Nya racerhjul: vad är mest lönsamt för en motionär?

• Trådstartare Trådstartare CW
  • Start datum Start datum

CW

Aktiv medlem
Så, jag blev frälst i våras och är nu en riktig racernörd. Att detta är en materialsport är det inte tvekan om, vare sig vi snackar nödvändiga uppgraderingar eller uppgraderingar i form av "titta på mig" så är det ett faktum. Det bästa med sporten är ju att det är nåt så i helvetes roligt att hålla på med!

HURSOM! Jag har som sagt bara kört en säsong hittils (men varit cyklist hela livet) och jag har börjat fundera på det här med nya hjul. Efter att ha läst tiotals artiklar och sett lika många videos om huruvida lättare och mer aerodynamiska hjul gör dig snabbare så verkar svaret vara att; nej, inte särskilt mycket snabbare om du är en så kallad motionär.

Dock kvarstår frågan om när jag ska byta hjul och vad jag isf ska uppgradera till. Är det lönt att köpa ett par i 5000 kronors klassen (ex Fulcrum Racing 3) eller borde jag gå [nästan] hela vägen ut och spara ihop till ett par som ligger på runt 12 tusen kronor (Campagnolo Bora One)? Idag sitter "standard"hjulen på hojen; ett par Axis 1.0.

... Och hjul för 20 papp är det inte snack om, jag kan utan skam säga att det är långt över min budget för ett par nya hjul - isf köper jag hellre mig en ny cykel, som en Venge.

Kan inte svara på om det är lönsamt men jag hade absolut väntat tills jag hade råd med hjul som jag inte ganska omgående skulle vilja uppgradera igen som nog blir fallet om du köper fulcrum 3.

Finns oxå en väldans massa fina beggade hjul för ganska rimliga pengar. Hade placerat mina pengar där själv.

Senast ändrad:
Min helt ovetenskapliga erfarenhet är att det känns snabbare och roligare med lätta hjul sen om det verkligen är det är en annan sak, märker i alla fall direkt när man byter till tyngre hjul att det känns "trögare", när man väl fått upp farten är det inte någon större skillnad. Det är helt vanliga o-aero hjul.

Kan ingen länka till Supertramps söndernördning i hjulfrågan. Har för mig att han kom fram till att det typ kvittar.

MEN, placebo är en fantastisk drog så jag har personligen ett par Dura Ace C50 tubhjul som jag tycker mycket om.

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan ingen länka till Supertramps söndernördning
> i hjulfrågan. Har för mig att han kom fram till
> att det typ kvittar.
>
> MEN, placebo är en fantastisk drog så jag har
> personligen ett par Dura Ace C50 tubhjul som jag
> tycker mycket om.

Själv är jag ett stort fan av vetenskap och ett placebo är inte direkt godkänt när pengar är med i bilden. De hjulen du nämner låter spännande, iaf till det priset som Wiggle listar dom för (14.300).

lundatok skrev:
> Kan ingen länka till Supertramps söndernördning
> i hjulfrågan. Har för mig att han kom fram till
> att det typ kvittar.
>
> MEN, placebo är en fantastisk drog så jag har
> personligen ett par Dura Ace C50 tubhjul som jag
> tycker mycket om.

Spelar roll när du sprintar, den förlorade effekten kan betyda 5mm kortare sträcka som du färdas och det är tillräckligt att förlora vid målgång. För normal cykling är hjulvikten rent av placebo.

Djupa fälgar KAN vara 10-50w effektivare vilket betyder någon km/h extra över 30km/h. Personligen föredrar jag också 50mm djupa fälgar, väldigt optimalt för sidvind och placebo. Gäller att ha rätt bredd på fälg och däck för att få mindre luftmotstånd, är däcket bredare än fälgen så kvittar fälgdjupet.

Något som är ännu effektivare än djupa fälgar är watt-/kraft-/energimätare. Något att satsa på innan du köper dig ett par djupa fälgar.

Senast ändrad:
En tanke är ju målen...vill du utvecklas, vinna, spara watt eller vill du se tuff ut på fikarundorna? Mitt mål är någonstans mittemellan och jag kör med ett par vision trimax t30 som kostade ca 350 euro. Men samtidigt är det ditt val: har du råd, finns det pengar på banken, livet är kort osv.

CW skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan ingen länka till Supertramps
> söndernördning
> > i hjulfrågan. Har för mig att han kom fram
> till
> > att det typ kvittar.
> >
> > MEN, placebo är en fantastisk drog så jag har
> > personligen ett par Dura Ace C50 tubhjul som
> jag
> > tycker mycket om.
>
> Själv är jag ett stort fan av vetenskap och ett
> placebo är inte direkt godkänt när pengar är
> med i bilden.

