Nya rutiner kring moderering

Är trafik- och lokalpolitiska diskussioner om cykelbanesatsningar, cykelförbud i skog, hjälmtvång och elcykelbidrag också förbjudna eller rör det sig bara om ickecykelrelaterad politik?

Fast att någon inte tar illa upp betyder ju inte att alla förstår det, och tror att det är OK att använda vilka tillmälen som helst. Det faller tillbaka till Lex Vardagsrum, på min hemmafest så känns det inte så trevligt om två snubbar i hörnet står och skriker idiot och pucko till varandra för oss andra även om de brukar göra så när de umgås.
Visst är det så, det jag ville ha sagt är att det krävs viss fingertoppskänsla i bedömningarna. Jag kan tänka mig att det rapporteras rätt friskt på saker som många inte ens skulle reagera på. Om forumet skulle bli helt fritt från retsamma gliringar skulle det bli rätt tråkigt, tror jag. Och det exempel du nämner ovan är självklart över gränsen. Jag tycker också att det generellt fungerat bra hittills.

Är trafik- och lokalpolitiska diskussioner om cykelbanesatsningar, cykelförbud i skog, hjälmtvång och elcykelbidrag också förbjudna eller rör det sig bara om ickecykelrelaterad politik?

jomper
Forumpappa
Igår kl 13:10
ething sa:

Tydligt men en liten följdfråga. vart går gränsen för politik? Jag har insett att rikspolitik i allmänhet och SD i synnerhet är alltför känsligt här (och kanske irrelevant) men vartefter cyklingen växer blir det en mer politisk fråga. Naturreservat, terrängfordonslagen och elcyklar, gruppträning i skog etc. Allt detta är politik i slutändan. Jag utgår från att cykelrelaterad politik fortfarande accepteras?
Har funderat på det och tycker att det måste vara OK. Kanske kan man formulera det som att OT-politik inte är tillåtet.

Detta forumet är ett cykelforum så jag personligen vill bara läsa sånt som är cykelrelaterat och inget politik tjafs eller vad folk har ätit för bakelser, det är dessutom bara dom trådarna som ofta behöver modereras för dom spårar ur.

aningen så kör man på ett forum som bara är cykelrelaterat och alla andra trådar som skapas raderas och varning tilldelas eller så får man helt enkelt göra som man gjort med elcykel att alla icke cykelrelaterade trådar i lägger man i en dold kategori som man måste klicka upp för att se.

Detta forumet är ett cykelforum så jag personligen vill bara läsa sånt som är cykelrelaterat och inget politik tjafs eller vad folk har ätit för bakelser, det är dessutom bara dom trådarna som ofta behöver modereras för dom spårar ur.

aningen så kör man på ett forum som bara är cykelrelaterat och alla andra trådar som skapas raderas och varning tilldelas eller så får man helt enkelt göra som man gjort med elcykel att alla icke cykelrelaterade trådar i lägger man i en dold kategori som man måste klicka upp för att se.
OT-märkning funkar väl alldeles utmärkt?

Det har aldrig slagit dig att det är mixen av ämnen som gör att det här forat fortfarande lever?

Om det nu ska börja modereras mer och vi pratar om Lex Vardagsrum så tycker jag att destruktiv skit ska beivras också, även om det inte går direkt till personangrepp. Så j-la tröttsamt att läsa en tråd där någon har svårt att hitta passande skor och hälften av svaren går ut på att man skulle stöttat sin LBS, att beställa på nätet är dåligt för miljön, man är lat om man inte cyklar runt till alla butiker, man är snål, sadeln ska lutas fram, träna mer etc etc. Oftast med avsikt att vara drygt eller åtminstone skava, men sällan över gränsen till personangrepp. Aldrig med glimten i ögat, aldrig backa en tum. Destruktiv skit som inte tillför något utom irritation.

Det här är ju självklart för de flesta, men svårt för några storpostare och ett och annat troll. Trollen spricker ju tillslut, men våra härliga profiler missar aldrig ett tillfälle att vara dryga, missförstå för att få en konflikt, eller bara maniskt autoposta nåt skit. Bete sig illa, men inte såpass att man blir anmäld. År ut och år in. I VARJE tråd där det blir en öppning. Är de medvetna om hur de uppfattas, har de självinsikt? Förhoppningsvis inte, för jag tror gott om människor. Skicka jansson99 på dem så kanske de reagerar.

