Nybörjar MTB - Trek 8

Nybörjar MTB - Trek 8
*fap fap fap*

232365994631.jpg

Nybörjar MTB - Trek 8
JTF sa:
Nu är du väl ändå lite väl hård i tonen. Andrahandsvärde för dig kanske...
"INGEN" på Blocket eller i fikarummet på jobbet har hört talas om t.ex. Vitus eller Rock Machine, men "ALLA" vet att Scott är ett känt och kvalitativt märke.

Jag skulle vilja påstå att majoriteten av de som fritidscyklar MTB och som inte hänger på Happy (och tro det eller ej men det är nog fler) anser att Scott är ett av de mer kända märkena och anses ha högt andrahandsvärde. Bara en sån sak som Jenny Rissveds med fleras tävlingsframgångar på Scott sätter sina spår hos medelsvenssons som gillar att cykla. Men jag kan ha fel, du kan ha rätt, eller så ligger sanningen någonstans mitt emellan. :-)
Vilka i fikarummet köper en beg cykel för 10 K?
En Scale 980 går inte att sälja (till vettigt pris), då det finns Scale 950 att köpa beg för nästan samma pengar. Scale är skitbra, men från modell 950 och bättre.

Varför måste en nybörjare köpa en usel cykel? Tråkig att cykla på från dag ett. Risk för att inte "fastna" i sporten, för att cykeln begränsar utvecklingen och glädjen. Varför måste man byta bort en HT efter ett år? Jag har cyklat HT i 25 år och tycket att det är skitkul, jag har inget behov av en FS egentligen. Men köper man en dålig HT så är det inte så konstigt att man ruttnar på eländet. Varför inte lyssna på de som har lite mer erfarenhet och undvika de uppenbara fallgroparna: Smalfälgar med smaldäck, för liten cykel med för lång stam, vek/ostyv 30 mm gaffel med QR. Omoderna axlar (kostar inget extra för tillverkarna, finmärket sätter skräp-QR-axlar på instegscyklarna med flit för att kunna motivera up-sell till deras dyrare modeller).

Nybörjar MTB - Trek 8
Nybörjar MTB - Trek 8
Hmmm, blir inte klok på detta :)

Pratade lite med min ÅF igen och han kan släppa en Scott 950 för 15.000 och enligt honom har denna betydligt bättre framgaffel samt genomgående axlar fram och bak.

Nybörjar MTB - Trek 8
waqr sa:

Pratade lite med min ÅF igen och han kan släppa en Scott 950 för 15.000 och enligt honom har denna betydligt bättre framgaffel samt genomgående axlar fram och bak.
I så fall låter det värt att ta den istället. Visst, genomgående axlar är ju bättre, jag har aldrig menat något annat. Köp den :-)

Nybörjar MTB - Trek 8
2018 Scale 980 och 2018 Sentier 29 VR kostar ungefär lika mycket nypris. Vilken tror du är mest lättsåld på Happy K&S?

Skillnader:
QR fram/bak vs. boost axlar fram/bak
RS30 Silver TK Ø30 x 100 mm med 5x100 mm QR-axel vs. Recon Gold RL Ø32 x 130 mm slag med 15/110 genomgående axel.
20 mm vs. 30 mm fälgar
Maxxis Ikon 2,2" i fulgummi https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=233066 vs. dubbelt så dyra Minion DHF 29x2.3" 3C/EXO/TR fram och Minion SS 29x2.3 TR/DD

Bilagor

• Rubber.png
    Rubber.png
    123.7 KB · Besök: 194
Nybörjar MTB - Trek 8
waqr sa:

Really ;)
Så det är alltså bättre med en modern ram och riktiga boost axlar fram/bak, Ø32 mm gaffel, 24 mm fälg, däck som är vikbara (kevlar kanttråd). Som sitter på Scale 950. Såklart det är, det är ungefär vad jag har försökt säga senaste tre dagarna.

Ja, det är värt att köpa en Scale 950 för 15 K vs. en Scale 980 för 11K. Men du behöver inte betala 15 K för att få allt detta, det räcker med att du köper en Sentier 29 VR för 10,5 K. Scale 950 är ett bra köp för att det är en bra cykel. Sentier är ett bra köp för att det är en bra cykel för färre pengar.

Storlek på Scale 950?
Enligt Scott är Large för cyklist 178-188 och XL för cyklist 183-195.
Storlek.png

Det skiljer 22 mm i reach mellan cyklarna.
L kommer med 80 mm stam och XL med 90 mm stam.
Om du väljer storlek XL och byter styrstammen till 50 eller 60 mm kommer det nog att bli jättebra https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=212688

Och NEJ, provcykla inte en Scale 950 Medium och köp en för liten cykel! Min son är 10 år / 150 cm lång och kör Scale Medium med 45 mm stam och förlängd gaffel till 120 mm slaglängd.
Provcykla en XL, be din handlare sätta dit en 50-60 mm stam innan provcykling. Självklart kommer handlaren att knorra, det tar ju 5 min att byta. Det är ju enklare att sälja en för liten cykel med för lång stam.

Bilagor

• Scale26_M.png
    Scale26_M.png
    302 KB · Besök: 194
Senast ändrad:
Nybörjar MTB - Trek 8
Hmmm, har fortfarande inte bestämt mig. Jag vet att 950 är betydligt bättre än 980 men tvekar ändå eftersom jag tänker så här. Scale 980 kommer definitivt duga åt mig som första cykel och om jag tycker detta är kul så kommer jag säkerligen byta upp mig till nästa år oavsett om jag nu köper en 980 eller 950. Pga kanske det är bättre att köpa den billigare 980 cykeln just nu och då "spara in" 5000:-.

Även om jag inte är helt insatt i detta ämne så borde jag ju iallafall få 5000:- för den begagnad och att tappa 5000:- på en säsong känns helt ok för mig.

Nybörjar MTB - Trek 8
Ang. att sälja 980 beg: Ja, du bör få ca 5000 kr för den (plus/minus 1000 kr) i välskött, perfekt skick efter max ett år. Men Sixten har säkert en annan uppfattning, låt oss se snart. :-)

Nybörjar MTB - Trek 8
Haha....misstänker också det. Som sagt jag vet att 950 serien är bättre så det behöver vi inte längre diskutera utan frågan är om ni tycker jag tänker rätt i att ändå köpa den billigare cykeln till att börja med.

Nybörjar MTB - Trek 8
Om du tror att du kommer byta cykel om ett år om du blir biten så köp den billigare. Du får den garanterat såld. Men om du kommer ha cykeln i flera år så gå på den dyrare.

Nybörjar MTB - Trek 8
Tack!

Blev bara lite "nojjig" över att den inte har dom genomgående axlarna som 950 serien verkar ha. Vill ju inte att cykeln ska rasa ihop vid lite tuffare skogskörning :)

Nybörjar MTB - Trek 8
Köp Scott :) för då kan jag hoppas på att Vitus modellerna finns kvar i lager när jag får arslet ur vagnen och köper min första cykel.

Det blir klart en av CRCs märken eller en Commencal. Efter 6 månader av studier, velande och köpångest så blir jag nog inte nöjd om jag inte köper 100+ i travel, trail stuk på ram och till ett vettigt pris. Så fort jag pratar med en lbs får jag alltid känslan att jag är mer insatt i mtb. Pratar kanske med fel säljare. Provcykla på P utanför ger mig ingenting tyvärr.

Nybörjar MTB - Trek 8
waqr sa:
Tack!

Blev bara lite "nojjig" över att den inte har dom genomgående axlarna som 950 serien verkar ha. Vill ju inte att cykeln ska rasa ihop vid lite tuffare skogskörning :)
Det är lätt att det blir spöken i huvudet när man snackar axlar och fälgbredder på Happyride...

Har cyklat med QR fram och bak senaste 20 åren utan problem, och det har även innefattat vad man kan kalla tuffare skogskörning med lättare hopp, samt stök över rotmattor och stenrösen. Inget har pajat, har bara bytt bromsbelägg, däck och andra slitdelar genom åren. Och då är jag ändå en tyngre åkare på ca 85 - 90 kg...

Nu sedan några månader har jag dock en ny cykel med genomgående boost-axel fram, och visst känner man en liten skillnad i stabilitet t.ex. när man ska vända på en stig i krypfart och lägger om styret nästan 90 grader och slipper "sido-flexet" i hjulet, och i andra situationer när man står upp och pressar på fart på väg med låst dämpare i framgaffeln. Men som sagt, QR-hjul duger gott att börja med, tills du vet mer exakt vilken sorts MTB du vill ha.

Tillägg: Men om du med "tuffare skogskörning" menar verkligt tufft med höga drops från klipphällar och branter utför i skogen (s.k. enduro) så är en heldämpad FS ett betydligt bättre val av cykel. Eller alternativt en riktigt stabil (men då oftast tyngre) HT med flackare gaffelvinkel, gaffel med 120-140 slaglängd etc, etc.

Senast ändrad:
Nybörjar MTB - Trek 8
Jag tror:
Ja, du får 5 k för en beg Scale 980 om ett år.
Köper du en 980 kommer du att ha en tråkig cykel i ett år och kommer att vilja byta eller sluta cykla.
Köper du en 950 kommer du att ha en rolig cykel i ett år och den kommer att vara rolig även om 5 år.
Mellanskillnaden på 4-5 K är liten i sammanhanget, Scale 950 är ett mycket bättre köp.

QR vs. genomgående axlar. QR funkar, jag har QR på min 6 år gamla Scale 900 CF. Inget kommer att gå sönder och du kommer inte att tappa hjulen (speciellt ofta:). Nackdelen är att det är mindre styvt, speciellt i kombination med den veka framgaffeln som sitter på Scale 980. En annan nackdel är att det blir svårare och svårare att köpa nya (bra) hjul som kommer med QR-nav. Boost 12x148 mm bak och 15x110 mm fram som det är på Scale 950 är både nutid, framtid, styvt och funktionellt. Varför inte välja rätt när det går?

Scale 950 vs. andra cyklar?
RM Blizz Carbon 29 är lite hyfsat samma typ av cykel men lite köttigare med +20 mm slaglängd fram, 29 mm fälgar och 2,25" däck, och billigare. Den blir tryggare och bekvämare att cykla på stig med sten och rötter, men är lika snabb på grusvägen.

Sentier 29 VR är ytterligare ett steg köttigare med +30 mm slaglängd, 30 mm fälgar och 2,3" däck med greppigare mönster. Avsevärt tryggare och snabbare som stigcykel jmf. med Scale 950, men lite långsammare på grusväg. Rejält mycket billigare.

FS? Visst, en heldämpad cykel är väl bra men det är inget måste. Många som köper en FS behåller även sin HT, om det inte är en Scale 980 förstås :)

Nybörjar MTB - Trek 8
En liten video som visar lite olika gafflar som är olika styva. Alla gafflar här är bättre och styvare än Ø30 mm gaffeln med QR som sitter på Scale 980. Rock Shox Ø32 mm med Boost axel (Reba, Recon) ger mycket funktion/stabilitet för pengarna.

Nybörjar MTB - Trek 8
Tack igen för all info. Uppskattas!

Tänkte sticka ner igen till min ÅF för att snacka lite mer inför ett ev köp. Om jag nu förstått det rätt så har alltså Scale 950 följande fördelar mot 980:

- Bättre framgaffel
- Lättare ram
- Bättre växel bak (GX1 vs NX1)
- Bättre och bredare däck och fälg
- Bättre bromsar?

Har jag nu fattat detta rätt?

Senast ändrad:
Nybörjar MTB - Trek 8
Glöm inte 5 mm QR vs. Boost.

Mindre smala fälgar. 24 mm på 950 är bättre än 20 mm på 980. Mtb-fälgar är 25-30 mm. Vilket av en anledning sitter på ännu dyrare Scott och Sentier 29 VR (30 mm) för halva priset.

Jag har förstås 30 mm på min Scale 900 CF och 2.25-2.4" däck beroende på underlag. Och 110 mm RS Reba RL gaffel.

Sentier har 130 mm fram.

Senast ändrad:
Nybörjar MTB - Trek 8
Sixten Fors sa:
Glöm inte 5 mm QR vs. Boost.

Mindre smala fälgar. 24 mm på 950 är bättre än 20 mm på 980. Mtb-fälgar är 25-30 mm. Vilket av en anledning sitter på ännu dyrare Scott och Sentier 29 VR (30 mm) för halva priset.

Jag har förstås 30 mm på min Scale 900 CF och 2.25-2.4" däck beroende på underlag. Och 110 mm RS Reba RL gaffel.

Sentier har 130 mm fram.
Men samtidigt; ju längre slaglängd, desto mindre vridstyv gaffel. ;-)

Nybörjar MTB - Trek 8
Recon 130 mm boost är nog lika styvt som Fox 32 100 mm boost. Men det är klart att Revelation RC 130 mm boost hade varit ännu styvare. Men det ryms inte i budget 11 K.

Senast ändrad:
Nybörjar MTB - Trek 8
Nybörjar MTB - Trek 8
Trollskogen sa:
Sixten Fors sa:
Framförallt får du riktiga hjulaxlar. Trek har 5x141 mm QR ickestandard bak och 5x100 mm QR old-school std fram. Sentier har standard boost 12x148 mm bak och 15x110 mm fram.
/

Jag har en Trek Superfly 7 av 2017 års modell, se denna hemsidan https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...xc/superfly/superfly-7/p/17188/?colorCode=red
Vad betyder QR? Spelar det någon roll för mig? Jag cyklar bara :-)
QR betyder Quick Release. Snabblås på svenska. Alltså öppna drop-outs i ram och gaffel, jämfört med en genomgående axel.

Enligt din länk: "Bontrager Mustang Elite, Tubeless Ready, Boost 110 fram, 142 x 12 bak."
Alltså genomgående axlar fram och bak, boost fram (110 mm jmf med 100 mm) och icke-boost bak (142 mm jmf. med 148 mm).
Alltså en modern gaffel (som inte tillverkas av Trek) på en omodern ram (som tillverkas av Trek).

Bredare nav med grövre axlar är styvare och trevligare än smala nav med QR.
Väger ibland några gram extra, men det är skit samma.
Boost brukar ge plats för bredare däck, typiskt 2,5-2,8" jmf. 2,4" som ofta är maxbredd för non-boost ramar och gafflar.
Blandat boost/non-boost är i sig inget tekniskt problem, det blir bara svårare/dyrare att köpa hjulset med mixad standard.
Boost fram och bak gör det lättare att köpa/sälja/byta hjul mellan din och andra moderna cyklar om/när du vill.
Jag hoppas att boost på mtb är här för att stanna i 10 år.

Nybörjar MTB - Trek 8
Liten uppdatering, köpte en Scott Scale 980 men fastnade rejält och har nu köpt en Scott Spark 940 istället :)

Blev hela tre veckor med Scott Scale 980 :)

Nybörjar MTB - Trek 8
Grattis till din nya cykel, och den ännu nyare cykeln! :-)

Hoppas du inte förlorade en massa pengar. Vilket iofs bara är att vänja sig vid i denna hobbyn. ;-)

Tillbaka
Topp