Om det är sekunder/hastighet snarare än känsla/placebo du vill åt så kan jag nog sammanfatta Supertramps åsikt:

Satsa på aero och skit i vikt.

Om vi talar om förbättring per investerad krona så är det nog ett antal saker som är bättre än ett par högprofilshjul i 20000 kronors-klassen:
- Mer aero sittställning
- Effektmätare + strukturerat träningsprogram
- Ett par träningsresor till Mallis
Osv...

Jag är motionär, inget annat, så här har jag kommit fram till.
Komfortabla hjul, då vill man sitta i sadeln längre.
Det innebär lågprofilhjul med många ekrar som är lagom spända, ej för hårt. Blir ett hjul som inte studsar till för varje småsten man kör över.
I mitt fall valde jag Mavic Open pro fälg med 32 hål, Campa Record nav samt DT Swiss Comp ekrar, byggda av ett profs.
Ett mycket trevligt hjulpar som väger in strax under 1500g/paret, ca 5000 kr. Har också ett pat "vinterhjul" från Gipemme som väger ca 2100 g/paret, känner inte någon stor skillnad när jag byter till de, däremot när jag byter tillbaka till finhjulen känns de lite lättare, kanske placebo?
salve

lönsamhet och amatör/motionär är nog bgrepp som inte riktigt är kompatibla med varandra. Jag antar att du försöker att hitta "bang for the buck", mest för pengarna, knappast lönsamhet?

Jag köpte yishun SL-50TW, tycker nog att de känns riktigt prisvärda. Moderna breda fälgar och straightpull ekrar. Sen om jag blir snabbare, vet jag inte. Men jag känner mig snabbare och cykeln ser riktigt fet ut med dem på. Någon långtidsutvärdering är det dock för tidigt för.
MVH
Magnus

CW skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Kan ingen länka till Supertramps
> söndernördning
> > i hjulfrågan. Har för mig att han kom fram
> till
> > att det typ kvittar.
> >
> > MEN, placebo är en fantastisk drog så jag har
> > personligen ett par Dura Ace C50 tubhjul som
> jag
> > tycker mycket om.
>
> Själv är jag ett stort fan av vetenskap och ett
> placebo är inte direkt godkänt när pengar är
> med i bilden. De hjulen du nämner låter
> spännande, iaf till det priset som Wiggle listar
> dom för (14.300).

Placeboeffekten är vetenskapligt belagd. Åtminstone i vissa sammanhang.

Dessutom. Som motionär är man väl ute efrter det som känns bäst, alltså ren placeboeffekt. Gärna så mycket som möjligt.

CW skrev:
> Att detta är en materialsport
> är det inte tvekan om, vare sig vi snackar
> nödvändiga uppgraderingar eller uppgraderingar i
> form av "titta på mig" så är det ett faktum.

Nej. Cykel är en utpräglag fys-sport där cyklistens styrka, inte materialet, är det som avgör vem som är snabbast.

Om man bara är ute efter motion så spelar hjul (och cykel) väldigt lite roll. Huvudsaken är att hojen är bekväm. Ju tyngre och trögare, dess då bättre, det ger ju mer motion.
Är man ute efter något annat så blir det ju en annan femma.

Faema skrev:
> Komfortabla hjul, då vill man sitta i sadeln
> längre.
> Det innebär lågprofilhjul med många ekrar som
> är lagom spända, ej för hårt.

Berätta gärna mer om hur du har kommit fram till att en metalls förspänning påverkar dess styvhet.

TS:
Vill du ha hjul som är snabba?
Vill du ha hjul som känns snabba?
Vill du ha hjul som ser snabba ut?

/Håkan

HåkanC skrev:
> ...Vill du ha hjul som är snabba?
> Vill du ha hjul som känns snabba?
> Vill du ha hjul som ser snabba ut?...

Ja tack, gärna det.

DT skrev:
> Om vi talar om förbättring per investerad krona
> så är det nog ett antal saker som är bättre
> än ett par högprofilshjul i 20000
> kronors-klassen:
> - Mer aero sittställning
> - Effektmätare + strukturerat träningsprogram
> - Ett par träningsresor till Mallis
> Osv...

Nja.. jag vet inte om träningseffekten av två Mallisresor är i nivå med vinsten från ett par fina högprofilshjul. I alla fall inte om man utgår från ett par lågprofilhjul. Och kanske inte ens om man jämför Zipps värstingar mot ett par simplare högprofilare. Krävs mycket hård träning att öka FTP 10 Watt. Och hjulen har man nog kvar längre än träningseffekten från Mallis. Om vi nu bara pratar ren fart (jag skulle mycket hellre åka till Mallis en vecka än att få ett par nya Zipp till skänks).

Vad kostar förresten "mer aero sittställning"?
Kan vara svårt att köpa sig till, men här är ett tipps: Köp en sån där gammal knas-temporam från runt 1985-95 med omvänd slope, 26" framhjul och bullhornstyre (som min Bianchi). Kör styret i botten och pendla en säsong. Sen kan du utan problem sänka styret på racern en dm!

Dom börjar bli lite dyra dock dom där cyklarna men det finns en knas-cykel på Köp&Sälj för 4000 kr tror jag (Daccordi men felstavat med ett c tror jag om ni ska söka på annonsen).

Lönsamt....för vad?
Farten, plånboken eller själen?
Hur tänker du, fartökning/krona, flest mil/krona eller gladaste sambo/fru ?

Inte för att vara viktigpetter men väger verkligen opn pro/record under 1500 gram? Här väger ett sådant par betydligt mer: 

://www.velomine.com/index.php?main_page=product_info&products_id=1846
> Jag är motionär, inget annat, så här har jag
> kommit fram till.
> Komfortabla hjul, då vill man sitta i sadeln
> längre.
> Det innebär lågprofilhjul med många ekrar som
> är lagom spända, ej för hårt. Blir ett hjul
> som inte studsar till för varje småsten man kör
> över.
> I mitt fall valde jag Mavic Open pro fälg med 32
> hål, Campa Record nav samt DT Swiss Comp ekrar,
> byggda av ett profs.
> Ett mycket trevligt hjulpar som väger in strax
> under 1500g/paret, ca 5000 kr. Har också ett pat
> "vinterhjul" från Gipemme som väger ca 2100
> g/paret, känner inte någon stor skillnad när
> jag byter till de, däremot när jag byter
> tillbaka till finhjulen känns de lite lättare,
> kanske placebo?

Senast ändrad:
Läste en recension på Swisside Hadron 625 i Tour Magazine nyligen. Lika aero som zipp 404 för halva priset. Lite högre vikt men med alubromsyta. Verkar vara ett vettigt alternativ under 10 lök. Dom ska också vara extremt högljudda för den som gillar det :-)

>
> Nej. Cykel är en utpräglag fys-sport där
> cyklistens styrka, inte materialet, är det som
> avgör vem som är snabbast.
>

Ja nu påstod inte jag något i stil med "bäst cykel vinner". Ja, det är en fys-sport men likaså är löpning - men i cykelsporten så behövs en cykel; alltså en materialsport. Sedan går det annat in i den benämningen, så som du antagligen menar att det är upp till ryttaren och inte stål/aluminium/kolhästen mellan benen att vinna rejset.

>
> TS:
> Vill du ha hjul som är snabba?
> Vill du ha hjul som känns snabba?
> Vill du ha hjul som ser snabba ut?
>

Första. Och så som jag förstått så är det hjulens utformning (allt från fälgar till ekrar) som gör skillnad - och inte så mycket vikten.

Fältprästen sa "Om man bara är ute efter motion så spelar hjul (och cykel) väldigt lite roll" och jag får väl snabbt nämna att jag har ambitioner på att börja tävla, men först så vill jag komma in i sporten; köra med andra, ha tre eller fyra motionslopp under bältet och sedan, framförallt: nöta in tekniken.

Så, de hjul jag har (de som kom med cykeln) fungerar utmärkt för vanliga motionsrundor. Så som jag förstått det så är det vilka typ av däck jag smäller på på de hjulen som gör en mer signifikant skillnad. Idag kör jag på ett par Michelin Pro 4 Endurance.
Ett andra hjulset skulle tjäna ett syfte för sportives, tävlingar etc. Nu har det droppats ett par bra exempel på hjul som fångat mitt intresse - så de är bokmärkta!

GP4000s 2 är de mest happykorrekta däcket som finns. Med latex rullar de lika snabbt som de snabbaste tubdäcken.

Jag tror inte att Jens Voigt eller Brändle körde med GP 4000s 2 när de satte entimmesrekord.

Senast ändrad:
Ska ni hänga upp er på "motionär" så byter jag trådtitel till "... för någon med framtida tävlingsambitioner" eller liknande - alternativt "bra tävlingshjul?".

;)

Govest eller revolver racing brukar ju vara bra.
Är vikt ett bekymmer, din alltså inte hjulen, är något från mavic bra.
Gillar du att skruva lite och serva dina prylar finns rs81 serien från shimano.
Annars har det ju legat 20k hjul på k&s för runt 10k rätt frekvent den senaste tiden.