Rant over, nu ska jag gå och ta en kaffe. Bra grej, det här Happy, måste jag tillägga.

Jag har gjort det , men tidigare så spårade inte dom trådarna och det kunde vara kul och läsa dom men nu för tiden så skrivs det bara blajj och dom trådarna spårar så orkar inte läsa skiten längre.

Tog en snabb kik och det verkar ligga 5-10 % OT-trådar på de två första sidorna. Rätt lagom kan jag tycka. Och är det verkligen många av dem som spårat ur? De ser rätt trevliga ut på ytan iaf symaskinstråden, öltråden etc.

jo det är lite tragiskt att happy börjar bli nya flashback för att hålla användare kvar på detta forum.
Jag vill minnas att det var rätt mycket OT redan 2005 när jag började hänga här. 42Hz som maniskt gick in och skrev OT! i alla trådar om landsvägscykling, autoredigeringen av ord som fotboll etc. Tycker dessutom att happy har klarat "flashback"-iseringen väldigt bra, på ett annat forum som jag läser ibland känns det som att alla ämnen alltid landar i en alt-right kontext efter typ 5 inlägg.

Skicka jansson99 på dem så kanske de reagerar.
Så funkar det ju redan idag. Det är väl bara att rapportera dom specifika användare du inte tycker kan bete sig? Eller påtala det i ett inlägg direkt?

Men det är ju mycket enklare att bara slarvgnälla lite "halvdiffust" som nyss, så där lagom svenskt och bekvämt.

OT har alltid (vi startade 2003..) varit en del av forumet och utan det sociala kittet hade vi aldrig haft den aktivitet vi har. Men numera går det enkelt att filtrera bort för den som vill.

Det är inte uttalat att vi ska moderera mer, däremot snabbare och mer konsekvent än tidigare. Till en början kanske det kan bli mer men det känns inte så.

Du får nog inkludera cyklar i allmänhet i din fråga, det går att "leasa" en hoj, bruttoköpa på firma, politik i högsta grad.

Om det nu ska börja modereras mer och vi pratar om Lex Vardagsrum så tycker jag att destruktiv skit ska beivras också, även om det inte går direkt till personangrepp. Så j-la tröttsamt att läsa en tråd där någon har svårt att hitta passande skor och hälften av svaren går ut på att man skulle stöttat sin LBS, att beställa på nätet är dåligt för miljön, man är lat om man inte cyklar runt till alla butiker, man är snål, sadeln ska lutas fram, träna mer etc etc. Oftast med avsikt att vara drygt eller åtminstone skava, men sällan över gränsen till personangrepp. Aldrig med glimten i ögat, aldrig backa en tum. Destruktiv skit som inte tillför något utom irritation.

Det här är ju självklart för de flesta, men svårt för några storpostare och ett och annat troll. Trollen spricker ju tillslut, men våra härliga profiler missar aldrig ett tillfälle att vara dryga, missförstå för att få en konflikt, eller bara maniskt autoposta nåt skit. Bete sig illa, men inte såpass att man blir anmäld. År ut och år in. I VARJE tråd där det blir en öppning. Är de medvetna om hur de uppfattas, har de självinsikt? Förhoppningsvis inte, för jag tror gott om människor. Skicka jansson99 på dem så kanske de reagerar.

Rant over, nu ska jag gå och ta en kaffe. Bra grej, det här Happy, måste jag tillägga.
Det låter som du bara behöver blocka en medlem iofs.

"Kränkt" ingår väl i internetkrigarens arsenal, ett av många sätt att trycka ner/förminska någon. Visst händer det att någon är kränkt på riktigt, och kanske att uttrycket då är berättigat, men oftast tycker jag det används på ett rätt löjligt sätt. Inte sällan i sällskap med ett sista dräpande inlägg som avslutas med "...men nu lämnar jag diskussionen, ta det på PM om du vill fortsätta".

EDIT.
Förtydligande, alltså att man säger att meningsmotståndaren är kränkt. Att någon uttrycker det som att man själv känner sig kränkt är extremt ovanligt, om det ens förekommer?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp