Nya racerhjul till våren......

d_anders sa:
Kan ha fel men tror att det går bra med 135mm qr också, bara att skruva åt lite extra?
Ok tack för svar men tycker det är lite konstigt Mavic anger 135mm på bakaxeln på alla sina racerhjul då alla andra som säljer deras hjul säger 130mm.....blir nog inte helt lugn innan jag fått hjulen å monterat dom :)

Spännande....kom en dag tidigare....synd å klaga på Postnord nu :)

Bilagor

• IMGP8500.JPG
    IMGP8500.JPG
    428.6 KB · Besök: 21
Ingen snö å asfalten torr, vad jag kan se, så då kanske det blir en tur idag? :)
Ser bra ut med de svarta diskreta loggorna!

frid!

Miracle sa:
Ingen snö å asfalten torr, vad jag kan se, så då kanske det blir en tur idag? :)
Ser bra ut med de svarta diskreta loggorna!

frid!
Ja loggorna syns knappt glad jag valde svart!
Nog 1:a dan på mkt länge det var helt torrt....tyvärr hade jag hunnit med en rejäl runda med crossen i morse å när jag kom hem fick jag avisering på hjulen. Vill ju ha fräscha ben när jag testar :)

Bilagor

• IMGP8521.JPG
    IMGP8521.JPG
    362 KB · Besök: 23
Senast ändrad:
Kontrollvägde hjulen idag å tyckte dom var lite tunga. Rev av däcken å hittade Mavic slangar 25-32mm som vägde 144gram!!
Har ju inte ens så tunga slangar på min 29:a......... Satte dit Specialized 18-25mm slang istället vikt 73gram....kapade alltså 142gram på hjulen :)

Bilagor

• IMGP8515.JPG
    IMGP8515.JPG
    261.1 KB · Besök: 19
Konkret sa:
Stuvarn sa:
emmer sa:
Titta där. Bra CX-slangar :-)
Kan behövas imorgon i askim...
Precis....kommer funka på crossen....men undrar hur Mavic tänkte här......
Dom lägger pengarna där det spelar roll. Hade varit betydligt sämre om dom fulat ner vikten med världens lättaste och sämsta slangar.
Man ska aldrig ha för stora slangar. Det är en säkerhetsrisk...
...så det var faktiskt sämsta sortens slang.

Såg först idag att bakhjulet på mitt Mavic hjul hade solekring på drivsidan......??? Tror på alla mina bakhjul tidigare så var solekringen på vänster sidan inte på drivsidan som brukade vara korsekrad....nån som har nån förklaring som kan lugna en orolig själ :)

Bilagor

• Mavic-Cosmic-Pro-Carbon-WTS-Laufradsatz-Modell-2017-carbon-schwarz-28-Satz-VR-9x100-HR-10x130...jpeg
    Mavic-Cosmic-Pro-Carbon-WTS-Laufradsatz-Modell-2017-carbon-schwarz-28-Satz-VR-9x100-HR-10x130...jpeg
    82.5 KB · Besök: 22
Är bara navet (vrid-)styvt så går det väl lika bra. Kan tänka mig man kan få ut i fästningen av ekern någon mm om det inte behöver korsas och passera ner till tangenten, och det är ju i så fall bra.

Hej,

Även jag funderar på att uppgradera hjulen på racern. Tänker aero och prisklass runt 10.000 kr.

Kikade lite på Mavic Cosmic pro, vilka har diskuterats ovan.
http://www.wiggle.se/mavic-cosmic-pro-hjulset-i-kolfiber-wts/

Snubblade även över dessa från Fullcarbon.
http://www.trimate.se/collections/clincher-wheels/products/fullcarbon-sixties?variant=20126849540

Någon som har erfarenhet av dessa eller kan bidra med tankar/reflektioner?

Något annat jag bör beakta när jag väljer hjul? Fördelar/nackdelar med bredare fälgprofil?

Tillbaka
Topp