Supertramp skrev:
> Vad kostar förresten "mer aero sittställning"?
> Kan vara svårt att köpa sig till, men här är
> ett tipps: Köp en sån där gammal knas-temporam
> från runt 1985-95 med omvänd slope, 26" framhjul
> och bullhornstyre (som min Bianchi). Kör styret i
> botten och pendla en säsong. Sen kan du utan
> problem sänka styret på racern en dm!

Jag skulle med den behandlingen kunna sänka styret ner till "six feet under". ;-)

Shimano RS81 tror jag är ett vettigt halvbudget-alternativ. 50mm högprofil, alu bromsyta (krav för mig, carbon bromsyta är livsfarligt i regn tycker jag). Föregångaren RS80 fick rätt bra resultat i Tour test, hyfsad aerodynamik och ganska styva (RS81 har säkert också testats?). Shimanos hjul brukar vara an bra kvalitet också.

RS81:orna är ju toppen! Får ta mig en titt i butik (dvs Cykelcity) i vår och se om de finns att klämma på. Annars får det bli nätbutik! Tack för tipset Supertramp.

Mina RS80 känns som att de är av hög kvalitet. Har utan service hållit sig spikraka två säsonger (är i och för sig inne på andra paret då första knäcktes mitt i tu av en Toyota Prius som rammade cykeln från sidan).

Jag har hajat rätt om C50 är de med något djupare fälg och C35 är de med något inte så djupa fälgar?

CW skrev:
> Jag har hajat rätt om C50 är de med något
> djupare fälg och C35 är de med något inte så
> djupa fälgar?

Skulle kunna vara så att C24 är 24mm höga, C35 är 35mm höga och att C50 är 50mm höga, men vad vet jag.

Senast ändrad:
Jag skaffade ett par DA C50 clincher i början av sommaren och är väldigt nöjd och såg en klar fartökning på kortare sträcka (10-30 km) och medeldistans (50-80 km). Dessutom orkade jag hålla vettig fart på allt längre rundor. Om det är hjulen, placebo eller att jag cyklat som en tok i år som ligger till bakom förbättringen låter jag vara osagt.

HåkanC skrev:
> Faema skrev:
> -----
> > Komfortabla hjul, då vill man sitta i sadeln
> > längre.
> > Det innebär lågprofilhjul med många ekrar
> som
> > är lagom spända, ej för hårt.

> Berätta gärna mer om hur du har kommit fram till
> att en metalls förspänning påverkar dess
> styvhet.

Tänk på hjulet(s delar) som en fjäder istället så blir för en metallklump det alldeles klart å tydligt

/T

Har ett par RS81 som jag åkt på i sommar. Mycket nöjd. Styva och snygga (båda enligt min åsikt). Finishen kanske inte 100% men för pengen bra. Hittade mina på nån tysk site där man körde 20% på allt på nåt vårjippo, gav inte 5000:- för paret. Svårt att motivera extra slanten upp till DA C50 för mig.
Jag gillar också att de har bredare fälgbana än tidigare, helt i linje med Happykorrektheten... bli väldigt bra mot 25 mm GP4000 tycker i alla fall jag.

När jag köpte mina var jag inne på Planet X C45or men de föll på maxvikten som inte passar oss välvuxna killar. Annars är väl de ett ganska bra val.

Hur står sig kinahjul i förhållande till de hjul ni nämner i 4000krs-klassen? Också sugen på uppgradering och kör på samma hjul som trådstartaren.

Inte alls, eftersom 99% av nytan är placebo vilket inte alls ska underskattas. Och sitter du där med ett par kinahjul med kassa nav eller för den delen med rs 81 och blir ifrånkörd så börjar tankarna gno om det ändå inte är fel på hjulen och snart har du lagt en beställning på ett par da ändå...

Hej!

Jag har liknande funderingar som trådskaparen och flera andra Har kommit fram till ungefär samma tankar och resultat...
-Aerohjul ca 50mm
-Inte för smala utan anpassade till däckens bredd
-Vikten inte det viktigaste, men hellre lätta så länge de är hållbara
-Gärna alubromsyta för säkerhet, lättare skötsel och slippa byta belägg när jag kör ett standard hjul
-Pris under 10k (så mycket under som möjligt)

Har hittat denna Tyska webfirma som på första anblicken iaf verkar uppfylla mina krav.
http://www.lambda-racing.de/

Jag har varken läst, sett eller hört talas om dessa hjul. Är det någon som har erfarenhet eller hört något om Lambda racing? Bara namnet är ju lite B, men det går att beställa utan dekaler...
Är det kanske värt lite extra trygghets pengar för riktiga "märkes hjul"

Någon som vet?
/Janne

Tillbaka
Topp