvarn sa:
emmer sa:
Stuvarn sa:
Ok bor ju i GBG/Partille så det kanske är värt att åka ner å hämta hjulen då? :)
Kan tyvärr vara andra priser då, butik och postorder är inte riktigt samma sak.

emmer sa:
Stuvarn sa:
emmer sa:
Stuvarn sa:
Kan tyvärr vara andra priser då, butik och postorder är inte riktigt samma sak.

De saker jag har köpt av Erlan så har det varit samma pris i butik som på nätet.

Stuvarn sa:
Nja tror det är dom "tunga" 52mm höga hjulen....45mm hjulen är lite lättare (typ 300gram) å lite mindre vindkänsliga :)
300 g?! Inte en chans att det skiljer i närheten av så mycket, om ens något. Den lägre profilen kan nog inte spara särskilt många fram, kolfiberdelen är inte strukturell utan endast ett tunt lager för aerodynamikens skull.

Största anledningen till att köpa den nya lägre versionen är snarare att man äntligen gjort fälgarna lite bredare för att fungera bättre med dagens bredare däck. Vilket förstås också gjort fälgarna tyngre när aluminiumstommen blev bredare.

Senast ändrad:
emmer sa:
Mayhem sa:
Stuvarn sa:
Nja tror det är dom "tunga" 52mm höga hjulen....45mm hjulen är lite lättare (typ 300gram) å lite mindre vindkänsliga :)
300 g?! Inte en chans att det skiljer i närheten av så mycket, om ens något.
1650 mot 1750
Däremot finns det dyrare 40mm som ligger på 1400-1550 beroende på hur mycket man vill slanta upp.

Japp ni har rätt har ju kollat på så mkt hjul å blandat ihop siffrorna lite....tror de var ett par Shimano hjul som vägde typ 1950gram :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp